Тема уроку: Неповторний килим сніговий.
Василь Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»
Мета.
Навчальна: розширювати уявлення дітей про текст, вчити знаходити описи, порівнювати текст із творами мистецтва (репродукцією картини), відпрацьовувати якості правильного й усвідомленого читання.
Розвивальна: розвивати вміння визначати головну думку та пояснювати її.
Виховна: виховувати естетичні смаки, вміння бачити прекрасне в навколишньому світі.
Інтеграція. Соціальна, природнича галузі.
Обладнання: текст оповідання «Як дзвенять сніжинки» виставка творів Василя Сухомлинського, портрет автора оповідання, пізнавальне відео «Чи бувають однакові сніжинки?
https://www.youtube.com/watch?v=HTK8C_qt-hA
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Всі сідайте діти тихо,
Домовляймось не шуміти.
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
Девіз нашого уроку:
Працюй наполегливо,
швидко, старанно,
Щоб жодну хвилину не втратили марно.
ІІ. Основна частина.
1. Мовленнєва розминка.
Робота над чистомовками.
Ма-ма-ма — прийшла до нас зима.
Ло-ло-ло — кучугури намело.
Ем-ем-ем — саночки візьмем.
Ам-ам-ам — ой, весело нам.
Гра «Відгадай предмет за ознаками».
Білий, пухнастий, м’який — ... (сніг).
Холодна, люта, морозна — ... (зима).
Злий, тріскучий, лютий — ... (мороз).
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Давайте пригадаємо з яким розділом ми працювали на попередніх уроках та узагальнили свої знання? ( Українські письменники-дітям)
- Сьогодні ми розпочнемо працювати з новим розділом. Для того, щоб дізнатися про що він відгадайте загадку , вміщену в підручнику.
Кружляє ніжно-білий пух,
міняє зайчик свій кожух,
вдягає Лиска рукавички,
співають весело синички,
ведмідь в барлозі вже дріма.
Яка пора, скажіть?....
— Які слова допомогли відгадати загадку?
2. Створення «асоціативної павутинки» зі словом-відгадкою.
— З чим у вас асоціюється слово зима
3. Досліджуємо медіа.
— Перегляньте відеоролик «Зимова магія пейзажу» за QR-кодом, вміщеним у підручнику.
Пейзаж-картина природи
— Який настрій у вас після перегляду відеоролика?
— Як музичний супровід допомагає сприймати картини зимової краси?
IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Оповідання В. Сухомлинського “Як дзвенять сніжинки”.
1. Підготовка до сприймання тексту.
- Давайте разом прочитаємо записаний на дошці віршик.
Взимку, як в казці, усе може бути:
Можна диво помітити, а можна відчути.
Зиму можна очима побачити,
Зиму можна навіть почути!
– Чи були ви коли-небудь зачаровані красою зимової природи?
– За чим любите спостерігати взимку?
– Чи помічали ви красу сніжинок? На що вони схожі?
2. Словникова робота.
– Чи можете пояснити значення слова “сніжинка”?
Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду. Вони можуть мати різні візерунки, розміри, але кожна з них тільки шестигранної будови. Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком.
Ці сніжинки-голочки випадають в Антарктиді, де дуже сильні морози.
Інколи вони групуються по десять і більше, утворюючи так звані “їжачки”. Трапляються сніжинки-велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість.
У переважній більшості сніжинки невеличкі. Найчастіше вони бувають у формі зірочок, пелюсток, орнаменту, стрілочок.
3.Зразкове читання оповідання вчителем. С.51
Як дзвенять сніжинки
Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.
4. Бесіда за прочитаним.
– Коли відбувалася подія? (Зимового вечора.)
– Як рухалися сніжинки? (Лягали, кружляли, дзвеніли.)
– Що здивувало письменника? (Дзвін сніжинок.)
– Як ви вважаєте, він справді чув той дзвін, чи просто уявив його собі?
– Чим був зачарований автор? (Красою зимового вечора.)
5. Словникова робота.
Замерехтіти – засяяти нерівним, тремтливим світлом.
6. Підготовка до читання. Швидке прочитування слів
- Підготуємося до читання твору. Читаємо подані слова
сховалось
зарожевів
замерехтіли
прислухáюсь
кришталева
доторкається
вслухáюся
шкільному
снігопад
7. Читання оповідання учнями.
Бесіда за прочитаним.
- Спробуємо аналізувати оповідання «слідом за автором».
Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.
- Коли відбуваються події?
(Ввечері. «Це було зимового вечора»).
- Які кольори ви побачили?
(Рожевий, «зарожевів килим»).
- Чи можна почути звуки?
(Ні. «Стало тихо-тихо»).
- Як автор змальовує небо?
(Небо глибоке).
- Як ви розумієте вираз «в глибокому небі»? (дуже далеко)
- Що означає «замерехтіли зорі» ?
Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
- Що трапилось?
(«Насунула чорна хмара»).
- Що віщує чорна хмара?
(Снігопад).
- Як змінився «сніговий килим»?
(Килим потемнів).
- Чи чути як падають сніжинки? Як про це сказано в тексті?
(«Тихо лягають», «тихий снігопад»).
- Але серед цієї тиші з’являються звуки.
- Що ж почув автор? («Ніжний дзвін»).
- З чим автор порівнює дзвін? Знайдіть ці слова в тексті.
(«Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок»).
- Як ви розумієте слово «кришталева»? Що воно означає? (Прозорість).
Довідка: кришталь крихкий, прозорий, чистий, схожий на коштовне каміння, має блиск.
- Чому автор вживає слово «срібний»? Які виникають асоціації з цим словом?
(Білий, холодний, блискучий).
- Чому автор вживає слово «доторкається»?
(Чаша кришталева, а кришталь крихкий, отже, молоточком можна лише доторкнутися, щоб не розбити чашу).
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся й дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.
- Звідки цей дзвін?
(«Дзвін лине від маленької ялинки»).
- Що, на вашу думку, дзвенить?
(«То дзвенять маленькі сніжинки»).
- З чим автор порівнює сніжинки?
(Із срібними дзвіночками).
- Чи можемо ми щось сказати про автора?
(Так. Це спостережлива людина, яка вміє бачити й чути незвичайне. Автор дуже любить природу).
- Що до нас, читачів, хотів донести автор?
(Автор вчить читача любити природу, бути спостережливим, бачити поруч щось красиве, дивовижне, чарівне).
Фізкультхвилинка
8. Ознайомлення з поняттям опис..
- Що таке опис?
Про це ми дізнаємося із підручника с.52
Читання теоретичного матеріалу на с. 52.
• Щоденні 5. «Висловлююся за змістом прочитаного».
Учні відповідають на запитання та виконують завдання, подані після тексту на с. 52.
— Знайдіть і зачитайте опис у тексті
Щоденні 5. «Збагачую свій словниковий запас».
— Доберіть якомога більше порівнянь до слова сніжинка.
Сніжинка, немов (пір’їнка, зірочка
9. Робота над репродукцією картини Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки» (с. 52).
- Ми з вами познайомилися з вами з оповіданням В. Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки» де нам автор намалював пейзаж словами.
— Кого називають пліткарем / пліткаркою?
( Той хто розказує неправдиву інформацію)
- Чи гарно пліткувати?
— Розгляньте репродукцію картини українського художника Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки». С.52
— Якими кольорами художник передав красу зимового настрою?
(зимовими, холодними, білими, блакитними, фіолетовими) та теплими кольорами сонечка жовтим, помаранчевим)
- Яку частину доби зображено?
- (Ранок. Сонечко встає із-за обрію. З димарів іде дим)
— Кого зобразив художник? (На кілочку сорок, які скрекочуть, ніби пліткують)
— Поміркуйте, чому соро́ка інколи називають «пліткарками».
(Бо сорока перелітаючи з місця на місце ніби розповідає, що вона бачила, хто їй що розповів, всі новини лісові)
— Пригадайте опис із твору Василя Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки». Порівняйте, що спільне у творі та репродукції Богдана Кузіва «Ранкові пліткарки»
(описується Пора року-зима, описується краса зими)
9.Проблемні питання.
- Діти, а ви чули як дзвенять сніжинки?
- А чи бувають однакові сніжинки?
10. Перегляд фрагменту пізнавального відео «Чи бувають однакові сніжинки?» [2]
V. Підсумок уроку.
-Що нового на уроці дізналися?
Оцініть свою роботу (за допомогою картки).
З яким настроєм ви вийдете з уроку?
(Відповіді учнів).
Домашнє завдання.