Урок літературного читання
«Цікаві байки Г.Сковороди для дітей»
Тема: Байки Григорія Сковороди
Мета: Ознайомити дітей з творчістю Григорія Сковороди. Вчити виділяти в байках головне. Розвивати в учнів уміння визначати мораль байки і розуміти її. Продемонструвати зв’язок між сюжетом поданого твору і реальним життям людей. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Виховувати загальнолюдські цінності, взаємоповагу до оточуючих.
Обладнання: презентація.
Хід уроку
Розповідь про автора. Відео. Обговорення.
Гімнастика для очей.
2. Актуалізація опорних знань
-Коротке оповідання, в якому закладено повчальний зміст. (Байка)
-Частина байки, в якій міститься повчання. (Мораль)
-У центрі байки завжди лежить якась одна подія, навколо якої розвивається дія. Мова байок проста.
- Завдання – розшифруйте назву твору. «оврон і ичж»
Бесіда про тварин. Ворона, чиж – опис.
Подивимось байку
https://www.youtube.com/watch?v=jHFnbGOur8g
БАЙКА "ВОРОН І ЧИЖ"
Неподалік від озера, з якого визирали жаби, сидів на гілці й виспівував Чиж. Поблизу нього крякав собі й Ворон, та, бачачи, що Чиж не полишає співати, сказав:
— Чого ще й ти сюди пнешся, жабо?
— А чому це ти мене звеш жабою? — спитав Чиж Ворона.
— Тому що ти так само зелений, як та жаба.
— Коли я жаба,— мовив на те Чиж,— тоді ти сам справжнісінький жабур, бо спів твій дуже схожий на жаб'ячий.
Сила: Серце і звичаї людські, а не зовнішні якості мають свідчити за те, хто ти є. Дерево по плодах пізнається.
4. Аналіз байки.
- Назвіть головних персонажів байки. (Ворон і чиж).
- Про що розповідається у байці (Про зустріч ворона і чижа).
- Чи є у байці описи героїв? (Немає. Це дає змогу зосередити увагу читачів на вчинках персонажів, тобто на їх розмові).
- Виділіть складові частини байки. (байка має дві частини: оповідну та повчальну (мораль).
- Що особливо вразило? Як ви ставитесь до описаних подій?
5. Читання в особах. Спробуйте передати почуття головних героїв.
- Прочитайте мораль цієї байки. Як ви її розумієте? (Людину слід оцінювати не за зовнішнім виглядом, а лише розібравшись в її серці.)
Визначення головної думки байки.
6. Розкриття алегорій.
- Чи зустрічаємо ми в житті таких людей, як описано в байці?
-Чи бувало у вас так, що ви зустрічаєте людину дуже гарну і симпатичну, але під час спілкування ваше враження про людину змінюється?
Аналіз моралі. Висновок.
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4
7. Байка «Годинникові колеса».
Байка «Годинникові колеса».
Колесо годинникової машини спитало у Другого:
— Скажи мені, а чого ти гойдаєшся не так, як ми, а в інший бік?
— Мене,— відповіло Друге,— так зробив мій майстер, і сим я вам не лише не заважаю, але ще й допомагаю, аби наш годинник мав єдиний шлях по сонячному колу.
Сила: У людей з різними природними нахилами і життєві шляхи різні. Одначе всім один кінець — чесність, лад і любов.
7. Аналіз байки.
8. Асоціативний кущ «Взаємодія»