Мета: ознайомити дітей із творчістю української дитячої письменниці Галини Ткачук та її оповіданням «Гойдалка під кленом; вчити оцінювати вчинки дійових осіб; розширити уявлення школярів про добрі та погані вчинки; розвивати читацькі інтереси, пізнавальну активність учнів, навички свідомого та виразного читання прозових творів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тема. Галина Ткачук «Гойдалка під кленом»
Мета: ознайомити дітей із творчістю української дитячої письменниці Галини Ткачук та її оповіданням «Гойдалка під кленом; вчити оцінювати вчинки дійових осіб; розширити уявлення школярів про добрі та погані вчинки; розвивати читацькі інтереси, пізнавальну активність учнів, навички свідомого та виразного читання прозових творів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: картки із завданнями, відеозвернення Галини Ткачук, аудіозапис твору, малюнки квітів, відео фізкультхвилинки, сюжетні малюнки, ком’ютер.
Тип уроку: урок-телепередача
Хід уроку
І.Організаційний момент
Учитель. В ефірі дитяча телепередача «Світ, у якому ти живеш». З вами я, її постійна ведуча Наталія Володимирівна. Ми раді вітати всіх присутніх на нашому каналі. Привітаймося з нашими телеглядачами.
До гостей усі поверніться,
Привітайтесь: «Добрий день». Усміхніться.
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла.
А гостям ми побажаєм
Здоров’я, щастя і добра!
Сьогоднішня наша передача монтуватиметься у різних телестудіях. А зараз ми завітаємо до студії «Юних дикторів»
II. Мовна розминка
Студія «Юних дикторів»
Якщо ви хочете бути справжніми акторами, працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори, ведучі повинні багато читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова.
1.Чистомовка.
Шу-шу-шу - чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят - їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки – і говорять залюбки.
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.
2.Скоромовка.
Бубоніла діду баба:
бо з кульбаби полетять
сто малих кульбабенят.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку
Наступна студія «Очікування»
1.Відеозвернення Галини Ткачук
IV. Вивчення нового матеріалу
Студія «Інформаційна»
Учитель. А зараз пряме включення зі студії, журналісти якої мали змогу зустрітися з письменницею та взяли в неї інтерв’ю.
Учень-телеведучий:
Ткачук Галина Сергіївна
(поетеса, прозаїк, літературознавець)
Ткачук Галина Сергіївна народилася 27 серпня 1985 року в м. Хмельницькому. Закінчила Національний університет «Києво-Могилянська академія» за фахом «Літературознавство й історія літератури»
Учасник багатьох мистецьких акцій та проектів.
Авторка збірки поезій «Біле благо» (2003), повістей та оповідань «Славка» (2006), поезій українською та польською мовами «Я та інші красуні», повісті для дітей «Вікно до собаки» (2011); публікацій в антологіях «Дві тонни» (2007), «Хлопчик-дівчинка» (2008), «Сновиди: Сни українських письменників» (2010), «Як вони провели літо, книжка за 24 години» (2011), «30 wierszy zza granicy» (2013), «На Великдень» (2013). Публікується у періодичних виданнях.
Книжка «Вікно до собаки» у 2011 році потрапила до довгих списків премій «Книга року BBC» та «Великий Їжак».
Лауреатка літературного конкурсу «Гранослов» (2003); Володарка першої премії Всеукраїнського конкурсу на найкращі твори для дітей «Золотий лелека» (2010); отримала відзнаку дитячого журналу "Ангелятко" на Шостому Львівському Міжнародному дитячому фестивалі (2012); Повість для дітей "Вечірні крамниці вулиці Волоської" потрапила до списку дитячих книжок, номінованих на премію "ЛітАкцент року" (2014). Стипендіатка Міністра культури і національної спадщини Республіки Польща «Gaude Polonia» (2011).
Твори Галини Ткачук перекладено російською та польською мовами. Член Національної спілки письменниківУкраїни з 2002 року.
Учитель. Дякуємо за чудову розповідь.
Студія «Читаємо разом»
Учитель. Зараз ми з вами завітаємо до студії «Читаймо разом» і послухаємо оповідання «Гойдалка під кленом. Уважно слухайте і знайдіть відповідь на запитання: «Які квіти садив Марків дід?»
1.Слухання аудіозапису твору
Студія «Малечі про цікаві речі» (тлумачення значень слів)
Цікавою була подорож! Подорожуючи разом із Галиною Ткачук сторінками оповідання, нам траплялися… (Пояснення вчителя)
2.Словникова робота
Порпаються – перекладати, перебирати що-небудь десь, шукаючи щось;
Супить (брови) – хмурить, морщить.
Дельфіній – багаторічна трав’яниста рослина родини жовтцевих.
Студія «Танцювальна»
3.Фізкультхвилинка (відео)
Читання учнями «ланцюжком».
Учитель. Ця подорож сподобалася не лише нам. Зараз із нами на зв’язку телеглядачі 2-го класу. Під час перегляду нашої телепередачі у них виникло чимало запитань щодо змісту твору, на які вони просять дати відповідь. Чи готові ви їм допомогти?
4.Аналіз змісту твору з вибірковим читанням.
5.Індивідуальна робота (картки) «Дайте характеристику дівчинці»
Підкресліть ті риси характеру, які притаманні Ніні.
Нахабна, допитлива, смілива, неуважна, працьовита, жорстока, чуйна, добра, лінива, хитра.
6.Робота в групах. Гра «Відшукай речення до малюнків»
Повторення правил роботи в групах
7.Гра «Чиї це слова?»
8.Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Земля-небо».
Учні починають читати, коли вчитель каже слово «Небо» – школярі піднімають свої оченятка догори, а коли «Земля» – продовжують читати далі.
б) Виразне читання питальних речень.
9. Гра «Розвідники»
Студія «Цікавинки»
Якою ж насправді є ця квітка дельфіній? Спробуймо про це дізнатися. Телеведучі цієї студії підготували спецвипуск про дельфіній. Ось що цікавого вони розкажуть.
V. Підсумок уроку
Студія «Підсумки»
Природа не шкодує фарб і щедро дарує нам красу і радість. Ми, в свою чергу, повинні також оберігати природу. Від цього ваше серце стане добрішим, душа – теплішою.
— Ми повинні завжди пам’ятати, що також є частинкою природи, вона – наша мати, а ми, мешканці Землі – мудрі господарі.
Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали в чистім небі
І лелеки, й журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах, —
Бережіть природу, діти!
Учитель. До зустрічі на нашому каналі.