Урок літературного читання (3 клас). За підручником О. Савченко.
Тема:Пташка, яка в’яже рукавичку. Анатолій Качан « Розливається Дунай…» Виразне читання . Мета: ознайомитися зі творчістю Анатолія Качана; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати розуміти їх; вчити відчувати красу поетичного слова; розвивати образне мислення, уяву, фантазію учнів; виховувати любов до прекрасного..
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку: підручник «Літературне читання» О. Я. Савченко, презентація,відеоматеріал.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1.Привітання.
Добрий ранок, діти!
- Добре, сіли рівненько!
2. Вправа «Очікування»:
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Як ми повинні працювати, щоб наші очікування здійснилися?
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Тему нашого уроку розкриє загадка
Відгадайте загадку.
– Над річкою вербичка,
На гілці рукавичка,
А в рукавичці – птичка. (Ремез)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
IV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Качан Анатолій Леонтійович (*16 січня 1942, с. Гур'ївка Новоодеського району Миколаївської області) — український дитячий письменник, культурний діяч.
Дитячі роки минули в селі Новопетрівське Новоодеського району Миколаївської області.
Середню освіту здобув у с. Засілля Жовтневого району Миколаївської області.
1960–1965 — навчався на факультеті української філології Одеського державного університету ім. І. І. Мечникова.
Після закінчення університету вчителював у придунайському містечку Вилкове, був військовослужбовцем у Криму, кореспондентом молодіжної газети, редактором видавництва «Маяк» в Одесі.
З 1971 року живе в Києві. Протягом тривалого часу очолював літературні відділи у дитячих«Барвінок», «Соняшник», республіканське літературне об'єднання школярів «Первоцвіт», а в газеті «Вечірній Київ» вів сторінку творчого саморозвитку дітей «Кораблик», яка згодом переросла в самостійне видання «Я Сам//Сама».
Зверніть увагу, що намає дати його сметрі, що це означає? (що він ще живий). Правильно, письменник ще живий і зараз йому 74 роки.
У переліку творчих здобутків письменника — 15 книжок для дітей та юнацтва, добірки поезій, що увійшли до шкільних підручників і посібників, хрестоматій та антологій україської дитячої літератури, численні публікації в зарубіжних виданнях, пісні, написані у співавторстві з відомими українськими композиторами, статті та інтерв'ю з проблем дитячої літератури.
Перегляд презентації.
https://www.youtube.com/watch?v=aH18kU4GvXI
2. Опрацювання вірша Анатолія Качана .
1. Робота над заголовком.
— Прочитайте 1 рядок
— Що ви знаєте про Дунай?
Назва річки Дунай пройшла довгий історичний шлях, різні народності по різному називали її. Кельти, що населяли береги Дунаю, перші помітили швидкий плин річки і назвали її Данувиус (Danuvіus). Дунай упадає до Чорного моря через дельту, яка є другою найбільшою природною водно-болотною територією в Європі. Дунай належить до однієї з найбільших після Волги річок Європейського континенту. Братом Нілу, сином Океану називав його древньогрецький поет Гесіод. Водні ресурси р. Дунай формуються в основному в гірських районах Альп, Карпат і Балкан.
3. Виразне читання вірша вчителем.
Який за настроєм цей вірш?
4. Словникова робота. Ремез.
Додатковий матеріал.
( Ремез – невеличка пташка, котра живе біля води річок, озер).
Довжина тіла ремеза Вага 7-11 г. (Це дві монети по 5 коп.)
приблизно 12 см. (Показали на лінійці)
Довжина крила до 5-6 см. Розмах крил 18 см.
Сіра голова з чорною маскою і коричнева спина.
Живлення
Ремез шукає собі корм переважно на деревах, в чагарниках, кущах і в очереті.
Він живиться комахами, павуками та насінням
Середовище існування
Заболочені та зволожені ділянки водойми, з наявністю очерету та високих верболозів з низькозвисаючим гіллям на якому птахи будують своє гніздо.
Цікавинка про гніздо. Відео. Ремез будує гніздо.
https://www.youtube.com/watch?v=9RTcjrw8tMU
Самець будує на звисаючих над водою гілках з рослинних волокон, пуху і насіння кілька пухнастих, круглих гнізд. На висоті від 1 м до 10 м. Гніздо у формі сумки приблизно 17 см у висоту і 11 см шириною.
Самка вибирає собі краще гніздо, допомагає в останніх приготуваннях і відкладає потім від 5 до 8 яєць. Піклується про своїх пташенят.
Пташка може акробатично зависати на найтонших гілочках дерев і кущів або на очеретинах, вчепившись у них тільки однією ногою.
Ремез– птах дуже рідкісний, а синиці майже брат. Особливий тим, що в’є своє гніздо не в дуплі чи на суку, а підвішує на гілці.Таке гніздо має магічні властивості, особливо, коли його освятити на Великдень. Якщо його тримати в хаті, то воно вберігає домашніх від багатьох хвороб і виступає оберегом оселі.
Гнізда – це колиска для яєць і пташенят.
5. Виразне читання вірша учнями
— Про що вірш?
6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
Вправа незакінчене речення.
Читаючи вірш , я дізнався по..
Вона прилітає ..
У неї є дивна звичка.. Рукавички в’яже з… В рукавичці є..
Виглядають із гнізда…
Досліджуємо текст.
Які слова є головною думкою вірша?
Як поет описав ремеза?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.
Гра «Добери риму».
Дунай…
Звичку…
Сади…
Слід…
Гнізда…
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
1. Метод «Незавершене речення»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ