Будинок дитячої та юнацької творчості
Казанківської селищної ради
Обласний конкурс
на кращу розробку заняття для
гуртків еколого-натуралістичного спрямування
закладів позашкільної освіти
Номінація: «Організація освітнього процесу»
Розробка заняття гуртка
«Юні туристи-краєзнавці» на тему:
Автор: Матвєєвич Валентина Георгіївна,
керівник гуртка «Юні туристи-краєзнавці»
стаж роботи: 31 рік.
Будинок дитячої та юнацької творчості
Казанківської селищної ради
вул. Миру, 228 с.м.т. Казанка,
Баштанського району
Миколаївської області
Тема: Мій рідний край ні з чим не порівняти.
(Гурток працює за програмою МОН України „Юні туристи-краєзнавці” (Початковий рівень), автор Омельченко Д.Г. (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-7083 від 14.07.2022)
Заняття – ознайомлення проводиться в рамках вивчення розділу «Мій край». Дітям були запропоновані брошури «Символи селищної ради», «Казанківщині – 200 років», «Миколаївщина. Фотоальбом», О.Хаєцький «Символи Миколаївщини» та інші).
Мета: ознайомити вихованців з символікою, культурними та історичними
пам’ятками рідного краю; розвивати пам'ять, увагу, вміння гарно презентувати самостійно знайдений матеріал; формувати у дітей ціннісне ставлення до Батьківщини, сприяти виховуванню у дітей любові до рідного краю.
Очікувані результати:
Обладнання: мультимедійна презентація, карта України та карта Миколаївської області, державна символіка, конверти з індивідуальними завданнями, виставка книг.
План заняття
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Оголошення теми і завдань заняття.
ІV. Робота над темою заняття.
Фізкультурна хвилинка.
V. Закріплення та осмислення знань.
VI. Підсумок заняття.
Хід заняття
Створення емоційно-піднесеного настрою, зосередження уваги.
(Діти сідають за парти на основі вільного вибору)
а) Музичне вітання (Звучить пісня Тараса Петрененко «Україно»)
б) Вітання керівника гуртка.
– Дорогі мої діти, мої ластів’ята!
Встало сонце ласкаве і світ заяснів!
Я безмежно щаслива і дуже багата:
Скільки ж дочок у мене і скільки синів!
Я покликана вас в цьому світі навчати,
Перші кроки сміливі робити до знань.
Щоб у світі прекрасному праведно жити,
Перепони долати в житті без вагань!...
(за Н.Красоткіною)
Вітаю вас, дорогі діти, на сьогоднішньому нашому занятті!
II. Актуалізація опорних знань.
– Діти, давайте спробуємо доповнити вірш, вставляючи останнє слово:
Ми дуже любим весь наш край,
І любим _______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
Бесіда з гуртківцями.
Керівник гуртка: Діти, яку землю ми називаємо рідною?
– Яку назву має наша мала Батьківщина? (Відповіді дітей)
На дошці ви бачите тему нашого заняття: «Мій рідний край ні з чим не порівняти». (Слайд 2) Я сподіваюсь, що ми з користю для всіх проведемо його. Сьогодні ми з вами будемо багато подорожувати просторами рідного краю та виконувати цікаві завдання, з них ви дізнаєтесь те, чого не знали і повторите те, що було вам відомим.
Рідна земле моя,
Я листок твій зелений,
Пісня в шелесті трав,
Промінь сонця в росі…
Скільки світлих доріг
Ти для мене відкрила
До високих зірок,
У широкі поля,
У мені твоя кров,
У мені твоя сила,
Найдорожча з усіх
Рідна земле моя.
Я все люблю в своїм краю:
Криницю, звідки воду п’ю,
Та повні гомону ліси,
Та дзвони срібної роси…
Я все люблю в своїм краю:
Найбільше – матінку свою,
Ласкаву радісну,єдину…
Люблю, як сонце, Батьківщину.
Коли ти любиш рідний край,
Гори, палай!
Коли вогонь живої мови
Чуття святого надаси,
Ти станеш лицарем краси,
І визволення ,і любові
За честь і правду все віддай,
Коли ти любиш рідний край.
М.Вороний
Керівник гуртка: Діти, а що для вас означає слово "рідний край"?
Спробуйте підібрати слова, які для вас характеризують це поняття.
(Виконується на дошці)
Молодці! Рідний край – це дійсно наша велика Батьківщина – Україна, це місто, де ми народилися і живемо, це край, де жарко родючий степ зустрічається з прохолодою чорноморських хвиль, терпкі запахи чебрецю й полину змішуються із солоним рибним вітром морських просторів. (Слайд 3). Вікно в середземноморський історичний простір, колиска європейської цивілізації. Житниця України. Край суднобудівників і хліборобів. Усе це – Миколаївщина. (Слайд 4)
Її землі – понад 24600 км. кв. – розкинулись в басейні нижньої течії Південного Бугу. З трьох сторін область межує з іншими регіонами України, а на півдні її територія займає кілька сотень кілометрів берегової лінії Чорного моря і його лиманів. (Слайд 5) Ця лінія робить дивні зигзаги, глибоко в сушу врізаються Дніпровсько-Бузький, Бузький, Тилигульський, Березанський лимани, створюючи неповторну мозаїку водяних плес. Там, де зливаються русла рік Південний Буг і Інгул, розташований обласний центр – місто, що омивається річковими водами – Миколаїв. (Слайд 6)
Завдяки вигідному географічному розташуванню області, помірно-континентальному клімату, близькості Чорного моря, наявності піщаних пляжів активно розвивається туризм. Давно стали курортами Очаків, Рибаківка і Коблево. Найцікавіші об'єкти Миколаївській області: Миколаївський музей суднобудування і флоту (єдиний в Україну), національний природний парк «Бузький Гард», заповідники «Єланецький степ» та «Гранітно-степове Побужжя», історико-археологічний заповідник «Ольвія», Миколаївський зоопарк, жіночий Свято-Михайлівський монастир та ін. (Слайд 7)
Вихованець. З моїх грудей любов у простір рветься —
На вільній, рідній я землі стою
Тепло долонь і розуму, і серця
Я Миколаївщині милій віддаю!
Вихованка. Люблю степи, річки, озера сині,
Ліси й струмочки, небо голубе!
Освідчуюсь тобі в своїй любові нині.
Ну, як, скажи, нам не любить тебе!
Вихованець. Живемо в мирі, в злагоді, в любові,
В щоденній праці йдемо до мети.
Ми захищати всі тебе готові
І захищати нас готова ти!
Вихованка. З якого джерела любов оця береться?
Я від землі свою наснагу п’ю.
Тепло своїх долонь і розуму, і серця
Я Миколаївщині милій віддаю!
1. Кожна країна, область, місто обов’язково має свою символіку.
Керівник гуртка: Що ж означає слово символ? (Відповіді дітей)
Підніміть оченята на екран, а один з вас зараз нам всім прочитає значення цього слова. (Слайд 8)
Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, чи явища.
Керівник гуртка: Зараз ми познайомимось з прапором Миколаївської області. (Слайд 9) Ви можете його побачити на екрані. Хто знає, що символізують кольори на прапорі?
(Діти дають відповіді, пояснюють, що на прапорі білий колір – символ миру, добробуту та чистоти думок жителів, жовтий – символ стиглої пшениці, синій – то дві лазурні лінії – річки Південний Буг та Інгул).
Керівник гуртка: Зараз ви бачите герб Миколаївської області. (Слайд 10) Що на ньому зображено? (Відповіді дітей)
В лазуревому щиті золота архієрейська митра на двох навхрест покладених посохах. Унизу щита - предмет, що нагадує амфору для вина. Щит оточений переплетенням виноградної лози й угорі щита розташовані зв'язані пшеничні колоси.
Впевнена, що ви знаєте символіку нашого рідного селища. Зараз я хочу дати вам більш складне завдання: перед вами декілька прапорів різних міст. Ваше завдання полягає в тому, щоб визначити, де саме прапор нашого рідного міста. (Слайд 11)
Керівник гуртка: Добре! Тепер я маю надію, що ви з легкістю впораєтесь з наступним завданням.
У кожного з вас на парті лежить конверт. Відкрийте його. Що ви бачите в ньому? (Герб Казанки) (Слайд 12)
Керівник гуртка : Діти, хто з вас може розповісти про значення зображених символів? (Відповіді учнів)
Керівник гуртка: Діти, за гарні відповіді, які ви давали, я дозволяю вам розфарбувати чорно-білі герби нашого селища і залишити на згадку про сьогоднішнє цікаве заняття.
(Діти розфарбовують герб селища)
Керівник гуртка: Ми всі повинні знати символіку рідного краю та міста, адже це його візитна картка!
Фізкультурна хвилинка (Слайд 13)
Україна, ( діти розводять руки по сторонах )
Рідний край, ( піднімають руки догори )
Поле, річка, ( повороти тулуба з розведеними по сторонах руками )
Синій гай. ( присідають )
Любо стежкою іти ( ходьба )
Тут живемо я і ти! ( показують на себе та на свого сусіда )
Зараз ви маєте змогу прослухати розповідь екскурсоводів.
Вихованець 1: У 1994 році Миколаївською обласною радою ухвалено рішення про створення регіонального ландшафтного парку “Гранітно-степове Побужжя”. Там, де Південний Буг, пробиваючи дорогу серед залишків прадавніх архейських гір, лине до Причорноморської низовини, на півночі Миколаївської області, біля села Мигія, розкинулась чарівна земля. Земля великої краси, унікальної природи, історичних святинь українського народу. (Слайд15)
Вихованець 2: Круті кам'янисті береги річки, порожисте русло з водограями та островами, могутні гранітні скелі, численні гроти, водоспади – все це надає місцевості надзвичайно мальовничого вигляду.
Гранітно-степове Побужжя – одна з найдавніших ділянок суші Євразії, яка не поринала в морські глибини вже протягом 60-ти мільйонів років та відігравала роль одного із центрів видоутворення Причорномор'я. Звідси і значна кількість унікальних об'єктів живої природи. (Слайд16)
Керівник гуртка: Друга наша зупинка – це древнє місто Ольвія. (Слайд17)
Виступ екскурсоводів.
Вихованець 3: Давньогрецьке місто-держава Ольвія (нині – археологічний заповідник) недалеко від Миколаєва – невичерпне джерело наукових відкриттів. У різні епохи заступаючи і витісняючи одне одного, на чорноморських берегах селилися племена трипільських хліборобів, кіммерійці, скіфи, сармати, греки. (Слайд18)
Вихованець 4: У перші століття нашої ери ці місця поступово заселяли слов’янські племена, а з кінця Х століття територія нинішньої Миколаївщини увійшла до складу Київської Русі. До речі, саме до Дніпровсько-Бузькому лиману пролягав славетний торговий шлях «із варяг в греки», і важливим пунктом на цьому шляху був острів Березань. (Слайд19)
Керівник гуртка: Діти, а що вам відомо про острів Березань?
– Він, як і Ольвія, має свою історію та свої таємниці. Які саме ми зараз і дізнаємось.
Виступ екскурсоводів.
Вихованець 5: Березань – невеликий острів на Чорному морі при вході у Дніпровсько-Бузький лиман, за 13 км від сучасного Очакова.
В першу чергу серед інших цікавих особливостей місцевого ландшафту та акваторії варто згадати острів Березань. Довжина острова 850 м, ширина від 200 м на півдні і до 850 м на півночі. Залишок суходолу до грецької колонізації, пізніше зв'язок із суходолом зруйнований абразією. Природний сухостеповий ландшафт. (Слайд 20)
Вихованець 6: Археологи засвідчують знахідками древніх монет, амфор, будівель та інших речей про те, що жили люди тут надзвичайно давно. Давньогрецькі залишки будівель (датованих роками до нашої ери), в тому числі й ритуальних, а також більш сучасні будівлі царських часів свідчать про привабливість цього краю в усі часи. (Слайд 21)
Керівник гуртка: Сподіваюсь, ви дізналися багато цікавого та корисного, але це лише маленька часточка того прекрасного, що є на Миколаївській землі. Пропоную вам продовжити таке речення:
«Історичні місця моєї Миколаївщини – це…» (Слайд 22) (Відповіді дітей)
– Діти, а тепер я пропоную вам зараз пройтися вулицями рідного селища, які розповідають нам про визначні, культурні, історичні події.
5.Вікторина «Що це?» (Слайд-шоу «Вікторина»)
– Молодці! З цим завданням ви добре впоралися, а чи лише цим славиться наше селище? (відповіді дітей)
– Діти, а хто з вас здогадався, чому фото нашої школи було також присутнім? (Відповіді дітей)
Керівник гуртка: Вірно, тому що в школі ми вчимося і для того, щоб будувати кораблі, вирощувати зерно, бути актором, скульптором, художником чи доглядати за тваринами, людям спочатку треба добре вчитися в школі.
– Чи подобається вам ходити до школи? Чому саме? (Відповіді дітей)
– А ми з вами можемо стати гордістю рідного селища, нашого краю, в якому живемо? А що для цього треба робити? (відповіді дітей)
Розповідь керівника гуртка. (Слайд 23)
Своїми добрими знаннями, гарними вчинками ми уже сьогодні робимо вагомий внесок у розбудову рідної країни, селища, Миколаївщини, яка в цьому році святкує своє 75-річчя. Давайте нашою маленькою родиною зробимо дарунок рідному краю.
Здавна в Україні дівчата і хлопці плели вінки. І нам з вами потрібно заплести віночок побажань для рідного краю. Ось на столі є букет квіток, кожна з яких є рідною для нашої землі.
Ви, називаючи побажання, «вплітаєте» квіти у вінок. (Примітка: на дошці намальоване коло, в центрі якого невеличка карта Миколаївщина. Вихованець, виголошуючи побажання, бере квітку і прикріплює її).
– Як гарно уквітчалась земля рідної Миколаївщини, нехай же ваші побажання обов‘язково стануть реальністю, яка швидко втілиться в життя!
– Але чогось не вистачає віночку українському. Чого саме?
– Стрічка завжди була супутницею віночка. І що довшою вона була, то вважалося краще. Люди казали: «Як славна стрічечка, то й життя як річечка».
(Керівник гуртка закріпляє стрічку)
VI. Підсумок заняття.
1.Слово керівника гуртка.
Ось і закінчується наша захоплююча подорож рідним краєм. Сьогодні я підготувала для вас цікаву виставку книг. Вона на протязі всього заняття прикрашає нашу кімнату не даремно. Тут ваші улюблені книги українською мовою про далекі походи, про наших дідів і прадідів, що жили на нашій землі, про людей, які славлять Україну в наші дні. Багато матеріалу про нашу малу батьківщину – Казанку та Миколаївщину. Є і історично цінні записи, і збірники дитячої літератури авторів рідного міста, фотографії рідного краю в далекому минулому і сьогоденні та багато цікавої і корисної інформації. Вона обов’язково стане вам у нагоді не лише на уроках в школі, але і у вашому повсякденному житті.
2. Узагальнююча бесіда
– Як ми маємо ставитись до землі, на якій ми живемо?
– Чим можемо пишатися?
– Що потрібно робити людям, щоб наш рідний край процвітав і розвивався?
– А що може зробити вже зараз кожен з вас для своєї маленької Батьківщини?
Любімо свій край рідний, цінуймо те, що над нами мирне небо, що мова наша українська бринить у серцях людей, що маємо прекрасну, незалежну державу і живемо в чудовім краю, що носить горде ймення – Миколаївщина.
Люблю тебе, Прибузький краю,
Коли весна буяє цвітом,
Коли несуть пташині зграї
З чужих країв палкі привіти,
Люблю тебе, Прибузький краю,
Коли в гостях у тебе літо,
Коли навколо все співає
Про сонце, небо, степ і вітер…
Анастасія Пестова
Миколаївщино! Мій коханий краю,
Мати наша рідна і свята!
Небо чисте над тобою має,
Медом диха нива золота.
Ми з тобою завжди, Миколаївщино!
Тож посміхайтеся та будьте щасливими! Дякую за заняття.
Список використаної літератури.