Новокаховський міський відділ освіти
навчально-виховний комплекс
«Дошкільний заклад- загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2»
Урок літературного читання у 2 класі
на тему « Чи буває легким хліб?
Білоруська народна казка «Легкий хліб»
Вчителя початкових
класів НВК
«Д/з – ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2»
Бойко Людмила Іванівна
. Тема: « Білоруська народна казка «Легкий хліб».Мета: опрацювати білоруську казку, вчити стисло переказувати зміст прочитаного, малювати словесні картини до кожної із частин, ділити текст на частини; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати прочитаний текст; виховувати інтерес до білоруської народної казки; повагу до професії хлібороба. Обладнання: політична карта світу, грамзапис. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань
Продзвенів уже дзвінок, Починається урок. Сьогодні він незвичний. І казковий, таємничий. Тож повернімось до гостей І лагідно скажімо : «Добрий день!»
Усміхнімося гарненько. Настрій на урок взяли , Працювати почали.
- Який розділ вивчаємо?
- Казка вчить, як на світі жить.
- Тож запрошую вас до світу казок. Вікторина. - Згадаймо українські та російські народні казки, які ви вже знаєте. 1) Підробив він голосок, Став на маминім співати. Здогадалися малята: — Вовк це, а не наша мати! («Вовк та семеро козенят» рос. казка) 2) Виріс цей хлопчина З малої деревини. У печі зміючку спік, Сам на дерево утік Гусенятко врятувало, На крильця свої взяло, Принесло до тата й мами Частувати пирогами. («Івасик-Телесик», укр. казка). 3) Вигнав дід козу із хати, Та й пішла вона блукати. В зайця хатку відібрала. Всі козу ту виганяли. Рак козуню ущипнув — Зайцю хатку повернув. («Коза-дереза», укр. казка). 4) Хто утік від баби з дідом, Не міг сидіти на вікні, Зустрів у лісі різних звірів І кожному співав пісні. («Колобок», варіант укр. нар. казки). 5) Маленьке, сіреньке Біди наробило: Щось біле, кругленьке Хвостиком розбило. («Курочка ряба», рос. казка). 6) На городі виростала, Восени велика стала. Дід почав усіх гукати: «Час красуню нашу рвати». («Ріпка», рос. казка). 7) Сидить дівчина в корзині На ведмежій дужій спині, А чому вона сховалась До ведмедя? Не призналась. («Маша і ведмідь», рос. казка). 8) До роботи неохочі; А як їсти — поспішають. Пригадайте, любі діти, Як цю казку називають? («Колосок», укр. нар. казка). Артикуляційні вправи
Чим відрізняються? Коли люди не вміли читати і писати, вони казки передавали із вуст у вуста – переказували один одному. Це народні казки. _Які казки з’явилися найперші? ІІІ.Перевірка домашнього завдання
«Лисичка» (російська народна казка)
1. Куди поїхав дід? а) на базар; б) по рибу; в) в подорож
2. Куди дід поклав лисичку? а) на плечі; б) на коня; в) на сани
3. Що зробила лисичка? а) з’їла рибку; б) викинула рибку; в) вкусила коня
4. Почала баба діда… а) хвалити; б) кусати; в) лаяти - Прочитати в особах.
- Переказати.
- Робота в групах Продовжіть прислів’я : Казка вчить, як на світі жить. Казки маленькі , а розуму в них багато. Доброго навчайся, а злого – цурайся. По роботі й нагорода. Казка – вигадка, та в ній щось повчальне розумій.
На язиці медок, а в душі – холодок. Фізкультхвилинка (музична)
IV. Опрацювання нового матеріалу Слово вчителя. А сьогодні ми вирушаємо до Країни казок. Нещодавно ми побували в Україні та Росії, а тепер відвідаємо ще одну не менш цікаву країну — прекрасну Білорусь. Площа цієї країни 207 600 км2, проживає 10.300.000 людей. Опрацюємо на уроці нову казку, попрацюємо над технікою читання, навчимося стисло переказувати зміст казки.
Білорусь- європейська країна, межує з Росією, Україною, Литвою, Латвією та Польщею. Національна валюта — білоруський рубль, національні мови — російська та білоруська. Тільки в Білорусії мешкають Зубри — дикі бики У Білорусії немає монет. Всі грошові операції відбуваються за допомогою купюр. Найменша купюра — 10 білоруських рублів, а найбільша — 200 000 білоруських рублів Більшість білоруських слів пишуться також як і вимовляються, наприклад — малако, кафе, вакзал, і т.д. Вважається, що картопля- символ Білорусії. Саме тому в простолюдді або в розмовній мові білорусів називають бульбаші. - Спробуйте прочитати назву цієї казки « кийЛег ібхл» Створення проблемної ситуації.
Щоб відповісти на дане запитання, ми будемо працювати над змістом білоруської народної казки « Легкий хліб». - Але спочатку відгадайте загадки про головних героїв: Хто взимку холодну Ходить злий і голодний? (Вовк) У хазяїна живе Сіно їсть,овес, траву. Працьовитий я,грайливий, Довгий хвіст,піхнаста грива. (Кінь) 1. Робота з текстом. 1) Читання казки учнями. Вправа «Диктори». Послухайте і назвіть всіх головних героїв казки. 2) Словникова робота. Закрасує — зацвіте; вигін — частина лугу, куди виганяють пастись худобу; заборонувати — розрівняти землю; наливатись (зернятка) — достигати; марудна (робота) — нецікава робота; підкова — залізний предмет, яким підковують коня; побідкався — поскаржився. 3) Читай правильно і швидко: стомився розв'язав сподобався облизнувся дочекайся, кущем, запрасує стривай, марудна, чоловіче вигін, підкова. 4) Читання казки учнями «ланцюжком». 5) Бесіда за змістом прочитаного. — Як ви можете пояснити назву казки? — З яким проханням вовк підійшов до косаря? — Яку пораду дав косар вовкові? — Що вовк вирішив робити? — Чи вдалося вовкові покуштувати легкого хліба? — Що б сталося, якби вовк не шукав легкого хліба? 6) вибіркове читання тексту. - Я читатиму початок речення, а ви спробуйте знайти в тексті кінець його і прочитати. «Підійшов він...», «Хотів би...», «Дочекайся, доки...», «Раз не хочеш...». - А тепер я прочитаю кінець речення, а ви знайдіть його початок. «...попросив хліба», «...землю зорати», «...заборонувати», «...поїж легкий». 7) Визначення емоційного настрою. - Знайдіть речення, до яких підійшли б ці зображення: (Учні відшукують речення питальні, розповідні за метою висловлювання та окличні за інтонацією. Малюнки відповідають розділовим знакам: «?», «!», «.») — Прочитайте речення, які виділені чорним шрифтом. Поясніть їх зміст. 8) Розвиток зв'язного мовлення. Розповідь «Як потрапляє хліб до столу». Підготовка “перини” для зернинки .Зернинка потрапляє у м’яку “перинку”. Восени зернинка проростає.Взимку відпочиває під пухнастою ковдрою. Вона швидко росте і набирається сили.Весною молода пшениця п’є талу снігову воду. Пшеницю підживлюють і захищають від шкідників.І от вона починає колоситься. Колос стає все більшим і більшим, наливається…Пшениця стає золотою. Настав час жнив.Жнива. Із маленьких зернинок утворилось золоте море. Правда ж воно чудове!З елеватора зерно мандрує до млина. З поля зерно потрапляє на елеватор.І от уже білосніжне пухке борошно. З борошна замісили, сформували хліб і поклали у піч. Його щойно вийняли з печі. Ще теплий і сонячний він мандрує до нас…Вже всі чекають на нього, на запашний і рум’яний.І от лежить він на столі…Справжній господар. Бережіть хліб- це найбільше багатство! - Розглянемо серію малюнків і за їх допомогою складемо модель «Як хліб потрапляє до столу». 10 удобрюють 1 відбирають 9 печуть 8 мелють З боронують 4 сіють 5 вирощують 6 косять 7 молотять V. Підбиття підсумків уроку Бесіда. — Чим сподобалась вам казка? — Який висновок ми маємо зробити з прочитаного? (У житті не треба шукати легкого хліба, а слід чесно і багато працювати, щоб мати гарний результат своєї роботи). — Знайдіть вислів, який став прислів'ям. (Раз не хочеш тяжкий хліб їсти, їж легкий). — Прочитайте прислів'я з підручника і поясніть їх зміст. __ А на згадку про наш урок ми отримаємо смачний каравай. VI. Домашнє завдання 1) Навчитись стисло переказувати казку; відповідати на запитання.
|