Тема: Гравітаційне поле Землі.
Мета: формувати ключові компетентності: уміння вчитися, комунікативну, інформаційно-комунікаційну;
формувати предметну природознавчу компетентність:
інформаційну – закріпити знання учнів про фізичні тіла і речовини, розширити поняття про властивості речовин, ознайомити з терміном «гравітаційне поле Землі»;
аксіологічну – розкрити значення гравітаційного поля в природі та житті людини;
логічну – розвивати здібності дослідження та набувати власний досвід, виробляти вміння розкривати причинно-наслідкові зв’язки в природі .
Хід уроку
ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ. МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Нема ніде таких людей,
щоб все на світі знали.
Але й нема між нас таких,
щоб зроду не питали.
Сто тисяч «Як?», «Чому?» і «Де?» ,
«Коли?», «Куди?», «Як звати?»—
хто відповідь на них знайде,
той буде більше знати.
Наш урок «Людина і світ» допомагає дати відповіді на ваші найцікавіші і найдивніші запитання. Тож не гаємо часу і вирушаємо у світ великих відкриттів. Як завжди нам допомагатиме невтомний і допитливий Центаврик. Послухаємо лист від нього.
Доброго дня, друзі!
Хочу поділитися з вами цікавим враженням. Коли під час космічної мандрівки я пролітав повз планети, мій корабель ніби притягувало до них. Але я вперто скеровував зореліт далі. Коли долетів до вашої планети, вона наче вхопила мій корабель. Поясніть, будь ласка, це явище!
а) робота з розрізними таблицями
- Про яку природничу науку ви довідались на попередніх уроках?
- Пргадаємо фізичні терміни.
(Учні за допомогою розрізних таблиць складають термін та його значення)
Фізичне тіло—це будь-який предмет, або організм.
Речовина—це вид матерії, з якої складаються фізичні тіла.
Існує два види матерії—речовина та поле.
б) гра «Чарівна торбинка»
- Пограємось у «Чарівну торбинку». Я діставатиму з торбинки предмет, а ви називатимете, яке це фізичне тіло і з якої речовини воно складається (гумовий м’ячик, цвях, ложка, скляна чашка, книжка.)
в) робота за таблицею «Властивості речовин»
- Таблиця у завданні 2 допоможе нам пригадати, що речовини відрізняються своїми властивостями. Прочитаємо, яку властивість має речовина і спробуємо назвати цю речовину.
г) робота з правилом
- Підсумуємо наші знання за допомогою правила. Прочитаємо його, прискорюючи темп.
- Хто може відтворити правило напам’ять?
Фізкультхвилинка. Пісенька Центаврика.
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
Теоретичний
а) вправа «Повітряні кульки»
б) читання довідки від комп’ютера Адаптера
- Простежте за диктором і скажіть, про яке поле розповідає Адаптер?
- Прочитайте довідку ще раз напівголосу і дайте відповіді на такі запитання:
в) вправа «Фотоапарат»
- Запам’ятайте те, що побачите на екрані.
Гравітаційне поле неможливо побачити, до нього не можна доторкнутися.
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
Практичний
а) проведення досліду
- Якщо гравітаційне поле неможливо побачити, не можна до нього доторкнутися, то може його і не існує?
- Перевіримо існування гравітаційного поля за допомогою досліду.
Підстрибніть на місці. Підстрибніть вище, на одній нозі. Чи опиняєтесь ви знову на підлозі? Чому?
б) перегляд відео з життя космонавтів
ЕТАП РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
- Які два види матерії існує?
-Про яке поле ви довідались на уроці?
-Що вам найбільше запам’яталось про гравітаційне поле?