Ткаченко Любов Олексіївна
вчитель початкових класів вищої категорії
КЗ СОР Глухівського ліцею-інтернату з посиленою
військово-фізичною підготовкою
Природознавство
Тема: Інтегрований урок-свято знань «Грибне царство». Шапинкові гриби.
Мета: формувати поняття «гриби», будова шапинкового гриба, ознайомити з найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, їх розмноженням, розповісти цікавинки про гриби, розвивати логічне мислення, артистизм, допитливість, вміння порівнювати і робити висновки, виховувати потребу бережного ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації до теми, малюнки учнів, ліплення з пластиліну, виставка грибів з різних матеріалів, відеозапис, диск «Голоси птахів», гриби-іграшки, кошик з грибами, страви з грибів, костюми грибів.
Учитель. – У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Ану ж назад ви поверніться
І веселенько усміхніться!
Привітайтесь з гостями, діти!
Урок ми перетворимо на свято,
І, мабуть, час вже починати.
– Ми вивчили царство рослин – зелене диво землі і царство тварин. Повторимо у вигляді мозкового штурму.
Царство тварин
1. Доведи, що тварини – живі організми. (народжуються, ростуть, дихають, живляться, розмножуються, відмирають). Їх треба охороняти і любити.
2. Птахи Звірі Комахи – Хто з них:
- пересуваються на чотирьох ногах;
- відкладають яйця і висиджують їх;
- тіло вкрите твердою оболонкою (хітином);
- народжують малят і вигодовують їх молоком;
- тіло покрите пір’ям;
- пересуваються на двох ногах, літають;
- відкладають яйця, але не висиджують їх;
- пересуваються на шістьох ногах, літають;
- тіло покрите шерстю.
3. Хто зайвий у рядку? Чому?
- собака, білка, корова, кріль, кіт.
- вовк, олень, кінь, лисиця, лось.
- щука, карась, ведмідь, лящ.
- сонечко, синиця, метелик, муха.
4. Птахи відлітають у теплі краї із-за голоду чи холоду?
5. На таблиці знайдіть і створіть ланцюжок живлення. (морква, заєць, вовк)
Вступ. «Царство грибів»
Учитель. – Загадка
Серед буків і дубків
Заховались між листків.
І великі, і малі
повдягалися в брилі,
і дощу ці одноніжки не бояться анітрішки.
Ліс – улюблений їх край
А як звуться – відгадай. (гриби)
– Гриби – це окреме особливе царство природи. Вони дивують своєю незвичайністю.
Поговоримо про шапинкові гриби
Учитель. – Йдем до гаю, де гриби
виростають щодоби.
– Уявіть себе на цій галявині! (відеозапис, голоси птахів)
Учитель. Ой у лісі, ой у лісі
Мох закрив поляни лисі,
скрізь ялинки і дубки,
а під кущиком – грибки.
(відкриваю ширму)
Учень. – Всюди лине спів пташиний,
в’яжуть пастки павучки.
У рясних кущах ліщини
Зачаїлись світлячки.
За берези та дубочки
поховалися грибочки.
Поховались і мовчать –
треба добре пошукать.
Отже, хто грибник завзятий,
Знає, де гриби шукати.
Нахилився він низенько,
ось і шапочка руденька.
Це лисичка – невеличка,
рижику вона сестричка.
І опеньки он на пні –
це грибочки їстівні!
Учень. А он там на довгій ніжці,
на самісінькій доріжці,
мухомор плямистий став.
В кошик я б його не брав!
Поруч з ним, немов панянки,
витяглись бліді поганки.
Вкрай отруйні ці сестриці –
їх збирати не годиться.
Якщо гриб мені знайомий,
заберу його додому.
А такого, що не знаю,
я ніколи не чіпаю.
Може виявитись лютим,
небезпечним та отруйним.
От і ти запам’ятай:
як не знаєш – не чіпай!
Учитель. Гриб діткам купив шапки.
Повдягалися грибки.
І стають аж на носочки,
щоб їх бачили в лісочку.
Хвалилися гриби
Боровик
Я, гриб-боровик,
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене ізнайти.
А кому знайти удасться,
Знай, тому всміхнулось щастя,
Бо смачнішого нема
Між грибами усіма.
І красивий, і м’ясистий,
Ще й статечний, ніби пан.
З Києва мене туристи
Возили аж за океан.
Хто не вміє нас шукати,
Тим адресу можу дати:
Ми і в лісі, й на галяві,
Корінь білий, верх смаглявий.
Печериця
По-нашому – я печериця,
А по-французьки – шампіньйон.
Хоч куцонога, блідолиця,
Але витримую фасон.
Засмажите мене в сметані,
Й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні
У лісі, полі, у садку.
Сироїжка
Я – сироїжка, біла ніжка,
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така я ніжна,
У руки візьмеш – і кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А, кажуть, дуже апетитна.
Хто куштував хоч раз мене,
Забачить в лісі – не мине.
Лисички
Ми, лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі.
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє,
Повен кошик назбирає.
Нас шукайте у низинці.
Рижок
Я, рижок, сурмлю в ріжок,
Корінець дірчастий.
На мені капелюшок
Червоно-смугастий.
Не боюся я дощу,
Кожну крапелиночку
Через себе пропущу,
Ніби через лієчку.
Обійдіть все царство грибне, --
Хто ще здатний на подібне?
Опеньки
Ми опеньки.
Ніжки тоненькі.
Шиї, мов цівки.
Круглі голівки.
А як більші виростаєм, -
Парасольки розкриваєм.
Лий, дощику, лий!
Нам ти не страшний.
І на пні, й коло пня
Нас велика рідня.
Простягай-но рученята,
Устигай лише збирати.
Маслюки
Ми – маслюки, жовто-бурі шапки.
Ростемо там, де глиця.
Під соснові залазим шишки,
Любим запах живиці.
Нас збирають старі й малі,
Маринують і смажать.
Тільки з’явимось десь на столі,
Нас одразу завважать.
Більш смачних ви не знайдете страв.
Ледацюга – хто нас не збирав.
Грузд
Я - грузд, у землю вгруз
Заледве не по шию.
Ще зовсім карапуз,
А вже сомбреро шию.
По-нашому це бриль,
Низенький та крислатий.
Від сонця і дощу
Він буде захищати.
В соснових я борах
Росту собі на волі.
Хрумчу я на зубах,
Побувши у розсолі.
Підносять до небес
Мене дорослі й діти,
Бо я делікатес,
Умію я хрумтіти.
Підберезник
Я – підберезник,
Гриб-чудесник,
Люблю я дух березняка.
Хто покуштує,
Не пожалкує,
Не гірший від боровика.
І головастий, і м’ясистий.
Та я не хвастаюсь, що пан.
Возили і мене туристи
На літаку за океан.
Підосичник
Я гриб грибів. Я – підосичник.
Найбільший в лісі симпатичник.
До мене не ідуть – біжать,
Покласти в кошика спішать.
А шапка в мене, глянь, яка! –
Як у гриба-боровика,
Лише з різницею тією,
Що верх червоний у моєї.
Удався вродою і зростом.
Грузд проти мене - карлик просто.
І навіть на боровика
Дивитись мушу звисока.
Моховик
Я – моховик, я – чарівник,
Вохристо-жовтий цілий вік.
Зате міняю я шапки:
То ковпаки, то навпаки.
Я клишоногий? Ну, і хай!
На це нітрохи не зважай.
Хоча м’який і бархатистий,
Але не з тих, щоб в очі лізти.
Якщо ж довіришся лісам,
То я озвусь до тебе сам.
Капелюх розкішний маю
І його я не знімаю.
Серед моху рости звик
Гриб поважний моховик.
Білянка
Я – білянка, полісянка,
Сизуватенький убір.
Встань раненько на світанку
І з кошеликом – у бір.
Над рижком беру я гору
Й над лисичками беру.
Кращої у літню пору
Ти не знайдеш у бору.
Мухомор
Я мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам – стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай.
Мене побачиш – обминай.
Грибна грамота
Учитель. – Фото – гриби, на дошці гриби.
– Махне Дідусь-роковик рукою, настане весна, і ми підемо по гриби збирати вранці, зрізати. (фото) Але найбільше грибів восени, з червня по жовтень.
Гриби – діти лісів, а боровик – цар грибів. Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками. Гриби ростуть впродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби схожі на рослини і на тварин (дихають, живляться, розмножуються, ростуть, відмирають), але це особливе царство знаходиться між рослинами і тваринами.
Будова гриба. Тіло шапинкового гриба складається із шапинки, ніжки і грибниці (міцелію). Грибниця схожа на тоненькі ниточки. Один гриб за 24 години утворює грибницю довжиною більше одного метра. А сам росте 10 діб. Збираючи гриби, ми зрізаємо наземну частину, а грибниця залишається під землею і живе більше 100 років.
Розмножуються гриби грибницею і спорами. Якщо доторкнутись до висохлого дощовика – він викидає в повітря хмару спор. Діаметр шапинки гігантського дощовика досягає приблизно одного метра. Більшість грибів живе недовго, а трутовик може жити аж 50 років.
Ростуть гриби по всій планеті: в лісах, в степах, горах, на землі, під землею, у темних печерах. Всього існує приблизно100 тис. видів грибів. Гриби виділяють ферменти, які розчиняють речовини, що є в ґрунті (залишки рослин, тварин, дерева, папір, пластмасу, кабель, скло), поглинаючи їх і ростуть, підвищують родючість ґрунту. Опеньки можуть знищити молоде деревце.
Пройшов теплий літній дощ і час збиратися в ліс по гриби, адже дощик грибний. І ми відкриваємо дверцята у складний і дивовижний світ грибів. Мало хто з нас не любить грибів.
Багато грибів отримали назви від дерев, де вони ростуть (підберезник, підосичник, дубовик). Білий гриб і мухомор ростуть під різними деревами. Рядовки ростуть рядами. Гриб печіночниця схожий на м’ясо зовні і на смак, він росте на пеньках, дубі і каштані. Глива звичайна (вешенка) росте на гнилій деревині. Шампіньйони або печериці можна вирощувати в теплих підвалах на перегної і мати врожай цілий рік. Трюфелі ростуть в землі і їх відшукують дресировані собаки або свині. Дуже смачні польські гриби. В Японії виростили гриб сиши, з нього готують ліки від страшної хвороби.
Трапляються завзяті грибники і серед тварин. Гриби поїдають миші, лосі, білки, кабани. А личинки грибних комариків точать гриби.
Гриби бувають: їстівні, умовно-їстівні, отруйні. Гриби називають рослинним м’ясом (білий, рижик, грузд).
Треба обережно збирати гриби. Від отруйних грибів людина може померти. А якщо гриб невідомий – не беріть, перевірять дорослі: бліда поганка, сатанинський гриб, несправжній опеньок, червоні і сірі мухомори.
Бліда поганка: отрута діє через 8 годин, нудить, болить живіт, печінка, смерть. Мухомор: через 2 години, але вживає людина. Навіть їстівні гриби можуть бути отруйними (довго лежать, ростуть біля доріг).
Тепер, переш ніж штовхнути мухомор в лісі, згадайте, що ви зашкодите не лише мухомору, але й деревам і тваринам, які його їдять і лікуються.
Хвилинка відпочинку
Раз – ялинка, два – дубочок,
три – березовий гайочок,
а чотири – це травиця,
п’ять – мурашка-трудівниця,
шість – колючий їжачок,
сім – грибок-боровичок,
вісім – білка, дев’ять – пташка,
десять – квіточка-ромашка.
Поміркуй
Учитель. – Логічна задача
Роздивіться малюнки і назвіть:
1. гриб і їстівний (опеньки)
2. гриб чи їстівний (ага або трутовик)
3. гриб і неїстівний (мухомор)
4. не гриб і неїстівний (їжак)
5. не гриб і їстівний (хліб).
Учитель. – Діти принесли з лісу ґрунт і висипали під деревом. Через деякий час там виріс міцний грибок. Чому?
Учитель. – Загадка:
Ти береш його, аби
Йти по ягоди й гриби (кошик).
Учень. (сценка)
Я ходив сьогодні в ліс,
я грибів до вас приніс.
Повний кошик із верхом,
ще й накритий лопухом.
Є у ньому сироїжка
і опеньок – тонконіжка,
і лисичка невеличка,
і товстий боровичок,
і засмаглий маслючок.
А оце ось хто такий?
Мухоморчик молодий.
Ти чого заліз сюди?
Геть із кошика іди!
Казка «Під грибом»
Одного разу застав Мурашку сильний дощ: - Куди заховатись? Побачив він на галявині маленький грибок і сховався під його шапинкою. А дощ іде все сильніше і сильніше.
Повзе до гриба мокрий Метелик:
Пустив Мурашка Метелика під грибок. А дощ ще сильніший.
Біжить Мишка:
Пустили і Мишку. А дощ ллє, не перестає.
Біля гриба Горобець скаче і плаче:
Знайшлось і горобцю місце.
А тут Заєць на галявину вискочив, кричить:
- Сховайте, врятуйте, за мною Лисиця женеться.
Шкода Зайця – пустили і його. Тільки заховали – Лисиця прибігла:
- Зайця не бачили?
Всі: - Ні, не бачили.
Понюхала Лисиця, крутнула хвостом і пішла.
А ось і дощик пройшов, сонечко визирнуло. Всі радіють!
Мурашка задумався:
- Як це ми всі змогли сховатись під грибком?
А Жабка засміялась:
- Ква-ха-ха! Грибок же… Не доказала і пострибала.
Всі подивились і зрозуміли, що грибок… (виріс). І став такий пихатий, з іншими грибами не товаришує, воювати з ними хоче.
А на ту пору прийшла з кошиком у ліс бабуся Варвара і всі гриби зібрала. Повний кошик, ледь додому донесла. Дома розібрала, замаринувала (з кошика в банки). З того часу гриби в лісі дружать.
Літературний гурток «Пролісок»
Учитель. – Діти нашого класу написали свої оповідання, казки і вірші про гриби. (читають, аплодуємо).
Аукціон грибів
Учитель. – Діти, ви теж зробили пошукову роботу. То ж проведемо аукціон грибів.
Учитель. – Продається білий гриб. Хто бажає купити? (Учні розповідають коротко про такі гриби: білий гриб, підосичник, лисички, підберезник, вовнянка, шампіньйон (печериця), маслюк, сироїжка, опеньок, мухомор, бліда поганка, сатанинський гриб). Продано!
Розповідь про гриби і збирання їх запрошеної на урок жінки-грибника.
Пам’ятка про гриби
Значення грибів
Учитель. – Яке значення мають гриби? (робота в зошиті).
Грибна кулінарія
Учитель. – Гриби можна варити, смажити, тушити, маринувати, солити, сушити і заморожувати.
У різних країнах готують пресмачні страви з грибів. З них роблять салат «Грибна насолода», грибний рулет, омлет з грибами, фаршировані печериці, варять суп і борщ зі свіжими грибами, роблять грибний шашлик, грибні соуси, пиріг і млинці з грибами, навіть торт з грибним кремом.
Учитель. – Порівняймо два гриба (1. ялинкова скляна іграшка-гриб; 2. ялинковий гриб, виготовлений своїми руками)
Учитель. – Не все золото, що блищить!
– Д. з. прочитати в підручнику про гриби, в зошиті написати гриби в 2 стовпчика і значення грибів.
– На перерві – гра!
Портрет гриба
Учень. – Ми – грибочки лісові,
проростаєм у траві.
Любим сонце, любим дощ,
з нами буде добрий борщ.
Ми – грибочки чарівні,
ми співаємо пісні.
А кому нас заманеться,
хай до лісу забереться.
Пісня «Грибок»
I
Біля дуба зріс грибок –
в капелюшку колобок.
Вмився, усміхнувся,
У листок вдягнувся.
Приспів: Так-так-так, так-так-так,
У листок вдягнувся.
II
Став під квіткою і жде…
День мина – ніхто не йде.
Гай стоїть, дрімає,
А дітей немає.
Приспів: Так-так-так, так-так-так,
А дітей немає.
III
Увірвавсь в грибка терпець,
Звівся він на корінець,
Звівся тай гукає:
Хто грибів шукає?
Приспів: Так-так-так, так-так-так,
Хто грибів шукає?
(Діти дарують аплікації грибів гостям).
Кінцівка
Учитель: - Діти, я дуже дякую вам за урок, за пошукову роботу і допомогу. Всім 11 балів і грибочки від Білочки. Я вас люблю! Ідіть на сніданок.
(Гостей пригощаємо стравами з грибів і обговорюємо урок свято).