УРОК Літературна мозаїка

Про матеріал
констпект уроку з спецкурсу "Літературна мозаїка " Тема уроку. Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
Перегляд файлу

Тема  уроку. Світова  література – духовна  скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.

 

Мета: розкрити поняття «світова література» як духовний скарб людства, допомогти учням усвідомити роль книги в житті людини, розвивати інтерес до читання художньої літератури, бажання все більше пізнавати світ.

 

Обладнання: Глобус, виставка улюблених творів світової літератури. Зразки читацьких щоденників, кращі вислови про книгу, емблема з надписом «Найкращому читачеві».

 

Хід уроку

 

І Мотивація навчальної діяльності учнів .

 

Загальна характеристика предмета і структура курсу світової літератури, вимоги до ведення зошитів.

 

ІІ Оголошення теми, мети, завдань уроку .

 

1. Вступне слово вчителя.

Погляньте на карту світу. Скільки різних країн, яка різноманітна місцевість! Тут рівнини й гори, суша і ріки та моря, ліси й пустелі, крижані простори й спекотні, непрохідні джунглі. До речі, і народи, які населяють ці краї, за зовнішністю, мовою, побутом, звичаями та традиціями також різняться. А що об’єднує ці народи? (Матінка-Земля, праця, любов, добро і навіть зло, що інколи чиниться; прагнення до краси й творчості)

Дорогі діти! В народі кажуть, що книга – це промінець духовності, який освітить наші душі, це колодязь живильної роси для всього народу.

 

Світова література – це скарбниця мудрості народів всього світу.

 

Народи світу прагнули до краси і намагалися оточити себе красивим. В книгах світові генії намагалися вплинути на людські почуття,прославити красу і добро, засудити потворне. Тому художні твори в усі часи мали суспільне значення і їх не могли обходити болючі проблеми суспільства. У народі кажуть, що людина без книги – це тіло без душі. Важко уявити сучасну людину без книги.

 

Гарна книга – це ковток води для спраглого, це друг і порадник. З її героями можна помандрувати у різні кінці світу, побувати у минулому та майбутньому…

 

Зверніть увагу на те, який різноманітний світ, в якому ми живемо… Але яким би він не був, кожна людина незважаючи на колір шкіри прагне бути щасливою…

Сподіваюсь, що книга — ваш давній друг

 

В одній із найдавніших і найшанованіших у світі книг — Біблії — сказано: «Спочатку було Слово…» Словом можна підтримати людину, додати їй сил, поліпшити настрій, навіть вилікувати. Але словом можна й образити людину, засмутити, навіть убити. А художня література — це мистецтво слова.

Всесвітня література створена мовами різних народів. Тому не кожен може з нею ознайомитися мовою оригіналу. Є люди, які володіють кількома мовами; їх називають поліглотами. Таким, наприклад, був український учений, письменник Агатангел Кримський: він знав 60 мов. Щоб переклад зберіг усю красу й художні якості першоджерела, необхідно знати добре не лише мову, а й звичаї, традиції, характер народу, з мови якого він робиться. Адже існують деякі вислови, поняття, які дослівно перекласти не можна. Тому перекладач є ніби співавтором перекладеного ним художнього твору. Особливо це стосується віршів. Отже, є автор і перекладач, оригінальний твір і переклад.

ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу Давайте, п’ятикласники вдумливо і переконливо вияснимо, яке має значення книга в житті людини.

У сиву давнину, коли люди ще не знали письма, існувала усна народна творчість — казки, легенди, загадки, прислів’я, приказки, пісні тощо. Так люди намагалися описати навколишню красу, прагнули передати дітям свої мрії та сподівання, моральні закони та правила співжиття, урешті-решт, вироблену віками життєву мудрість. Усну народну творчість називають ще англійським словом фольклор.

— Усього три століття тому люди здогадалися записувати народні казки, легенди, пісні та інші види фольклору й вивчати їх. Виявилося, що це — невичерпне джерело народної мудрості, справжня скарбниця образів, думок,

художніх прийомів не лише для письменників, а й для всіх читачів.

1. Книга - це ключ до знань.

 

Давні греки говорили : «Люди перестають мислити, коли перестають читати ».

 

2. Книга розвиває кругозір. Адже цікаво зазирнути в неї і побачити минуле : битви, походи, лицарські турніри, різні дослідження, дізнатися про історію своєї Батьківщини, пізнати її культуру.

 

3. Книга розвиває мислення і фантазію . Як здорово іноді буває представити себе грецьким героєм або вченим, побувати в різних країнах світу.

 

4. Книги допомагають приймати правильні рішення, пізнавати себе, друзів, вчитися на чужих помилках і намагатися їх не допустити.

 

5. Книги допомагають поповнити словниковий запас і роблять нас більш цікавими.

 

Надіюсь, ми спільно переконались наскільки важливу роль в житті людини відіграють книги і зробили відповідні висновки .

 

Книга вчить нас бути добрішими, милосердними, чуйними . Без книги неможлива ні освіта, ні культура нашого суспільства.

 

Книга зберігає в собі все те, що накопичило людство за всі віки свого існування. Слово вчителя.

 

Частіше приходьте в храм книги – бібліотеку, і там вам знову відкриється прекрасний і чудовий світ.

 

Світова література створена мовами різних народів, тому не кожна людина може з ним ознайомитьсь. Тому потрібні перекладачі. Є люди, які володіють багатьма мовами. Їх називають поліглотами. Наприклад, український письменник А. Кримський знав більше 60 мов.

 

Крім знання мов потрібно бути знавцем національних особливостей народу, щоб зберегти художню цінність твору.

 

Найвідомішими українськими перекладачами були Михайло Старицький, Леся Українка, Панас Мирний, Максим Рильський, Павло Тичина, Іван Франко та інші.

 

2. Робота з літературознавчим словником.

 

Оригінал – текст, з якого роблять переклад на іншу мову.

 

Світова література – сукупність кращих художніх творів народів світу, скарбниця духовних надбань людства.

 

Переклад художнього твору – відтворення змісту і форми літературного твору, написаного однією мовою за допомогою засобів іншої мови.

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу.

 

2. Вікторина – конкурс на кращого знавця світової художньої літератури.

 

Який стародавній твір літератури називають «Книгою книг» і вважають священним? (Біблію).

Як називається цикл арабських казок із словом тисяча і хто їх розповідав? ( «Тисяча і одна ніч», Шахразада).

3) Які хоробрі лицарі рятували честь французької королеви? (Три мушкетери)

Героїня якої казки мала яскраву шапочку? («Червона Шапочка»)

8) Хто з казкових героїв мав довгий дерев’яний ніс і потрапляв у численні пригоди разом зі своїми друзями з лялькового театру? (Буратіно)

9) Який персонаж одним людям здавався велетнем, а іншим — дрібною комашкою? (Гуллівер)

11) Яку дівчинку викрала спочатку Жаба, потім — Жук, потім надала їй притулок Миша, а врятувала Ластівка? (Дюймовочку)

12) Як звали знаменитого слідчого, який розплутував найскладніші історії

та знаходив злочинців, часто навіть не виходячи зі свого кабінету? (Шерлок

Холмс)

Як звали хлопчика, що виріс серед звірів І був ними вихований ? (Мауглі. Книга Р. Кіплінга «Мауглі»).

Герой якого твору мав на спині пропелер і дуже любив солодке ? ( Карлсон з книги А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон»).

Який літературний герой боровся з вітряками, вважаючи їх за ворогів ? (Дон Кіхот Ламанчеський з однойменної книги М. Сервантеса).

Якого англійського народного героя - розбійника ви знаєте? (Робіна Гуда).

Хто з героїв світової літератури любив вигадувати й розповідати неймовірні історії?( Барон Мюнхгаузен).

Як звали людину, що 28 років прожила на безлюдному острові? (Робінзон Крузо з книги «Пригоди Робінзона Крузо» Д. Дефо). 10.)Герої якого твору довго шукали скарби, заховані розбійниками? («Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона).

3. Визначення переможців і нагородження їх.

 

V. Домашнє завдання

 

Опрацювати вступну статтю підручника, вивчити визначення з «Літературознавчого словничка», принести улюблені твори зарубіжної літератури, читацькі щоденники. Учні, які мають високий і достатні рівні, мають підготувати повідомлення про міфи різних народів.

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку