Урок літературного читання

Про матеріал
Продовжувати вдосконалювати навички виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої думки; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Урок №50

Тема. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблуками»

Мета: продовжувати вдосконалювати навички  виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої думки; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1.                Робота над скоромовкою

Гра “Австралійський дощ”

Діти читають хором.

• Накрапає дощ (тихо).

• Дощ пускається сильніше (голосніше).

• Злива (голосно).

• Дощ слабшає (тихіше).

• Дощ припинився (читання припиняється).

Ішов Прокіп – кипів окріп,

Прийшов Прокіп – кипить окріп,

Як при Прокопові,

Так і при Прокописі,

І при Прокопенята

2. Артикуляційна гімнастика

• «Гойдалки».

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.

• «Годинник».

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Конкурс на краще виразне читання вірша з пам’яті.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Відгадайте загадку.

Без пензлика, без олівця

 Розфарбувала деревця.

            Сумно у гаях блукає,

            Жовті шати одягає.

            Золотисту стелить постіль,

            Жде сестрицю білу в гocтi. (Осінь)

  •    Які слова допомогли вам відгадати загадку? (Розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю.)

— Сьогодні наш урок присвячений цікавій , чарівній, різнокольоровій порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.               Самостійне мовчазне читання тексту оповідання учнями з проблемним запитанням

- Хто є автором даного оповідання?

  •                 Що цікавого про творчість даного письменника ви знаєте?

1 учень Народився Василь Олександрович Сухомлинський  28 вересня 1918 року в селі Васильківка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович , орав землю, працював столяром  і теслярем.

Мати, Оксана Юдівна, працювала на полі, займалася хатнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розповідала дітям казки. А дітей, крім Василя, було ще троє – Іван, Сергій та Меланія.

2 учень. Василь ріс енергійним, життєрадісним хлопчиком, мав чудовий характер. Любив читати твори Тараса Шевченка, Лесі Українки, Миколи Гоголя. А ще дуже любив малювати.

3 учень. Сімнадцятирічним юнаком Василь Олександрович переступив поріг школи як учитель української мови і літератури та й залишився в ній до кінця свого життя.

4 учень. Війна 1941року відірвала Василя Олександровича від улюбленої справи. Він пішов на фронт, але довго воювати не довелось. У бою під Ржевом він був тяжко поранений, довго лікувався.

5 учень. Після війни Сухомлинський повернувся до педагогічної роботи і був призначений директором Павлишської школи. 32 роки він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. Згодом ці записи ставали книгами. Писав для дітей, батьків, вчителів.

6 учень. Для найменших він написав близько 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, етюдів.

Вчитель. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу, зокрема в Росії, Білорусії, Грузії, Молдові, Азербайджані, Фінляндії, Німеччині, Китаї, Японії, Польщі та інших. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України «В.О.Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет.

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Що ви уявляли, читаючи його?

— Який настрій воно у вас створило?

— Які почуття викликало?

2. Словникова робота

Читання колонок слів  за вчителем

День                     тече

джмелі                  замовк

цвіркун                заспівав

сполоханий          спалахнула

— Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.

— У яких словах букв більше, ніж звуків?

3. Підготовка до виразного читання оповідання.

— У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?

— Де зробите найдовшу паузу?

— Які слова виділите голосом при читанні?

4. Виразне читання оповідання учнями

— Про кого йде мова  в оповіданні?

— Хто ласував солодким яблуком?

— Чому злякався цвіркун?

— Чим ще  на вашу думку може ще пахнути  сад?

— Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?

5. Робота в групах. Гра «Утвори пару»

Джмелі

пролетів

яблуко

тече

сік

пахнуть

цвіркун

літають

птах

впало

зірка

виплив

місяць

заспівав

яблука

спалахнула

  1.                Фізкультхвилинка

     Навколо дерев весело підемо.

     Різні листочки дружно підберемо.

     Відразу вгору піднімемо,

     А потім їх підкинемо,

     Нехай собі летять!

7. Робота за картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука»

Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.

8. Біографічна довідка

— Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії  у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,— згадувала пізніше Катерина Білокур.

У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.

У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле», які високо оцінив Пабло Пікассо. Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».

Творчість художниці з села Богданівни належить до найкращих надбань української культури XX століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?

Найбільше мене  зацікавило....?

На кінець уроку у мене настрій....?

Я оцінюю свою роботу на уроці....?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Підготуватися до виразного читання твору,скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв, поданих у підручнику. Намалювати малюнок до прочитаного твору(вибірково) (с.

docx
Додав(-ла)
Бондар Тетяна
Додано
8 березня 2019
Переглядів
618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку