Конспект уроку
з історії України
для 8-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство. Практична робота: позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої
Мета: ознайомити учні та учениць із політичною та економічною ситуацією на українських землях напередодні укладення Люблінської унії; з’ясувати причини та передумови об’єднання Великого князівства Литовського й Польського королівства в одну державу – Річ Посполиту та наслідки, які мала ця подія для українського народу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
показувати на карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої;
-
характеризувати наслідки укладення Люблінської унії для українського суспільства;
-
називати основні положення Люблінської унії;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
У 16 столітті українські землі перебували у складі… (Польського та Литовського князівств)
-
Верхівку суспільної піраміди на українських землях посідали… (князі)
-
Унаслідок зближення князів з представниками інших привілейованих прошарків, утворилася… (шляхта)
-
Земяни – це… (дрібна шляхта)
-
Був одним із претендентів на престол після смерті Стефана Баторія. (Василь-Костянтин Острозький)
-
Католики називали православних… (схизматики).
-
Найвпливовіші землевласники. (магнати)
-
Селяни поділялося на … (похожих і непохожих)
-
Нижча церковна адміністративна одиниця. (парафія)
-
Найнижче місце у соціальній піраміді того часу посідали… (селяни).
-
Міська верхівка. (Патриціат)
-
Середній, найчисельніший прошарок міського населення. (поспільство)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Ребус.
-
Розшифруйте ребус. (Унія)
-
Пригадайте, що таке унія?
-
Про які унії вам відомо? (Кревська унія)
-
Коли вона відбулася? (1385 р.)
-
Пригадайте її основні положення та наслідки.
Положення:
-
Укладення династичного шлюбу литовського князя Ягайла з польською королівною Ядвігою.
-
Приєднання до Польщі Литовського князівства.
-
Прийняття литовцями католицизму.
Наслідки:
-
Роздача українських земель польським феодалам.
-
Поширення католицизму.
-
Розгром тевтонського ордену в Грюнвальдській битві.
-
Опір унії частини литовської, української та білоруської шляхти, яку очолив Вітовт.
-
Чому результати Кревської унії не були тривалими?
-
Сьогодні ми довідаємося про шлях об’єднання Великого князівства Литовського та Польського королівства.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=-Cee6dUOARg
-
Перегляньте відеоролик.
-
Чому Польща так прагнула об’єднатися з Великим князівством Литовським?
-
Яка роль у цьому процесі належала українській шляхті?
-
Про які територіальні зміни довідуємося з ролику?
-
Яку історичну роль для українського населення відіграла Люблінська унія?
-
Оцініть позитивні та негативні наслідки унії для українців.
-
Робота в малих групах.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 23 – 26 та виконайте завдання.
1-ша група – визначте передумови об’єднання.
2-га група – виділіть зміст Люблінської унії.
3-тя група – визначте наслідки укладення унії.
-
За результатами роботи груп заповніть таблицю.
Орієнтовний вигляд таблиці.
Люблінська унія – угода про об’єднання Королівства Польського та Великого князівства Литовського в єдину федеративну державу – Річ Посполиту.
|
Дата
|
1569 р.
|
Сторони
|
Велике князівство Литовське та Королівство Польське
|
Передумови
|
-
Невдачі Литви у Лівонській війні 1558 – 1583 рр. та прагнення отримати військову допомогу від Польщі в боротьбі з Московською державою.
-
Прагнення Польщі отримати українські землі та залежних селян.
-
Прагнення українських, білоруських, литовських шляхтичів мати рівні права з польськими землевласниками.
-
Необхідність організації спільного ефективного захисту від турецько-татарських набігів.
|
Зміст
|
-
Об’єднання ВКЛ та Польського королівства в єдину державу – Річ Посполиту.
-
На чолі об’єднаної держави – король; його мали обирати на спільному польсько-литовському сеймі й коронувати в Кракові.
-
Створення спільного для Польщі й Литви сейму й сенату; запровадження єдиної грошової одиниці; спільна зовнішня політика.
-
Збереження ВКЛ певної автономії (власні закони, судова система, військо, уряд і адміністрація).
-
Отримання польською шляхтою права на землеволодіння в Литві, а литовцями – у Польщі.
-
Поділ українських земель, що ввійшли до складу Польщі, на Берестейське, Подільське, Брацлавське, Київське воєводства.
|
Наслідки
|
-
Унія завершила процес об’єднання двох держав.
-
Об’єднання більшості українських земель у складі однієї держави; прискорена інтеграція українських земель та місцевої знаті до західноєвропейської політико-соціальної спільноти.
-
Об’єднання сприяло інтенсивному розвитку економіки на тлі посилення експлуатації селянства; перетворення українських міст на магнатсько-шляхетські резиденції, центри розвитку ремесел і торгівлі.
-
Поширення католицизму, наступ на православ’я.
|
-
Який документ започаткував шлях до об’єднання ВКЛ та Польського королівства? (Кревська унія 1385 р.)
-
Які спільні цілі переслідували обидві держави для об єднання?
-
Які цілі переслідувала Польща?
-
Чому частина українських можновладців активно противилася об’єднанню ВКЛ та Польщі?
-
Чому Люблінський сейм затягнувся?
-
Яка зі сторін, на вашу думку вигравала більше?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте схему на с. 28 підручника.
-
Поміркуйте, чи всі верстви населення брали участь в управлінні державою.
-
Аргументуйте чи спростуйте твердження, що Річ Посполита була шляхетською республікою.
-
Наведіть докази, що влада короля була обмеженою.
-
Кероване читання.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 28 – 30.
-
Визначте основні зміни, що відбулися в українському суспільстві унаслідок укладення Люблінської унії.
-
Формування українського козацтва, виділення його в окремий стан.
-
Закріплення привілеїв шляхти і магнатів.
-
Юридичне оформлення закріпачення селян.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Складіть речення, що стосуються теми уроку, з терміном чи поняттям, яке зображено на ілюстрації.
-
Практична робота.
-
Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої
-
Підсумки уроку.
-
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 3 підручника.