Урок літературного читання у 2 класі на тему « Чи буває легким хліб? Білоруська народна казка «Легкий хліб»

Про матеріал
Цей матеріал вчить учнів стисло переказувати зміст прочитаного, малювати словесні картини до кожної із частин, ділити текст на частини; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати прочитаний текст; виховує інтерес до білоруської народної казки; повагу до професії хлібороба.
Перегляд файлу

 

                                                Новокаховський міський відділ освіти

                                                     навчально-виховний комплекс

                              «Дошкільний заклад- загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2»

 

 

                Урок літературного читання у 2  класі

                          на тему « Чи буває легким хліб?

Білоруська народна казка «Легкий хліб»

                                                                                                    Вчителя початкових

                                                                                                    класів НВК

                                 «Д/з – ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2»

                                                                                                    Бойко Людмила Іванівна

 

 .

Тема: « Білоруська народна казка «Легкий хліб».

Мета: опрацювати білоруську казку, вчити стисло переказувати зміст прочитаного, малювати словесні картини до кожної із частин, ділити текст на частини; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати прочитаний текст; виховувати інтерес до білоруської народної казки; повагу до професії хлібороба.

Обладнання: політична карта світу,   грамзапис.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

 

 

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Сьогодні він незвичний.

І казковий, таємничий.

Тож повернімось до гостей

І лагідно скажімо : «Добрий день!»

 

  • А тепер стали діти  всі рівненько.

Усміхнімося гарненько.

Настрій на урок взяли ,

Працювати почали.

 

  - Який розділ вивчаємо?

 

 

  - Казка вчить, як на світі жить. 

 

 

- Тож запрошую вас до світу казок.

Вікторина.

- Згадаймо українські та російські народні казки, які ви вже знаєте.

1) Підробив він голосок,

Став на маминім співати.

Здогадалися малята:

Вовк це, а не наша мати!

(«Вовк та семеро козенят» рос. казка)

2) Виріс цей хлопчина

З малої деревини.

У печі зміючку спік,

Сам на дерево утік

Гусенятко врятувало,

На крильця свої взяло,

Принесло до тата й мами

Частувати пирогами.

(«Івасик-Телесик», укр. казка).

3) Вигнав дід козу із хати,

Та й пішла вона блукати.

В зайця хатку відібрала.

Всі козу ту виганяли.

Рак козуню ущипнув —

Зайцю хатку повернув.

(«Коза-дереза», укр. казка).

4) Хто утік від баби з дідом,

Не міг сидіти на вікні,

Зустрів у лісі різних звірів

І кожному співав пісні.

(«Колобок», варіант укр. нар. казки).

5) Маленьке, сіреньке

Біди наробило:

Щось біле, кругленьке

Хвостиком розбило.

(«Курочка ряба», рос. казка).

6) На городі виростала,

Восени велика стала.

Дід почав усіх гукати:

«Час красуню нашу рвати».

(«Ріпка», рос. казка).

7) Сидить дівчина в корзині

На ведмежій дужій спині,

А чому вона сховалась

До ведмедя? Не призналась.

(«Маша і ведмідь», рос. казка).

8) До роботи неохочі;

А як їсти — поспішають.

Пригадайте, любі діти,

Як цю казку називають?

(«Колосок», укр. нар. казка).  

  Артикуляційні вправи

 

  •                               Широко відкрити рот (жарко), закрити рот (холодно)
  •                               Надути щоки, здути щоки, неначе кулька.
  •                               Висувати язичок наче змія
  •                               Вимовити: як співає казковий соловейко: фіть-фіть-тьох-тьох
  •                               Горобці: цвірінь, цвірінь
  •                               Зозулі: ку-ку!
  •                                
  •                               Читання речення з логічними наголосами.
  •                                
  •                               Казка вчить , як на світі жить.
  •                                
  •                               II. Мотивація навчальної діяльності.
  •                               Ось мені на електронну пошту прийшли листи, а від яких героїв я не знаю. Спробуєте мені допомогти відгадати:
  •                                
  1.                                   Знайшов колосок. Запрошую на пироги. (Півник. Укр.народна казка «Півник і двоє мишенят»)
  1.                                   Хотів би я щодня хліб їсти, але де мені його брати? Порадьте, мені! (Вовк. Білоруська народна казка «Легкий хліб»)
  1.                                   Загубила кришталевий черевичок! Хто знайшов, прошу повернути за винагороду. (Попелюшка. Шарль Перо)
  2.                                   Дорогі діти! Запрошуємо Вас на збір врожаю ріпи!(Дід,«Ріпка»)
  3.                                   Знову загубив рукавичку! Допоможіть знайти!(Дід,«Рукавичка»)
  1.                                   Поспішаю до Лімпопо лікувати звірів. Побажайте мені успіхів! (Айболить. К.Чуковський)
  2.                                    
  •                               Що спільного у цих казок?

   Чим відрізняються? Коли люди не вміли читати і писати, вони казки передавали із вуст у вуста – переказували один одному. Це народні казки.

_Які казки зявилися найперші?

  ІІІ.Перевірка домашнього завдання

  • Попрацюємо з тестами

«Лисичка» (російська народна казка)

 

1. Куди поїхав дід?

 а) на базар;         б) по рибу;          в) в подорож

 

2. Куди дід поклав лисичку?

 а) на плечі;               б) на коня;                в) на сани

 

3. Що зробила лисичка?

 а) зїла рибку;            б) викинула рибку;            в) вкусила коня

 

4. Почала баба діда…

 а) хвалити;             б) кусати;        в) лаяти

    - Прочитати в особах.

     - Переказати.

   - Робота в групах

Продовжіть прислівя :

Казка вчить, як на світі жить.

Казки маленькі , а розуму в них багато.

Доброго навчайся, а злого – цурайся.

По роботі й нагорода.

  Казка – вигадка, та в ній щось повчальне розумій.

 

  На язиці медок, а в душі – холодок.

Фізкультхвилинка (музична)

IV. Опрацювання нового матеріалу

    Слово вчителя.

  А сьогодні ми вирушаємо до Країни казок. Нещодавно ми побували в Україні та Росії, а тепер відвідаємо ще одну не менш цікаву країну — прекрасну Білорусь. Площа цієї країни 207 600 км2, проживає 10.300.000 людей.

    Опрацюємо на уроці  нову  казку,  попрацюємо над технікою читання, навчимося стисло переказувати зміст казки.

  • Наш дослідник підготував повідомлення про цю країну.Знайдемо її на карті і послухаємо розповідь.

              Білорусь- європейська країна, межує з Росією, Україною, Литвою, Латвією та Польщею. Національна валюта — білоруський рубль, національні мови — російська та білоруська.  

Тільки в Білорусії мешкають Зубри — дикі бики

  У Білорусії немає монет. Всі грошові операції відбуваються за допомогою купюр. Найменша купюра — 10 білоруських рублів, а найбільша — 200 000 білоруських рублів

  Більшість білоруських слів пишуться також як і вимовляються, наприклад — малако, кафе, вакзал, і т.д.

  Вважається, що картопля- символ Білорусії. Саме тому в простолюдді або в розмовній мові білорусів називають бульбаші.

   - Спробуйте  прочитати назву цієї казки

                                   « кийЛег ібхл»

  Створення проблемної ситуації.  

  • Чи існує на землі легкий хліб?

Щоб відповісти на дане запитання, ми будемо працювати над змістом білоруської народної казки « Легкий хліб».

- Але спочатку відгадайте загадки про головних героїв:

Хто взимку холодну

Ходить злий і голодний?

(Вовк)

У хазяїна живе

Сіно їсть,овес, траву.

Працьовитий я,грайливий,

Довгий хвіст,піхнаста грива.

(Кінь)

      1. Робота з текстом.

1) Читання казки учнями. Вправа «Диктори». Послухайте і назвіть  всіх  головних героїв казки.

2) Словникова робота.

Закрасує — зацвіте;

вигін — частина лугу, куди виганяють пастись худобу;

заборонувати — розрівняти землю;

наливатись (зернятка) — достигати;

марудна (робота) — нецікава робота;

підкова — залізний предмет, яким підковують коня;

побідкався — поскаржився.

3) Читай правильно і швидко:

стомився

розв'язав

сподобався

облизнувся

дочекайся, кущем, запрасує

стривай, марудна, чоловіче

вигін, підкова.

4)   Читання казки учнями «ланцюжком».

5) Бесіда за змістом прочитаного.

Як ви можете пояснити назву казки?

З яким проханням вовк підійшов до косаря?

— Яку пораду дав косар вовкові?

— Що вовк вирішив робити?

— Чи вдалося вовкові покуштувати легкого хліба?

— Що б сталося, якби вовк не шукав легкого хліба?

6) вибіркове читання тексту.

 -   Я читатиму початок речення, а ви спробуйте знайти в тексті кінець його і прочитати.

«Підійшов він...», «Хотів би...», «Дочекайся, доки...», «Раз не хочеш...».

- А тепер я прочитаю кінець речення, а ви знайдіть його початок.

«...попросив хліба», «...землю зорати», «...заборонувати», «...поїж легкий».

7) Визначення емоційного настрою.

- Знайдіть речення, до яких підійшли б ці зображення:

 (Учні відшукують речення питальні, розповідні за метою висловлювання та окличні за інтонацією. Малюнки відповідають розділовим знакам: «?», «!», «.»)

— Прочитайте речення, які виділені чорним шрифтом. Поясніть їх зміст.

8)  Розвиток зв'язного мовлення.

Розповідь «Як потрапляє хліб до столу».

Підготовка “перини”  для зернинки .Зернинка потрапляє у мяку “перинку”.

Восени зернинка проростає.Взимку відпочиває під пухнастою ковдрою.

Вона швидко росте і набирається сили.Весною молода пшениця пє талу снігову воду.

Пшеницю підживлюють і захищають від шкідників.І от вона починає колоситься.

Колос стає все більшим і більшим, наливається…Пшениця стає золотою.

Настав час жнив.Жнива. Із маленьких зернинок утворилось золоте море.

 Правда ж воно чудове!З елеватора зерно мандрує до млина.

З поля зерно потрапляє на елеватор.І от уже  білосніжне пухке борошно.

З борошна замісили, сформували хліб і поклали у піч.  Його щойно вийняли з печі.

Ще теплий і сонячний він мандрує до нас…Вже всі чекають на нього, на запашний і румяний.І от лежить він на столі…Справжній господар.

Бережіть хліб- це найбільше багатство!

 - Розглянемо серію малюнків і за їх допомогою складемо модель «Як хліб потрапляє до столу».

10 удобрюють

1 відбирають

9 печуть

8 мелють

З боронують

4 сіють

5 вирощують

6 косять

7 молотять

 V. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Чим сподобалась вам казка?

— Який висновок ми маємо зробити з прочитаного? (У житті не треба шукати легкого хліба, а слід чесно і багато працювати, щоб мати гарний результат своєї роботи).

— Знайдіть вислів, який став прислів'ям. (Раз не хочеш тяжкий хліб їсти, їж легкий).

— Прочитайте прислів'я з підручника і поясніть їх зміст.

__ А на згадку про наш урок ми  отримаємо смачний каравай.

VI. Домашнє завдання

1) Навчитись стисло переказувати казку;   відповідати на запитання.

 

 

 

 

                  

doc
Додано
30 січня 2020
Переглядів
913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку