Урок №50
Тема. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблуками»
Мета: продовжувати вдосконалювати навички виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої думки; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра “Австралійський дощ”
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Ішов Прокіп – кипів окріп,
Прийшов Прокіп – кипить окріп,
Як при Прокопові,
Так і при Прокописі,
І при Прокопенята
2. Артикуляційна гімнастика
• «Гойдалки».
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.
• «Годинник».
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще виразне читання вірша з пам’яті.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гocтi. (Осінь)
— Сьогодні наш урок присвячений цікавій , чарівній, різнокольоровій порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Хто є автором даного оповідання?
1 учень Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Васильківка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович , орав землю, працював столяром і теслярем.
Мати, Оксана Юдівна, працювала на полі, займалася хатнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розповідала дітям казки. А дітей, крім Василя, було ще троє – Іван, Сергій та Меланія.
2 учень. Василь ріс енергійним, життєрадісним хлопчиком, мав чудовий характер. Любив читати твори Тараса Шевченка, Лесі Українки, Миколи Гоголя. А ще дуже любив малювати.
3 учень. Сімнадцятирічним юнаком Василь Олександрович переступив поріг школи як учитель української мови і літератури та й залишився в ній до кінця свого життя.
4 учень. Війна 1941року відірвала Василя Олександровича від улюбленої справи. Він пішов на фронт, але довго воювати не довелось. У бою під Ржевом він був тяжко поранений, довго лікувався.
5 учень. Після війни Сухомлинський повернувся до педагогічної роботи і був призначений директором Павлишської школи. 32 роки він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. Згодом ці записи ставали книгами. Писав для дітей, батьків, вчителів.
6 учень. Для найменших він написав близько 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, етюдів.
Вчитель. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу, зокрема в Росії, Білорусії, Грузії, Молдові, Азербайджані, Фінляндії, Німеччині, Китаї, Японії, Польщі та інших. Отримав за свою працю багато державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України «В.О.Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет.
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Що ви уявляли, читаючи його?
— Який настрій воно у вас створило?
— Які почуття викликало?
2. Словникова робота
Читання колонок слів за вчителем
День тече
джмелі замовк
цвіркун заспівав
сполоханий спалахнула
— Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
— У яких словах букв більше, ніж звуків?
3. Підготовка до виразного читання оповідання.
— У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
— Де зробите найдовшу паузу?
— Які слова виділите голосом при читанні?
4. Виразне читання оповідання учнями
— Про кого йде мова в оповіданні?
— Хто ласував солодким яблуком?
— Чому злякався цвіркун?
— Чим ще на вашу думку може ще пахнути сад?
— Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
5. Робота в групах. Гра «Утвори пару»
Джмелі |
пролетів |
яблуко |
тече |
сік |
пахнуть |
цвіркун |
літають |
птах |
впало |
зірка |
виплив |
місяць |
заспівав |
яблука |
спалахнула |
Навколо дерев весело підемо.
Різні листочки дружно підберемо.
Відразу вгору піднімемо,
А потім їх підкинемо,
Нехай собі летять!
7. Робота за картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука»
Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.
8. Біографічна довідка
— Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,— згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.
У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле», які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».
Творчість художниці з села Богданівни належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
—Найбільше мене зацікавило....?
— На кінець уроку у мене настрій....?
— Я оцінюю свою роботу на уроці....?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до виразного читання твору,скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв, поданих у підручнику. Намалювати малюнок до прочитаного твору(вибірково) (с.