Урок літературного читання на тему Підсумковий урок (за розділом «Народні дитячі пісні та малі жанри»).

Про матеріал
Мета: узагальнити і систематизувати уявлення учнів про усну одну творчість; повторити жанри усної народної творчості; перевірити знання, уміння та навички учнів;формувати в учнів предметні компетентності (учень знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює); розвивати творчі здібності і мовлення учнів, інтерес до вивчення усної народної творчості; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу, гордість за талановитий український народ, який залишив нас багату спадщину
Перегляд файлу

 

 

 

Урок літературного читання у 2 класі

(за підручником В. О. Науменко)

Тема. Підсумковий урок (за розділом «Народні дитячі пісні та малі жанри»).

Мета: узагальнити і систематизувати уявлення учнів про усну одну творчість; повторити жанри усної народної творчості; перевірити знання, уміння та навички учнів;формувати в учнів предметні компетентності (учень знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює);  розвивати творчі здібності і мовлення учнів, інтерес до вивчення усної народної творчості; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу, гордість за талановитий український народ, який залишив нас багату спадщину.

Обладнання: плакат-квітка «Усна народна творчість», інтерактивна дошка, комп’ютер, проектор, підручник «Літературне читання» (автор Науменко В.О.), мікрофон, маски овочів..

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Проведімо наш урок у радісному настрої і вивчимо девіз уроку:

Ми багато читаємо,

А тому багато знаємо,

Чітко розповідаємо,

Мову розвиваємо.

ІІ. Мовленєва розминка

  1. Робота над скоромовкою.                                                                                                                 Ой був собі коточок ,                                                                                                 Украв собі клубочок,                                                                                                                        Тай сховався у куточок.
  2. Гра шифрувальник.            

               сня                              ша                                ро

 

Пі                           ду                                 на                                 ду

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Конкурс на кращу вивчену лічилку.

ІV.  Повідомлення теми уроку. Емоційна і змістова підготовка учнів до роботи на уроці

- Яку тему ми вивчали? Сьогодні в нас підсумковий урок до теми «Народні дитячі пісні та малі  жанри»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На дошці ви бачите квітку із закритими пелюстками. Протягом уроку ми повинні допомогти їй розквітнути. А для цього нам потрібно виконати завдання. Скільки пелюсток у квітки, стільки й завдань. Спробуємо?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Репродуктивна бесіда з метою повторення й систематизації знань учнів.

- Що означає вислів «усна народна творчість»?

- з якими розділами  усної народної творчості ми познайомились ?

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми

Завдання 1.

.

1. Бесіда.

  • Важко уявити собі життя українського народу без пісні. Українці - співуча нація, і пісня супроводжує їх усе життя, збагачуючи неповторною красою мистецтво слова.
  1. Гра «Мікрофон «

Діти давайте пригадаємо  про які дитячі народні пісні ви дізналися на уроках читання.

Відповіді  дітей:

Пісні-забавлянки                                «Зайчику, зайчику»

Пісні-небилиці      «Два півники»

Пісні-заклички            «Іди, іди, дощику»

  1. Робота з підручником.

Читання пісні – заклички.

  1. Пригадайте, і скажіть, які ще ви знаєте пісні? Про що вони? От, і ми зараз з вами заспіваємо дитячу пісеньку.

(Діти співають  українську народну пісню «Ходить гарбуз по городу»

 

- Молодці! Ви виконали перше завдання, і на квіточці відкрилася одна пелюстка.

  • Рефлексія емоційного стану  « Погода нашого уроку».

Завдання 2

  • Наступним нашим завданням буде робота над скоромовками.                Чим вони відрізняються від віршів? У чому їх чарівна таємниця?
  • Вимова скоромовок сприймається як весела забава, тому діти їх люблять: той, хто прагне швидко розповісти скоромовку,  часто потрапляє у смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова.
  • Робота в парах.
  • Потренуйтеся у читанні скоромовок. 
  • 1. Крокодил до крокодила

Припливав просити мила,

Бо набридло крокодилу

Умиватися без мила.

 

  •  2. У долині жив удав.
    Удавав, що він все знав.
    Удавав, що все умів.
    У траві хвостом вертів

 

  •    3. Біля озера щодня

Бавить жаба жабеня,

обіймає лапкою

називає жабкою.

  • Доберіть до кожної скоромовки заголовок. .

Гра-змагання «Не зіб’юсь» ( прочитати  скоромовку, яку ви вивчали на уроках літературного читання і  яка вам найбільше сподобалась, без помилок).

  • Молодці! Ви виконали друге завдання та розкрили ще одну пелюстку.

Рефлексія діяльності «Дерево успіху»

 

 

Завдання 3 

  • Як називається цей жанр усної народної творчості:

Короткий твір, в основі якого лежить цікаве, дотепне запитання, часто у віршованій формі, що потребує відповіді? (Загадка)

  • Перевіримо ваші вміння відгадувати загадки.

 

  • На сонечко я схожий

І сонечко люблю,

До нього повертаю

Голівоньку свою.( Соняшник ).

  • Коли нема – мене чекають,

Коли прийду -  усі  тікають.(Дощ).

  • Куди повзе – за собою хатку везе. (Равлик).
  • У зеленім кожушку,

 костяній сорочечці

я росту собі в ліску , -

всім зірвати хочеться.(Лісовий горішок).

  • Я шукаю мед , малину,

Рибку сам собі ловлю .

Ціле літо я гуляю,

А прийде зима то сплю.(Ведмідь(

  • . Я страшенний боягуз,
    Всіх на світі я боюсь.
    В полі, в лісі навкруги – 
    Скрізь у мене вороги.
    (Заєць)
  • Уночі гуляє,
    А вдень спочиває,
    Має круглі очі,
    Бачить серед ночі.
    (Сова)
  • Пухнастий клубочок
    Виліз на дубочок,
    Жолуді зриває
    І в дупло ховає.
    (Білка) 
  • Що то воно: у воді водиться,
    З хвостом родиться,
    А як виростає,
    Хвіст відпадає?
    (Жаба)
  • Хто гнізда свого не має,
    Яйця іншим підкладає,
    А у лісі в холодку
    Все кує, мудруля,
    Хто вона?
    (Зозуля)

Робота в парах ( скласти і зачитати загадку за поданими словами).

- Молодці! І третя пелюстка відкрилася!

Рефлексія настрою «Картки із зображенням лиця».

                                               Фізкультхвилинка                                                                                                                        

Завдання 4

 

 

  • Як називаються короткі, влучні народні вислови повчального змісту часто римовані?
  • Справді це є прислів'я . Вони виникли у сиву давнину, передавалися з уст вуста і  дійшли до наших часів. У мудрих і дотепних висловах український народ розкрив різноманітні явища суспільного життя і природи, влучно оцінив людські характери та  події.
  • Пропоную пограти  у гру  «Віднови  прислів'я».

 

  • Посієш вчасно,                   а старих не забувай.
  • З добрим дружись,            а важче зробити.
  • На язиці густо, вродить рясно.
  • Нових друзів май,              а на ділі пусто.
  • Легко сказати,                     а лихих стережись.                                                                                             

 

  • Відгадайте прислів’я за парами слів:

Вчить – жить

Читає – знає

    Молодці! Розкриваємо наступну пелюстку!

    Рефлексія «Драбинка успіху».

Завдання 5

  • Як називається короткий віршик, що допомагає під час гри визначити чергу учасників. (Лічилка). Лічилку промовляють в особливому ритмі, що допомагає рахувати.
  1. Робота з підручником.

Читання і вивчення лічилки

  1. Гра «Хто більше?» (лічилки, які діти знають).

- Ось і відкрилась остання пелюстка квітки!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Крім  цих жанрів усної народної творчості, існують і інші: байки, гумористичні твори, казки тощо. З ними ми ознайомимося пізніше.

V. Рефлексія

1. Рефлекторний екран

Сьогодні я повторив ……

Було цікаво…

Було складно…

Тепер я зможу…

Я навчився…

Я зміг…

  • Наша мова багата на твори усної народної творчості. Фольклор шліфується віками, наче каміння на морському узбережжі. Він дає сили і розум народові, є прикрасою літератури і мистецтва. Читайте книги –  і ви багато дізнаєтеся із цього невичерпного джерела народної мудрості.

 

VІ. Домашнє завдання

 

Намалювати ілюстрацію до одного із вивчених творів усної народної творчості.

 Виразно навчитися читати пісню – закличку та лічилку   на  с. 20

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку