Урок літературного читання
Тема : Читаємо казки Івана Франка. Яке частування, таке й дякування. І.Франко «Лисичка і Журавель»
Мета : Удосконалювати знання про авторську(літературну) казку ; вчити аналізувати зміст твору,давати характеристику героям. Формувати читацьку компетентність на основі казки. Робити висновки. Розвивати навички читання, пам'ять, мислення. Виховувати гостинність та читацьку компетентність, бажання працювати в колективі, в парах.
Хід уроку .
І Організація класу.
1. Привітання
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовимо «Добрий день !»
2. Позитивний настрій на урок.
- Діти, а тепер поверніться один до одного, подаруйте посмішку товаришу, щоб урок був гарним, позитивним, цікавим, змістовним.
- Нумо, діти всі сідаймо тихо,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати.
На уроці не дрімати,
Знання нові здобувати
Тож, гаразд часу не гаймо.
Наш урок розпочинаймо.
3.Вправа «Очікування»
Тож починаємо нашу працю.
Наші завдання-правила нині на уроці такі.
Дружно й плідно працювати.
І І .Мовна розминка.
- Пропоную розбудити наші язички, щоб вони правильно, чітко,із дотриманням усіх норм читати протягом уроку.
1. Дихальні вправи
-задми свічку
- водолаз
-п*ю чай
-понюхай квітку
2. Зарядка для ротика
1) посичимо гускою /сссссссс
2) продзижчімо,як бджілки /дззззззз
3) пошуміли вітерцем /шшшшш
4) подиркали тракторцем /дрррррр
3. Чистомовка
КА-ка-ка- цікава казка
Ку-ку-ку- прочитаю казку
Ко-ко-ко- зачаруй нас, казко
Ки-ки-ки –нові герої казки
4. скоромовка
Край узлісся на осичці-
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці
Стежинку золотило.
І І І . Мотивація навчальної діяльності
1. Актуалізація опорних знань
На дошці розсипані букви (а.к.к.з.а)
Тож сьогодні ми будемо подорожувати країною казки
Саме в казках поєднується реальність і вигадка,життя й чудеса. Вони живуть поряд з нами з самого дитинства, зачаровують нас красою рідного слова. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. Це народні казки. Країна казок безмежно велика.
Але є казки , автори яких відомі. Такі казки називаються літературними або авторськими.
2. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні, ми ознайомимося з письменником Іваном Яковичем Франком. А яку казку будемо читати зараз дізнаємось виконавши вправу «Акваріум»
3. Зупинка «Пізнавальна»
Гра «Акваріум»
Знайдіть зайве слово в кожному стовпчику
1 варіант 2 варіант
ЛЕДЯТ РОКОВА
РОСОКА ЗОКА
УВЕРАЛЬЖ СИЛИЦЯ
Тож сьогодні ми будемо працювати над казкою І Я Франка «лисичка і Журавель»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота із стендом-виставкою книжечок.
2. Зупинка Авторська. Ознайомлення з біографією.
3.Гра «Інтерв*ю »
1. Я кореспондент літературного журналу «Дивослово»,хочу вас запитати .
2. Я кореспондент модного журналу «Наталі», хочу вас запитати .
- Що було особливого в манері одягу письменника?
3.Я кореспондент дитячого журналу «Малятко» буду брати у вас інтерв’ю
- Яку збірку казок випустив для дітей Іван Франко ?
- Пригадайте, які твори цього автора ви читали раніше ?
1ст- Секрети нашого меню
2ст- Словникова закуска
3 ст- Читацькі смаколики
4 ст- вишукані рецепти творчих груп
5ст – десертна тарілка
6ст- корисні поради
Та багато іншого та цікавого
4. Сторінка «Всезнайки»
Робота над загадками
В темнім лісі проживає
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її? (Лисиця)
Дослідник 1 .Лисиця – хижий звір. Довжина її тіла 60-90 см. Мордочка в лисички гостра. Хвіст має пишний, користується ним, як кермом. Хутро у хижака рудого кольору. Лисиця знищує багато шкідливих гризунів і цим зберігає врожай зернових. На території нашого Поліського краю також проживає ця тварина.
Молодці: слухайте наступну загадку.
Довгі ноги, довгий ніс
По болоту ходить скрізь. (Журавель)
Дослідник 2. Журавель – перелітний птах з довгими ногами, дзьобом та шиєю. Пір*я сіре, хвіст і кінці крил чорні. Гніздиться на наших Поліських болотах ,полює на комах, риб, жаб, дуже любить журавлину. На зиму відлітає у вирій. Журавель сірий занесений до Червоної книги України.
- Дякую. А ми рушаємо далі.
V. Робота над казкою «Лисичка і Журавель»
5.1. Зупинка «Словникова закуска»
Призволяйся- пригощайся
Приятелювати – дружити
Зареклася –дала обіцянку
Таке завдання : - до слів 1 стовпчика дібрати відповідні значення з 2 стопвчика
-Діти, як ще можна назвати ці слова?
5.2. Зупинка «Тлумачна»
В казці зустрілися такі вислови
Не погордуй – не відмовся від їжі
Пісним голосом – невеселим голосом
Облизня спіймати – нічого не отримала
Пропоную вам попрацювати з підручником. Відкрили його на ст. 68
5.3 Зупинка «Читацька». Робота над текстом
- читання казки 1) вчителем (Стаття )
2) кращими учням
3) самостійне
5.4. Первинне сприймання казки.
- Хто є головними героями казки?
- Хто автор казки ?
- Хто кого першим запросив у гості ?
5.5 Фізкультхвилинка
5.6. Повторне читання тексту
1. читання ланцюжком
2. читання «сніжками » хл/дівч
3. читання дощиком(крапає,сильний,злива,слабшає,крапає,перестав)
4.читання «земля-небо»
5.з лінійкою
6. я тобі, ти мені
7. читання з позначками
Для хлопчиків завдання в останньому абзаці в першому реченні знайти слова-дієслова
Дівчаткам завдання в останньому реченні знайти слова – іменники
Хлопчики-просигналізуйте
Дівчатка просигналізуйте
5.7. Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання
- Як Лисичка запрошувала Журавля в гості ? Ч
- Чим вона пригощала Журавля ? У
- яку тарілку вибрала для частування? У
- Як припрошувала ? Ч
- Чи вдалося Журавлю скуштувати частування, яке приготувала Лисичка? У
- Як Журавель запрошував Лисичку до себе ? Ч
-Чим він пригощав лисичку? ч
- В якій посудині подав страву? ч
- Якими один до одного були герої? У
5.7.1 Гра «Сценарист»
- Пригадаємо та складемо пам*ятку правил гостинності та корисних порад для наших героїв:
Треба бути привітними з гостями
Не бути скупими
Не треба бути жадібними
Потрібно приготувати щось смачне та гарну зробити подачу
Потрібно бути доброзичливими
Потрібно бути ввічливими
Треба бути чемним
Ввічливо попрощатися
….
- Так,я згодна з вами ,що потрібно саме так бути гостинними
5.8. Робота за ілюстрацією до казки
- Знайдіть в тексті та прочитайте, уривок з казки,той що підходить до ілюстрації
5.9 Повторне читання
Гра «ПАДОЛИСТ »
5.10.Зупинка «Творча» робота в групах.
1 група «Вересень»– створити асоціативний кущ до слова Лисиця
2 група «Жовтень» – створити асоціативний кущ до слова Журавель
3 група «Листопад» – скласти із розрізаних слів прислів’я
5.11 Інсценізація
=Програймо , в особах , як Журавель був у гостях у Лисички
=Програймо , в особах, як Лисичка була у гостях у Журавлика
Фізкультхвилинка
5.12 Гра «Розвідники»
Порахуйте скільки разів зустрічаються слова у тексті
Сила нашого класу (Хлопчики) рахують слово « Журавель»
Краса нашого класу (Дівчатка) – слово «Лисичка»
Хлопчики-просигналізуйте
Дівчатка просигналізуйте
5.14 Метод ПРЕС
-Чи згодні ви , що Журавель вчинив правильно, коли помстився Лисичці ?
Дайте відповідь спираючись на слова :
Я вважаю, що ….
Тому, що ….
Отже, …
5.16 Робота з прислів’ями . Робота в парах.
- Давайте, роз*єднаємо прислів’я і визначимо , яке прислів’я підходить до нашої казки?
Друзіпізнаютьсявбіді.
Неробиіншомутогочогосамнелюбиш
Якечастуваннятакейдякування.
VI. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Тестування
Тест - гра «Чи уважно ти читав»
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Хто є автором нашої казки?
а) Іван Франко; б) Тарас Шевченко.
5. Від чого автор застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
- Діти, обміняйтесь по колу із сусідом та звіртесь із правильними відповідями на екрані
3. Приказки до нашої казки
• Наварив каші, тепер їж.
• Їж сама, мила, коли таке зварила.
* Як посолиш, так і їстимеш.
• Уміла варити та не вміла подавати.
• Зварив кашу, то не жалій масла.
• Зварив кашу, так і їж.
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Гра «Мікрофон»
Пропоную вам взяти свої сигнальні картки та об*єднатися в коло і попрацювати.
Вправа «Аукціон думок» (діти діляться своїми враженнями від вивченого на уроці)
VIII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1 гр. –вересень- зробити інсценізацію казки
2 гр. – жовтень- скласти план до казки
3 гр. –листопад- с 68-70.читати та переказувати
1