Мета:Перевірити вміння дітей аналізувати твори,дійових осіб,
розширити читацький кругозір;
Розвивати аналітико-синтетичні вміння, зв'язне мовлення, увагу;
Виховувати повагу до книги, спонукати більше читати,
дізнаватися про світ з книжок .
Літературна вікторина
Мета: Перевірити вміння дітей аналізувати твори, дійових осіб,
розширити читацький кругозір;
Розвивати аналітико-синтетичні вміння, зв’язне мовлення, увагу;
Виховувати повагу до книги, спонукати більше читати,
дізнаватися про світ з книжок .
« Читання – це віконце, через яке діти
бачать світ і самих себе.»
В. О. Сухомлинський
Хід заходу
Вчитель: Дорогі друзі перед нашим святом хочу загадати вам загадку.
Дуже я потрібна всім:
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу (книга).
Дорогі всі діти наші!
В нас сьогодні книжки свято!
Разом будем відзначати,
Книгу – друга шанувати.
Королева Книга. - Ну ось ми і зустрілися, мої маленькі друзі. Рада вас вітати у своєму Царстві. Огляньте мої володіння, поближче ознайомтесь із його мешканцями. Куди б ви не пішли, скрізь з вами будуть друзі — книги. Надіюсь, що у вас, діти, велике бажання ближче познайомитись зі мною і всіма жителями нашого книжкового царства. А їх у нас багато. Це герої книжок: барон Мюнхаузен і капітан Немо, Мушкетери і старий Хоттабич, добрий Буратіно і Колобок і Івасик Телесик.
Вчитель: - Дорогі діти, хто з вас не любить книжок? Книжок, у яких багато барвистих малюнків, гарних розповідей. Розкриєш першу ліпшу сторінку — опинишся у далекій казковій країні. А в тій країні живуть добрі та кумедні веселі маленькі чоловічки чи просто твої однолітки. Ростуть там велетенські ріпки, такі, що цілий гурт їх із землі не вирве. Відважні герої б'ються там за правду з лютим ворогом. І сьогодні на нашій вікторині ми і перевіримо на скільки ви любите читати.
І гейм:
Відгадай казкового героя
Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить. ( Айболить)
Сидить він на печі
Та їсть калачі,
Тут лисичка прибігає,
Мерщій його хапає.
Біжить котик рятувати,
У лисиці забирати. ( Півник )
Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась? ( Маша)
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти ви
Встигли відгадати? ( Ріпка)
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув. ( Коза – дереза )
Він веселий і не злобний,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш — П'ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх,
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо, ... ( Вінні Пух )
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. ( Колобок )
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці,
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички.
( Попелюшка )
ІІ гейм
Гра « Підбери риму»
А яка зима буває
Скаже той, хто добре … ЗНАЄ.
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й … БІЛОСНІЖНА!
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все … БІЛІЄ.
В небі темна хмара висне,
Іноді мороз аж … ТИСНЕ,
Чудеса на склі малює,
На річках мости … БУДУЄ,
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов… СКЛЯНІ.
Під ногами сніг рипить,
Звір від холоду … ТРЕМТИТЬ.
Є хурделиця, природно.
Є метелиця… ХОЛОДНА.
ІІІ гейм
Тестування
Персонаж- це
а) український народний співець, виконавець дум, історичних та інших пісень;
б) той,хто написав художній чи публіцистичний твір, зробив проект чи винахід;
в) дійова особа, яка змальована автором у творі;
Гумореска- це
а) невеликий художній твір, який розповідає про життя людей;
б) твір, який змальовує трагічні події;
в) художній твір, який має комічний зміст, розповідає про смішні пригоди;
Загадка- це
а) жартівливі вислови, складені із складних для швидкої вимови слів;
б) твір усної творчості, який має прихований зміст, примушує нас замислитись, впізнати, відгадати ;
в) твір, який має повчальний зміст;
Міф-це
а) перекази про незрозумілі явища природи,історичні події, про богів, духів, героїв, які брали участь у створенні світу;
б) загальна назва драматичного твору будь-якого жанру, призначеного для вистави на сцені;
в) твір усної народної творчості про історичні події;
Казка-це
а) вид усної народної творчості про героїчні битви;
б) вид усної народної творчості про вигадані, фантастичні події;
в) один із прозових жанрів , близьких до оповідання.
Легенда-це
а) твір про істот, предмети, які потрібно відгадати;
б) короткі влучні вислови повчального характеру;
в) твір-переказ про події, факти, людей, оповитий казковістю.
Відповіді:
(Скоромовка)
3. Личенько рябе, що ж воно таке? (Загадка)
4. Спи, дитино, бо покину,
Сама піду по калину,
Наламаю калиноньки
Та й покладу в головоньки. (Колискова пісня)
5. Пізній листопад - до суворої і затяжної зими. (Прикмета)
6. Турки, турки, турченя.
Сіло, впало на коня.
А коничок вороний, вороний,
А наш Юрчик ще малий, ще малий. (Забавлянка)
7. А Петро-репетро,
Куряча головка,
Не боїться ні сови,
Ні сірого вовка. (Прозивалка)
8. Сидить жаба під корчем,
Зачинає рити.
А хто її порушає,
Той буде жмурити. (Лічилки)
9. Ходи, ходи, дощику,
Зварим тобі борщику.
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок. (Закличка)
10. Щедрівочка щедрувала,
До віконця припадала:
Чи ти, тітко, наварила ?
Чи ти, тітко, напекла ?
Неси мені до вікна. (Щедрівка)
11. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. (Прислів’я)
12. «Колись був у Києві князь. І був коло Києва змій. Щороку посилали
цьому змієві дань». (Казка)
ІV гейм
Літературні казки
Потрібно відгадати автора літературної казки та назву казки. Час обговорення в команді – 30 секунд.
Гра «З якої це казки? Хто автор?»
(« Лисичка-кума» Іван Франко)
( « Жевжик» Всеволод Нестайко)
( « Як Солов’ятко вскочило у біду» Юрій Ярмиш)
( « Хлопчик Валь» Михайло Слабошпицький)
Поезія
Гра « АБО- АБО»
Впізнайте і назвіть або автора або назву твору .
На зеленому горбочку,
у вишневому садочку,
притулилася хатинка,
мов маленькая дитинка… «На зеленому горбочку» Л.Українка
Раз я взувся в чобітки,
одягнувся в кожушинку,
сам запрягся в саночки
і поїхав по ялинку. «Ялинка» О. Олесь
…Світає,
край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце зустрічає. «Світає..» Т.Шевченко
Дрімають села, Ясно ще
Осіннє сонце сяє,
Та холодом осіннім вже
В повітрі потягає. « Дрімають села» Іван Франко
V гейм
Усна народна творчість
1 завдання
Гра « Хто перший» (продовж прислів’я)
Перевагу матиме та команда, яка першою даватиме сигнал про відповідь.
2 завдання
Словникова робота
Назви правильно предмет.
По перших літерах слів визнач словникові слова.
Максимальна кількість балів- 5
(Виразно,читання; червоний,черговий; метро,неділя; ґудзик,понеділок)
3 завдання
Скоромовочка
Відшукай скоромовочку за запропонованим лабіринтом – підказкою, прочитай та вивчи її.
Кількість балів – 5
( 1. «На дворі трава, на траві дрова, не рубай дрова на траві двора»,
2.«Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш»,
3. «Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок сорок морок»,
4. «Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі».)
4 завдання
Гра “Відгадай казку”
1. «Давай же, - каже, - мені 12 бочок смоли і 12 возів конопель. Обмотався коноплями, обсмалився смолою добре, взяв булаву таку, що може, в ній пудів десять, та й пішов до змія…» («Курило Кожум’яка»).
2. «Сподобався вовкові хліб. Вік і каже: - Хотів би я щодня хліб їсти, але де його мені брати? Порадь, чоловіче!» («Легкий хліб»).
3. “Ближче, ближе, човнику до бережка - це моя матінка снідати принесла! Пливе. Пристав до бережка, наївся, напився, віддав матері рибку, відіпхнув золотий човник срібним весельцем і поплив далі рибку ловить”.
(“Івасик - Телесик”)
4. “Зав`язла й лисиця зубами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу дідові сказала, він вкинув у погріб і лисичку. А далі й зайчика - побігайчика отак упіймали”.
(“Солом`яний бичок”)
5. «Був собі дід Андрушка, а в нього – баба Марушка, а в баби – дочечка Мінка, а в дочки – собачка Фінка, а в собачки киця Варварка, а в киці – вихованка – мишка Сіроманка» («Ріпка»).
6.«Пас, пас хлопец аж до вечора, та й став гнати додому. Тільки до воріт догоняти, а дід став на воротях у червоних чоботях та й питає…»
(«Коза-Дереза»)
7. “Аж ось і спеклись пиріжки, повиймав їх півник, виклав на столі. А мишенята вже й тут. І гукати їх не треба”.
(“Колосок”)
8. “В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс, думає: “Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати, - нехай краще в лісі ходить”.
(“Пан Коцький”)
5 завдання
«Перетворити загадку на прислів’я»
( Правда у вогні не горить, у воді не тоне)
(Книга мовчить, а сто дурнів навчить.)
(Розум на вагу не зважиш, на базарі не купиш.)
(Совість їсть без зубів.)
(Батьківщина у світі одна – всім потрібна вона)
(Життя не золото , а найдорожче)
VI Підсумок конкурсу
Журі підраховує бали. Визначається команда-переможець