Формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; з'ясувати обов'язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, вміння протистояти негативним впливам; виховувати повагу до держави, до її органів.
НІХТО НЕ МАЄ ПРАВА ОБРАЖАТИ ЛЮДИНУ. ПРО ПРАВА ДИТИНИ
Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; з’ясувати обов’язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, вміння протистояти негативним впливам; виховувати повагу до держави, до її органів.
Хід уроку
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про права дитини, деякі з яких тісно пов’язані з обов’язками.
— Прочитайте текст на с. 132-133 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Україна за Конституцією надає громадянам широкий спектр прав . Хто ж такі громадяни? Ними є переважна більшість людей, як і проживають в Україні, а також їхні діти та нащадки. До розділу ≪Права людини≫ включені положення ≪Загальної декларації прав людини≫, прийнятої асамблеєю ООН1948 р., ≪Декларації прав дитини≫, прийнятої 1959 р.
— Розгляньте малюнок на с. 133. Придумайте кінцівку оповідання.
— Що означає слово декларація?
— Прочитайте про це у тлумачному словничку на с. 133. •
— Поясніть, що таке Декларація прав людини.
— Дорослі нерідко забувають, що жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена; вона не має стати жертвою насильства або війни, об’єктом економічної чи будь-якої іншої експлуатації.
— Чи знаєте ви свої права?
— Як ними користуватися?
— Прочитайте текст на с. 134-135 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Чи збігається думка дівчинки з правами, закріпленими в Декларації прав дитини?
— Окрім прав, діти мають і обов’язки. Деякі з цих обов’язків тісно пов’язані з правами. Обов’язком для вас є навчання. Усі діти шестирічного віку мають право відвідувати школу. Добре навчаючись у школі, в майбутньому зможуть отримати професії, бути освіченими, добре підготовленими працівниками. Діти зобов’язані поважати старших, своїх батьків і вчителів,дбати про своє здоров’я та фізичний розвиток. Діти зобов’язані бережливо ставитися до природи, пам’яток культури.
— Пам’ятай!
Ти маєш:
Права дитини:
Обов’язки дитини
— Що вам відомо про права дітей-сиріт, дітей-інвалідів, дітей-біженців та дітей, як і перебувають у конфлікті із законом?
— Чи відчуваєте ви необхідний захист і підтримку з боку держави і дорослих в утвердженні своїх прав і свобод?
Вікторина «Які права порушено серед казкових героїв»(див. додаток )
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що вас найбільше вразило?
Вікторина «Які права порушено серед казкових героїв»
— З ’ясуйте, як і права порушені у таких казках.
Порушення права на життя. Лісові звірі хотіли з’їсти Колобка.
(У сучасному житті трапляється безліч випадків, коли злочинці позбавляють життя людей, не маючи на це ніякого права.)
Порушення права на житло. Рукавичка розірвалася від великої кількості мешканців, які забули про те, що житло має бути зручним і безпечним. (Сьогодні,на жаль, багато людей живуть у перенаселених гуртожитках без належних умов, оскільки не мають можливості придбати власне житло.)
Шахрайство, порушення права на життя. Лисичка задля вигоди залякувала звірів у лісі, мовляв, Пан Коцький їх розірве. (Прислів’я говорить: ≪Не такий страшний звір, як його малюють≫. Не сприймай все на віру, а май звичку перевіряти.)
Порушення права на життя. Змія хотіла з’їсти Телесика. (Ніхто на має права позбавляти когось життя.)
Порушення права на життя. Лисичка хотіла Заїсти Півника. (Хитрість та обман можна перемогти лише розумом, досвідом, кмітливістю.)
Порушення права на житло. Коза оселилася в хатці Зайчика і не пускала його до оселі. (І в реальному житті буває так, що хтось хоче нечесним шляхом заволодіти чужим майном.)
Порушення права на сім’ю та захист від психологічного та фізичного насильства. Баба не любила дідову дочку, вигнала її з хати. Не поважала вона й самого діда. (Кожен член сім’ї має піклуватися про інших, ставитися до них з повагою і любов’ю. Родина має жити дружно.)
Порушення права на життя. Баба Яга хотіла з’їсти маленького Іванка.
(Ніхто на має права позбавляти когось життя.)
Порушення права на життя та на житло. Вовк хотів з’їсти поросят і заволодіти їхнім житлом. (У житті часто трапляються випадки, коли через недбалість люди втрачають своє житло.)
Порушення права на життя та житло. Звірі погрожували Волу розламати його хатинку та позбавити життя, якщо він не пустить їх перезимувати. (Люди часом потрапляють у такі ситуації, коли через шантаж та погрози втрачают ьсвоє житло.)
Порушення права на сім’ю. Мама Качка не змогла захистити своє каченя від глузувань і навіть прогнала його з дому. (Мама повинна опікуватись своєю дитиною і розв’язувати проблеми її здоров’я, а не покидати її напризволяще.)
Порушення права на життя. Котик хотів з’їсти горобчика, але впав у калюжу, через що горобці над ним посміялись. (У житті багато небезпек,
і кожен має поводитись обачно і не наражатися на небезпеку.)