Урок "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"

Про матеріал

Тема: "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"

Мета:

- продовжити формування уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме, про правдивість і брехливість;

- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з моральної сторони;

- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;

- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме : здатності до самоаналізу й самопізнання, до співпраці та взаєморозуміння;

- виховувати бажання завжди говорити правду.

Обладнання:

сюжетні малюнки;

модель уроку;

картки - ситуативні задачі

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людські чесноти.

Намагайся не обманювати

 

Учитель Аксьонова Марина Миколаївна

 

Предмет: «Я і Україна. Громадянська освіта»

 

Клас 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЛПУ  ОДКТС

 

М. Маріуполь

 

 

 

 

 

 

 

    Тема: "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"

 

Мета:

 - продовжити формування уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме, про правдивість і брехливість;

- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з моральної сторони;

- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;

- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме : здатності до самоаналізу й самопізнання, до співпраці та взаєморозуміння;

- виховувати бажання завжди говорити правду.

 

Обладнання:

  • сюжетні малюнки;
  • модель уроку; 
  • картки - ситуативні задачі 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Актуалізація опорних знань або чуттєвого досвіду

 

1. Настанова на успіх:

- Пролунав дзвінок,  починаємо урок!

  З радістю разом до знань поспішаємо,

  знаємо: дорога ця нелегка.

  Вірю, усі перешкоди здолаємо!

  Успіхів, любі, натхнення й добра!

- Діти, побажайте один одному успіхів!

 2. Опитування:

 Учитель:

- Сьогодні ми починаємо працювати з цією чарівною скринькою, до якої ви протягом тижня збирали перлини народної мудрості.

- Давайте відкриємо цю скарбницю народної мудрості і спробуємо з'ясувати, про які людські риси йдеться  у  прислів’ях.

Презентація робіт 1-2 учнів:

  • Сонце землю красить, а людину – праця.
  • Де дівка не плетена, там і хата не метена.
  • Хапун такий, що й з рідного батька здере.
  • Свій розум май і  людей питай.
  • Чия відвага, того й перемога.

На дошці  виставлені картки:

 

  Доброта , лінь, працьовитість, жадібність,

 

  допитливість , сміливість

 

 

3. Вправа « Дерево честі».

Учитель:

- В які групи можна об’єднати ці слова – назви рис людини?

(людські чесноти, людські недоліки)

 

Учитель:

- У вас на партах лежать «яблучка».  Запишіть  рису, про яку ви хотіли б  розказати, рису, якою ви пишаєтесь, або навпаки, хотіли б її позбутись.

(Діти виходять до дошки, називають риси, стисло мотивують.)

- Подивіться, як розквітло наше дерево честі, яке воно гарне, красиве.

Я хочу подякувати вам за відвертість.

 

 

 

 

 

II. Повідомлення теми, мети уроку.

     Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:

- Сьогодні ми продовжимо вивчати тему про людські чесноти та недоліки.  Щоб дізнатися про які якості ми будемо говорити, я пропоную послухати притчу талановитого митця Леонардо да Вінчі «Язик та зуби».

***

Жив собі на світі хлопчик, уражений серйозною хворобою, - він розмовляв, не знаючи міри.

 - Що за напасть цей язик, - бурчали зуби. Коли він уже заспокоїться й  помовчить хоч трохи?

 - Яке вам до мене діло? – зухвало відповідав язик. Я нікому не дозволю сувати носа в мої справи, а ще й давати дурні поради.

    І хлопчик продовжував белькотати до речі й не до речі.

    Але одного разу хлопчик так захопився, що дозволив язику сказати брехню. От тоді вже зуби не витримали, зімкнулися й боляче вкусили брехунця.

Язик став багряним від крові, а хлопчик гірко заплакав…

Запитання проблемного характеру:

- Чому заплакав хлопчик?

- За що зуби покарали брехунця?

- Про які риси будемо говорити на уроці, які якості будемо досліджувати ?

- Прочитайте тему нашого уроку.

- Розгляньте модель уроку,

 за цією моделлю складіть план нашої роботи.

 

Модель уроку

     Людські чесноти і недоліки.

      Намагайся на обманювати.

 

         Що?        Як?             Чому?                  

 

 

                      Для чого?

Учні:

-Спочатку з'ясуємо, що таке правдивість і брехливість.

Далі розкриємо причини такої  поведінки дітей .

Потім складемо правила чесності, сплануємо шляхи до самовдосконалення.

І підведемо підсумок: для чого це потрібно мені й моїм товаришам.

 

 

 

 

 

 

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

 

1.Бесіда з елементами практичної діяльності( робота зі словником).

Учитель:

- Правда й брехня, чесність, порядність і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину. Але одне з них возвеличує, а інше ганьбить її. Як не розгубитися, як відрізнити правду від брехні, плітки від істини, наклеп від щирості? Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти сутність, значення слова. І допоможе нам у цьому тлумачний словник. Давайте знайдемо тлумачення слів "правдивий" і "брехня".

І варіант буде шукати  значення слова "правдивий", а

ІІ варіант – слова  "брехня".

 

Приблизна відповідь учнів:

Правдивий – той, що говорить правду, істину.

Учитель:

* - З давніх часів правдивість, правдолюбство були в пошані у людей. Чесність оспівувалася в легендах, думах, піснях, оповідках. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати бажала йому, насамперед, ніколи в житті не розминатися з правдою.

Доберіть синоніми до слова "правдивість". Вимовте це слово пошепки. Які почуття охоплюють вас?  Отже, правдивість, це - ...

* - Прочитайте тлумачення слова  "брехня".

- Як називають людину, що говорить неправду?

- Чи такі самі почуття охоплюють, коли ми чуємо слова "брехня, плітки, наклеп, брехун, обманщик". Отже, брехливість, це - …

 

 - Таким чином, правдивість і брехливість – це риси людини: правдивість – чеснота, брехливість – недолік.

- Наведіть приклади казок , у яких персонажі були правдивими або, навпаки, брехливими.

На дошці можна розташувати ілюстрації до казок  

( наприклад, "Колобок", "Кирило Кожум’яка", "Морозно", "Семеро козенят", тощо.)

2. Фізкультхвилинка: 

Встаньте, діти, посміхніться

 і до сонечка зверніться!

Руки вгору, руки вниз,

 і сусіду посміхнись.

Руки вгору,

руки в боки,

зробимо 4 кроки.

Знову руки підніміть і спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз!

За роботу! Все гаразд!    

 

3. Моделювання  причиново-наслідкових зв’язків

Учитель:

*Проблемне питання:

- Чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано,  все ж таки обманюють?

Дати відповідь на це запитання вам допоможуть малюнки:

           1 малюнок: тато з ременем;

              2 малюнок: дівчинка задерла ніс;

              3 малюнок: хлопчик нудьгує;

               4 малюнок: дівчинка між вчителькою і  другом, що притиснув палець до рота.

Учитель:

- Поміркуйте і назвіть причини, за яких діти вдаються до брехні.

 

На дошці:

Причини:                         Наслідки: 

боїться покарання ;               зневага;

вихваляння ;                          недовіра;

легковажність;                      презирство;

безділля ;                               насмішки;

не може сказати правду       небажання  дружити.                                      

 

 

 

 4. Робота за підручником  (с.49)

Учитель:

- Відкрийте, будь ласка, підручник. Візьміть олівець. Мовчки прочитайте статтю "Намагайся не обманювати". Позначте олівцем речення, в якому автор  пояснює, чому треба намагатись не обманювати.

 

Учні:

- Той, хто обманює, не може вимагати від інших правдивості.

Учитель:

              - Таким чином, ми з'ясували, чому треба намагатися не обманювати.

 

Повторення за таблицею причин та наслідків такої поведінки.

 

IV. Осмислення та  систематизація вивченого

 

1.Розвязання ситуативної задачі.

Учитель:

- Діти, ми з'ясували наслідки поведінки людини, яка говорить неправду. Давайте розглянемо, проаналізуємо декілька життєвих ситуацій, які допоможуть нам сформулювати правила чесності.

* Ігор пообіцяв Євгену принести диск з новим фільмом. Пройшов день, другий, а Ігор все відповідав: "Завтра принесу". Через два тижні Євген сказав Ігорю: "Мені такий самий диск подарував брат, а ти – брехун".

- Мені мама не дозволила, - образився Ігор.

Запитання для обговорення:

- Чому Євген назвав Ігоря брехуном?

- Чи був Ігор брехуном, адже йому мама не дозволила принести диск?

- Сформулюйте правило чесності.

Учні:

* Сказав – зроби , не впевнений – не обіцяй.

 

2.Читання й обговорення оповідання "Брехун".

Запитання для обговорення:

- Чому Степан почав дурити людей?

- Чому вперше люди прибігли на допомогу, а потім –ні.

- Прочитайте речення, де висловлена головна думка твору.

- Сформулюйте правило чесності.

Учні:

*  Тому, хто ,хоч раз, збрехав, більше не вірять люди .

 

 

3.Читання оповідання "Розбита чашка"

мовчки з попереднім прогнозуванням змісту за назвою.

Учні:

  • Завжди кажи правду, якою б гіркою вона не була.

Учитель:

Таким чином, розглянувши декілька ситуацій, ми сформулювали  правила чесності, правила честі (читання хором):

 

1. Сказав – зроби, не впевнений – не обіцяй.

2. Помилився – визнай, збрехав – зізнайся.

3. Гірка правда завжди краща за солодку брехню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Первинне застосування знань, формування умінь.

 

1.Робота в групах: «Як би ти вчинив?»

 

Завдання: 

відтворити початок і придумати кінець ситуації,

розіграти ситуацію, дати поради дітям, що потрапили у скрутне становище.

 

1 група: Хлопчик не вивчив вірш. Він попросив товариша підтвердити , що в будинку вимкнули світло, запевняючи, що товариш дуже виручить його.

 

2 група:  Дівчинка шепоче подрузі, що вона збрехала Іринці та Галині . Зробила вона це для того, щоб дівчата прийшли на день народження до її подруги, а не до іншої однокласниці.

 

3 група:  Дівчинка зламала чужу лінійку . Хлопчик питає, чи не бачили діти, хто зламав лінійку. Діти відповідають: "Це не я…"

 

* Обговорення вибіру  дітей.

 

 

 

VI. Підсумок.

 

1. Бесіда:

- Яку тему ми опрацювали?

- Значення яких людських рис з'ясували?

- Виконуючи завдання, до  якого висновку дійшли?

- Чого навчилися?

- Що було корисним для вас?

- Для чого це потрібно кожному з вас?

 

 

2.Вправа "Вільний мікрофон".

   *Самоаналіз учнів.

   *Оцінювання .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
3957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку