Тема: Василь Королів – Старий „Хуха-Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору
Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки „Хуха-Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати в них бережливе ставлення до природи, формувати бажання творити добро.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Епіграф:
Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору, поробки, аплікації, малюнки учнів.
Хід уроку
І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку.
(1 слайд )
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? (2 слайд )
Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового». (3 слайд)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку.
Незакінчені речення ( 4 слайд)
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
5 слайд
Справжнє ім'я - Васи́ль Ко́стьович Королі́в. Народився в с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 року в сім’ї священика – отця Костянтина. Пізніше родина, що складалася з батька, матері та трьох дітей, опинилася в селі Чернещині, тут сталася велика трагедія — смерть від холери матері і двох дітей. Батько залишився лише з одним сином Василем.
6 слайд
Спочатку Василь навчався в Полтавській духовній семінарії, а потім продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії.
7 слайд
Під час революції у 1917 – 1919 рр. підтримував борців за незалежність України. Писав у газетах «Рада», «Хлібороб», «Засів», був редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві.
8 слайд
1919 року В. Королів-Старий був відряджений з дипломатичною місією УНР до Праги, де й залишився емігрантом. Там познайомився з молодою вчителькою на ім'я Кармен - Альфонса – Фернанда – Естрелья – Наталена, закохався й одружився з нею. Для нас вона є відомою українською письменницею Наталеною Королевою. До речі, до писання українською мовою молоду дружину надихнув саме В. Королів – Старий.
9 слайд
Майже чверть століття Василь Королів – Старий прожив за межами України. Долю чоловіка розділила і його дружина Наталена. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він – 11 грудня 1943 року, вона – 1 листопада 1966 року.
10 слайд
З-під пера В. Королева – Старого вийшли художні твори: роман «Хмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси – казки «Русалка – жаба», «Лісове свято».
2.Евристична бесіда.
- Які факти з біографії В. Королева – Старого свідчать про те, що ця людина вміла співчувати чужому горю, бо й сама його зазнала? (рання смерть матері й двох інших дітей).
- Які риси характеру, на вашу думку, виховує у своїй дитині батько – священик? (доброту, милосердя, релігійність, чесність, справедливість).
- Що свідчить про любов Василя Костьовича до природи? (обраний фах – ветеринар)
- Чи можна Василя Королева – Старого назвати патріотом, незважаючи на те, що він велику частину життя прожив за кордоном? (під час революції боровся за незалежність України, навіть за кордоном сам писав про Україну й захопив цим свою дружину).
- Отож давайте знайомитися з творчістю Василя Королева – Старого детальніше.
3.Асоціативне питання.
- Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила». (11 слайд)
- З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)
4. Перегляд міні - словника «Фантастичні істоти української міфології»
( 12 слайд)
- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.
(Слайд 13). Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує і літає на мітлі Відьма.
(Слайд 14). То в людській, то в звірячій подобі являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.
(Слайд 15). Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик.
(Слайд 16). Крий Боже, щоб завітали у хату Злидні, бідності не уникнути. У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком.
(Слайд 17). Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди. Душі померлих дітей – потерчата – блукають болотами.
(Слайд 18). Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка.
(Слайд 19). А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.
- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).
5.Розповідь вчителя.
Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.
Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:
«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».
6.Робота зі змістом казки.
Додому ви отримували завдання прочитати казку.
Тоді я вам відкрию таємницю.
Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться.
(слайд 20 )
-Хуха хоче перевірити, чи все ви знаєте про неї. Кожну свою відповідь підтверджуйте, будь ласка, зачитуванням відповідного уривку твору.
- Скажіть, де і коли вона народилася?
- За що її любили в родині?
- Які є види хух, і якою була Моховинка?
У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.
Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.
(слайд 21 )
Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.
Запис визначень в зошити.
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».
8.Асоціативний ряд (слайд 22)
Маленька
Обережна
Хороша
Охайна
Віддана, вірна
И
Наполеглива
Культурна, красива
Активна, акуратна
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
9.Робота з текстом твору.
- Молодці! Ви чудово пам’ятаєте пригоди Хухи.
— Як закінчується казка? Що перемагає — добро чи зло?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Проблемні питання
Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?
а в реальному житті злими бувають люди, коли … (слайд 27)
VІ. Підсумок уроку.
- Чого навчила вас прочитана казка?
- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?
Перегляд презентації «В природу з добром іди» (слайди 28 – 35)
Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга - чорна,зла, потворна.
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
Любов – могутній щит від бід,
Весь біль розтопить наче лід!
VІІ. Рефлексія. (Закріплення знань, умінь та навичок)
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення.
«Цей урок мені був корисний…»
«Обговорюване викликало в мене такі почуття…»
«Я почував себе у ролі актора…»
«Я почував себе у ролі ображеного…»
«Я почував себе у ролі того, що образили…»
«Мені не підходить жоден варіант вирішення конфлікту, тому що…»
«Мої очікування від уроку оправдались (не оправдались), бо…»
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 36)
Написати твір – роздум «Добро переможе зло, якщо…» або розпитати у дорослих, яких міфічних істот вони знають, записати їхні розповіді, намалювати до записів ілюстрації.
Дякую вам за урок та бажаю добра й миру (слайд 37).