Урок літератури рідного краю відтворить вплив тоталітарної системи на долю конкретної особистості в романі І.Багряного «Тигролови»; допоможе учням усвідомити духовний світ персонажів; виховуватиме в учнів патріотизм, почуття власної гідності, волю до життя, сміливість, лицарське ставлення до жінки.
Тема Людина – найвеличніша з усіх істот ( за романом
Івана Багряного «Тигролови»)
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: роман «Тигролови», симфонія Бетховена.
Хід уроку.
I. Мотивація навчання школярів.
Ми є. Були. І будем МИ!
Й Вітчизна наша з нами.
І. Багряний.
II. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів.
3. Як ви вважаєте, чи можна цей твір назвати автобіографічним?
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Сьогодні ми працюємо у творчих групах.
І група.
Завдання: показати жорстоку, занедбану Богом і людьми реальність 30-х років XX століття.
Запитання до учнів.
Слово вчителя.
Як ми вже зрозуміли з відповідей учнів, протягом усього твору іде двобій життя і смерті, добра і зла. Хоч зло і смерть часто перемагають, але не гине надія на краще, на кінцеву перемогу справедливості.
I щаслива доля головного героя Григорія Многогрішного тому підтвердження.
II група.
Завдання: схарактеризувати образ Григорія Многогрішного як патріота України, показати боротьбу людини зі світом пітьми й пекла.
Запитання до учнів.
(Історичну довідку розповідає учень.)
Григорій Многогрішний - нащадок славного гетьмана Дем'яна Многогрішного. Дем'ян Многогрішний твердо стояв на ґрунті самостійної України, відверто висловлювався проти політики Москви і розпочав таємні переговори з Дорошенком. Звинувачений у державній зраді, Дем'ян Многогрішний був засуджений на страту, яку було замінено довічним засланням до Сибіру.
Слово вчителя.
Григорій Многогрішний у романі «Тигролови» поєднує дві України. Одна - справжня, прекрасна, з лісами й степами широкими, як море, весною із жайворонками, солов'ями, зозулями, з піснями матері й сестри, різдвяними колядками та щедрівками. Друга Україна - поселенська «Сіркова держава».
III група.
Завдання: розкрити на прикладі родини Сірків наповнений моральною чистотою і духовністю світ українців, які довгі роки живуть за межами своєї держави.
Запитання до учнів.
Слово вчителя.
Природа - то колиска людської цивілізації. Завжди вона давала людині матеріальний достаток та насолоду. Ще Григорій Сковорода закликав жити в гармонії з природою. Красу природи звеличували художники, композитори, поети й письменники. Чарівну Волинь описала Л.Українка в «Лісовій пісні», сувору красу Карпатських гір показав М.Коцюбинський у повісті «Тіні забутих предків».
У романі І. Багряного «Тигролови» багато пейзажів. Переважно, це опис далекосхідної тайги. Якщо звернутися до географів, то вони подають такий опис тайги.
Географічну довідку читає учень.
«Тайга т природнича зона земної кулі, яка характеризується прохолодним вологим кліматом, переважністю у рослинному покриві хвойних лісів. Клімат помірний. Річкова мережа густа, річки повноводні.
Типові представники тваринного світу - лось, бурий ведмідь, рись, білка, бурундук, соболь, північний олень.
Тайга має велике господарське значення як джерело деревини, лікарської й технічної сировини, база мисливського промислу».
IV група.
Завдання: розширити уявлення учнів про красу багатого й чарівного краю, розкрити духовний світ гордих українців у двобої з силами природи. Звучить симфонія Бетховена «Чотири пори року».
Запитання до учнів.
(Велична і могутня природа у творі; але людина може підкорити її своєю волею і працею; це джерело естетичної насолоди...)
IV. Застосування набутих знань, умінь і навичок.
Запитання до класу:
V. Підсумок уроку.
Учні записують в зошити висновки.
VI. Домашнє завдання.
Написати твір на одну з тем: