Урок літературного читання 4 клас № 60
Тема.Тарас Григорович Шевченко«Вітер віє-повіває...», «Вітер з гаєм розмовляє...»
Мета: поглиблювати знання учнів про творчість видатного поета, художника Тараса Григоровича Шевченка; продовжувати вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів, уміння добирати потрібну інтонацію під час читання; працювати над розвитком зв'язного мовлення учнів, образного мислення, творчої уяви; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі всі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом проженемо лінь.
На уроках не нудьгуймо,
А працюймо і читаймо!
Сосна, береза, калина, дуб, липа.
Ромашка, дзвіночок, кульбаба, конвалія, троянда.
Читати, рахувати, думати, вірш, малювати.
2.Складіть слова, букви яких”порозбігалися”.
К Ю Г І
Р Н Л К
О Т И А
В Т
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлення з творчістю Т. Г. Шевченка. Поезія поета стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Тарас Григорович Шевченко для нас — є батьком української поезії.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з віршем Т. Г. Шевченка «Вітер віє-повіває...»
1) Виразне читання вірша вчителем.
—Який настрій у вас переважав коли ви читали вірш?
— Чи сподобався вам цей вірш ?
— Які картини ви намалювали б прослухавши вірш?
2) Гра «Дощик»
(Діти читають хором.)
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ перестав (читання припиняється).
3) Виразне читання вірша учнями.(сильніші учні)
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Як поет описує вітер?
- Які кольори використовує?
— З чим порівнює степ?
— Які слова використовує коли описує кобзаря?
5) Хвилинка цікавинка
— Хто такі кобзарі?
Кобзар — це український народний співець і музикант. Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами епічної традиції у формі історичних пісень, дум. Ще до початку XIX ст. в Україні їх називали Божими людьми або стирцями. Саме завдяки Тарасу Шевченку виконавців героїчного епосу почали називати кобзарями. Ними часто ставали покалічені в боях козаки, які мали музичний хист, або ті, які вже за віком не могли воювати. Кобзарів часто уявляють сліпими, але вони не завжди були сліпі. Автором історичних пісень і дум був народ. Спочатку кобзарі складати думи й історичні пісні про події, учасниками або свідками яких вони були самі. Але з кінця XVIII ст. політичне життя в Україні почато занепадати, царат цілеспрямовано перетворював українські землі на глуху провінцію. Це призвело до уповільнення розвитку культури, зокрема й процесу створення історичних пісень і дум. У цих умовах кобзарі стати переважно виконавцями вже відомих творів. Кобзарі — були особливою кастою в Україні. Ними могли стати люди, які пройшли навчання й посвяту, тобто вони були професійними виконавцями.
6) Робота за ілюстрацією Василя Касіяна «Кобзар».
— Які кольори використав художник на картині?
— Який настрій вони створюють і чи передають характер героя?
— Яким ображено Кобзаря ?
— Що ви бачите зображено на другому плані картини?
— Які відчуття викликає у вас ця картина?
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І суницю знайшов. (нахиляються вперед)
З’їв і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов
І горішок знайшов.
Підняв і далі пішов.
Петрик йшов, йшов, йшов
І грибочок знайшов.
Поклав у кошик
і додому пішов. (сідають за парти)
3. Опрацювання вірша Тараса Григоровича Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє...»
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Які почуття викликає у вас цей вірш?
— Які картини хочеться малювати слухаючи його?
2) Робота в парах.
Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які картини описані у вірші?
— Де плавав човен?
— Чому човен ніхто не спиняє?
— Куди він поплив ?
— Що з ним трапилося?
5) Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.
— Як художник зобразив природу? Які кольори він використав?.
— Який настрій викликають ці кольори?
— Яким рядком з твору ви б підписали ілюстрацію?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З твором якого автора ви ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Що запам'яталося найбільше?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до виразного читання » (с. 84-85).