14 квітня о 15:00Вебінар: Дистанційне навчання: від побудови системи до зміни цінностей

Урок "Я досліджую світ" на тему "Грибне царство"

Про матеріал
Розробка даного урока спрямована на розширення знань маленьких дослідників про гриби, розвиток логічного мислення та артистичних здібностей.
Перегляд файлу

 

 

Ткаченко Любов Олексіївна

вчитель початкових класів вищої категорії

КЗ СОР Глухівського ліцею-інтернату з посиленою

військово-фізичною підготовкою

 

 

Природознавство

 

Тема: Інтегрований урок-свято знань «Грибне царство». Шапинкові гриби.

 

Мета: формувати поняття «гриби», будова шапинкового гриба, ознайомити з найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, їх розмноженням, розповісти цікавинки про гриби, розвивати логічне мислення, артистизм, допитливість, вміння порівнювати і робити висновки, виховувати потребу бережного ставлення до природи.

 

Обладнання: ілюстрації до теми, малюнки учнів, ліплення з пластиліну, виставка грибів з різних матеріалів, відеозапис, диск «Голоси птахів», гриби-іграшки, кошик з грибами, страви з грибів, костюми грибів.

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. – У нас сьогодні ніби свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж назад ви поверніться

І веселенько усміхніться!

Привітайтесь з гостями, діти!

Урок ми перетворимо на свято,

І, мабуть, час вже починати.

– Ми вивчили царство рослин – зелене диво землі і царство тварин. Повторимо у вигляді мозкового штурму.

Царство тварин

1. Доведи, що тварини – живі організми. (народжуються, ростуть, дихають, живляться, розмножуються, відмирають). Їх треба охороняти і любити.

2. Птахи Звірі Комахи – Хто з них:

- пересуваються на чотирьох ногах;

- відкладають яйця і висиджують їх;

- тіло вкрите твердою оболонкою (хітином);

- народжують малят і вигодовують їх молоком;

- тіло покрите пір’ям;

- пересуваються на двох ногах, літають;

- відкладають яйця, але не висиджують їх;

- пересуваються на шістьох ногах, літають;

- тіло покрите шерстю.

3. Хто зайвий у рядку? Чому?

- собака, білка, корова, кріль, кіт.

- вовк, олень, кінь, лисиця, лось.

- щука, карась, ведмідь, лящ.

- сонечко, синиця, метелик, муха.

4. Птахи відлітають у теплі краї із-за голоду чи холоду?

5. На таблиці знайдіть і створіть ланцюжок живлення. (морква, заєць, вовк)

Вступ. «Царство грибів»

Учитель. – Загадка

Серед буків і дубків

Заховались між листків.

І великі, і малі

повдягалися в брилі,

і дощу ці одноніжки не бояться анітрішки.

Ліс – улюблений їх край

А як звуться – відгадай. (гриби)

– Гриби – це окреме особливе царство природи. Вони дивують своєю незвичайністю.

Поговоримо про шапинкові гриби

Учитель. – Йдем до гаю, де гриби

          виростають щодоби.

– Уявіть себе на цій галявині! (відеозапис, голоси птахів)

Учитель. Ой у лісі, ой у лісі

       Мох закрив поляни лисі,

       скрізь ялинки і дубки,

       а під кущиком – грибки.

(відкриваю ширму)

Учень. – Всюди лине спів пташиний,

в’яжуть пастки павучки.

У рясних кущах ліщини

Зачаїлись світлячки.

За берези та дубочки

поховалися грибочки.

Поховались і мовчать –

треба добре пошукать.

Отже, хто грибник завзятий,

Знає, де гриби шукати.

Нахилився він низенько,

ось і шапочка руденька.

Це лисичка – невеличка,

рижику вона сестричка.

І опеньки он на пні –

це грибочки їстівні!

Учень. А он там на довгій ніжці,

на самісінькій доріжці,

мухомор плямистий став.

В кошик я б його не брав!

Поруч з ним, немов панянки,

витяглись бліді поганки.

Вкрай отруйні ці сестриці –

їх збирати не годиться.

Якщо гриб мені знайомий,

заберу його додому.

А такого, що не знаю,

я ніколи не чіпаю.

Може виявитись лютим,

небезпечним та отруйним.

От і ти запам’ятай:

як не знаєш – не чіпай!

Учитель. Гриб діткам купив шапки.

Повдягалися грибки.

І стають аж на носочки,

щоб їх бачили в лісочку.

Хвалилися гриби

Боровик

Я, гриб-боровик,

Маскуватися звик.

Мусиш ліс обійти,

Щоб мене ізнайти.

 

А кому знайти удасться,

Знай, тому всміхнулось щастя,

Бо смачнішого нема

Між грибами усіма.

 

І красивий, і м’ясистий,

Ще й статечний, ніби пан.

З Києва мене туристи

Возили аж за океан.

Хто не вміє нас шукати,

Тим адресу можу дати:

Ми і в лісі, й на галяві,

Корінь білий, верх смаглявий.

 

Печериця

По-нашому – я печериця,

А по-французьки – шампіньйон.

Хоч куцонога, блідолиця,

Але витримую фасон.

Засмажите мене в сметані,

Й куди тому боровику!

Мене шукайте на світанні

У лісі, полі, у садку.

 

Сироїжка

Я – сироїжка, біла ніжка,

У різний колір чепурюсь.

Така тендітна, така я ніжна,

У руки візьмеш – і кришусь.

Хоча кришусь, хоча тендітна,

А, кажуть, дуже апетитна.

Хто куштував хоч раз мене,

Забачить в лісі – не мине.

 

Лисички

Ми, лисички, жовті личка,

Ростом зовсім невеличкі.

Не червиві, дуже чисті,

Не ховаємося в листі.

Хто на слід наш натрапляє,

Повен кошик назбирає.

Нас шукайте у низинці.

 

Рижок

Я, рижок, сурмлю в ріжок,

Корінець дірчастий.

На мені капелюшок

Червоно-смугастий.

Не боюся я дощу,

Кожну крапелиночку

Через себе пропущу,

Ніби через лієчку.

Обійдіть все царство грибне, --

Хто ще здатний на подібне?

 

Опеньки

Ми опеньки.

Ніжки тоненькі.

Шиї, мов цівки.

Круглі голівки.

А як більші виростаєм, -

Парасольки розкриваєм.

Лий, дощику, лий!

Нам ти не страшний.

І на пні, й коло пня

Нас велика рідня.

Простягай-но рученята,

Устигай лише збирати.

 

Маслюки

Ми – маслюки, жовто-бурі шапки.

Ростемо там, де глиця.

Під соснові залазим шишки,

Любим запах живиці.

Нас збирають старі й малі,

Маринують і смажать.

Тільки з’явимось десь на столі,

Нас одразу завважать.

Більш смачних ви не знайдете страв.

Ледацюга – хто нас не збирав.

 

Грузд

Я  - грузд, у землю вгруз

Заледве не по шию.

Ще зовсім карапуз,

А вже сомбреро шию.

По-нашому це бриль,

Низенький та крислатий.

Від  сонця і дощу

Він буде захищати.

В соснових я борах

Росту собі на волі.

Хрумчу я на зубах,

Побувши у розсолі.

Підносять до небес

Мене дорослі й діти,

Бо я делікатес,

Умію я хрумтіти.

 

Підберезник

Я – підберезник,

Гриб-чудесник,

Люблю я дух березняка.

Хто покуштує,

Не пожалкує,

Не гірший від боровика.

І головастий, і м’ясистий.

Та я не хвастаюсь, що пан.

Возили і мене туристи

На літаку за океан.

 

Підосичник

Я гриб грибів. Я – підосичник.

Найбільший в лісі симпатичник.

До мене не ідуть – біжать,

Покласти в кошика спішать.

А шапка в мене, глянь, яка! –

Як  у гриба-боровика,

Лише з різницею тією,

Що верх червоний у моєї.

Удався вродою і зростом.

Грузд проти мене - карлик просто.

І навіть на боровика

Дивитись мушу звисока.

 

Моховик

Я – моховик, я – чарівник,

Вохристо-жовтий цілий вік.

Зате міняю я шапки:

То ковпаки, то навпаки.

Я клишоногий? Ну, і хай!

На це нітрохи не зважай.

Хоча м’який і бархатистий,

Але не з тих, щоб в очі лізти.

Якщо ж довіришся лісам,

То я озвусь до тебе сам.

Капелюх розкішний маю

І його я не знімаю.

Серед моху рости звик

Гриб поважний моховик.

 

Білянка

Я – білянка, полісянка,

Сизуватенький убір.

Встань раненько на світанку

І з кошеликом – у бір.

Над рижком беру я гору

Й над лисичками беру.

Кращої у літню пору

Ти не знайдеш у бору.

 

Мухомор

Я мухомор, я людомор,

Червоний, наче помідор.

Кашкет цяцькований, розлогий,

А сам – стрункий і довгоногий.

Серед урочища грибного

Не знайдеш красеня такого.

Та я отруйний, пам’ятай.

Мене побачиш – обминай.

 

Грибна грамота

Учитель. – Фото – гриби, на дошці гриби.

– Махне Дідусь-роковик рукою, настане весна, і ми підемо по гриби збирати вранці, зрізати. (фото) Але найбільше грибів восени, з червня по жовтень.

Гриби – діти лісів, а боровик – цар грибів. Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками. Гриби ростуть впродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби схожі на рослини і на тварин (дихають, живляться, розмножуються, ростуть, відмирають), але це особливе царство знаходиться між рослинами і тваринами.

Будова гриба. Тіло шапинкового гриба складається із шапинки, ніжки і грибниці (міцелію). Грибниця схожа на тоненькі ниточки. Один гриб за 24 години утворює грибницю довжиною більше одного метра. А сам росте 10 діб. Збираючи гриби, ми зрізаємо наземну частину, а грибниця залишається під землею і живе більше 100 років.

Розмножуються гриби грибницею і спорами. Якщо доторкнутись до висохлого дощовика – він викидає в повітря хмару спор. Діаметр шапинки гігантського дощовика досягає приблизно одного метра. Більшість грибів живе недовго, а трутовик може жити аж 50 років.

Ростуть гриби по всій планеті: в лісах, в степах, горах, на землі, під землею, у темних печерах. Всього існує приблизно100 тис. видів грибів. Гриби виділяють ферменти, які розчиняють речовини, що є  в ґрунті (залишки рослин, тварин, дерева, папір, пластмасу, кабель, скло), поглинаючи їх і ростуть, підвищують родючість ґрунту. Опеньки можуть знищити молоде деревце.

Пройшов теплий літній дощ і час збиратися в ліс по гриби, адже дощик грибний. І ми відкриваємо дверцята у складний і дивовижний світ грибів. Мало хто з нас не любить грибів.

Багато грибів отримали назви від дерев, де вони ростуть (підберезник, підосичник, дубовик). Білий гриб і мухомор ростуть під різними деревами. Рядовки ростуть рядами. Гриб печіночниця схожий на м’ясо зовні і на смак, він росте на пеньках, дубі і каштані. Глива звичайна (вешенка) росте на гнилій деревині. Шампіньйони або печериці можна вирощувати в теплих підвалах на перегної і мати врожай цілий рік. Трюфелі ростуть в землі і їх відшукують дресировані собаки або свині. Дуже смачні польські гриби. В Японії виростили гриб сиши, з нього готують ліки від страшної хвороби.

Трапляються завзяті грибники і серед тварин. Гриби поїдають миші, лосі, білки, кабани. А личинки грибних комариків точать гриби.

Гриби бувають: їстівні, умовно-їстівні, отруйні. Гриби називають рослинним м’ясом (білий, рижик, грузд).

Треба обережно збирати гриби. Від отруйних грибів людина може померти. А якщо гриб невідомий – не беріть, перевірять дорослі: бліда поганка, сатанинський гриб, несправжній опеньок, червоні і сірі мухомори.

Бліда поганка: отрута діє через 8 годин, нудить, болить живіт, печінка, смерть. Мухомор: через 2 години, але вживає людина. Навіть їстівні гриби можуть бути отруйними (довго лежать, ростуть біля доріг).

Тепер, переш ніж штовхнути мухомор в лісі, згадайте, що ви зашкодите не лише мухомору, але й деревам і тваринам, які його їдять і лікуються.

Хвилинка відпочинку

Раз – ялинка, два – дубочок,

три – березовий гайочок,

а чотири – це травиця,

п’ять – мурашка-трудівниця,

шість – колючий їжачок,

сім – грибок-боровичок,

вісім – білка, дев’ять – пташка,

десять – квіточка-ромашка.

Поміркуй

Учитель. – Логічна задача

Роздивіться малюнки і назвіть:

1. гриб і їстівний (опеньки)

2. гриб чи їстівний (ага або трутовик)

3. гриб і неїстівний (мухомор)

4. не гриб і неїстівний (їжак)

5. не гриб і їстівний (хліб).

Учитель. – Діти принесли з лісу ґрунт і висипали під деревом. Через деякий час там виріс міцний грибок. Чому?

Учитель. – Загадка:

           Ти береш його, аби

           Йти по ягоди й гриби (кошик).

Учень. (сценка)

 Я ходив сьогодні в ліс,

 я грибів до вас приніс.

 Повний кошик із верхом,

 ще й накритий лопухом.

 Є у ньому сироїжка

 і опеньок – тонконіжка,

 і лисичка невеличка,

 і товстий боровичок,

 і засмаглий маслючок.

 А оце ось хто такий?

 Мухоморчик молодий.

 Ти чого заліз сюди?

 Геть із кошика іди!

Казка «Під грибом»

Одного разу застав Мурашку сильний дощ: - Куди заховатись? Побачив він на галявині маленький грибок і сховався під його шапинкою. А дощ іде все сильніше і сильніше.

Повзе до гриба мокрий Метелик:

  • Мурашко, пусти мене під грибок, я не можу летіти!
  • Куди ж я тебе пущу? Тут місця нема.
  • Нічого, помістимось!

Пустив Мурашка Метелика під грибок. А дощ ще сильніший.

Біжить Мишка:

  • Пустіть мене під грибок, змокла вся!

Пустили і Мишку. А дощ ллє, не перестає.

Біля гриба Горобець скаче і плаче:

  • Намокло пір’ячко, втомились крильця. Пустіть дощик перечекати…

Знайшлось і горобцю місце.

А тут Заєць на галявину вискочив, кричить:

     - Сховайте, врятуйте, за мною Лисиця женеться.

Шкода Зайця – пустили і його. Тільки заховали – Лисиця прибігла:

- Зайця не бачили?

Всі: - Ні, не бачили.

Понюхала Лисиця, крутнула хвостом і пішла.

А ось і дощик пройшов, сонечко визирнуло. Всі радіють!

Мурашка задумався:

- Як це ми всі змогли сховатись під грибком?

А Жабка засміялась:

- Ква-ха-ха! Грибок же… Не доказала і пострибала.

 Всі подивились і зрозуміли, що грибок… (виріс). І став такий пихатий, з іншими грибами не товаришує, воювати з ними хоче.

 А на ту пору прийшла з кошиком у ліс бабуся Варвара і всі гриби зібрала. Повний кошик, ледь додому донесла. Дома розібрала, замаринувала (з кошика в банки). З того часу гриби в лісі дружать.

Літературний гурток «Пролісок»

 Учитель. – Діти нашого класу написали свої оповідання, казки і вірші про гриби. (читають, аплодуємо).

Аукціон грибів

 Учитель. – Діти, ви теж зробили пошукову роботу. То ж проведемо аукціон грибів.

 Учитель. – Продається білий гриб. Хто бажає купити? (Учні розповідають коротко про такі гриби: білий гриб, підосичник, лисички, підберезник, вовнянка, шампіньйон (печериця), маслюк, сироїжка, опеньок, мухомор, бліда поганка, сатанинський гриб). Продано!

 Розповідь про гриби і збирання їх запрошеної на урок жінки-грибника.

Пам’ятка про гриби

  • збирай тільки відомі тобі гриби;
  • не бери старих, незрілих;
  • не виривай гриб з корінням;
  • не руш мох, землю з хвоєю навколо;
  • не збивай грибів, які тобі здаються непотрібними (особливо мухомори, ними лікуються деякі звірі).

Значення грибів

Учитель. – Яке значення мають гриби? (робота в зошиті).

Грибна кулінарія

 Учитель. – Гриби можна варити, смажити, тушити, маринувати, солити, сушити і заморожувати.

 У різних країнах готують пресмачні страви з грибів. З них роблять салат «Грибна насолода», грибний рулет, омлет з грибами, фаршировані печериці, варять суп і борщ зі свіжими грибами, роблять грибний шашлик, грибні соуси, пиріг і млинці з грибами, навіть торт з грибним кремом.

 Учитель. – Порівняймо два гриба (1. ялинкова скляна іграшка-гриб; 2. ялинковий гриб, виготовлений своїми руками)

 Учитель. – Не все золото, що блищить!

 – Д. з. прочитати  в підручнику про гриби, в зошиті написати гриби в 2 стовпчика і значення грибів.

   На перерві – гра!

Портрет гриба

 Учень. – Ми – грибочки лісові,

проростаєм у траві.

Любим сонце, любим дощ,

з нами буде добрий борщ.

Ми – грибочки чарівні,

ми співаємо пісні.

А кому нас заманеться,

хай до лісу забереться.

Пісня «Грибок»

 I

Біля дуба зріс грибок –

в капелюшку колобок.

Вмився, усміхнувся,

У листок вдягнувся.

 Приспів: Так-так-так, так-так-так,

        У листок вдягнувся.

 II

Став під квіткою і жде…

День мина – ніхто не йде.

Гай стоїть, дрімає,

А дітей немає.

 Приспів: Так-так-так, так-так-так,

        А дітей немає.

 III

Увірвавсь в грибка терпець,

Звівся він на корінець,

Звівся тай гукає:

Хто грибів шукає?

 Приспів: Так-так-так, так-так-так,

        Хто грибів шукає?

(Діти дарують аплікації грибів гостям).

Кінцівка

Учитель: - Діти, я дуже дякую вам за урок, за пошукову роботу і допомогу. Всім 11 балів і грибочки від Білочки. Я вас люблю! Ідіть на сніданок.

(Гостей пригощаємо стравами з грибів і обговорюємо урок свято).

 

 

 

doc
Додано
29 січня 2020
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку