Урок "Літосфера.Узагальнення."

Про матеріал
Підсумковий урок з географії в 6 класі з теми "Літосфера". Розробра уроку і матеріали презентації до цього уроку пожвавлюють інтерес до географії під час вивчення різного цікавого матеріалу з географії,дають можливість підсумувати знання з теми.
Перегляд файлу

Урок №         31                                              клас           6                             

 

Тема:  Літосфера – тверда оболонка Землі

Мета: Систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»; продовжувати розвивати навички роботи з картою, увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань, логічне мислення, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки; виховувати свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру

Тип уроку: урок-узагальнення та систематизація знань

Унаочнення: фізична карта півкуль, атласи, ілюстрації форм рельєфу, презентація до уроку, спеціальна маршрутна таблиця, опорні картки (зелені, червоні)

Методи: наочний, словесний, пошуково-евристичний

Форми роботи: групова та фронтально-індивідуальна з елементами гри з використанням ІКТ

Опорні поняття: літосфера, літосферні плити, вулкани, землетрус, геологічний час, внутрішні сили Землі, зовнішні сили Землі, вивітрювання, рельєф, гори, рівнини

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку.

ІІ. Підготовка учнів (тема, мета).

Мета (коротко) Не забувайте, що наше з вами завдання – бути уважними, активними, дивитись, слухати, аналізувати і робити висновки.

Якщо у когось засвербить язичок і він захоче вигукнути відповідь, то нехай подивиться на ці сигнали:

«Знаєш відповідь – піднімай руку!»

«Довгий язик – підказка супернику»

Давайте домовимось відповідати грамотно, де необхідно – давати повну відповідь.

ІІІ. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.

На дошці спеціальна велика таблиця, де зображено маршрут, станції, кожна станція має сво. Емблему і назву.

  1. Станція «Картографічна»
  • Швидко по черзі учні називають об*єкти, які вивчалися в темі (2-3 об’єкти)
  • Робота в парах. Від кожної групи один учень по черзі називає географічні об’єкти, а інші (від кожної групи один) – біля карти їх показують (2-3 об’єкти)
  1. Станція «Альпіністська» (на таблиці гора з пронумерованими сходинками)

Капітани команд витягують номери запитань (кожен по три).

Вчитель запитує відповідні питання, а представники команд відповідають (піднявши картку). Якщо ніхто з команди не може відповісти – відповідає інша команда.

  • Ці велетенські блоки наче плавають на поверхні астеносфери (літосферні плити)
  • Про яке явище у Біблії сказано «…а гора та горіла вогнем, аж до самих небес, а при тому була темрява, хмара і мряка» (вулканізм)
  • Що таке «природний чайник» і де його можна побачити? (гейзери)
  • Які рухи здійснюють літосферні плити? (повільні і швидкі, горизонтальні і вертикальні)
  • Де найчастіше виникають землетруси і вулкани? (розломи)
  • З якого напівкоштовного каміння, що видобувають в Україні, виготовлена гетьманська булава Богдана Хмельницького? (яшми)
  • Скам’янілі «сльози» древніх сосон (Біль і смуток України зараз на Волині) (бурштин)
  • Найважча рідина на нашій планеті, рідкий метал (ртуть)

Діти, про що в нас йтиме мова на цій станції? (Внутрішні сили Землі, породи, мінерали).

 

  1. Станція  «Таємничі руйнівники»

На цій станції мова йтиме про зовнішні сили Землі. Для кожної групи буде завдання розповісти про дію зовнішніх сил Землі.

  • Які явища належать до зовнішніх процесів?

Коротко розповісти про вивітрювання.

  • Яку роботу виконує вода – поверхнева та підземна дія?

 

  1. Станція «Про що говорять аборигени?»

Це не менш таємнича зупинка. Тут зібралися аборигени (мешканці тільки певної території Землі) з різних куточків світу. І от вони між собою ведуть діалог. Можливо, ви нам допоможете їх зрозуміти. (Представники від однієї команди розігрують діалог для іншої, а вам треба відгадати, з якого куточка світу вони і головне з якої форми рельєфу дуже великої).

 

Діалог № 1

  • Це материк?
  • Ні
  • Це океан?
  • Ні
  • Це форма рельєфу?
  • Так
  • Це гори?
  • Ні
  • Це рівнина?
  • Так
  • Вона розташована в Північній півкулі?
  • Ні
  • Вона знаходиться в Південній Америці?
  • Так
  • Вона найбільша низовина в світі?
  • Так                                                                                                   (Амазонська низовина)

Діалог № 2

  • Це форма рельєфу?
  • Так
  • Це гори?
  • Ні
  • Це рівнина?
  • Так
  • Вона розташована в Південній Америці?
  • Ні
  • В Євразії?
  • Ні
  • А її, можливо, згадують в творах письменників, зокрема Майна Ріда «Вершник без голови»?
  • Так
  • Це в Північній Америці?
  • Так
  • Ви індіанці?
  • Так                                                                                                                              (Великі рівнини)

Що спільного в цих двох діалогах? Це одні з найбільших рівнин світу.

  1. Станція «Загадкові велетні»

Учні отримують опис певного географічного об’єкту і намагаються визначити його.

  • Ми особливі. Ми «підпираємо» своїми плечами небо. У нас є родичі на всіх материках, але вони лише жалюгідна копія нас, бо ми наймогутніші. Ми маємо суворий характер. Наші вершини вкриті снігами і льодовиками. Нас весь час штурмують альпіністи, та не всім це під силу. Часто ми на них ображаємось, бо вони залишають на схилах безліч сміття. На півночі нам вклоняється Тибет, а на заході та півдні до наших ніг лягли Індо-Гангська низовина та плоскогір’я Декан. (Гімалаї)
  • А ми хоч і молоді та не найвищі, та ми не жалкуємо. Зате про нас кажуть, що ми мальовничі. Наші вершини вкриті лісами, на яких від ранньої весни квітнуть чарівні квітки: підсніжники, проліски, сон-трава, Венерині черевички, лілії, ніжні крокуси. А на одній полонині є диво, якого більше немає ніде у світі – ціла долина нарцисів, а на скелях моїх росте дивовижна квітка кохання – едельвейс. А мешкають на моїх полонинах, схилах та долинах працьовиті та гостинні гуцули. Приїздіть і ви помилуватись нашою красою, тільки поводьтесь чесно і не смітіть, не рвіть квітів. (Карпати)

 

  1. Станція «Чарівні перетворення»

Прийом «Уживання в образ». Кожна група отримує картку, на якій записано певний географічний об’єкт, що вивчався в темі.

     «Я – вулкан Везувій»

     «Я – Амазонська низовина»

     «Я – гейзер»

 

Використайте ілюстративну картку для виконання завдання «Вживання в досліджувальний об’єкт»

  • Що ви можете про «себе» розповісти?
  • Які ви? Який у вас «характер», настрій?
  • Якої ви про себе думки? Чим ви пишаєтесь?
  • Що ви відчуваєте під час уживання в досліджувальний об’єкт?
  • Як склались ваші стосунки з людьми? Чим вони незадоволені?

ІV. Систематизація і корекція знань

І на завершення зробимо підсумки нашого мандрування, напишемо короткий експрес-тест.

Перед вами завдання з вибором однієї відповіді – тести типу А.

Після завершення диктанту – самоперевірка (або в парах) (по часу).

V. Підсумок уроку (коротко по карткам)

VI. Д/з повторити тему «Літосфера», параграф 18 – 28.

 

 

 

 

 

Матеріали до уроку:

  1. Найпоширеніший мінерал на Землі

 

А) алмаз

Б) вода

В) бурштин

Г) золото

 

  1. Земна кора разом з верхньою частиною мантії утворює

 

А) астеносферу

Б) літосферу

В) ядро

Г) мантію

 

  1. Серед перелічених гір оберіть найвищі

 

А) Кордильєри

Б) Альпи

В) Гімалаї

Г) Анди

 

  1. Як називають осередок землетрусу на поверхні Землі?

 

А) експоцентр

Б) гіпоцентр

В) експоплаза

Г) епіцентр

 

  1. Де найчастіше зустрічаються землетруси і вулкани?

              А) платформа

              Б) складчасті пояси

              В) рівнини

              Г) низовини

 

  1. Дюни та бархани утворюють і є формами рельєфу внаслідок роботи:

 

А) вітру

Б) води

В) льодовиків

Г) вивітрювання

 

  1. Назвіть низовину, на якій ми живемо

А) Причорноморська

Б) Придніпровська

В) Закарпатська

Г) Північнокримська

  1. Яка найвища вершина України?

А) Еверест

Б) Говерла

В) Роман-Кош

Г) Берда

 

  1. Назвіть вулкан, виверження якого яскраво зобразив Карл Брюллов

А) Етна

Б) Кіліманджаро

В) Везувій

Г) Гекла

 

  1. Що це: нерівності земної поверхні, які створені внутрішніми та зовнішніми силами Землі

А) вивітрювання

Б) рельєф

В) карст

Г) вулканізм

 

  1.       Найбільша низовина світу серед перелічених

А) Причорноморська

Б) Амазонська

В) Індо-Гангська

Г) Придніпровська

 

  1.       Найвища вершина цих гір – Еверест

А) Альпи

Б) Карпати

В) Анди

Г) Гімалаї

 

 

Ключ до відповідей

  1. Б
  2. Б
  3. В
  4. Г
  5. Б
  6. А
  7. Б
  8. Б
  9. В
  10. Б
  11. Б
  12. Г

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку