Тема: "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"
Мета:
- продовжити формування уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме, про правдивість і брехливість;
- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з моральної сторони;
- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;
- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме : здатності до самоаналізу й самопізнання, до співпраці та взаєморозуміння;
- виховувати бажання завжди говорити правду.
Обладнання:
сюжетні малюнки;
модель уроку;
картки - ситуативні задачі
Людські чесноти.
Намагайся не обманювати
Учитель Аксьонова Марина Миколаївна
Предмет: «Я і Україна. Громадянська освіта»
Клас 3
КЛПУ ОДКТС
М. Маріуполь
Тема: "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"
Мета:
- продовжити формування уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме, про правдивість і брехливість;
- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з моральної сторони;
- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;
- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме : здатності до самоаналізу й самопізнання, до співпраці та взаєморозуміння;
- виховувати бажання завжди говорити правду.
Обладнання:
I. Актуалізація опорних знань або чуттєвого досвіду
1. Настанова на успіх:
- Пролунав дзвінок, починаємо урок!
З радістю разом до знань поспішаємо,
знаємо: дорога ця нелегка.
Вірю, усі перешкоди здолаємо!
Успіхів, любі, натхнення й добра!
- Діти, побажайте один одному успіхів!
2. Опитування:
Учитель:
- Сьогодні ми починаємо працювати з цією чарівною скринькою, до якої ви протягом тижня збирали перлини народної мудрості.
- Давайте відкриємо цю скарбницю народної мудрості і спробуємо з'ясувати, про які людські риси йдеться у прислів’ях.
Презентація робіт 1-2 учнів:
На дошці виставлені картки:
Доброта , лінь, працьовитість, жадібність,
допитливість , сміливість
3. Вправа « Дерево честі».
Учитель:
- В які групи можна об’єднати ці слова – назви рис людини?
(людські чесноти, людські недоліки)
Учитель:
- У вас на партах лежать «яблучка». Запишіть рису, про яку ви хотіли б розказати, рису, якою ви пишаєтесь, або навпаки, хотіли б її позбутись.
(Діти виходять до дошки, називають риси, стисло мотивують.)
- Подивіться, як розквітло наше дерево честі, яке воно гарне, красиве.
Я хочу подякувати вам за відвертість.
II. Повідомлення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
- Сьогодні ми продовжимо вивчати тему про людські чесноти та недоліки. Щоб дізнатися про які якості ми будемо говорити, я пропоную послухати притчу талановитого митця Леонардо да Вінчі «Язик та зуби».
***
Жив собі на світі хлопчик, уражений серйозною хворобою, - він розмовляв, не знаючи міри.
- Що за напасть цей язик, - бурчали зуби. Коли він уже заспокоїться й помовчить хоч трохи?
- Яке вам до мене діло? – зухвало відповідав язик. Я нікому не дозволю сувати носа в мої справи, а ще й давати дурні поради.
І хлопчик продовжував белькотати до речі й не до речі.
Але одного разу хлопчик так захопився, що дозволив язику сказати брехню. От тоді вже зуби не витримали, зімкнулися й боляче вкусили брехунця.
Язик став багряним від крові, а хлопчик гірко заплакав…
Запитання проблемного характеру:
- Чому заплакав хлопчик?
- За що зуби покарали брехунця?
- Про які риси будемо говорити на уроці, які якості будемо досліджувати ?
- Прочитайте тему нашого уроку.
- Розгляньте модель уроку,
за цією моделлю складіть план нашої роботи.
Модель уроку
Людські чесноти і недоліки.
Намагайся на обманювати.
Що? Як? Чому?
Для чого?
Учні:
-Спочатку з'ясуємо, що таке правдивість і брехливість.
Далі розкриємо причини такої поведінки дітей .
Потім складемо правила чесності, сплануємо шляхи до самовдосконалення.
І підведемо підсумок: для чого це потрібно мені й моїм товаришам.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Бесіда з елементами практичної діяльності( робота зі словником).
Учитель:
- Правда й брехня, чесність, порядність і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину. Але одне з них возвеличує, а інше ганьбить її. Як не розгубитися, як відрізнити правду від брехні, плітки від істини, наклеп від щирості? Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти сутність, значення слова. І допоможе нам у цьому тлумачний словник. Давайте знайдемо тлумачення слів "правдивий" і "брехня".
І варіант буде шукати значення слова "правдивий", а
ІІ варіант – слова "брехня".
Приблизна відповідь учнів:
Правдивий – той, що говорить правду, істину.
Учитель:
* - З давніх часів правдивість, правдолюбство були в пошані у людей. Чесність оспівувалася в легендах, думах, піснях, оповідках. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати бажала йому, насамперед, ніколи в житті не розминатися з правдою.
Доберіть синоніми до слова "правдивість". Вимовте це слово пошепки. Які почуття охоплюють вас? Отже, правдивість, це - ...
* - Прочитайте тлумачення слова "брехня".
- Як називають людину, що говорить неправду?
- Чи такі самі почуття охоплюють, коли ми чуємо слова "брехня, плітки, наклеп, брехун, обманщик". Отже, брехливість, це - …
- Таким чином, правдивість і брехливість – це риси людини: правдивість – чеснота, брехливість – недолік.
- Наведіть приклади казок , у яких персонажі були правдивими або, навпаки, брехливими.
На дошці можна розташувати ілюстрації до казок
( наприклад, "Колобок", "Кирило Кожум’яка", "Морозно", "Семеро козенят", тощо.)
2. Фізкультхвилинка:
Встаньте, діти, посміхніться
і до сонечка зверніться!
Руки вгору, руки вниз,
і сусіду посміхнись.
Руки вгору,
руки в боки,
зробимо 4 кроки.
Знову руки підніміть і спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз!
За роботу! Все гаразд!
3. Моделювання причиново-наслідкових зв’язків
Учитель:
*Проблемне питання:
- Чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано, все ж таки обманюють?
Дати відповідь на це запитання вам допоможуть малюнки:
1 малюнок: тато з ременем;
2 малюнок: дівчинка задерла ніс;
3 малюнок: хлопчик нудьгує;
4 малюнок: дівчинка між вчителькою і другом, що притиснув палець до рота.
Учитель:
- Поміркуйте і назвіть причини, за яких діти вдаються до брехні.
На дошці:
Причини: Наслідки:
боїться покарання ; зневага;
вихваляння ; недовіра;
легковажність; презирство;
безділля ; насмішки;
не може сказати правду небажання дружити.
4. Робота за підручником (с.49)
Учитель:
- Відкрийте, будь ласка, підручник. Візьміть олівець. Мовчки прочитайте статтю "Намагайся не обманювати". Позначте олівцем речення, в якому автор пояснює, чому треба намагатись не обманювати.
Учні:
- Той, хто обманює, не може вимагати від інших правдивості.
Учитель:
- Таким чином, ми з'ясували, чому треба намагатися не обманювати.
Повторення за таблицею причин та наслідків такої поведінки.
IV. Осмислення та систематизація вивченого
1.Розв’язання ситуативної задачі.
Учитель:
- Діти, ми з'ясували наслідки поведінки людини, яка говорить неправду. Давайте розглянемо, проаналізуємо декілька життєвих ситуацій, які допоможуть нам сформулювати правила чесності.
* Ігор пообіцяв Євгену принести диск з новим фільмом. Пройшов день, другий, а Ігор все відповідав: "Завтра принесу". Через два тижні Євген сказав Ігорю: "Мені такий самий диск подарував брат, а ти – брехун".
- Мені мама не дозволила, - образився Ігор.
Запитання для обговорення:
- Чому Євген назвав Ігоря брехуном?
- Чи був Ігор брехуном, адже йому мама не дозволила принести диск?
- Сформулюйте правило чесності.
Учні:
* Сказав – зроби , не впевнений – не обіцяй.
2.Читання й обговорення оповідання "Брехун".
Запитання для обговорення:
- Чому Степан почав дурити людей?
- Чому вперше люди прибігли на допомогу, а потім –ні.
- Прочитайте речення, де висловлена головна думка твору.
- Сформулюйте правило чесності.
Учні:
* Тому, хто ,хоч раз, збрехав, більше не вірять люди .
3.Читання оповідання "Розбита чашка"
мовчки з попереднім прогнозуванням змісту за назвою.
Учні:
Учитель:
Таким чином, розглянувши декілька ситуацій, ми сформулювали правила чесності, правила честі (читання хором):
1. Сказав – зроби, не впевнений – не обіцяй.
2. Помилився – визнай, збрехав – зізнайся.
3. Гірка правда завжди краща за солодку брехню.
V. Первинне застосування знань, формування умінь.
1.Робота в групах: «Як би ти вчинив?»
Завдання:
відтворити початок і придумати кінець ситуації,
розіграти ситуацію, дати поради дітям, що потрапили у скрутне становище.
1 група: Хлопчик не вивчив вірш. Він попросив товариша підтвердити , що в будинку вимкнули світло, запевняючи, що товариш дуже виручить його.
2 група: Дівчинка шепоче подрузі, що вона збрехала Іринці та Галині . Зробила вона це для того, щоб дівчата прийшли на день народження до її подруги, а не до іншої однокласниці.
3 група: Дівчинка зламала чужу лінійку . Хлопчик питає, чи не бачили діти, хто зламав лінійку. Діти відповідають: "Це не я…"
* Обговорення вибіру дітей.
VI. Підсумок.
1. Бесіда:
- Яку тему ми опрацювали?
- Значення яких людських рис з'ясували?
- Виконуючи завдання, до якого висновку дійшли?
- Чого навчилися?
- Що було корисним для вас?
- Для чого це потрібно кожному з вас?
2.Вправа "Вільний мікрофон".
*Самоаналіз учнів.
*Оцінювання .
1