Урок "Совість – у людини головне".

Про матеріал

Матеріал до теми: оповідання В. Нестайка «Руденький»

Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання; учити аналізувати прочитаний текст, характеризувати дійових осіб, робити висновки з прочитаного; передбачати розвиток подій; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, увагу; закріплювати навички роботи в парах, групах; виховувати кращі людські якості.

Перегляд файлу

Тема: Совість – у людини головне.

Матеріал до теми: оповідання В. Нестайка «Руденький»

Мета: удосконалювати навички свідомого виразного читання; учити аналізувати прочитаний текст, характеризувати дійових осіб, робити висновки з прочитаного; передбачати розвиток подій; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, увагу; закріплювати навички роботи в парах, групах; виховувати кращі людські якості.

Обладнання: підручник «Літературне читання», портрет письменника В. Нестайка, картки, ілюстрації, проектор, презентація до уроку, сонечко.

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.

Станьте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всім гарненько,

Посміхніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

— Що ж ми будемо робити на уроці? Здогадаєтесь, якщо вірно підберете слова – назви дії до зображених предметів.

Око – бачити, читати.

Вухо – чути, слухати, сприймати.

Мозок – думати, міркувати, мислити.

Іграшки – гратися, розважатися.

Серце –…відчувати.

— А що ви любите робити найбільше? Мабуть, на мою думку, гратися. Тому сьогодні будемо використовувати ігри на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправи для  розвитку артикуляції  дихання

1) Дихальна гімнастика, зарядка для язичка.

Де ж наш пустун – язичок? (слайд 2)

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

Поплямкаємо губками!

Поклацаємо зубками!

Посичали гускою: с-с-с.

Подзижчали комариком: дз-дз-дз.

Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.

Подирчали тракторцем: др-др-др.

3) Читайте правильно. (слайд 3)

          Джем                                                        ґудзик

          Джин                                                        дзвоник

          Дзвін                                                        джунглі

          Дзиґа                                                        джерело

          Дзьоб                                                        дзеркало

          Бджола                                                     дзвіночки

          Джміль                                                     кукурудза

2. Гра «Здогадайтеся: про кого або про що я розповідаю». (слайд 4 - 6)

Учень, школяр, син, онук, племінник, пустун — ... (хлопчик).

Чекає, зустрічає, читає, готує, прибирає, піклується — ... (мама).

Мрійник, вигадник, казкар, поет, фантазер — ... (письменник).

— Ось і пригадали слова – назви предметів. Як вони називаються? (Іменники)

3.Читання деформованого прислів’я. (слайд 7)

— А тепер прочитайте деформоване прислівя.

 Не мійсся з хали сьлюдкого, щоб біто не лобу тагоко. 

(Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого).

— Чого навчає нас це прислів'я? (Що не можна сміятися з людей з фізичними вадами. Вони не винні в тому, що вони такі)

— Герої якого твору розуміли зміст цього прислів’я? (В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» )

ІV. Перевірка домашнього завдання. (слайд 8)
Хто є головними героями  оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»?  (…)
Пропоную гру «Доведи, що ....». Ви повинні вибрати в тексті і прочитати те місце, що доводить:
Що дія відбувається на уроці.
Що до класу зайшла новенька.
Що учитель переймався як учні сприймуть новеньку.
Що клас витримав іспит.

— А який іспит витримав клас? (Іспит на людяність, совість, добро)

V. Повідомлення теми  і мети уроку. (слайд 9)

—Здавна турбували людину питання добра і зла, людяності і жорстокості, поваги і зневаги, щедрості і скупості. Про це писали різні письменники. На їх творах можна навчитись оцінювати вчинки. Сьогодні ми познайомимось з одним з таких творів — оповіданням Всеволода Нестайка “Руденький”. Читаючи його, сподіваюсь, що ви візьмете для наслідування лише добрі справи героїв.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Розповідь про письменника. (слайд 10)

Всеволод Нестайко народився в місті Бердичеві. Пізніше родина переїхала до Києва. Після війни він вступив до Київського державного університету, потім працював у видавництві дитячих журналів «Барвінок», «Піонерія», видавництві «Веселка». Написав багато творів для дітей, які зібрані у чудові збірки письменника. Деякі твори Всеволода Нестайка стали фільмами, а телефільми «Тореадори з Васюківки » та « Одиниця з обманом »  отримали нагороди на міжнародних конкурсах. Цікаво, що сам Всеволод Нестайко в дитинстві був руденьким і дуже добрим хлопчиком. Діти дражнили його «пожежна машина», «Руденький африканський їжачок» , але він ніколи не ображався. Та й не було чого, бо коли майбутній письменник став дорослим, волосся потемніло, і ніхто вже його так не називав. Багато оповідань він написав для дітей.

2. Складання «Павутинки» якостей людини. (слайд 11)

Якою повинна бути справжня людина?

Добра                 Милосердна           Чуйна                 Людяна            Щедра            Вміє дружити      Поважає інших                Чесна

2. Гра «Передбачення»

— На сторінці … прочитайте заголовок і розгляньте малюнок. Як ви думаєте, про кого може йти мова в творі? (У тексті буде вестись розповідь про дітей) Чому ви так думаєте? (На малюнку зображені два хлопчика і дівчинка)

Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до хлопчика? (Розуміємо, що він симпатизує герою)

— Щоб зрозуміти – треба прочитати оповідання.

—Тоді слухайте уважно, щоб зясувати це.

3. Читання оповідання вчителем

— Яких героїв ви запам’ятали ?

4. Словникова робота. Тлумачення значень слів.

У тексті вам зустрілися ось такі слова. Прочитайте їх напівголосно. Можливо,  значення деяких слів вам не зовсім зрозуміле.              

Читання вголос (про себе) повільно, з прискоренням, швидко, скоромовкою слів з дошки, робота над наголосом, пояснення незрозумілих слів(слайд 12)

Пильно –  з великою увагою.  (слайд 13)

Тицьнув – різким рухом поклав 

Зойкнула – раптово голосно скрикнула.

Похапливо – дуже швидко, поспішаючи.

Дременув – утік,  швидко побіг.

Інколи – зрідка, коли-небудь.

Поплескав – доторкнувся до плеча.

Майданчик –  місце для гри .

Враз – відразу, разом, одночасно.   

 —А що означає слово руденький? (Волосся у хлопчика рудого кольору – червоно-жовтого )  (слайд 14)

5. Перевірка первинного сприймання тексту.

Які почуття вас переповнювали, коли ви слухали оповідання?

Фізкультхвилинка. (слайд 15)

Раз – підняти руки вгору.

Два – нагнутися додолу.

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири – прямо стати.

Будем знову починати.

Руки в боки:

Раз – направо, два – наліво,

Щоб нічого не боліло.

Пострибаєм – три , чотири,

Наберемось, діти, сили.

Покрутились, повернулись,

До товариша всміхнулись!

6. Повторне читання оповідання учнями. 

З якою інтонацією слід читати слова руденького хлопчика? (Невпевнено, тихо, сором’язливо)

Чиї слова слід читати впевнено, повчально, спокійно? (Дідуся)

Зараз почитаємо оповідання, використовуючи гру «Сонечко». (слайд 16)

На чиїй  парті зупиняється сонечко, той учень читає.

7. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— Чи сподобалось вам оповідання? (Дуже сподобалось. Мене воно схвилювало.)

— Назвіть героїв твору. (Чорнявий хлопчик, руденький хлопчик, дівчинка і дідусь)

— Де розгортаються події? (На дитячому майданчику)

— Хто грався на майданчику? (Чорнявий хлопчик, руденький хлопчик, дівчинка)

— Хто й чим пригостив дітей?(Бабуся)

— Що зробив із цукеркою чорнявий хлопчик? А дівчинка та руденький хлопчик?

— Чому дременув чорнявий хлопчик?

— Як дівчинка відреагувала на образу? Прочитайте.

— Чому руденький хлопчик пішов геть?

— Хто похвалив руденького хлопчика?

— Який висновок зробив дідусь?

— Які слова передають головну думку оповідання?

— Яка якість обов'язково повинна бути у справжньої людини?

8. Складання характеристики головних героїв

— Хто з героїв вам сподобався і чому?(Сподобався руденький хлопчик, бо він допоміг дівчинці: віддав їй свою цукерку.)

Поверніться до тексту оповідання, прогляньте очима текст і скажіть, чи описує автор зовнішність хлопчиків? Чому? (Тому що важливішим є не те, як вони виглядають, а які їх дії, вчинки).

Хто вам не сподобався і чому? (Не сподобався чорнявий хлопчик, бо він образив дівчинку. Він утік,забравши у дівчинки цукерку.)

Скажіть, хто який у цьому оповіданні? (Учні поєднують героїв з рисами характеру, що їм відповідають.)

Складання характеристики дійових осіб.

«Хто який?» З'єднай стрілочками: (слайд 17)

                                             спостережливий

                                                          добрий

                                                          маленька

                                                          злий

Чорнявий хлопчик                          жадібний

руденький хлопчик                         мудрий

дівчинка                                           розважливий

дідусь                                               слабка              

                                                          сором'язливий

                                                          самокритичний

                                                          боягузливий

— Зачитайте, що у вас вийшло.

9. Гра « Упізнай героя». (слайд 18)

До слів назв дій  дібрати дійових осіб:

Тицьнув, вихопив, дременув ….(чорнявий хлопчик)

Зойкнула, скривилася, заплакала ….(дівчинка)

Тицьнув, подивився, пішов, спинився, почервонів, зітхнув …(руденький)

Сидів, бачив, усміхнувся, сказав, поплескав …(дідусь)

10. Робота  з  ілюстрацією  у  підручнику.  (слайд 19)

— Якими рядками тексту ви підписали б малюнок?

11. Робота з прислів’ями. (слайд 20)

Хто має стид, той має совість.

Совість у людині — головне.

— Прочитайте прислів'я.

— Яке з них виражає головну думку оповідання?

—Що на вашу думку означає слово «совість»? (Совість – це коли людина робить все правильно. Совість – це коли людина може допомагати іншим. Совість – це коли людина не ображає нікого, не кривдить. Коли людина має совість – вона хороша людина.)

Учень зачитає визначення: «Совість – це почуття і розуміння відповідальності за свою поведінку перед самим собою, перед людьми». (слайд 21)

Висновок. Якщо людині соромно за погані слова, вчинки це значить, що в неї є совість. І вона буде намагатися жити так, щоб ніколи не було соромно ні за скоєний вчинок, ні за сказане слово.

— Якій людині легше жити: тій, яка має совість, чи людині безсовісній? (…)

V. Підсумок уроку.

Чого нас вчить оповідання?

Де живе совість? (Всередині нас, у душі, у серці) (слайд 22)

Отже,  діти,  на  зміну  зимі  прийде  весна,  так  і  у  середині  нас  змінюються  почуття  та  думки,  змінюється  наш  внутрішній  стан.  Але  доброта  та  людяність  повинні  лишатися  з  нами  завжди,  бо  це  такі  чарівні  ліки,  що  виліковують  від  багатьох  хвороб.  Люди  прагнуть  добра  й  ненавидять  зло.  Поспішайте  робити  добро!  Будьте  добрими  й  щедрими,  і  це  повернеться  вам  сторицею.

VІ. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати оповідання, переказувати.

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
3361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку