Тема : Калина – символ рідної землі. «Калина» В. Скуратівський , «Калина» А. Листопад .
Мета : Ознайомити учнів із оповіданням В. Скуратівського «Калина», віршем А.Листопад «Калина». Удосконалювати навички читання вголос та мовчки,формувати вміння аналізувати прочитане за запитаннями підручника ,виділяти головне і узагальнювати ; збагачувати знання дітей про історію нашого народу ; розвивати мовлення і мислення учнів ; виховувати почуття любові до рідного краю .
Обладнання :складова таблиця , таблиця вираження почуттів після читання тексту ,таблиця для вироблення інтонаційних навичок читання , малюнки із зображенням калини .
Зміст уроку
Організаційний момент . Складання плану уроку . Вправи на розвиток чіткості вимови . Ка-ка-ка дітям треба молока . Ли-ли-ли повні чашки налили . На-на-на користь у ньому одна . Яке слово можна утворити із даних складів ? Розчитування за складовою таблицею . Відгадування загадок . У вінку зеленолистім , у червоному намисті , видивляється у воду , на свою хорошу вроду .
Зачаровує красою мати - Україна наче в лузі червоніє пишная …. (калина ) Оголошення теми уроку і мотивація навчальної діяльності . Калина – символ України. Народ шанує її за пишну вроду й цілющі властивості. Немає такого села ,де б за тином чи біля криниці у лузі чи на березі водойми не росла ,не квітла калина рясним білим цвітом навесні , не рум'яніла червоними ягідками аж до зими. В Україні є понад 100 населених пунктів із назвами , утвореними від слова «калина». Неподалік від нашого міста є село Калинівка .
Вивчення нового матеріалу . В .Скуратівський «Калина» . Читання тексту вчителем . Аудіювання. 1.Рослини –символи України : а) клен і береза ; б) верба і калина ; в) дуб і тополя. 2.Пісня «Червона калина» відома за часів : а) Ярослава Мудрого ; б) Тараса Шевченка ; в) Богдана Хмельницького . 3. У цій пісні калина символізує : а) дух боротьби за волю; б) красу української природи. 4. Дітям забороняли ламати калину ,бо : а) птахи загинуть з голоду ; б) накличуть мороз; в) більше не вродить .
Перевірка. 1.варіант – виконали вірно. 2. варіант – допустили помилку.
Диференційована робота над текстом.
1 етап .
1 в. Читайте правильно ,відшукайте багатоскладові слова .
2в. Правильно прочитати два абзаци.
Перевірка.
2 етап .
1 в. Відшукайте опорні слова , які розкривають зміст тексту.
2 в. Читайте ,думайте про що читаєте .
Перевірка.
3 етап .
1 в. Знайдіть образні слова.
2 в. Знайдіть вислови і слова , що сподобались.
Перевірка.
4 етап .
1 в. За таблицею доберіть тон , яким читатимемо текст .
2 в. За таблицею визначте почуття ,що виникає після читання тексту.
Перевірка.
5 етап .
Читання ланцюжком. Відновіть прислів'я : Пишна та корисна, …… Україна - ………. Щоки червоні , мов …… Убралась в біле плаття , як калина в ….. ( білий цвіт ; мов калина ; кетяги калинові ;калина червона ) Розповідь учителя. Про калину складено багато віршів, пісень, загадок, легенд. Послухайте одну з них. У далекі часи жили дві сестри, Мирослава й Олена. Вони були веселої вдачі, мали рідкісну красу. Та в недобрий час випало цвісти їхній молодості. Вороги напали на рідну землю. Палав рідний край. Загинули батьки дівчат. Кіньми потоптано меншого братика. Усе те застали сестри, повернувшись із лісу додому. І поклялися помститися ворогам за муки народні, за горе нечуване.
Якось завели дівчата чужинців у пастку на болото, але самі були порубані ворогом. Вітер підхопив краплини крові дівчат, розніс по лісах і полях, по берегах річок та озер. І там де падали вони, виросли кущі калини, з ягідками, які нагадують нам краплини крові.
Хвилинка відпочинку.
Розповідь про поетесу А. Листопад. Учитель виразно читає вірш. Бесіда за змістом вірша. Самостійна робота .За таблицями дібрати темп , тон, гучність до кожного рядка вірша. Читання кращими читачами. Читання ланцюжком. Робота в групах. Порівняти прозовий і віршований тексти. Підсумок уроку.