Рідна земля у поезії ”поетів-краян.
С. Будний “Земля”, В. Вихрущ “Рідна хата”,
Г. Костів-Гуска “Вілія”, Я. Бенза “Криниця”
Дорогі діти!
У кожного з нас є своя маленька батьківщина
Що ж таке батьківщина? З чим у вас асоціюється це поняття?
Батьківщина – це природа, родина, мова, рідне село, історія, пісня, люди.
Кожен із нас починав свій життєвий шлях з отчої хати, материнської ласки, батькової науки. Перші уроки пізнання світу проходили на батьківському подвір’ї, а далі були – поле, ліс, річка – безмежні простори рідної землі. Це і є один із берегів людського життя – берег дитинства.
На сьогоднішньому уроці “Мій рідний край, моя земля...” ми ознайомимося із творчістю письменників нашого Тернопілля – С. Будного, В. Вихруща, Г. Костів-Гуски, Я. Бензи.
Ці письменники жили в різний час, але понад усе любили рідну землю, природу рідного краю, своїх батьків, рідний дім. І цю любов, висловлену в своїх творах, пронесли крізь усе життя, ніколи не забуваючи свого коріння, бо, як писав О. Довженко, “людина завжди повинна пам’ятати, звідки вона пішла в життя. Людина не має права бути безбатченком”.
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі усного журналу “Мій рідний край, моя земля”.
Перша сторінка. Степан Будний. “Земля”
Степан Франкович Будний народився 23 серпня 1933 року в селі Струсів Теребовлянського району. Працював учителем і журналістом. Досить рано пішов із життя (помер 22 червня 1958 року). Проте залишив нащадкам свою творчість – збірки “Людина до сонця йде” (1961) та “Поезії” (1972), наскрізний мотив яких – любов до життя, до своєї рідної землі.
• Виразне читання поезії учнем.
Земля
Буду палко землю цілувати,
Де вітри, і сонце, і блакить,
Коли я промовлю тихо: мати!
То вона, кохана, не мовчить.
Чистою росою враз заб’ється,
До грудей колоссям припаде,
Забренить, заквітне, засміється,
Рідна і пахуча, як ніде.
І любить її не можна трошки,
Ту, що, дише в серце за селом
Світло-синім вогником волошки,
Молодим гречаним молоком.
Відкривай для неї навстіж груди,
Для вітрів і гомону дібров,
Це на ній робочі чесні люди
Сіють вічно трудову любов.
А земля росте зеленим житом
І дубами у гаю шумить.
Я без неї дня не міг би жити,
А із нею вічно буду жить.
Запитання (усно).
— За що ліричний герой любить свою землю?
— Які картини ви уявляли, читаючи поезію? У яких барвах ви б їх зобразили?
— Опишіть свій настрій, навіяний віршем.
Друга сторінка. Ганна Костів-Гуска “Вілія”
Ганна Михайлівна Костів-Гуска народилася 18 квітня 1947 року в селі Бабинці Борщівського району. За професією – лікар, за покликанням – поет. Член Спілки письменників України з 1982 року. Автор поетичних збірок “Автограф вірності”, “Нічлава” та інших творів, багато з яких присвячено природі рідного краю, Батьківщині. Для ліричного героя поезії “Вілія” є “річка-річечка” з такою поетичною назвою. Вілія – це річка, яка протікає територією Кременецького та Шумського районів.
• Виразне читання поезії учнем.
Вілія
Річку Вілію, наче стрічечку,
Кинув хтось між зелених трав.
Хто й коли цю маленьку річечку
Ніжним іменем так назвав?..
Не забруднена, не засмічена,
Синьо – сріберно протіка...
І на карті ледь – ледь помічена
Ще лиш річечка, не ріка.
Верби піснею нахилилися,
Око радує хвильок гра.
І несе свої води-хвилечки
Аж до батечка, до Дніпра.
Річку Вілію наче стрічечку,
Кинув хтось між зелених трав.
Хто й коли цю маленьку річечку
Ніжним іменем так назвав?..
Запитання (усно).
— Про що ця поезія?
— Чи можемо ми цю поезію назвати патріотичною? Чому?
— Намалюйте словесну картину того, що ви “бачили”, читаючи твір.
Третя сторінка. Володимир Вихрущ “Рідна хата”
Володимир Павлович Вихрущ народився 4 березня 1934 року в селі Августівка Козівського району в селянській родині. За фахом – фінансист. Працював головою колгоспу, завідувачем райфінвідділу, деканом факультету Тернопільського фінансово-економічного інституту, заступником голови Тернопільського облвиконкому. За покликанням душі – тонкий лірик. Автор багатьох поетичних збірок (остання з них – “Поезії” –побачила світ по смерті митця у 2007 році). Член Спілки письменників України з 1976 року. Чимало його віршів стали піснями, видав дві пісенні збірки – “Пісні барвінкового краю”, “Немає кращої землі, як наша рідна Україна”.
• Виразне читання поезії учнем.
Рідна хата
Хоч сторона моя багата,
Красива квітами й людьми,
Найкраща в світі – рідна хата
Під ясеновими крильми.
У ній тепло і очі мами,
І доброта її руки,
А над смутними образами
Горять барвисті рушники.
Тут батьків труд і труд матусі,
Поліття чесне, не рясне,
А хліб домашній на обрусі –
Неначе сонце весняне.
Йдемо додому, як на свято
Любуємося ворітьми:
Найкраща в світі рідна хата
Під ясеновими крильми.
Запитання (усно).
— З чим у вас асоціюється поняття “рідна хата”?
— Які є символом ваших домівок?
— Чим для автора є рідна хата?
— Для ліричного героя цього твору батьківщиною є “рідна хата під ясеновими крильми”. Які риси вдачі поета виявилися у вірші?
— Опишіть свій настрій, навіяний віршем.
Четверта сторінка. Ярослав Бенза “Криниця”
Ярослав Антонович Бенза народився 20 лютого 1950 року в с. Бариш Бучацького району. Навчався у Львівському університеті, де здобув фах журналіста. З 1974 року працює в Тернопільській обласній телерадіокомпанії. Вірші друкував у журналах «Україна», «Барвінок», «Тернопіль», колективному збірнику “Богославень” та інших. Автор поетичної збірки для дітей “Чарунки”
( 1995).
• Виразне читання поезії учнем.
Криниця
Під ясеном – криниця,
Стара, на зрубі – мох.
Нап’єшся – крекнеш: ох!
До нашої криниці
Стежки з усіх осель,
Бо кланяється низько
Сусідам журавель.
Орли п’ють воду й півні
З дубового цебра.
Як сонячно – опівдні
З криниці п’є зоря.
Запитання.
— Що є батьківщиною для ліричного героя поезії “Криниця”? (“Під ясеном – криниця”.)
— Як змалював автор криницю у вірші?
— Яку музику ви дібрали б до цієї поезії?
Узагальнення.
Ось ми і перегорнули останню сторінку нашого усного журналу. Пропоную відповісти на такі питання з робочому зошиті:
— Чи є щось спільне між ліричними героями цих творів?
— Якими почуттями сповнені ці вірші? Чи близькі вони вам?
Підбиття підсумків уроку. Метод “Незакінчене речення” (продовжити речення в робочому зошиті):
“Слухаючи ці поезії, я зрозумів...”
“Ці вірші є для мене близькими, тому що...”
“На уроці я дізналася (дізнався)...”
“Сьогоднішній урок мене збагатив...”
Домашнє завдання.
1. Один з віршів за вибором вивчити напам’ять.