Урок літературного читання. "Збережи первоцвіт — хай красивим буде світ. Н. Козленко «Не зривайте первоцвіти». Виразне читання."

Про матеріал
Конспект уроку складений за підручником "Українська мова та літературне читання", 3 клас, 2 частина, Оксана Вашуленко Тема: Збережи первоцвіт — хай красивим буде світ! Н. Козленко «Не зривайте первоцвіти». Виразне читання.
Перегляд файлу

                Збережи первоцвіт — хай красивим буде світ

Тема: Н. Козленко «Не зривайте первоцвіти». Виразне читання (підручник українська мова та літературне читання, 3 клас, 2 частина, Оксана Вашуленко)

 Мета: вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів;  ознайомити учнів з рослинами-первоцвітами, вчити відчувати образність художнього слова; розвивати творчу уяву, зв'язне мовлення учнів; узагальнити знання про значення природи в житті людини та їх вплив на навколишнє середовище, розширювати уявлення про рослинний світ; виховувати любов до природи.

Обладнання: мультимедійний комплект, чистомовки, портрет Наталії Козленко, ілюстрації первоцвітів, кольорові пелюстки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

                                                       Хід уроку:

І. Організація класу

1. Привітання

Заглядає тепле сонечко

У наше віконечко,

Ніжно посміхається,

На вас сподівається,

Що розумними зростете

Й природу України збережете!

2.Психологічна рефлексія «Наш настрій»

Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Пропонується узяти в руки той колір, який дітям сьогодні більше до вподоби.

        Підсумки :

червоний – піднесеність;

оранжевий – радість;

зелений – спокій;

синій – сум;

фіолетовий – тривожність;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитись.

- Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.

- Сподіваюсь, що ви будете активними, творчими і уважними.

А працювати будемо за таким девізом:

Прочитаймо його разом.

 Треба вміти не тільки читати,

 Треба вміти думати.

 Відповідати чітко, старанно,

 Щоб жодна хвилина не втратилась марно.

ІІ. Мовленнєва розминка (кожному на парту)

- А для того, щоб гарно читати, потрібно підготувати свій мовний аппарат.

          Чистомовка.

Це-це-це — ми посадили деревце,

Го-го-го — поливатимем його.

 Не-не-не — виросте воно рясне,

 Ами-ами-ами — нас порадує плодами.

  1. Діти читають разом
  2. Читають 1 і 3 ряди;
  3. Читають 2 і 4 ряди
  4. Індивідуально (2 учні)

Добре! Мовний аппарат підготували, а тепер перейдемо до перевірки домашнього завдання.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

- Дітки, а яке домашнє завдання ви отримали на сьогодні? (виразне читання вірша Вадима Скоромовського  «Місяць-квітникар» на с.109)

- Тож давайте читати виразно вірш ланцюжком (всі учні читають).

- Діти, а який період весни описано у вірші? (Квітень)

- Чому в народі місяць квітень називають квітникарем? (тому що все квітне)

- А що ви знаєте про весняні квіти, крім того, що вони ніжні, гарні? (запашні, різнокольорові, чарвні, незвичайні).

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Робота над загадками.

  • Діти, відгадайте загадки.

Я перший розквітаю серед гаю,

 І білий, наче сніг, я колір маю.

 Хто я? Відгадайте!

 Ви мене не ображайте,

Не зривайте, не топчіть,

Хочу довго-довго жить.

 Хто я? (Підсніжник.)

 

Я — перша квіточка весни,

Небесний, ніжний цвіт.

 Я пережив зимові сни

 І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі,

 росту між кленів і дубів. (Пролісок.)

 

А я — квітка синя і вродлива,

Завжди у колі друзів, не сама.

Хоч скромна дуже і сором’язлива,

Та кажуть, запашнішої нема! (Фіалка.)

 

 Квітне-веснує земля.

Мною синіють поля.

Ідіть, люди, мене топтать,

Щоб на той рік діждать. (Ряст.)

 

  • А як називаються всі квіти, які квітнуть навесні першими?(первоцвіти).

У вас на парті лежать зображення цих квітів-відгадок, оберіть собі те, яке подобається.

А тепер об’єднайтеся у групи за назвою обраної квітки.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми прочитаємо вірш Наталії Козленко «Не зривайте первоцвіти».

- Давайте ми визначимо цілі нашої діяльності і розробимо критерії оцінювання.

(Спрямовую діяльність учнів на вироблення 2-3 критеріїв, за якими оцінюватиметься робота на уроці;

Записую на дошці критерії, які запропонували учні;

Вибираємо пріоритетні критерії та розміщуємо їх за ступенем важливості;

Здійснюю зворотній зв'язок, щоб переконатися, чи правильно учні зрозуміли критерії оцінювання).

Цілі  діяльності:

1. Прочитати виразно вірш.

2. Дати відповіді на запитання за змістом вірша .

3. Підтвердити свої відповіді фактами.

Критерії:

1.Чи зміг учень виразно і інтонаційно прочитати вірш?

2. Чи пояснив учень заголовок вірша.

3. Чи підтвердив учень свої відповіді фактами.

VІ. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з біографією Наталії Козленко

- А чи знаєте ви автора Наталію Козленко?

- А хто з вас чув щось   про Наталію Козленко?

- Тож послухайте мене та дайте відповіді на запитання.

 Наталія Козленко – сучасна українська письменниця, сценарист, аторка. Народилася в м. Запоріжжі в родині вчителів закінчила спочатку Запорізьке педагогічне училище, а згодом закінчила з відзнакою Державний педагогічний університет. Ще в студентські роки почала писати вірші для дітей в яких показує касу і велич української природи, а також закликає у своїй творчоті берегти матінку-природу.

  • Діти, так хто ж така Наталія Козленко? 
  • Коли почала писати вірші Наталія Козленко? 
  • А де народилася Наталія Козленко?
  1. Підготовка до читацької діяльності.  Робота зі словами.

Стіна слів.

— Прочитайте правильно слова.

Пригріває, первоцвіти.

— Поясніть значення цих слів.

  1. Вправа «Передбачення» (за заголовком та світлинами).

— Прочитайте заголовок. Розгляньте світлини.

— Як ви гадаєте, про що може йтися у вірші?

  1. Опрацювання вірша Наталії Козленко «Не зривайте первоцвіти» (с. 110).

 - Читання вірша вчителем.

 -Читання для друга.

— Підготуйтеся до виразного читання вірша. Прочитайте вірш своїм друзям/подругам у групі.

 — Цей вірш потрібно читати повільно, щоб передати красу і ніжність весняної природи і квітки підсніжника. Виділені рядки читайте переконливо, аби друзі зрозуміли, що первоцвіти потрібно охороняти.

5.  Вправа «Читацьке колесо».

 — Про що розповідає авторка? Що її турбує?

  • Яка головна думка цього вірша? (Авторка закликає читачів оберігати матінку-природу та не шкодити первоцвіти)
  • А яке виховне значення має цей вірш? (Виховувати бережливе ставлення до першоцвітів і любов до природи в цілому)
  • Чи сподобався вам вірш?
  • Що найбільше запам’яталося?

ФІЗХВИЛИНКА

Настав час для відпочинку –

Проведем фізкультхвилинку.

 

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/sdd99a77a7f7e87bf/image/i288331428535440c/version/1455729120/image.jpg

 

6. Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірш учнями.

7. Читання вірша «Дощиком»

(малий дощ – повільне читання, сильніший – прискорити темп читання, злива – швидке читання).

8. Розкриття поняття «рима»

- Дітки, а хто мені скаже, що таке рима? (Рима – це співзвучність закінчень віршів, що позначають межі рядків і поєднують їх між собою.)

- А давайте віднайдемо рими у тексті. (Діти підіймають руки  почерзі відповідають: відлига – крига, пригріває – тікає, лишився – укрився, сховався – злякався, тендітне – привітне , первоцвіт – лід, привітатись – обійнятись, первоцвіти – квіти, букети – планети).

9. Вправа «Розвідники»

 Я називаю слово або словосполучення з рядка вірша, а ви відновлюєте весь рядок. (справжнє диво, букети, в лісі сніг, первісток весни, тане сніг, підсніжник)

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Перегляд відео «Первоцвіти України». https://www.youtube.com/watch?v=4TVLoQenZ0A
  2. Хвилинка-цікавинка.

  1. Робота в групах. Вправа «Я — дослідник. Я — дослідниця» (с. 111).
  • Попрацюємо у групах.

 — Які з первоцвітів рідкісні?

— Визначте, чому вони зникають?

 — Підготуйте пропозиції, які сприятимуть збереженню ранньоквітучих рослин та запобігатимуть їхньому зникненню.

2) Вправа «А ти знаєш?» (с. 111).

— Опрацюйте факти під рубрикою «А ти знаєш?».

 — Де продають (у містах) ранньоквітучі рослини?

— Які квіти продають на вулицях чи зупинках?

— Чому рослини не встигають розмножуватися?

3) Метод «Фішбоун».

 

C:\Users\ПК\Downloads\Слайд2.JPG

 

Технологія проведення:

  1. Кожна група отримує зображення риб'ячого скелета, а також листочки із записами причин, фактів та висновку.
  2. З усіх запропонованих варіантів дітям потрібно обрати причини,

проблему, факти, які є наслідком проблеми та зробити висновок.

  1. Розташувати компоненти на відповідних місцях схеми.

 

Проблема: чому не можна зривати первоцвіти?

Факти:

1. Погіршене середовище перебування (зростання) первоцвітів, що призводить до їх загибелі.

2. Порушення законів України: «Про рослинний світ», «Про Червону Книгу України», знижує чисельність популяцій первоцвітів.

3. Не дати можливості рослинам утворити насіння і прорости наступного року.

4. Одна з головних причин різкого зменшення чисельності ранньоквітучих видів рослин.

5. Вкрадене життя у 45 паростків, які вона могла б дати у майбутньому.

Причини:

  1. Господарське освоєння місць зростання первоцвітів.
  2. Намагання окремих людей перетворити первоцвіти на засіб заробітку.
  3. Зірвати стеблину з трьома первоцвітами.
  4. Масовий збір первоцвітів.
  5. Одна вирвана квітка виду підсніжник це --- …

Висновок: Захистимо первоцвіти! Збережемо неповторну українську природу!

 

VIІ. Підсумок уроку.

 Методичний прийом «Кубик Блума».

C:\Users\ПК\Downloads\0300il32-4cdb-378x191.jpg

 

VIІІ. Рефлексія.

Зворотний зв’язок. Вправа «Звернення квітів до людини».

 — Щоб не зникла краса, нам потрібно дбайливо ставитися до неї. Квіти звертаються до вас...

«Ми б завжди були щасливі

І пахучі, і красиві,

 Якби в полі, в лісі, в лузі

 Бачили нас тільки друзі.

Ті, які б нас не топтали,

 Без потреби не зривали.

А на клумбах вдома, в школі

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали.

Ми б красу їм дарували!»

 

Прийом «Рефлексивний екран».

Сьогодні я дізнався/ дізналася. . . .

Я виконував/ виконувала завдання… .

Я навчився/ навчилася… .

Я зміг/змогла… .

Мені було корисно дізнатися… .

Мене здивувало, що… .

Я розповім батькам… .

-Заповніть, будь ласка, листок самооцінювання.

Лист самооцінювання

Я добре зрозумів(ла) цю тему.

Я можу розказати, що я дізнався(лася) з цієї теми.

Я брав(ла) участь у її обговоренні на уроці.

Я ставив(ла) питання, якщо мені було щось незрозуміло.

Я був(ла) активний у групі.

Я уважно слухав(ла) інших учнів

Я допомагав(ла) учасникам групи.

 

 IX. Повідомлення домашнього завдання.

Виразне читання вірша Наталії Козленко «Не зривайте первоцвіти» (с. 110). Спробуйте зробити власну листівку на захист первоцвітів.

 

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=252049916-05-72&n=21

 

 

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Первоцвіти – це екологічна група рослин, яка нараховує близько 500 видів. На території Національного природного парку «Подільські Товтри» їх близько 16 видів, а саме: анемона лісова, горицвіт весняний, конвалія, медунка темна, первоцвіт весняний, Петрів хрест, печіночниця, підсніжник, проліска дволиста, рябчик гірський, ряст, сон великий, фіалка запашна, фіалка триколірна, цибуля ведмежа, шафран Гейфеля. Розпускання квітів у них відбувається ще до появи листків на деревах. У багатьох первоцвітів забарвлення яскраве, весняне. Квіти золотисті, блискучі, неначе сонце, голубі, як весняне небо, бузкові та білосніжні. Підсніжники, проліски, ряст, первоцвіт, шафран, цибуля ведмежа, конвалія – це неповний перелік первоцвітів, що можна зустріти у наших лісах.
Прикро, що останніми роками кількість первоцвітів значно скоротилася (за даними ЧКУ 2009, 2021р.). Рослини, які віщують нам прихід весни, за останні десятиліття опинилися на межі зникнення. Це відбувається внаслідок господарського освоєння місць зростання первоцвітів, намагання окремих людей перетворити їх на засіб заробітку. Збирання первоцвітів дуже шкідливе для природи тим, що не дає можливості рослинам утворити насіння, а відтак, зменшується чисельність популяції цих чудових квітів. Зірвати стеблину з трьома первоцвітами – це знищити 45-60 насінин. А це відсутність нових рослин. До того ж пошкоджуються сусідні квітки, ламаються стебла та бруньки. Масовий збір первоцвітів знижує чисельність їх популяцій. Наприклад, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, потрібно 7-8 років. Громадяни, які знищують рослин, види яких занесені до Червоної книги України, погіршують середовище їх перебування (зростання), що призводить до їх загибелі, здійснюють торгівлю рідкісними та зникаючими видами рослин та їх частинами порушують закони України: «Про рослинний світ», «Про Червону Книгу України» Збираючи первоцвіти – ми губимо їх, а купуючи – допомагаємо губити. Саме масовий збір – одна з головних причин різкого зменшення чисельності ранньоквітучих видів рослин, занесених до Червоної книги України. В Україні вже зникло майже 50 видів рослин. І цей процес триває… Дуже швидко з лиця Землі зникають усі види підсніжників, диких тюльпанів, сон-трави та інших первоцвітів. Вже за кілька десятиліть наші улюблені перші весняні квіти можуть зникнути взагалі. Захистимо первоцвіти! Бережіть неповторну українську природу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
1335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку