Емма Андрієвська "Казка про яян". Прихований повчальний зміст твору

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю письменниці; розкрити ідейний зміст «Казки про яян» та її місце у циклі казок Емми Андієвської; розвивати культуру зв ‘язного мовлення, пам ‘ять, логічне мислення, творчу уяву; вміння фантазувати, узагальнювати, робити власні висновки; виховувати почуття поваги, любові до творчості Емми Андієвської, морально-етичні цінності, що допоможуть бачити і розуміти красу світу; прищеплювати інтерес до пізнання нового
Перегляд файлу

 ЕММА АНДІЄВСЬКА. УКРАЇНСЬКА ПИСЬМЕННИЦЯ І ХУДОЖНИЦЯ, ЩО ЖИВЕ В НІМЕЧЧИНІ. «КАЗКА ПРО ЯЯН». ПРИХОВАНИЙ ПОВЧАЛЬНИЙ ЗМІСТ ТВОРУ

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю письменниці; розкрити ідейний зміст «Казки про яян» та її місце у циклі казок Емми Андієвської; розвивати культуру зв ‘язного мовлення, пам ‘ять, логічне мислення, творчу уяву; вміння фантазувати, узагальнювати, робити власні висновки; виховувати почуття поваги, любові до творчості Емми Андієвської, морально-етичні цінності, що допоможуть бачити і розуміти красу світу; прищеплювати інтерес до пізнання нового

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Емми Андієвської, твори письменниці, мультимедійна презентація, тестові завдання, картки.

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  Діти! Простягніть праву долоню. Щоб добре працювати на уроці, подаруйте на ній класу старанність, наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоню. На ній я дарую вам свою любов, терпіння, повагу. А тепер обміняймося дарунками. Доторкнімося долонькою до долоньки й повторімо кредо нашої спільної діяльності:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Улюбленим літературним жанром для дітей є казки. «Тисячі речей у житті забудете, а тих хвиль, коли вам мама люба чи бабуся оповідала казки, не забудете до смерті», - писав Іван Франко. Сьогодні ми маємо змогу поринути в дивовижний світ літературної казки, автором якої є Емма Андієвська.

 

ІII. Повідомлення теми, мети, задач уроку.

Слово вчителя

   Зипишіть тему уроку: « Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця . ЇЇ казки-притчі . «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору»

   -Діти, на основі теми уроку спробуйте сформулювати цілі та завдання уроку .

А тепер порівняємо сказане вами із програмовими вимогами.

Завдання до уроку :

- Повинні знати:

*основні відомості про Е. Андієвську

*зміст „Казки про яян”;
- Повинні вміти:

виразно і вдумливо читати казку;
виділяти фантастичні елементи казки;
визначати тему,ідею та головну думку твору,

формулювати власні висновки про твір.

 

IV Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

Слово вчителя.

   Емма Андієвська — митець, обдарований багатогранним талантом: поет, прозаїк, художник. На жаль, її творчість стала відомою в Україні лише близько двадцяти років тому. «Залізна завіса, яка відгороджувала нас од усього цивілізованого світу, поглинала і звуки, й імена, й слова, і книги». Ми гадали, що тільки й того світу, що у нашому вікні, що тільки й літератури української — тієї, яку написали наші «домашні автори».

 

   3 учні напередодні отримали випереджаючі завдання. Їм потрібно було підготувати рольову гру у формі інтерв’ю з Еммою Андієвською. 

 

1.Інтерв’ю з письменницею

Катя Осадча.

   -Доброго дня, пані та панове! Це черговий випуск «Світського життя» і я, його ведуча Катерина Осадча. Ми з вами знаходимося на літературному форумі «Дивовижний світ книги». Сьогодні червоною доріжкою пройдуть найвидатніші майстри слова. Ой, чує моє журналістське серце, що прибувають перші гості. Зустрічаймо письменницю Емму Андієвську.

Доброго дня, неперевершена, найпопулярніша письменниця Еммо Андієвська. Розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

 

Емма Андієвська

  -Дякую за увагу до моєї скромної персони. Що ж. Народилася я в місті Донецьку, батько мій був видатним хіміком, мати – учителем біології. Коли мені виповнилося 6 років, моя родина переїхала до Вишгорода, що під Києвом. Уявіть собі моє здивування, коли я перша побачила жінок у білих вишиваних сорочках, які ступали босоніж по чорній весняній запашній ріллі, а якою колоритною, багатою мовою вони спілкувалися... Мене змалечку готували на росіянку. До шести років я взагалі не володіла українською мовою, для мене навіть добирали няньок із справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину. Не виховали. Чому? Дуже просто. Кожна нормальна дитина гостро реагує на несправедливість.

 

Катя Осадча

   -Шановна пані Еммо, я знаю, що ви наразі мешкаєте в Німеччині. Ви є письменником-емігрантом. Що змусило вашу родину покинути рідну Україну?

 

Емма Андієвська

   -Пані Катю, ви змушуєте мене перегорнути сумні сторінки мого життя. Коли мені було 12 років, розстріляли мого батька за те , що він не розділяв поглядів тодішньої влади. Моя мати змушена була з дітьми емігрувати до Німеччини, потім була Франція, згодом- США. Наприкінці 60-х років

ХХ ст. я повернулася до Німеччини.

 

Катя Осадча

   -Шляхи Господні несповідимі. Шановна пані, коли ви написали свій перший вірш?

 

Емма Андієвська

   -О! Свій перший вірш я написала російською мовою, коли мені було 4 роки. А однієї ночі, коли мені було вже 19,  мені приснилася моя перша книга «Герострати». Уявіть собі, я уві сні побачила цілий текст. Удосвіта прокинулася і швидко відтворила побачене.

Я авторка 40-а книжок. Писала великі прозові твори, вірші, останнім часом полюбляю писати казки. Пишу виключно українською мовою.

 

Катя Осадча

   -Як вам вдається писати українською, живучи в німецькомовному оточенні?

 

Емма Андієвська

   -Бо я свою Україну ношу як слимак хатку, я в ній живу— інакше б я пішла в інші культури, як багато хто з-поміж дуже талановитих людей.

 

Катя Осадча

   -Ви нічого не сказали про малярські роботи, яких налічується 15 тисяч.

 

Емма Андієвська

   -О так! Це моє незвичайне захоплення. До речі, я запрошую вас на виставку моїх картин, які я привезла із собою.

 

Катя Осадча

   Дякую, дякую за запрошення, вельмишановна зірко української культури. До зустрічі! Гарного вам здоров’я та творчої наснаги.

 

2. Презентація картин письменниці.

   Спішімо до художньої галереї, на виставку картин Емми Андієвської. Знавець живопису поведе нас у світ незвичної художниці.  
 

Виступ знавця живопису

   Особливе місце серед сучасних українських авторів посідає незвичайна письменниця й незвичайна художниця – Емма Іванівна Андієвська. Чому незвичайна? Зверніть увагу на репродукції її картин, вони справді не такі, які ми звикли бачити. Істот з великими очима художниця називає комахами-бегемотами. Зверніть увагу, в одній істоті – малюсінька комаха й величезний бегемот!. Правда, незвичне поєднання? А хто сказав, що казка має бути звичайною? Незмінні герої картин Емми Андієвської живуть у своєму казковому світі, мабуть, у космосі, а може, у вигаданій чужаницею країні. Запрошую вас поринути у казковий світ, який створила у своїх картинах оригінальна художниця.

3. «Дзеркальне відображення».

Я пропоную вам зазирнути  у чарівні дзеркальця, які я просила принести на урок. Хто там?

У них хтось із вас, можливо, знайде відповідь на запитання: « Хто найважливіший у світі?» Чи згодніви з відповіддю, яку бачите у дзеркальцях?

Багато хто на запитання про найголовнішу, найяскравішу, наймудрішу людину у світі відповість: «Я».

 Людям, які найбільше люблять себе, Емма Андієвська придумала іншу назву – ЯЯНИ.

4 . Перегляд відео «Читання «Казки про яян»».

   Е.Андієвська сьогодні у нас в гостях. Зараз сама письменниця зачитає казку про яян (Відеозапис)

 

5. Банк літературних термінів.

         Казка – жанр усної народної творчості, переважно прозовий художній твір про вигадані, а часто й фантастичні події.

         Притча – повчальна алегорична оповідь. У сучасній літературі є засобом вираження морально-філософських роздумів.

 

6. «Пошук істини».

Журналістське завдання: віднайти істину твору. Терміново вирушаймо у відрядження в країну яян для з’ясування ряду запитань.

  1. Що стало причиною того, що пастушок, переплигуючи через скелі, упав у глибоке провалля? (Неуважність, самовпевненість).
  2. Що побачив хлопчик? (Велике місто з вузькими вежами. Це символізує егоїзм, який звужує коло бачення проблем).
  3. Чому вежі весь час завалювалися? (Бо були збудовані без урахування досвіду, набутого іншими).
  4. Чому чоловік не зреагував на прохання хлопчика? ( Бо був занурений у свою роботу).
  5. Чому кволий дідусь почув прохання хлопчика?
  6. Чому пастушок не будував власної вежі? (бо він умів думати і піклуватися про інших).
  7. «Будівничий». Створіть місто яян за допомогою правил співіснування жителів. Запишіть їх у «Вежу егоїзму». 

 

C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\3-tower-that-reaches-to-the-heavens-coloring-page.png

 

  1. Доведіть словами з тексту, що хлопчик готовий взяти всі труднощі життя дідуся на себе і вивести його з поганого міста.
  2. Які слова промовив пастушок до брами?
  3. З яким настроєм брама виконала прохання хлопчика? Чому?
  4. За що хлопець отримав винагороду? Чи чекав він її, роблячи добру справу?
  5. Чому саме дідуся перетворено на самоцвіти? (Бо дідусь навчив пастушка, як вийти з міста. Він так і не став яяном, бо володів великим скарбом, який жив у його душі .

7. Робота в групах. «Духовні самоцвіти».

Вчитель.

   Я пропоную вам попрацювати над духовними самоцвітами, які ми можемо назвати афоризмами.

Афоризм (від грец. арhоrіsmоs — визначення) — короткий, оригінальний, влучний вислів, узагальнення, глибока думка, виражена в лаконічній формі.

Завдання: Із запропонованих афоризмів знайти ті ,що розкривають основну думку казки. Обґрунтувати вибір.

 C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\4.jpg    C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\5.jpg      C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\6.jpgC:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\3.jpg      C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\2.jpg     C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\1.jpg

 

8. «Експрес-інтерв’ю».

 Якби мені дістався мішок із самоцвітами, я б…

9. Робота в групах. «Колективне селфі».

Я пропоную вам знову зазирнути у дзеркальце, зробивши групове селфі. Хто відображений у дзеркалці?

Діти відповідають : «Ми».

Збудуйте місто, де живуть мимини. Занотуйте правила співіснування мешканців, використовуючи символи-замки. Будьте креативними, творчими, неповторними.

C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\c308aeabf5ed6ef1ce7f814085864f85.gif  C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\fantasy-castle-coloring-page.png   C:\Users\Grigori\Desktop\казка про яян\страница-книжка-раскраски-замка-зо-ушкы-71703113.jpg

  1. група                             2 група                                 3 група

Кожна група учнів презентує свою творчу роботу.

V Підсумки уроку.

 1.Бесіда.

- Доведіть, що «Казка про яян» є притчею.

- Чого вона нас навчає?

2.Рефлексія. «Закінчи речення».

 • Я знаю...

• Я вмію ...

• Я розрізняю...

• Я можу

VI Повідомлення домашнього завдання.

Обов’язкове: знати зміст казки,написати план до казки, і додаткове творче завдання -створити фанфік (продовження казки про яян )


Додаткове завдання

  1. Пастушок, заганяючи козу, упав у криницю. Ні
  2. Хлопчик потрапив на площу великого міста. Так
  3. Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Так
  4. Зовсім зневірившись, хлопчик натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба. Ні
  5. Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Так
  6. Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Так
  7. Кожен яянин із задоволенням приймає допомогу інших. Ні
  8. Там усі харчуються власним «я». Так
  9. Коли дідусь був юнгою на кораблі, то випав за борт і опинився в місті яян. Так
  10. Вийти з міста можна було тільки дійшовши до брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись». Ні
  11. Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Так
  12. Повернувшись додому, малий козо пас став красенем-велетнем. Ні

 

docx
Додано
21 березня 2019
Переглядів
3454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку