Урок людяності "Любов до батьків, турбота про них" (за оповіданням В. Сухомлинського "Байдужість до батька-матері не прощається"

Про матеріал
Урок людяності за оповіданням В. Сухомлинського "Байдужість до батька-матері не прощається". На основі вивчення, аналізу оповідання удосконалювати навички аналізу художнього твору, розвивати зв’язне мовлення, закріплювати вміння визначати головну думку твору, висловлювати свою позицію, аналізувати вчинки героїв, виховувати у дітей любов та повагу до своїх батьків, турботу про них, шанобливе ставлення до їхніх настанов та порад, прищеплювати бажання бути гідними дітьми своїх батьків, прагнення приносити щастя в свій дім.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку

 

Урок людяності

 

«Любов до батьків, турбота про них»

 

(за оповіданням В.О. Сухомлинського

«Байдужість до батька - матері не прощається»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Урок людяності.

Любов до батьків, турбота про них

(за оповіданням В.О. Сухомлинського «Байдужість до батька – матері не прощається»)

Мета: на основі вивчення, аналізу оповідання удосконалювати навички аналізу художнього твору, розвивати зв’язне мовлення, закріплювати вміння визначати головну думку твору, висловлювати свою позицію, аналізувати вчинки героїв, виховувати у дітей любов та повагу до своїх батьків, турботу про них, шанобливе ставлення до їхніх настанов та порад, прищеплювати бажання бути гідними дітьми своїх батьків, прагнення приносити щастя в свій дім.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, виставка його книг «Гаряча квітка», «Чиста криниця», «Народження громадянина», фотографії В.О. Сухомлинського та Павлиської  школи.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Основний етап

Повідомлення теми й мети уроку. Робота над темою.

  1. Слово вчителя:

Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок, урок людяності. Ми з вами будемо вести мову про вічну тему всього людства: про любов до найдорожчих, найрідніших для нас людей – наших батьків. Батьки не тільки дарують нам життя. Вони виховують нас, вчать розуміти світ, любити людей. Материнська любов захищає дитину, окрилює її. Батькова порада, мудра підтримка допомагає їй зрозуміти життя, людські та свої вчинки.

Запис теми уроку.

  1. Робота над висловами відомих людей, прислів’ями (записані на дошці)

«Хоч би що робила людина, усі її справи, навіть найвидатніші, нічого не варті, якщо вона не виконує свого обов’язка перед батьками.    (Б. Ауєрбах)

«Якщо ти не поважатимеш батьків, люди обов’язково це помітять і не будуть тебе поважати. Ти можеш зовсім залишитись без друзів»   (Сократ)

«Все купиш, лише тата й маму – ні»

«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько»  (Народна мудрість)

«Діти гарні – батькові – матері – вінець; погані – батькові – матері – кінець»

ІІІ. Робота над оповіданням В.О. Сухомлинського «Байдужість до батька – матері не прощається».

  1. Слово бібліотекаря:

 Видатний український педагог В.О. Сухомлинський написав багато притч і оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків. В.О. Сухомлинський був незвичайною людиною. Все своє життя він присвятив дітям. Йому належать слова: «Серце віддаю дітям». Зверніть увагу на його портрет та послухайте відомості про його життя.

2.Розповідь учениці про життя В.О. Сухомлинського (з демонстрацією фото Павлиської школи, книг, які представлені на виставці)

Василь Олександрович Сухомлинський  народився 28 серпня 1918 року в с. Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області (Херсонська губернія) в родині селянина – бідняка. Ріс він звичайною дитиною, з серцем чутливим і щирим, наповненим ніжністю і любов’ю до людей та навколишнього світу.

Після закінчення школи Василь Олександрович вирішив присвятити своє життя навчанню і вихованню дітей. Тому і обрав освітянську ниву.

Ось таким юнаком, у червні 1934 року, він почав навчання на факультеті мови та літератури Кременчуцького педінституту, але змушений був залишити навчання в зв’язку з хворобою. У 1936 році В.О. Сухомлинський продовжив навчання на заочному відділі Полтавського педінституту.

Після закінчення інституту був направлений до Онуфріївської середньої школи, де працював до липня 1941 року. Плани і задуми молодого вчителя були перервані війною.

А з 1948 року і до останнього подиху свого життя (1970р.)

В. Сухомлинський – незмінний директор Павлиської середньої школи.

Дуже любили вихованці Василя Олександровича уроки мислення серед природи.

«Школа радості» - так називали діти свою середню школу.

На пришкільній ділянці ріс сад і виноградник. Вчитель любив працювати разом зі своїми учнями.

В.О. Сухомлинський тісно зв’язаний зі школярами усіх вікових груп: для них він – старший товариш, який щиро поділяє хвилювання дитинства і юності. Поважайте учня – така перша заповідь, утверджування директором і всім викладацьким колективом Павлиської школи.

У 1968 році за велику науково роботу і плідну педагогічну діяльність В.О. Сухомлинському було присвоєно високе звання Героя Соціалістичної  Праці.

3.Фізкультхвилинка

4. Бесіда за змістом оповідання.

Вчитель: Діти, ви прочитали вдома оповідання В.Сухомлинського «Байдужість до батька – матері не прощається». Хочу дізнатись, чи сподобалось вам це оповідання, чим вразило?

  •          Хто є головними героями, героїнями твору? Що ми дізнаємось про них на початку твору?
  •          Чому обидві матері були щасливі?
  •          Ким хотіла бачити свого сина Білокоса мати?
  •          Ким хотіла бачити свого сина Чорнокоса мати?
  •          Знайдіть і прочитайте, де зустрілися жінки через тридцять років?
  •          Ким став син Білокосої  матері?
  •          Ким став син Чорнокосої матері?

 

Питання

  •          Знайдіть і прочитайте, як ставився син до Чорнокосої матері.
  •          Чому сумувала Білокоса мати?
  •          Знайдіть і прочитайте, що сказав лікар Чорнокосій матері?
  •          Знайдіть і прочитайте, що сказав лікар Білокосій матері?
  •          Чому Білокоса мати попросила Чорнокосу побути з нею кілька хвилин на одинці?
  •          Що розповіла Чорнокоса мати Білокосій? Що це була за таємниця?
  •          Знайдіть і прочитайте, що порадила Чорнокоса мати Білокосій?
  •          Яких трьох найважливіших рис Чорнокоса мати навчила свого прийомного сина?
  •          Уявіть, що до Білокосої жінки приїхав її син і привіз їй чарівні ліки. Розкажіть про ці ліки.
  •          Як ви гадаєте, важче виховувати рідну чи нерідну дитину?
  •          Що важливіше виховати в дитини доброту чи розвинути в ній таланти та здібності?
  •          Як ви гадаєте, чому любов і турбота рідних допомагають людині одужати?
  •          Чому байдужість до батька – матері не прощається?
  •          Що означає по-справжньому любити своїх батьків?

5. Визначення головної думки оповідання

Головна думка оповідання: Дітям треба любити, поважати і ніколи не забувати про своїх батьків, адже байдужість до батька – матері не прощається. (Запис у зошиті).

ІV. Заключний етап

  1. Підсумки уроку
  •          Чому ви навчились, прочитавши оповідання? Які висновки для себе зробили?
  •          Подумайте, які риси ви хотіли б виховати в собі?

2.Заключне слово вчителя

Учні нашого класу підготували поради В. Сухомлинського про святий обов’язок дітей перед своїми батьками. Нехай ці слова прозвучать як підсумок нашого уроку.

3.Виступи дітей:

1 учень: «Шануй і поважай матір та батька, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість. Дорожи честю родини, оберігай її як святиню. Де б ти  не був,не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї.»

2 учень: « Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя»

3 учень: «Для батька й матері ти завжди будеш дитиною. Кожен твій крок, кожен вчинок – хороший чи поганий – відгукнеться в материнському й батьківському серці радістю чи болем, щастям чи стражданням. Пам’ятай,що ти – сенс життя, радість і горе твоїх батьків»

4 учень: «Знай, що людський обов’язок дітей – платити батькам за їхнє піклування про тебе, за безмежну любов і відданість – платити тим самим і піклуванням, любов’ю, відданістю. Борг дітей перед батьками на можна виміряти ніякою міркою».

4.Вчитель роздає дітям пам’ятки з порадами В.О. Сухомлинського.

5. Оцінювання відповідей учнів.

V. Домашнє завдання:

1. Намалюйте подарунок для Білокосої матері, який допоможе їй одужати.

2. Напишіть твір на тему «Найкращий вихователь у моїй родині (на вибір).

 

 

docx
Додано
13 листопада
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку