Урок " М. Гоголь "Ніч перед Різдвом". Тема кохання. Оксана і Вакула".

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу. Тип уроку: комбінований. Підручник: Зарубіжна література . 6 клас. Автори: Ніколенко О. О. та ін.Видавничий центр "Академія",2023. Програма: Модельна навчальна програма "Зар.літ. 5-6 клас" для закладів загальної середньої освіти. Автори: Ніколенко О.О. та ін.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

                                Конспект    уроку

                     із зарубіжної літератури у 6 класі з теми:

            «  М. В. Гоголь « Ніч перед Різдвом». Тема кохання.

              Образи Оксани і Вакули.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

                                                        Вчителя вищої категорії, старший вчитель

                                                        ліцей № 2 імені А. П. Бахути

                                                        м. Нова Каховка

                                                        Новокаховської міської ради

                                                        Ященко Олени Георгіївни

                                                    

                                                    

            Тема.  М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.

             Мета :

-дидактична: удосконалювати навички аналізу художнього твору, вчитися висловлювати власну думку і аргументувати її ;

-розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, розвивати культуру мовлення, розвивати комунікативну, загальнокультурну та соціальну компетентності;

-виховна: виховувати любов до мистецтва слова, виховувати прагнення до взаємоповаги між людьми, виховувати працелюбність, толерантність, милосердя, виховувати наполегливість у досягненні мети.

            Обладнання :

підручник із зарубіжної літератури для 6 класу (автор Ніколенко О.  ,видавничий центр «Академія», 2023), модельна програма із зарубіжної літератури для 6 класу (автор Ніколенко О. та ін., 2021р.), картки-завдання для роботи груп, музичні фрагменти з опери М. Лисенка «Ніч перед Різдвом», ноут-бук.

           Тип уроку:

урок формування нових знань, умінь та навичок.

 

                   Х і д      у р о к у

  1. Організаційний етап.

Вступне слово вчителя.

    Ми продовжуємо вивчати твір М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Наближаються різдвяні свята. М.В. Гоголь добре знав цей фантастичний різдвяних вечорниць, українські народні традиції. І у нас є чудова можливість не тільки спостерігати за цими традиціями , а й стати його учасниками.

-         Перевірка плану повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» та внесення коректив до нього.

-         Техніка «Дві зірки й побажання». Учні взаємооцінюють творчі роботи (есе «Українські народні традиції та звичаї») . Учні коментують роботи один одного , не виставляють оцінок, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки»- і на один момент, який потребує доопрацювання- «побажання».

  1. Мотивація навчальної діяльності.

                                               1

 

 

 

Слово вчителя.

Гоголівська Диканька – це фантастичне місце, де красиві парубки закохуються у чарівних дівчат. Це місце, де кожному хотілося б жити . Образ України пройнятий веселістю та легким сумом. Письменник зобразив Україну «зсередини», як людина, що добре знає українське життя. А образи головних героїв повісті, Вакули та Оксани, втілюють мрію автора про щасливе життя на рідній землі.

-         Техніка «5-П» («Пригадай-Підсумуй-Питай-Прокоментуй-Пов’яжи»).

Крок 1: упродовж двох хвилин учні називають і записують найважливіші ідеї з попереднього уроку.

Крок 2: учні підсумовують ці ідеї одним реченням.

Крок 3: учні пишуть одне головне запитання з теми, на яке вони хочуть відповісти.

Крок 4: надають коментар, щодо практичного застосування вивченої теми.

Крок 5: визначають ідею, щоб пов’язати її з основною темою. (Так діти самостійно визначають, що в українцях на генному рівні закладено щирість у почуття та працьовитість, творчі здібності та наполегливість у досягненні мети).

  1. Сприйняття і засвоєння матеріалу.

 

-         Бесіда.

А)Отже, назвіть імена героїв повісті, які готуються до Різдва (Вакула, Оксана, Солоха, Дяк …).

Б) Чи радіє коваль святу? (Ні, бо Оксана не відповідає на його почуття).

В) А що ви знаєте про Оксану та Вакулу?

«Творча група» з випереджувальним завданням.

Оксана. Значення імен героїв повісті.

          -Українська розмовна форма імені Ксенія – «гостинна». Якості, властиві імені,- це насамперед доброта, чуттєвість, ніжність, вірність, однак вона занадто чутлива і уразлива, їй не вистачає урівноваженості й стабільності, що сприймається оточенням як примхи.

Вакула. Ім’я походить від давньогрецького слова, що означає «пастух,

пастир». Головна риса власника цього імені – мужність. Гоголь обирає саме

це ім’я ковалю, який своїми картинами рятує людей від гріха, є пастирем душ людських.

 «Етнокультурна група» повідомляє класу про образ коваля у світовій міфології та фольклорі : давньогрецький бог вогню Гефест. У світовій міфології вважається, що коваль наділений магічною силою, образ коваля обов’язково пов’язаний з мистецтвом.

-Робота з художнім текстом по групах.

Проблемне запитання:

чи варта Оксана кохання Вакули ?

-         Доберіть до слова «кохання» слова-асоціації. (Весілля-родина-порозуміння-діти-добро…)

Перша група. Епізод «Дістань черевички!»

-Яку умову ставить Оксана Вакулі?

- Як вимогу Оксани сприймає Вакула?

Друга група. Епізод «Коваль здурів!»

-         На який вчинок зважився Вакула?

-         Що рятує коваля від необдуманого вчинку?

-         Чому , на думку коваля, самогубство гріх ?

Третя група. Епізод «Повернення Вакули».

-         Як Чуб сприйняв появу Вакули у нього в домі?

-         Що тепер думає Оксана про свою забаганку черевичків?

Четверта група. «Нічні роздуми Оксани».

-         Як Оксана сприйняла чутки про самогубство коваля?

-         Про що вона думала всю ніч?

 

Висновок роботи у групах (техніка «Чотири кути» : кути у кабінеті підписані – «знаю», «не знаю», «сумніваюся», «пропоную варіанти». Діти розподіляються по групах , пояснюють свою точку зору. Висновок: Оксана кохає Вакулу).

-Техніка «кубування». Робота у парах. Мета : довести чи підходять герої один одному на психологічному рівні).

-         Розглянути образи Оксани і Вакули з 6-ти сторін:

  1. опиши зовнішність героя (цитати з твору);
  2. порівняй образи (Оксана і Вакула , риси вдачі);
  3. добери асоціації (на кого у повісті вони схожі?);
  4. проаналізуй (у сучасному світі зустрінеш такі образи?);
  5. поміркуй (чого навчили тебе герої повісті?);
  6. запропонуй аргументи «за» і «проти» цього (що в нього доброго чи поганого? Аргументуй).

Висновок : Оксана і Вакула – ідеальна пара для сімейного життя.

Техніка «Ілюстрація» (Pixton   або      Comic Master. А можна малювати від руки на папері комікси). Це індивідуальне завдання для творчих дітей , які мають власне бачення або просто мають бажання висловити свою думку через малюнок.

Мистецькі паралелі.

           Звучить музичний фрагмент з опери М. Лисенка «Різдвяна ніч».

 Завдання: зіставити музичні фрагменти з епізодами тексту повісті . Пояснити , як композитор передає почуття героїв твору.

 

4. Закріплення вивченого матеріалу та корекція знань.

- Вправа «Вибірковий диктант».

Учитель диктує слова, учні 1варіанту записують ті, що характеризують Вакулу, учні 2 варіанту – Оксану, учні 3 варіанту – не характерні ні для кого з героїв.

 Завзятість, жорстокість, примхливість, лицемірність, самозакоханість, здатність на щирі почуття, норовливість, серйозність, худорлявість, егоїзм, творчість, гідність, хвалькуватість, глузливість, безтурботність, побожність, безсердечність, суворість, кмітливість, вірність, зарозумілість, рішучість.

-         А тепер, діти , переглянемо відео до нашого уроку і порівняємо зовнішнє уявлення наших героїв з повісті , перевіримо , чи правильно ми вибрали риси вдачі Оксани та Вакули.

(демонстрація відеоролика, висновки з переглянутого матеріалу).

https://www.youtube.com/watch?v=xDY16utqKmA

-         Монологічне мовлення. Розповідь про пригоди Вакули за одним із пунктів плану (від автора або персонажа).

    А) Історія з мішками.

    Б) «Ось тобі і коваль!»

   5.  Узагальнення.

А) Техніка «Трихвилинна пауза». (Усна техніка формувального оцінювання).

Учитель надає учням трихвилинну паузу , яка дає можливість обдумати результати уроку. Мовне кліше для відповіді:

-         я змінив своє ставлення до …

-         я був здивований…

-         я відчув…

-         я побачив зв’язок…

-         я співчував…

Б) Техніка «Одне речення. Хештег». (Письмова техніка формувального оцінювання).

- Придумайте хештег до теми нашого уроку.

(Наприклад, КОХАННЯ, РІЗДВО, Гоголь і т.п.)

 

6.Домашнє завдання.

- Знайти в повісті «Ніч перед Різдвом» М.В. Гоголя елементи фантастики : епізоди, персонажі, предмети.

- Творчі завдання: 1. Скласти сенкан про Оксану або Вакулу.

2. Усний монолог від імені героя «За що я покохав/ла Оксану / Вакулу?»

- Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про персонажів української демології : відьму, знахаря, чаклуна.

 

 

Література

  1. Зарубіжна література : підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти / О.М. Ніколенко. – Видавничий центр «Академія», 2023, с. 68-79.
  2. Модельна навчальна програма «Зарубіжна література 5-6 клас» для закладів загальної середньої освіти . Автори : Ніколенко О. та ін. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ  Міносвіти і науки України від 12.07.2021 №795).

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 січня
Переглядів
405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку