Урок "Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство"

Про матеріал
Тема. Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство. Практична робота: позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої Мета: ознайомити учні та учениць із політичною та економічною ситуацією на українських землях напередодні укладення Люблінської унії; з’ясувати причини та передумови об’єднання Великого князівства Литовського й Польського королівства в одну державу – Річ Посполиту та наслідки, які мала ця подія для українського народу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  показувати на карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої;  характеризувати наслідки укладення Люблінської унії для українського суспільства;  називати основні положення Люблінської унії;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство.  Практична робота: позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої

Мета: ознайомити учні та учениць із політичною та економічною ситуацією на українських землях напередодні укладення Люблінської унії; з’ясувати причини та передумови об’єднання Великого князівства Литовського й Польського королівства в одну державу – Річ Посполиту та наслідки, які мала ця подія для українського народу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • показувати на карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої;
  • характеризувати наслідки укладення Люблінської унії для українського суспільства;
  • називати основні положення Люблінської унії;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Історичний диктант.
  1. У 16 столітті українські землі перебували у складі… (Польського та Литовського князівств)
  2. Верхівку суспільної піраміди на українських землях посідали… (князі)
  3. Унаслідок зближення князів з представниками інших привілейованих прошарків, утворилася… (шляхта)
  4. Земяни – це… (дрібна шляхта)
  5. Був одним із претендентів на престол після смерті Стефана Баторія. (Василь-Костянтин Острозький)
  6. Католики називали православних… (схизматики).
  7. Найвпливовіші землевласники. (магнати)
  8. Селяни поділялося на … (похожих і непохожих)
  9. Нижча церковна адміністративна одиниця. (парафія)
  10.                      Найнижче місце у соціальній піраміді того часу посідали… (селяни).
  11.                      Міська верхівка. (Патриціат)
  12.                      Середній, найчисельніший прошарок міського населення. (поспільство)
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Ребус.
  • Розшифруйте ребус. (Унія)

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\Рисунок1.png

  • Пригадайте, що таке унія?
  • Про які унії вам відомо? (Кревська унія)
  • Коли вона відбулася? (1385 р.)
  • Пригадайте її основні положення та наслідки.

Положення:

  • Укладення династичного шлюбу литовського князя Ягайла з польською королівною Ядвігою.
  • Приєднання до Польщі Литовського князівства.
  • Прийняття литовцями католицизму.

Наслідки:

  • Роздача українських земель польським феодалам.
  • Поширення католицизму.
  • Розгром тевтонського ордену в Грюнвальдській битві.
  • Опір унії частини литовської, української та білоруської шляхти, яку очолив Вітовт.
  • Чому результати Кревської унії не були тривалими?
  • Сьогодні ми довідаємося про шлях об’єднання Великого князівства Литовського та Польського королівства.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=-Cee6dUOARg

  • Перегляньте відеоролик.
  • Чому Польща так прагнула об’єднатися з Великим князівством Литовським?
  • Яка роль у цьому процесі належала українській шляхті?
  • Про які територіальні зміни довідуємося з ролику?
  • Яку історичну роль для українського населення відіграла Люблінська унія?
  • Оцініть позитивні та негативні наслідки унії для українців.
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 23 – 26 та виконайте завдання.

1-ша група – визначте передумови об’єднання.

2-га група – виділіть зміст Люблінської унії.

3-тя група – визначте наслідки укладення унії.

  • За результатами роботи груп заповніть таблицю.

Орієнтовний вигляд таблиці.

Люблінська унія – угода про об’єднання Королівства Польського та Великого князівства Литовського в єдину федеративну державу – Річ Посполиту.

Дата

1569 р.

Сторони

Велике князівство Литовське та Королівство Польське

Передумови

  • Невдачі Литви у Лівонській війні 1558 – 1583 рр. та прагнення отримати військову допомогу від Польщі в боротьбі з Московською державою.
  • Прагнення Польщі отримати українські землі та залежних селян.
  • Прагнення українських, білоруських, литовських шляхтичів мати рівні права з польськими землевласниками.
  • Необхідність організації спільного ефективного захисту від турецько-татарських набігів.

Зміст

  • Об’єднання ВКЛ та Польського королівства в єдину державу – Річ Посполиту.
  • На чолі об’єднаної держави – король; його мали обирати на спільному польсько-литовському сеймі й коронувати в Кракові.
  • Створення спільного для Польщі й Литви сейму й сенату; запровадження єдиної грошової одиниці; спільна зовнішня політика.
  • Збереження ВКЛ певної автономії (власні закони, судова система, військо, уряд і адміністрація).
  • Отримання польською шляхтою права на землеволодіння в Литві, а литовцями – у Польщі.
  • Поділ українських земель, що ввійшли до складу Польщі, на Берестейське, Подільське, Брацлавське, Київське воєводства.

Наслідки

  • Унія завершила процес об’єднання двох держав.
  • Об’єднання більшості українських земель у складі однієї держави; прискорена інтеграція українських земель та місцевої знаті до західноєвропейської політико-соціальної спільноти.
  • Об’єднання сприяло інтенсивному розвитку економіки на тлі посилення експлуатації селянства; перетворення українських міст на магнатсько-шляхетські резиденції, центри розвитку ремесел і торгівлі.
  • Поширення католицизму, наступ на православ’я.
  • Який документ започаткував шлях до об’єднання ВКЛ та Польського королівства? (Кревська унія 1385 р.)
  • Які спільні цілі переслідували обидві держави для об єднання?
  • Які цілі переслідувала Польща?
  • Чому частина українських можновладців активно противилася об’єднанню ВКЛ та Польщі?
  • Чому Люблінський сейм затягнувся?
  • Яка зі сторін, на вашу думку вигравала більше?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте схему на с. 28 підручника.
  • Поміркуйте, чи всі верстви населення брали участь в управлінні державою.
  • Аргументуйте чи спростуйте твердження, що Річ Посполита була шляхетською республікою.
  • Наведіть докази, що влада короля була обмеженою.
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 28 – 30.
  • Визначте основні зміни, що відбулися в українському суспільстві унаслідок укладення Люблінської унії.
  • Формування українського козацтва, виділення його в окремий стан.
  • Закріплення привілеїв шляхти і магнатів.
  • Юридичне оформлення закріпачення селян.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Складіть речення, що стосуються теми уроку, з терміном чи поняттям, яке зображено на ілюстрації.

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\3-5433.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\meshok-s-dengami.png E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\pngtree-court-court-material-png-clipart_3181358.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\detsentral-17959.jpgE:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\king_person_avatar_2830.png Картинки по запросу козаки пнг

  1. Практична робота.
  • Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\image022.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство\727277880.jpg

  1. Підсумки уроку.
  1.  
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 3 підручника.

 

docx
Додано
9 вересня 2019
Переглядів
17360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку