Тема уроку: Захоплення. Ігор Калинець «Зірка»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане; формувати образне мислення; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Тема уроку: Захоплення. Ігор Калинець «Зірка»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане; формувати образне мислення; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
1. Робота над загадкою. Вправа для розвитку мовної догадки
— Прочитайте загадку, подумки переставляючи букви.
От пярма, от ірвна, от укрта,
Опевед етеб оп свіх всіхат.
Опичантєься з опораг
Езбікеннча яц... (дорога).
2. Робота в парі
Учні самостійно вчаться читати вірш з різною інтонацією (весело, замріяно, здивовано).
А я душу скупаю в красі
Весняного ніжного саду,
Босоніж пробіжусь по росі
І під вишнею білою сяду.
Я до ніг тихим травам впаду —
То не вишні розквітли в саду,
А хмаринки спустилися з неба.
III. Перевірка домашнього завдання
1. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще читання вірша Вадима Скомаровського «Після грози».
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
Розсипалось вночі зерно,
А вранці — зникло десь воно. (Зорі)
— Коли можна побачити зорі в небі?
— Про одну таку зірочку ми прочитаємо у вірші Ігоря Калинця «Зірка».
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Опрацювання вірша Ігоря Калинця «Зірка» (с. 109)
1) Біографічна довідка
До 1980-х років Ігоря Калинця як поета мало хто знав в Україні. Суворі пермські концтабори та забайкальське заслання надовго відірвали його од рідної землі.
Ігор Миронович Калинець народився 9 липня 1939 р. в м. Ходорові на Львівщині в сім'ї службовця. У 1956 р. закінчив середню школу й вступив до Львівського університету ім. І. Франка. 1962 р., закінчивши українське відділення філологічного факультету Львівського університету, почав працювати в обласному архіві: спочатку архіваріусом, а згодом — старшим науковим співробітником.
Творчий доробок І. Калинця становить 17 поетичних збірок, що згруповані у двох циклах: «Пробуджена муза» (9 збірок) і «Невольнича муза» (8 збірок).
Перша збірка віршів поета «Вогонь Купала» побачила світ у видавництві «Молодь» 1966 року і була прихильно зустрінута критикою.
За громадянську непокору в тематиці віршів був репресований радянською владою: отримав 6 років суворих таборів і 3 роки заслання, які відбув на Північному Уралі та в Забайкаллі. В ув'язненні поет працював токарем і кочегаром. Після повернення із заслання був редактором журналу львівського обласного відділу Фонду культури. У 1991 р. у Варшаві вийшов перший том циклу «Пробуджена муза», а в США — другий том «Невольнича муза».
Автор двох томів-фоліантів, куди ввійшли сімнадцять збірок оригінальних поезій (перекладені іноземними мовами вірші склали три збірки), Ігор Калинець є почесним членом Міжнародного ПЕН-клубу, лауреатом літературної премії імені І. Франка (Чикаго, США, 1979). У 1992 році отримав премію імені В. Стуса, а за книжку вибраних поезій «Тринадцять аналогій» був удостоєний Національної премії України імені Т. Шевченка. Книжка «Слово триваюче» вийшла друком у Харкові в 1997 р.
У доробку поета чимало творів і для дітей, наприклад, «Книжечка для Дзвінки», видана в Києві в 1991 році. Дзвінка — це ім'я коханої видатного карпатського ватажка опришків Олекси Довбуша, пам'ять якого й досі вшановують на Західній Україні. Також ім'ям Дзвінка Ігор Калинець назвав свою доньку. Дружина Ігоря Калинця — відома українська поетеса Ірина Калинець.
У поезії «Писанки» поет змальовує образ найдорожчої для кожного людини — мами. А в першій книжечці для Дзвінки — «Дивосвіт» — автор оживлює образи Стежечки, Блискавки, Веселки, Диму тощо, примушуючи читача замилуватись красою природи і пробудити любов до неї.
Займається поет і перекладами художньої літератури, зокрема з польської мови.
За визначні заслуги в утвердженні національної ідеї, широку пропаганду українського слова 2005 року відомому поетові та громадському діячеві Ігореві Калинцю було присвоєно звання почесного громадянина Львова.
2) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Чим описана в поезії картина нагадує казку?
3) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів у парах одне одному
Високо |
чужинно |
Ружечку |
цвіркуна |
Листкові |
називаєшся |
Вихилилась |
заслухалась |
— Знайдіть тлумачення слова ружа у підручнику (с.109).
— Серед поданих слів знайдіть відгадку до загадки.
Всіх веселить малий... (цвіркун).
Фізкультхвилинка
4) Читання вірша учнями за строфами.
— Що ви помітили, читаючи вірш?
— Чи є в ньому рима?
— Як називається вірш, в якому відсутня рима? (Білий вірш)
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Чи сподобалася тобі зірка?
— Що ти можеш про неї розповісти?
— Як у вірші передано захоплення зірки піснею цвіркуна? Прочитайте відповідні рядки.
— Які рядки поезії Ігоря Калинця та Ганни Чубач співзвучні за змістом? Прочитайте їх.
6) Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає вірш, навмисне припускаючись помилок. Учні мають помітити помилку, виправити її.
Заслухалась зірка світлячка (цвіркуна),
Виглянула (вихилилась) через віконце —
Хотіла троянду (ружечку) кинути
Та й сама впала.
7) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на «глядачів».
2. Робота за ілюстрацією
— Подивіться на ілюстрацію до цього вірша.
— Чи можемо віднести її до всього твору, чи до певної його частини?
— Що зобразив художник на картині?
— Що він намалював у центрі картини? вдалині?
— Які фарби вибрав художник для своєї картини? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з вірша.
VІ. Підсумок уроку
— Який твір читали на сьогоднішньому уроці?
— Що вас у ньому вразило?
— Що найбільше запам’яталося?
— Який настрій створює цей вірш?
VII. Домашнє завдання
Придумати і виконати малюнок, який об’єднав би прочитані вірші М. Вороного, Л. Костенко, Г. Чубач, В. Скомаровського та І. Калинця.