Літературний детектив як боротьба добра і зла
Мета: узагальнити й систематизувати вивчене протягом теми, підготуватися до контрольної роботи, розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, характеризувати героїв детективів, побувати в ролі детектива, розшифрувати криптограму та логічні задачі, сприяти любові до читання детективних творів.
Обладнання: підручник, картки, презентація, книги.
Тип уроку: урок узагальнення.
Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи й не помре.
Г. Уеллс.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У літературі є такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують, і з величезним задоволенням дивляться екранізації. Про них ми сьогодні і будемо вести мову.
Що це за твори? Як ви думаєте?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми будемо мандрувати бурхливим морем детективів. Ви отримаєте кожен свого кораблика для здійснення подорожі. Напишіть на ньому, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
Оскільки море бурхливе,то на шляху будуть різноманітні перепони, які, я надіюсь, ви подолаєте.
ІṾ. Основна частина уроку
Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово «детектив»?
І – Едгар Аллан По
ІІ – Артур Конан Дойл Що ще ви знаєте про письменників?
Записати основні дати з життя і творчості письменників
І – Едгар Аллан По
ІІ – Артур Конан Дойл
(Перегляд фото музею, де мешкали герої).
Як ви розумієте слова Г. Уеллса?
Зараз ми перейдемо до роботи над творами. Для початку розшифруємо композиційну формулу літературного детектива. (Робота в групах на швидкість)
І- «Золотий жук»
ІІ- «Пістрява стрічка»
Знайдіть у творі «Пістрява стрічка» цитати, які свідчать про:
а) фізичну силу Шерлока Холмса;
б) відсутність у Шерлока Холмса користолюбства;
в) вміння Шерлока Холмса зберігати таємницю;
г) сміливість Шерлока Холмса.
10. «Чи уважний ти читач?»
Відберіть ті речі, які належать героям творів А. К. Дойла і поясніть для чого вони їм.(Робота в парах)
11.Робота з малюнками
Пронумеруйте у логічній послідовності малюнки з оповідання «Золотий жук», передайте зміст декількома простими реченнями.
12. Бесіда
- Як ви гадаєте, чому детектив має таку назву?
- Як детектив розкрив таємницю?
- Що таке криптограма?
13. Ми детективи
Давайте спробуємо себе у ролі детективів(робота в парах)
14. Доведіть мені, що твори, які ми вивчали є детективами.
15. Хмарки слів
Подивіться на ці хмарки слів і скажіть, кого тут охарактеризовано і з якого твору.
16. Діамант
За допомогою діаманта охарактеризуйте героя творів А.К.Дойла, який вам до вподоби.
Ṿ. Узагальнення повтореного
1. Бесіда
- Чи сподобались вам вивчені твори?
- Як ви думаєте, чому детективи настільки популярні?
- Чи повчальні детективи?
- Чому вони нас навчають?
- Чи можемо ми стверджувати, що в детективах ведеться боротьба добра і зла?
Дійсно, детективи дуже популярні. Їх як читають, так полюбляють дивитися екранізації. Ви знаєте якісь детективні фільми?
Подивіться будь ласка на це фото. Чи знайома вам ця людина?
Це виходець з нашого села, який спробував себе у жанрі детективу.
2. Берег сподівань
Ось ми і прибилися до берега. Я сміливо можу сказати, що всі перешкоди ви подолали. Візьміть свої кораблики і скажіть, чи виправдала ця подорож ваші сподівання.
ṾІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи
«17 11 22 23 7 27 23 3 19 21 19 2 11 23 11 3 11 22 18 19 3 15 11 23 1 1 18 1 16 12 10 24 3 1 23 11 6 19 22 33 4 1 8 23 31 22 33 18 1 20 21 24 9 7 18 19 32
20 21 1 27 7 32».
« 311 15 19 21 11 22 23 19 3 24 14 23 7 22 3 19 13 19 28 12, 6 12 14 23 7
17 12 10 15 1 17 11 12 3 22 7 10 17 19 9 7 23 7 10 21 19 10 24 17 12 23 11».
« 18 7 17 1818 12 28 19 4 19 19 17 1 18 16 11 3 12 29 19 5 19 10 1
19 28 7 3 11 6 18 11 14 25 1 15 23» 29 7 21 16 19 15 26 19 16 17 22.
« 18 1 14 3 1 9 28 7 21 19 10 15 21 11 23 11 10 16 19 28 11 18,
33 15 11 14 22 15 19 8 18 11 14 2 7 10 28 12 23 15 19 13 17 7 23 11».
експозиція — знайомство з основними персонажами (їх небагато);
зав’язка — надходження інформації про злочин чи таємницю, пов’язану з ним;
розвиток дії — процес розгадування таємниці (огляд місця злочину, опитування свідків, збирання фактів, переслідування злочинців )
розв’язка — детектив знаходить рішення загадки, згодом він повідомляє про кроки розслідування друзям чи супутникам.
Едгар Аллан По
Артур Конан Дойл
Експозиція
|
|
Зав’язка
|
|
Розвиток дії
|
|
Розв’язка
|
|
Стрічка часу
1809
1820
1833
1841
1842
1843
1844
1849
Стрічка часу
Рік народження
«Етюд у багряних тонах»
Вирішив стати професійним письменником
Опубліковано «Пістряву стрічку»
Рік смерті