Розробка уроку української літератури в 6 класі за повістю Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»
Тема. Виховання гідності та мужності в повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» (третій урок з чотирьох запланованих)
Мета:
формувати предметні компетентності: опрацьовувати ідейно-художній зміст фантастичної повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9», висловлювати враження про неї;
формувати ключові компетентності: висловлювати судження про те, як виховувати в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості, відповідальності; як спрогнозувати можливі наслідки діяльності;
зіставляти специфіку розкриття фантастичної теми в літературі й
кіномистецтві; дискутує про проблеми сміливості і боягузтва;
діяльнісна складова: сприяти розвитку уваги, спостережливість, вміння висловлювати власну думку, робити висновки, переказувати епізоди твору; характеризувати образ головного героя Клима;
ціннісна складова: сприяти формуванню позитивного світогляду, доброзичливого ставлення до світу та людей, усвідомленню ролі навчання,
прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в житті кожної людини.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок
Обладнання: підручник, промінці для визначення цілей, картки з правилами укладання сенкану.
Методи: словесні, наочні, практичні; пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, евристичний, проблемний, дослідницький.
Форми: робота в групах, робота в парах, колективна та індивідуальна робота.
Прийоми роботи: «Мозковий штурм», складання сенкану, бесіда, робота з епіграфом, гра «Ланцюжок», складання асоціативного куща, робота з прислів’ями та приказками, літературний диктант.
Епіграф уроку. Боягуз, котрий переміг свій страх, -
найсильніша людина у світі.
Леся Воронина
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
- Доброго дня! Приємно бачити вас такими радісними, зосередженими і трішки схвильованими. А якими ви хочете бути на сьогоднішньому уроці?...
Я бажаю вам бути старанними й активними, а собі – уважною до кожного з вас, щоб наш урок був плідним і цікавим.
ІІ. Етап актуалізації суб’єктного досвіду й опорних знань
- Сьогодні ми всі трішки хвилюємося, а, можливо, дехто й боїться. Як ви думаєте, чи кожній людині притаманне почуття хвилювання, страху? (Так)
А чи можна їх перебороти?
Чи повинна людина боротися зі своїм страхом?(Так)
На вашу думку, чи зміг перебороти свій страх головний герой твору, який ви читали вдома? (Так)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Пропоную вам довести це протягом уроку та детальніше обговорити дані питання, бо ми продовжуємо вивчати повість Л.Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».
Цілевизначення уроку
Загальні цілі уроку ви бачите на дошці. Подумайте, яких результатів хочете досягти на сьогоднішньому уроці особисто ви. Свої цілі запишіть на сонячних промінчиках, що лежать у вас на партах, і також розмістіть на дошці.
ІV. Етап формування нового навчального досвіду
Епіграфом нашого уроку стануть слова вже відомого нам автора Л.Ворониної: «Боягуз, котрий переміг свій страх, - найсміливіша людина у світі». Як ви розумієте ці слова? (Людина, яка змогла перемогти свої недоліки, з легкістю переможе й інші). Якщо учні не достатньо пояснюють вислів, звертаємося до нього ще раз в кінці уроку.
Боягузтво Лихо
Неприємність Страх Полохливість
Хвилювання Невпевненість
Рішучість Впевненість
Активність Сміливість Ініціативність
Борець Врівноваженість
3.1. Учні вдома повинні були підібрати прислів’я та приказки про боягузтво. Поки двоє учнів складають «Асоціативні кущі», всі інші грають у гру «Ланцюжок» ( по черзі називають прислів’я, коротко пояснюють його значення)
Орієнтовні відповіді:
Не думай про страх, то його й не буде. Погано, як боїться: лиха не мине, а ще й натремтиться. Обпікся на молоці, то й на воду дме. Лякана ворона і куща боїться. Більше страху, як переполоху. Для миші й кішка звір. Боязливому по вуха, сміливому по коліна. На словах міста бере, а на ділі жаби боїться. Молодець проти овець, а проти молодця і сам як вівця. Дома лев, а на війні тхір. У лісі вовки виють, а на печі страшно. У страху великі очі. Що сіре, те й вовк! Полоханий заєць і пенька боїться. Нагадай козі смерть, то вона мекатиме, аж поки здохне. Погано, як боїться: лиха не мине, а ще й натремтиться. У страху очі по яблуку.
3.2. Коментування «Асоціативних кущів», складених на дошці
1 група – охарактеризувати дії Климка на початку повісті;
2 група - охарактеризувати вчинки Климка під час розгортання подій та розв’язки твору.
Орієнтовні відповіді:
1 група:
Висновок: Климко – справжнісінький боягуз.
2 група:
Висновок: Климко став сміливим хлопцем.
Щоб нагадати правила укладання сенкану, не витрачаючи при цьому зайвого часу, роздаємо учням картки з поясненням:
Сенкан – п`ятирядкова віршована форма, яка виникла під впливом японської поезії.
1-й рядок – одне слово – назва вашого твору, тема, найчастіше – це іменник.
2-ий рядок – два слова (прикметники). Опис теми, слова можна з’єднувати сполучниками та прийменниками.
3-ій рядок – три слова (дієслова). Дії, які відносяться до теми.
4-ий рядок – чотири слова – речення. Фраза, яка демонструє ставлення автора до першого рядка.
5-ий рядок – одне слово – асоціація, синонім, який повторює зміст теми 1-го рядка, найчастіше – іменник.
Наприклад:
Климко.
Розумний і уважний.
Боїться, подорожує, намагається.
Зі страхом своїм бореться.
Переможець.
А зараз перевіримо вашу уважність під час читання тексту:
Ви молодці, гарно впоралися із завданням!
Доведіть, що твір Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є фантастичною, пригодницькою, багатоепізодною повістю.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
VІ. Домашнє завдання
Усім учням - дочитати повість до кінця.
Сильнішим школярам, окрім першого завдання, з’ясувати в спеціальній літературі чи в мережі Інтернет, хто такий джура та кого називали характерниками. Підготувати про ці поняття невеликі повідомлення.