урок літератури рідного краю " Людина - найвеличніша з усіх істот( за романом Івана Багряного "Тигролови"

Про матеріал

Урок літератури рідного краю відтворить вплив тоталітарної системи на долю конкретної особи­стості в романі І.Багряного «Тигролови»; допоможе учням усвідомити духовний світ персонажів; виховуватиме в учнів патріотизм, почуття власної гідності, волю до життя, сміливість, лицарське ставлення до жінки.

Перегляд файлу

 Тема        Людина – найвеличніша з усіх істот ( за романом

Івана Багряного «Тигролови»)

 Мета:

  • показати вплив тоталітарної системи на долю конкретної особи­стості в романі І.Багряного «Тигролови»;
  • допомогти учням усвідомити духовний світ персонажів;
  • розвивати вміння аналізувати роман;
  • виховувати в учнів патріотизм, почуття власної гідності, волю до життя, сміливість, лицарське ставлення до жінки.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: роман «Тигролови», симфонія Бетховена.

 

 

Хід уроку.

I. Мотивація навчання школярів.

  1. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
  2. Епіграф уроку.

 

Ми є. Були. І будем МИ!

Й Вітчизна наша з нами.

І. Багряний.

 

II. Актуалізація опорних знань.


Запитання до учнів.

  1. Визначте жанр роману І. Багряного «Тигролови».
  2. Яка тема роману?

3. Як ви вважаєте, чи можна цей твір назвати автобіографічним?

 

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

Слово вчителя.

Сьогодні ми працюємо у творчих групах.

 

І група.

Завдання: показати жорстоку, занедбану Богом і людьми реальність 30-х років XX століття.

 

Запитання до учнів.

  1. Як показана у романі І. Багряного «Тигролови» Україна, за­давлена сталінським терором
  2. Які почуття викликають картини етапування людини з Украї­ни на Колиму?
  3. Яку романі показано жорстокість і ницість сталінського ре­жиму?

 

Слово вчителя.

Як ми вже зрозуміли з відповідей учнів, протягом усього тво­ру іде двобій життя і смерті, добра і зла. Хоч зло і смерть часто перема­гають, але не гине надія на краще, на кінцеву перемогу справедливості.

I щаслива доля головного героя Григорія Многогрішного тому підтвердження.

 

II група.

Завдання: схарактеризувати образ Григорія Многогрішного як патріо­та України, показати боротьбу людини зі світом пітьми й пекла.

 

Запитання до учнів.

  1. Хто  такий  Григорій  Многогрішний?  Чому саме  це  прізвище  дав І.Багряний своєму героєві?

(Історичну довідку розповідає учень.)

Григорій Многогрішний - нащадок славного гетьмана Дем'яна Многогрішного. Дем'ян Многогрішний твердо стояв на ґрунті само­стійної України, відверто висловлювався проти політики Москви і роз­почав таємні переговори з Дорошенком. Звинувачений у державній зраді, Дем'ян Многогрішний був засуджений на страту, яку було замінено до­вічним засланням до Сибіру.

  1. Яка, на вашу думку, життєва мета Григорія Многогрішного?
  2. Яка провідна риса характеру Григорія Многогрішного? До­ведіть це. (Самовіддана любов до України та її нещасливого народу.)
  3. Що є визначальною рисою характеру героя? (Є воля до жит­тя, до життя, гідного людини). Підтвердіть це прикладами з тексту.
  4. Уявіть, що Григорій Многогрішний не став би так безкомп­ромісно стверджувати своє право бути людиною на Землі. Чи міг би він, на вашу думку, пристосуватися до обставин, мирно й тихо жити, робити кар'єру?
  5. За що покохала Григорія смілива й вродлива Наталка?
  6. Григорій Многогрішний і Наталка перейшли кордон СРСР. Волю, цю фантастичну мрію здобуто. Завдяки чому9
  7. Що означають ці слова «Сміливі завжди мають щастя» для вас?
  8. Чому вчить нас образ Григорія Многогрішного?

 

Слово вчителя.

Григорій Многогрішний у романі «Тигролови» поєднує дві України. Одна - справжня, прекрасна, з лісами й степами широкими, як море, весною із жайворонками, солов'ями, зозулями, з піснями ма­тері й сестри, різдвяними колядками та щедрівками. Друга Україна - поселенська «Сіркова держава».

 

III група.

Завдання: розкрити на прикладі родини Сірків наповнений моральною чистотою і духовністю світ українців, які довгі роки живуть за межами своєї держави.

 

Запитання до учнів.

  1. Якою постає; поселенська Україна з розповіді Наталчиної матері?
  2. Яке враження справила на Григорія зустріч з Сірками?
  3. Чим приваблюють стосунки в родині Сірків?
  4. Чому батько навчав дітей, а берегинею чого була мати?
  5. Доведіть, що у родині Сірків через багато років зберігся весь уклад українського життя?
  6. Учні розігрують сценку «Свято Різдва» з роману І.Багряного «Тигролови».
  7. Отже, ставлячи проблему родинних стосунків, яку думку хотів ствердити автор? (Людина ніколи не повинна втрачати духовний зв'язок з Батьківщиною.)

 

Слово вчителя.

Природа - то колиска людської цивілізації. Завжди вона дава­ла людині матеріальний достаток та насолоду. Ще Григорій Сковорода закликав жити в гармонії з природою. Красу природи звеличували худо­жники, композитори, поети й письменники. Чарівну Волинь описала Л.Українка в «Лісовій пісні», сувору красу Карпатських гір показав М.Коцюбинський у повісті «Тіні забутих предків».

У романі І. Багряного «Тигролови» багато пейзажів. Переваж­но, це опис далекосхідної тайги. Якщо звернутися до географів, то вони подають такий опис тайги.

 

Географічну довідку читає учень.

«Тайга т природнича зона земної кулі, яка характеризується прохолодним вологим кліматом, переважністю у рослинному покриві хвойних лісів. Клімат помірний. Річкова мережа густа, річки повноводні.

Типові представники тваринного світу - лось, бурий ведмідь, рись, білка, бурундук, соболь, північний олень.

Тайга має велике господарське значення як джерело деревини, лікарської й технічної сировини, база мисливського промислу».

 

IV група.

Завдання: розширити уявлення учнів про красу багатого й чарівного краю, розкрити духовний світ гордих українців у двобої з силами при­роди. Звучить симфонія Бетховена «Чотири пори року».

 

Запитання до учнів.

  1. Яку легенду в романі «Тигролови» подано про те, як Гос­подь створив цей дивовижний край?
  2. Зачитайте опис тайги в різні пори року.
  3. Дика вона, могутня і часто страшна. Пригадайте епізоди, коли герої опиняються на грані смерті чи у великій безпеці у двобої з силами природи?
  4. З якою метою показано чимало описів тайги?

(Велична і могутня природа у творі; але людина може підкори­ти її своєю волею і працею; це джерело естетичної насолоди...)

 

IV. Застосування набутих знань, умінь і навичок.

 

Запитання до класу:

  1. Яке символічне значення назви твору?
  2. Яка, з вашої точки зору, головна ідея твору?
  3. Яке життя І. Багряний вважає гідним людини?
  4. Роман «Тигролови» витримав багато видань німецькою мо­вою, перекладався англійською в США, Канаді, Англії, голландською, французькою і завжди знаходив шлях до читача. У чому, на вашу думку, секрет успіху «Тигроловів» у західному світі ?
  5. Чому цей твір, на ваш погляд, актуальний сьогодні в Україні?
  6. Скажіть, до яких висновків ми підійшли, вивчаючи роман? Що ми візьмемо у подальше життя?

 

V. Підсумок уроку.

 

Учні записують в зошити висновки.

  1. У романі Багряного «Тигролови» стверджується думка про неминучість перемоги добра і правди навіть у тому світі, де носіїв висо­ких ідеалів позбавляють права на життя.
  2. Головний герой Григорій Многогрішний - сильна особис­тість, яка у боротьбі зі світом пітьми й пекла зберегла свої кращі людсь­кі Якості, здобула право на життя й щастя.
  3. Роман вчить нас не відступати від норм загальнолюдської моралі й за будь - яких обставин залишатися Людиною, долати труднощі, знаходити гідний вихід із найскладніших ситуацій. Оцінювання.

 

VI. Домашнє завдання.

 

Написати твір на одну з тем:

  1. Мої роздуми над романом 1. Багряного «Тигролови»..
  2. Доля Григорія Многогрішного як втілення страшної реальності часів тоталітарного режиму.
  3. Доля України та українців (за романом І. Багряного «Тигролови»).

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
2008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку