Конспект уроку
із зарубіжної літератури у 6 класі з теми:
« М. В. Гоголь « Ніч перед Різдвом». Тема кохання.
Образи Оксани і Вакули.»
Вчителя вищої категорії, старший вчитель
ліцей № 2 імені А. П. Бахути
м. Нова Каховка
Новокаховської міської ради
Ященко Олени Георгіївни
Тема. М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.
Мета :
-дидактична: удосконалювати навички аналізу художнього твору, вчитися висловлювати власну думку і аргументувати її ;
-розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, розвивати культуру мовлення, розвивати комунікативну, загальнокультурну та соціальну компетентності;
-виховна: виховувати любов до мистецтва слова, виховувати прагнення до взаємоповаги між людьми, виховувати працелюбність, толерантність, милосердя, виховувати наполегливість у досягненні мети.
Обладнання :
підручник із зарубіжної літератури для 6 класу (автор Ніколенко О. ,видавничий центр «Академія», 2023), модельна програма із зарубіжної літератури для 6 класу (автор Ніколенко О. та ін., 2021р.), картки-завдання для роботи груп, музичні фрагменти з опери М. Лисенка «Ніч перед Різдвом», ноут-бук.
Тип уроку:
урок формування нових знань, умінь та навичок.
Х і д у р о к у
Вступне слово вчителя.
Ми продовжуємо вивчати твір М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Наближаються різдвяні свята. М.В. Гоголь добре знав цей фантастичний різдвяних вечорниць, українські народні традиції. І у нас є чудова можливість не тільки спостерігати за цими традиціями , а й стати його учасниками.
- Перевірка плану повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» та внесення коректив до нього.
- Техніка «Дві зірки й побажання». Учні взаємооцінюють творчі роботи (есе «Українські народні традиції та звичаї») . Учні коментують роботи один одного , не виставляють оцінок, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки»- і на один момент, який потребує доопрацювання- «побажання».
1
Слово вчителя.
Гоголівська Диканька – це фантастичне місце, де красиві парубки закохуються у чарівних дівчат. Це місце, де кожному хотілося б жити . Образ України пройнятий веселістю та легким сумом. Письменник зобразив Україну «зсередини», як людина, що добре знає українське життя. А образи головних героїв повісті, Вакули та Оксани, втілюють мрію автора про щасливе життя на рідній землі.
- Техніка «5-П» («Пригадай-Підсумуй-Питай-Прокоментуй-Пов’яжи»).
Крок 1: упродовж двох хвилин учні називають і записують найважливіші ідеї з попереднього уроку.
Крок 2: учні підсумовують ці ідеї одним реченням.
Крок 3: учні пишуть одне головне запитання з теми, на яке вони хочуть відповісти.
Крок 4: надають коментар, щодо практичного застосування вивченої теми.
Крок 5: визначають ідею, щоб пов’язати її з основною темою. (Так діти самостійно визначають, що в українцях на генному рівні закладено щирість у почуття та працьовитість, творчі здібності та наполегливість у досягненні мети).
- Бесіда.
А)Отже, назвіть імена героїв повісті, які готуються до Різдва (Вакула, Оксана, Солоха, Дяк …).
Б) Чи радіє коваль святу? (Ні, бо Оксана не відповідає на його почуття).
В) А що ви знаєте про Оксану та Вакулу?
«Творча група» з випереджувальним завданням.
Оксана. Значення імен героїв повісті.
-Українська розмовна форма імені Ксенія – «гостинна». Якості, властиві імені,- це насамперед доброта, чуттєвість, ніжність, вірність, однак вона занадто чутлива і уразлива, їй не вистачає урівноваженості й стабільності, що сприймається оточенням як примхи.
Вакула. Ім’я походить від давньогрецького слова, що означає «пастух,
пастир». Головна риса власника цього імені – мужність. Гоголь обирає саме
це ім’я ковалю, який своїми картинами рятує людей від гріха, є пастирем душ людських.
«Етнокультурна група» повідомляє класу про образ коваля у світовій міфології та фольклорі : давньогрецький бог вогню Гефест. У світовій міфології вважається, що коваль наділений магічною силою, образ коваля обов’язково пов’язаний з мистецтвом.
-Робота з художнім текстом по групах.
Проблемне запитання:
чи варта Оксана кохання Вакули ?
- Доберіть до слова «кохання» слова-асоціації. (Весілля-родина-порозуміння-діти-добро…)
Перша група. Епізод «Дістань черевички!»
-Яку умову ставить Оксана Вакулі?
- Як вимогу Оксани сприймає Вакула?
Друга група. Епізод «Коваль здурів!»
- На який вчинок зважився Вакула?
- Що рятує коваля від необдуманого вчинку?
- Чому , на думку коваля, самогубство гріх ?
Третя група. Епізод «Повернення Вакули».
- Як Чуб сприйняв появу Вакули у нього в домі?
- Що тепер думає Оксана про свою забаганку черевичків?
Четверта група. «Нічні роздуми Оксани».
- Як Оксана сприйняла чутки про самогубство коваля?
- Про що вона думала всю ніч?
Висновок роботи у групах (техніка «Чотири кути» : кути у кабінеті підписані – «знаю», «не знаю», «сумніваюся», «пропоную варіанти». Діти розподіляються по групах , пояснюють свою точку зору. Висновок: Оксана кохає Вакулу).
-Техніка «кубування». Робота у парах. Мета : довести чи підходять герої один одному на психологічному рівні).
- Розглянути образи Оксани і Вакули з 6-ти сторін:
Висновок : Оксана і Вакула – ідеальна пара для сімейного життя.
Техніка «Ілюстрація» (Pixton або Comic Master. А можна малювати від руки на папері комікси). Це індивідуальне завдання для творчих дітей , які мають власне бачення або просто мають бажання висловити свою думку через малюнок.
Мистецькі паралелі.
Звучить музичний фрагмент з опери М. Лисенка «Різдвяна ніч».
Завдання: зіставити музичні фрагменти з епізодами тексту повісті . Пояснити , як композитор передає почуття героїв твору.
4. Закріплення вивченого матеріалу та корекція знань.
- Вправа «Вибірковий диктант».
Учитель диктує слова, учні 1варіанту записують ті, що характеризують Вакулу, учні 2 варіанту – Оксану, учні 3 варіанту – не характерні ні для кого з героїв.
Завзятість, жорстокість, примхливість, лицемірність, самозакоханість, здатність на щирі почуття, норовливість, серйозність, худорлявість, егоїзм, творчість, гідність, хвалькуватість, глузливість, безтурботність, побожність, безсердечність, суворість, кмітливість, вірність, зарозумілість, рішучість.
- А тепер, діти , переглянемо відео до нашого уроку і порівняємо зовнішнє уявлення наших героїв з повісті , перевіримо , чи правильно ми вибрали риси вдачі Оксани та Вакули.
(демонстрація відеоролика, висновки з переглянутого матеріалу).
https://www.youtube.com/watch?v=xDY16utqKmA
- Монологічне мовлення. Розповідь про пригоди Вакули за одним із пунктів плану (від автора або персонажа).
А) Історія з мішками.
Б) «Ось тобі і коваль!»
5. Узагальнення.
А) Техніка «Трихвилинна пауза». (Усна техніка формувального оцінювання).
Учитель надає учням трихвилинну паузу , яка дає можливість обдумати результати уроку. Мовне кліше для відповіді:
- я змінив своє ставлення до …
- я був здивований…
- я відчув…
- я побачив зв’язок…
- я співчував…
Б) Техніка «Одне речення. Хештег». (Письмова техніка формувального оцінювання).
- Придумайте хештег до теми нашого уроку.
(Наприклад, КОХАННЯ, РІЗДВО, Гоголь і т.п.)
6.Домашнє завдання.
- Знайти в повісті «Ніч перед Різдвом» М.В. Гоголя елементи фантастики : епізоди, персонажі, предмети.
- Творчі завдання: 1. Скласти сенкан про Оксану або Вакулу.
2. Усний монолог від імені героя «За що я покохав/ла Оксану / Вакулу?»
- Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про персонажів української демології : відьму, знахаря, чаклуна.
Література