Літературне читання. 4 клас
Тема. Л. Глібов «Зозуля і Півень»
Мета:
Навчальна: продовжити ознайомлення учнів з особливостями байки; навчати виразно читати, передавати в інтонації характери дійових персонажів, інсценізувати їх.
Розвиваюча: розвивати способи і види читання байки, творчу уяву, образне мислення, вміння визначати головну думку байки; розширювати словниковий запас; сприяти розвитку комунікативної, читацької компетентностей.
Виховна: виховувати почуття справедливості, високі моральні цінності, негативне ставлення до брехливих вихвалянь.
Методичне забезпечення уроку: підручник «Читанка» О.Я. Савченко, презентація до уроку, індивідуальний роздатковий матеріал , , аудіо запис байки «Зозуля і Півень» та голосів птахів (зозулі та півня)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку:
І. Організація уроку.
Любі діти, у наш клас завітали гості
Привітайте їх посмішкою.
Учень: Ми вам раді люди добрі
І вітаєм щиро вас
Ми запрошуєм ласкаво
На урок в четвертий клас
Створення емоційно-сприятливого середовища в класі.
Сьогодні урок вивчення байки у нас,
На нього я щиро запрошую вас.
Потрібно одне лише ваше бажання ,
Щоб виразним і чітким було ваше читання.
Тож будьте уважні, сідайте за парти,
З’ясуємо, ваші акторські таланти.
Я сподіваюсь, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже буде приємно навчати тих, хто хоче все знати.
Працювати будемо під девізом: (слайд 1)
«Виразно читаємо, чітко розповідаємо, своє мовлення розвиваємо».
1.Мовна розминка (слайд 2)
Чистомовка
Ень-ень-ень – яскравий півень
Ля-ля-ля – голосиста зозуля
Ець-ець-ець – спритний горобець
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Давайте пригадаємо які ви знаєте літературні жанри?
Асоціативний кущ «Літературні жанри» (слайд 3)
Сьогодні ми будемо працювати із таким літературним жанром як байка.
1.Інтерактивна гра « Мікрофон».
Питання і відповіді:
За ілюстраціями пригадайте , які байки Л. Глібова ми вчили у попередніх класах.(слайд 4)
- «Чиж та голуб»
- «Лебідь, Щука, Рак»
- «Коник стрибунець»
ІІІ. Оголошення теми і мети
- Сьогодні ми будемо розширювати знання про жанр байки, про творчість і життя українського байкаря Леоніда Івановича Глібова, навчимося виразно читати та інсценізувати байку, давати характеристику героям , визначати головну думку.
V. Вивчення нового матеріалу
-Як ви, напевне помітили, що всі ви поділені на групи. У кожній групі ви повинні обрати літератора і за 30 с підготувати невеличке повідомлення про життя Глібова з деформованого тексту. Літератор після вашої підготовки дасть інформацію про байкаря. (пісочний годинник)
2. Робота в групах. Виступ літераторів.
Завдання:
1 група: дЛеноі ліГбво дивнасяро у лісе селиВей дПоіл ан щиПоталвні
5 нябезре 1827 куор. Леонід Глібов народився у селі Веселий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 року.(слайд 5 )
2 група: В ствідинти огой зиалвниа кЛьоил, вісй шипейр вріш « нСо»
онЛдіе Глвіоб насапив у 13 ківро. В дитинстві його називали Льолик , свій перший вірш «Сон» Л.Глібов написав у 13 років. (слайд 6 )
3 група: Лдеоін ваІчнови вобілГ сапви аз мжанро ізнрі ритво. еЦ шірві,
кизагда, акрорвіші, йкиба. Леонід Іванович Глібов писав за жанром різні твори . Це вірші, загадки, акровірші, байки. (слайд7)
4 група: ВусьомусвітілюблятьішануютьукраїнськогобайкаряДідусяКенара.
ПідтакимлітературнимпсевдонімомдрукувавсвоїтвориГлібовужур-
налі «Дзвінок».Віннаписав107байок. (В усьому світі люблять і шанують українського байкаря Дідуся Кенара.
Під таким літературним псевдонімом друкував свої твори Глібов у журналі «Дзвінок». Він написав 107 байок.) (слайд 8)
Виставка книг Л.І.Глібова
Вчитель: Хто ж буде героями сьогоднішньої байки ви дізнаєтесь, склавши пазли.
4.Робота в парах . Гра «Склади пазли»
-Отже, герої байки, з якою ми познайомимось Зозуля і Півень.
Інформаційна хвилинка (авторське крісло)
Прислухайтесь, як у лісі кує зозуля ( аудіозапис)
Півень (слайд 10)
Здавна казали якщо півень закукурікає на порозі, то прийдуть гості.
( аудіозапис)
Слово вчителя
Дивний світ пташиний! Не можна без нього уявити наше життя! Вони чарують нас гарним співом, приносять велику користь нашим садкам, паркам, лісам. Тому кожна людина повинна дбати про птахів та охороняти їх.
Прослухайте аудіозапис байки Л.Глібова «Зозуля та півень» та назвіть дійові особи байки.
3. Слухання аудіо запису байки.
Словникова робота (слайд11)
Потакати
Знічев’я
Безталанне
Мерщій
Забожусь
Далебі
Кралечка
-Читання «луною» за вчителем.
Доберіть синоніми до слів: пурхнув (полетів), довіку (вічно, завжди)
Я думаю багато слів незрозумілих вам, але наступна вправа допоможе вам зрозуміти їх значення
Фізкультхвилинка
ІІ. Вторинне сприймання байки
Самостійне повторне читання байки учнями (мовчки) Гра «Рибки»
Закріплення вивченого матеріалу
Різновиди читання:
Розкриття ідейної спрямованості тексту.
1.Вибіркове читання
- Між ким був діалог?
- Хто першим почав розмову?
- З чим порівнювала Зозуля спів півня?
- Знайдіть і прочитайте якими словами звертався півень до Зозулі?
- Які рядки є мораллю байки?(прочитайте)
2. «Блискавка»
3. «Перевернуте читання»
4. Гра «Ніч і день»
5.Вправи на розвиток швидкості читання
Гра «Розвідники»
1. Знайдіть слова, ужиті у зменшувально-пестливій формі.
2. Прочитайте спочатку усі питальні, а тоді усі окличні речення.
6.Бесіда за змістом
- Які слова з байки стали прислів’ям?
- Як ви вважаєте, ці слова стосуються птахів? Чи автор мав на увазі когось іншого?
7. Робота в групах (слайд) Характеристика героїв байки
Завдання для 1 групи
Підберіть прикметники, які характеризують характер Зозулі .
Завдання для 2 групи
Підберіть прикметники, які характеризують характер Півня.
Завдання для 3 групи
Підберіть прикметники, які характеризують характер Горобця.
Зозуля Півень Горобець
Хитра хитрий справедливий
Улеслива веселий жвавий
Нещира улесливий щирий
нерозбірливий рішучий
Ми дали характеристику героям байки, визначили які вони. А зараз будемо читати в особах.
Які дієві особи нам будуть потрібні?
8. Технологія «Акторська майстерність»
-Розгляньте малюнок на с. 120.
Використання технології «Бачу, чую, відчуваю»
Чую |
Відчуваю |
|
|
|
|
VІІ. Підсумок уроку
-Чого нас вчить байка Л. Глібова «Зозуля і Півень»?
- Пам’ятайте про те, що вам у житті теж можуть зустрітися улесливі люди. Вони не кажуть правди, щирих слів, а захвалюють там, де не слід цього робити, на погане кажуть добре. А ми можемо вірити їм і не будемо прагнути стати кращими. То ж я щиро вам бажаю, щоб такі люди не зустрічалися на вашому шляху.
Вправа «Резюме»
Мені сьогодні вдалось …
Мені сподобалось…
Цей урок навчив мене…
Я можу похвалити себе за…
Оцінювання
Вчитель: Вчора було свято Стрітення, коли весна стрічається із зимою.За повір’ям ввечері діти закликали сонечко щоб швидше прийшла весна. Сонечко почуло і завітало до нашого класу.
Рефлексія «Кольоровий настрій»
Зараз ми прикріпимо йому «промінці настрою» нашого класу.
Учні обирають серед пропонованих різнокольорових паперових листочків один, що відповідає їхньому настрою, і прикріплюють його до сонечка.
Шкала «кольоропису» (за методикою А. Лутошкіна):
червоний - радісний, захоплений настрій;
оранжевий - радісний, теплий;
жовтий - світлий, приємний;
зелений - спокійний, урівноважений;
синій - незадоволений, сумний;
фіолетовий - тривожний, напружений;
чорний - украй незадоволений;
білий - невизначений
Вчитель: - Дякую вам, діти, за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, упевненішими в собі. Адже, цього хотіли всі поети- байкарі, для цього вони й писали свої твори.
І закінчити урок хотілося б словами Леоніда Івановича Глібова:
Здається , байка просто бреше.
Насправді ж ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине.
Читайте, згадуйте мене.
VІІ. Домашнє завдання.
С. 119 – 120, виразно читати байку.
- Намалювати ілюстрації до байки.
- Підготувати читання в особах по групах.
- Творче завдання. Знайти і зачитати цікаві факти про птахів – героїв байки.