Урок літературного читання у 3 класі
Тема: Байка Л. Глібова “Коник-стрибунець”
Мета: Ознайомити учнів з новим жанром – байкою, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова.
Вчити аналізувати байку, передавати в інтонації характери дійових осіб, оцінювати їх вчинки.
Формувати навички читання, вміння працювати командою, взаємодіяти один з одним. Виховувати любов до праці.
Обладнання: Портрет Л.І. Глібова, плакат із висловом байкаря, ілюстрації, картки, маски коника та мурахи.
Хід уроку
Ⅰ. Організаційний момент.
Усміхніться всім навколо
Небу, сонцю і всім людям.
І тоді обов'язково –
День тобі веселим буде!
- Любі діти! Я хочу почати наш урок з прохання: подаруйте один одному теплу, щиру посмішку. Я бачу, що кожен з вас готовий до уроку. Ваш хороший настрій, ваші знання та вміння допоможуть нам досягти бажаної мети.
- А що ми очікуємо з вами від сьогоднішнього уроку?
Вчитель:- Я очікую, що на уроці будете уважно слухати, виразно читати, міркувати, відповідати на запитання.
- А чого очікуєте ви? (відповідь дітей).
Щоб ваші і мої очікування збулися, наш урок ми проведемо під девізом:
З думками зберись і до праці мершій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втартилась марно!
Ⅱ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
- читаємо мовчки;
- читаємо “хором” повільно;
- читаємо в швидкому темпі;
Са – са – са – подивись яка ... (краса)
Ак – ак – ак – червоніє в полі ... (мак)
Ашка – ашка – ось білесенька ... (ромашка)
Ивці – ивці – ивці – там яскраві ... (чорнобривці)
Ⅲ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми познайомимося з новим жанром. А яким – скажете ви, якщо розшифруєте шифрограму. (ключ: читати за рухами годинникової стрілки, через літеру, починаючи з виділеної)
Ⅳ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
(Прочитаємо визначення з тлумачного словника, потім – з підручника).
Прочитайте з дошки вислів про байку.
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
Л. Глібов
А згадувати про неї просить видатний український байкар Л. Глібов, з творчістю якого ми зараз всі разом і ознайомимося.
У кожного на парті лежить папірець з коротенькими повідомленнями про життєвий і творчий шлях Леоніда Глібова. Прочитаємо це повідомлення ланцюжком.
Поміркуйте про це, а в кінці уроку висловте свої думки.
Перевіряємо розуміння та запам’ятовування інформації про байкаря. Якщо вчитель називає правильне твердження – діти виконують нахили вліво – вправо. Якщо помилкове – діти присідають.
Ⅴ. Робота над байкою “Коник - стрибунець”.
Вправа “Встанови відповідність”
Перед читанням байки давайте проведемо словникову роботу. До виділених слів потрібно дібрати їх значення.
Непереливки – важко, скрутно;
вдатний – здібний;
проворний – спритний;
розкошував – жив безтурботно;
гульк – раптом, несподівано;
досхочу – скільки хотів.
У кожної групи у конверті на різнокольорових смужках прислів’я.
Потрібно вибрати те, яке підходить до змісту байки. Обґрунтуйте свій вибір.
Ⅵ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
Ⅶ. Підсумок уроку.
Повернемося до питання, яке прозвучало на початку уроку.
Чому байки Глібова заслужили таку шану? (відповідь дітей)
Складемо сенкан до слова “байка”
На місці якого персонажа байки ти можеш себе уявити і чому?