Повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»

Про матеріал
Виховання гідності та мужності в повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» (третій урок з чотирьох запланованих)
Перегляд файлу

Розробка уроку української літератури в 6 класі за повістю Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»

 

Тема. Виховання гідності та мужності в повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» (третій урок з чотирьох запланованих)

Мета:

формувати предметні компетентності: опрацьовувати ідейно-художній зміст фантастичної повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9», висловлювати  враження  про неї; 

формувати  ключові  компетентності: висловлювати  судження  про  те,    як виховувати  в  собі  риси  сміливості, хоробрості,  кмітливості, відповідальності;  як  спрогнозувати можливі  наслідки  діяльності;

зіставляти  специфіку  розкриття  фантастичної  теми  в  літературі  й

кіномистецтві;  дискутує про  проблеми  сміливості  і боягузтва;

діяльнісна  складова:   сприяти  розвитку уваги, спостережливість, вміння         висловлювати власну думку, робити висновки, переказувати епізоди твору; характеризувати  образ головного героя Клима;                                     

ціннісна складова: сприяти формуванню позитивного світогляду, доброзичливого ставлення до світу та людей, усвідомленню ролі навчання,

прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини.

Тип уроку:  урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок

Обладнання: підручник, промінці для визначення цілей, картки з правилами    укладання сенкану.

Методи: словесні, наочні, практичні; пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, евристичний, проблемний, дослідницький.

  Форми: робота в групах, робота в парах, колективна та індивідуальна  робота.

Прийоми роботи: «Мозковий штурм», складання сенкану, бесіда, робота з епіграфом, гра «Ланцюжок», складання асоціативного куща, робота з прислів’ями та приказками,  літературний диктант.

      Епіграф уроку. Боягуз, котрий переміг свій страх, - 

найсильніша людина у світі.

Леся Воронина 

Перебіг уроку

 

І. Мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

- Доброго дня! Приємно бачити вас такими радісними, зосередженими  і трішки схвильованими. А якими ви хочете бути на сьогоднішньому уроці?...

Я бажаю вам бути старанними й активними, а собі – уважною до кожного з вас,  щоб наш урок був плідним і цікавим.

ІІ. Етап актуалізації суб’єктного досвіду й опорних знань

- Сьогодні ми всі трішки хвилюємося, а, можливо, дехто й боїться. Як ви думаєте, чи кожній людині притаманне почуття хвилювання, страху? (Так)

А чи можна  їх перебороти?

Чи повинна людина боротися зі своїм страхом?(Так)

На вашу думку, чи зміг перебороти свій страх головний герой твору, який ви читали вдома? (Так)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Пропоную вам довести це протягом уроку та детальніше обговорити дані питання, бо ми продовжуємо  вивчати повість  Л.Ворониної  «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».

Цілевизначення уроку

Загальні цілі уроку ви бачите на дошці. Подумайте, яких результатів  хочете досягти на сьогоднішньому уроці особисто ви. Свої цілі запишіть на сонячних промінчиках, що лежать у вас на партах, і також розмістіть на дошці.

ІV. Етап формування нового навчального досвіду

  1. Робота з епіграфом                                                                                                                    

Епіграфом нашого уроку стануть слова вже відомого нам автора Л.Ворониної: «Боягуз, котрий переміг свій страх, -  найсміливіша людина у світі». Як ви розумієте ці слова? (Людина, яка змогла перемогти свої недоліки, з легкістю переможе й інші).  Якщо учні не достатньо пояснюють вислів, звертаємося до нього ще раз в кінці уроку.

  1. Складання «Асоціативного куща» 
  • Що для вас означає слово «страх»?.. А «сміливість»? Підберімо слова, які асоціюються з цими поняттями.(Два учні біля дошки)

 

Боягузтво          Лихо

 

     

                        Неприємність                   Страх                   Полохливість 

 

 

                                       Хвилювання       Невпевненість

 

                                              Рішучість       Впевненість

 

 

 

                          Активність             Сміливість Ініціативність

 

 

                                                Борець              Врівноваженість

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Гра «Ланцюжок»

3.1. Учні вдома  повинні були підібрати прислів’я та приказки про боягузтво. Поки двоє учнів складають «Асоціативні кущі», всі інші грають у гру «Ланцюжок» ( по черзі називають прислів’я, коротко пояснюють його значення)

Орієнтовні відповіді:

Не думай про страх, то його й не буде. Погано, як боїться: лиха не мине, а ще й натремтиться. Обпікся на молоці, то й на воду дме. Лякана ворона і куща боїться. Більше страху, як переполоху. Для миші й кішка звір. Боязливому по вуха, сміливому по коліна. На словах міста бере, а на ділі жаби боїться. Молодець проти овець, а проти молодця і сам як вівця. Дома  лев, а на війні тхір. У лісі вовки виють, а на печі страшно. У страху великі очі. Що сіре, те й вовк! Полоханий заєць і пенька боїться. Нагадай козі смерть, то вона мекатиме, аж поки здохне. Погано, як боїться: лиха не мине, а ще й натремтиться. У страху очі по яблуку.

3.2. Коментування «Асоціативних кущів», складених на дошці

 

  1.     Робота в групах
  •         Поміркуймо, ким є головний герой повісті – Клим – боягузом чи сміливцем? Які риси притаманні хлопцеві? (На початку твору він – боягуз, а згодом стає сміливцем.) Учні об’єднуються в групи та отримують завдання:

1 група – охарактеризувати дії  Климка на початку повісті;

2 група - охарактеризувати вчинки Климка під час розгортання подій та розв’язки твору.

Орієнтовні відповіді:

1 група:

  •         Виходить з дому, як шпигун у старих фільмах, полохливо озираючись;
  •         Ховає голову в плечі, коли відчуває небезпеку;
  •         Біжить до школи через прохідні двори, щоб не зустріти Кактуса;
  •         Тікає від Сашка, коли той сміється з Клима тощо.

Висновок: Климко – справжнісінький боягуз.

2 група:

  •         Долає вночі в банку всі перешкоди;
  •         «Швидко і рішуче» звільняється від блакитної тварюки;
  •         Без вагань виконує всі бабусині накази;
  •         Сам пропонує спосіб боротьби з прибульцями;
  •         Рятує  планету від блакитних жаб. (Якщо учні дочитали твір)

Висновок: Климко став сміливим хлопцем.

 

  1.     Бесіда
  •         Отже ми з вами довели, що Климко - боягуз зміг перебороти свій страх і стати сміливою людиною.
  •         Хто йому допоміг в цій непростій ситуації? (Його родина)
  •         Чи були у вашому житті моменти, коли ви боялися?
  •         Чи змогли ви впоратися зі своїми страхами?
  •         Хто для вас був підтримкою в таких ситуаціях?
  •         Можемо зробити висновки, що боятися – це ганебно. Але бояться абсолютно всі, бо це природна реакція на небезпеку. І сміливець не той, хто не відчуває страху, а той, хто може подолати свій переляк і діяти, не зважаючи на нього.
  •          
  1.     Робота в парах. Складання сенкану «Клим Джура»
  •         Продовжимо характеризувати головного героя, складаючи сенкан.

Щоб нагадати правила укладання сенкану, не витрачаючи при цьому зайвого часу, роздаємо учням  картки з поясненням:

Сенкан – п`ятирядкова віршована форма, яка виникла під впливом японської поезії.

1-й рядок – одне слово – назва вашого твору, тема, найчастіше – це іменник.

2-ий рядок – два слова (прикметники). Опис теми, слова можна з’єднувати сполучниками та прийменниками.

3-ій рядок – три слова (дієслова). Дії, які відносяться до теми.

4-ий рядок – чотири слова – речення. Фраза, яка демонструє ставлення автора до першого рядка.

5-ий рядок – одне слово – асоціація, синонім, який повторює зміст теми 1-го рядка, найчастіше – іменник.

Наприклад:    

Климко.

Розумний і уважний.

Боїться, подорожує, намагається.

Зі страхом своїм бореться.

Переможець.

 

  1.     Літературний диктант «Продовж речення»

А зараз перевіримо вашу уважність під час читання тексту:

  •         Климко проживав із … (мамою, батьком, бабусею)
  •         Батьки хлопчика в той момент знаходилися в … (Єгипті на розкопках)
  •         Бабуся Климка працювала в … (банку)
  •         Машиною часу виявився … («Запорожець»)
  •         Після того, як хлопця схопив прибулець, Клим отримав допомогу від … (метелика з неба)
  •         Климко  отримує нове завдання…(урятувати бабусю)
  •         Послання в капсулі, прив’язаній до велетенського метелика, було написане почерком… (Жука)
  •         Одна з підказок на сільській бабусиній садибі містилася в …(помідорі)
  •         Вдома Клим отримує наказ від … (бабусі)
  •         Сигнал таємної світлової азбуки роду Джур був у вигляді… (вогнища)

Ви молодці, гарно впоралися із завданням!

 

  1.     «Мозковий штурм»

Доведіть, що твір Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є фантастичною, пригодницькою, багатоепізодною повістю.

  •         Повість,  бо прозовий розповідний твір;
  •    Повість, бо за обсягом більший, ніж оповідання;
  •    Повість, бо розповідається про декілька подій одного чи кількох головних героїв протягом тривалого часу;
  •    Багатоепізодна, бо кожний новий розділ має свій сюжет;
  •    Пригодницька, бо насичена пригодами та незвичайними подіями;
  •    Фантастична, бо сюжет ґрунтується на фантастиці, уявний світ не відповідає наявному реальному світу.

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. Написати твір-мініатюру на тему: «Кращі ліки від страху – це…»
  2. Оцінювання роботи учнів

 

VІ. Домашнє завдання

Усім учням - дочитати повість до кінця.

Сильнішим школярам, окрім першого завдання,  з’ясувати в спеціальній літературі чи в мережі Інтернет, хто такий джура та кого називали характерниками. Підготувати про ці поняття невеликі повідомлення.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зубенко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
17375
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку