Урок М.Коцюбинський "Тіні забутих предків".

Про матеріал
Урок Коцюбинського "Тіні забутих предків".. Урок побудований за прийомом "шість капелюхів" Едварда де Боно з інтерактивними вправами.
Перегляд файлу

Долинський ліцей №4

 

Відкритий урок в 10-А класі

 

М.Коцюбинський .

«Тіні забутих предків».

Похожее изображениеСвіт людини у зв’язку зі світом природи .

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель :

Гаврилишин М.Ю.

 

 

 

2022 р.

Тема. М.Коцюбинський . «Тіні забутих предків». Світ людини у зв’язку зі світом природи .

Мета:  ознайомити учнів з життям  гуцулів, чарівною природою цього краю, історією написання, фольклорними джерелами, змістом і проблемами повісті «Тіні забутих предків» М.М. Коцюбинського; розвивати навички аналізу, узагальнення, творчі здібності учнів; виховувати інтерес, повагу до звичаїв, традицій, вірувань, усвідомлення того, що тільки в гармонії з природою людина може  бути  щасливою, жити за законами краси.

Очікувані результати: учні повинні засвоїти зміст повісті,  поставлені автором проблеми, пояснити обрану автором назву твору, навчитися визначати ідею, тему і основну  проблему  повісті, аналізувати й оцінювати  образи, життєві ситуації. 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

 

Епіграф уроку

Весь світ був як казка,

повна чудес, таємнича,

цікава й страшна.

М.Коцюбинський

 

 

 

Епіграф:                                          Гуцули – оригінальний народ з багатою 

                                                         фантазією, зі своєрідною психікою.         

                                                         Глибокий язичник-гуцул все своє життя, до  

                                                         самої смерті, проводить у боротьбі зі злими  

                                                         духами, що населяють ліси, гори і води.

                                                                                                     М. Коцюбинський.

 

 

 

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Урок починається мелодією  сопілки (співається коломийка).

Слово вчителя.

Це – голоси Карпат, що підпирають небо не вершинами, а своїм духом, піснями, самобутньою красою. Видзвонюють гірські потоки, гори вмиваються голубими небесами, і тумани, як сиві казкові діди, блукають полонинами. Хто хоч раз побуває в Карпатах, в мальовничому гуцульському краю, той назавжди зачарується його незвичною красою. Цей край вабив до себе багатьох українських митців, вражав предковічною загадковістю й таємничістю, надихав на творчість.

Як тут чудово!.. В яр глибокий

Падуть дзвінкі , скляні потоки,

Як кришталеві сльози гір,

Їх вічні невгамовні тони,

Немов жалі, немов прокльони,

Летять каскадами в простір.

Б.Лепкий

Про цей чудовий Карпатський край, його звичаї, традиції писав і відомий український письменник М. Коцюбинський у творі «Тіні забутих предків». Він закохався у Гуцульщину , коли вперше приїхав у Карпати.

      Край первозданної краси, легенд, працьовитих гуцулів, які довго були язичниками.

 

Як говорив кінорежисер фільму «Тіні забутих предків» С.Параджанов: «Життя серед природи, боротьба зі злими силами гірничих лісів, річок зробила гуцулів своєрідними, неповторними».

Гуцули -  оригінальний народ з багатою фантазією, зі своєрідною психікою. Глибокий язичник – гуцул все своє життя, до смерті, проводить у боротьбі зі злими духами, що населяють ліси, гори і води», -  писав він у листі до І. Франка.

 

ІІІ. Цілевизначення і планування уроку.
 

Учитель. На  сьогоднішньому  уроці  ми поринемо у загадковий світ природи з її міфічними істотами, доторкнемося до найсвятішого – звичаїв,традицій  гуцулів. 


Для того,  щоб розглянути тему уроку глибше й повніше, окремі  групи провели дослідницьку роботу згідно з попереднім завданням.

 

IV. Оголошення теми і мети уроку. 
 

Учитель.Учні,запишіть у зошити сьогоднішню дату,класну роботу та тему уроку.  Запишіть епіграф до уроку:       

 

Епіграфами  до нашого уроку є слова М.Коцюбинського

 

«Весь світ був як казка, повна чудес, таємнича,цікава й страшна».

 

«Гуцули –оригінальний народ з багатою  фантазією,зі своєрідною психікою. Глибокий язичник –гуцул все своє життя, до самої смерті, проводить у боротьбі зі злими духами,що населяють ліси,гори і води».


Розпочнемо урок з колективної роботи в групах , які мали випереджувальні завдання (прийом 6 капелюхів мислення Едварда де Боно ).

 

МЕТОД «ШІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МИСЛЕННЯ» ЕДВАРДА ДЕ БОНО ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК  РОБОТИ З ІНФОРМАЦІЄЮ

 

 

 

Білий капелюх «ФАКТИ» (факти про написання повісті, про гуцулів , пояснюють назву повісті і називать 13 інших назв).

  1. Як починається повість?  Що нам відомо про головного героя?
  2. Яким був Іван у дитинстві?
  3. Як зустрілися Іван з Марічкою?Чому між ними виникла приязнь . знайдіть уривок з тексту і прокоментуйте?
  4. Що єднало їх у дитинстві?
  5. Що фантастичного чули, бачили діти?
  6. Як Іван і Марічка сприймали природу? Як зародилося їх кохання?
  7. Чи заважала їхньому коханню родова ворожнеча?
  8. Як довго тривало їх щастя?
  9. Як поставилися юні герої до вимушеної розлуки? (знайдіть і зачитайте)

 

Жовтий капелюх «ПОЗИТИВ»(відтворіть сюжетний ланцюжок подій)

  1. Що спонукало Івана піти на полонину?
  2. Розповісти про перебування Івана на полонині.
  3. Що його там вразило,що  він там почув, побачив?
  4. Що ми можемо сказати про ватру..(зачитати)
  5. Як Коцюбинський описує сам процес виготовлення сиру (зачитати)
  6. Що робив ватаг після того як був готовий сир? (перегляд відео фрагменту)
  7. Хто чи що є позитивним у повісті?

 

Червоний капелюх «ЕМОЦІЇ» (аналіз, паспорт твору). Запис теми та ідеї в зошит.

  1. Які враження виникли у Вас після того, як Ви прочитали повість?
  2. Що Вас найбільше захопило чи сподобалося?
  3. Кому найбільше симпатизує читач Палагні  чи Марічці?
  4. Ваше ставлення до Палагни?
  5. Якому герою твору Ви найбільше співчуваєте? Чому?
  6. Чи була талановита Марічка, знайдіть уривок з тексту повісті і прокоментуйте?
  7. Як у творі автор розповідає про творчу уяву Івана, про його талант? Знайдіть і зачитайте.

 

 

Чорний капелюх «КРИТИКА» (проблеми твору). Вправа «ФІШБОУН»

  1. Які вади ,недоліки ,помилки є в певних ситуаціях чи в характері героїв?
  2. Чи можна вважати ,що Іван зрадив Марічку після її смерті?
  3. Як Ви ставитеся до зради Палагни з Мольфаром? Кого ми тут можемо звинуватити? Що ви можете розповісти про Палагну?
  4. Чи міг Іван зробити її щасливою? Чи прагнула щастя Палагна?
  5. Що сталося з Марічкою, поки Іван був на полонині?
  6. -Що сталося з Іваном?
  7. Чому автор зображує подальше життя Івана трагічним? Знайдіть і зачитайте.
  8. Хто ж , на Ваш погляд, винен у смерті героїв?
  9. Ваше ставлення до обряду поховання .. (зачитати ),(в обряді  показує свою зневагу до  смерті)

 

Обряд поховання вимагає голосіння над покійником. Палагна «файно голосить», як відзначили сусідки. Через  деякий час  вболівань за покійним раптом виникає питання: «Чи не багато вже суму мала  бідна душа?». Проводжаючи душу на той світ вважають, що вона і так настраждалась під час життя, тому має  залишити землю веселою, щоб там уже не знати горя. Письменник тонко показує раптову зміну настрою:

 

 

Слово вчителя

Все життя гуцулів – це боротьба зі  злими духами. Природа – не тільки романтика, це грізна сила. Небезпечна вона для  лісорубів, плотарів, вівчарів на полонині, взагалі для людини. Природа сильніша за людину. Незначна необережність може призвести до смерті.

 

Зелений капелюх «КРЕАТИВ» (про міфологічних істот). Вправа «Композиційна розмальовка».

  1.  Які уявлення є ключовими  для  християнської  релігії і своєрідно  відображають  моральні  норми – добро і зло у повісті?( Уявлення про бога і чорта є ключовими  для  християнської  релігії і своєрідно  відображають  моральні  норми – добро і зло).
  2. Що Іван дізнається із розповіді спузара? (зачитати)( із розповіді спузара Миколи Іван  довідується, що світ створили бог і чорт, чорт – початок усякої  культури)
  3. Коли б Ви були автором повісті ,  яка б доля спіткала головних героїв ?
  4. Яку назву повісті Ви б дали, щоб вона несла таку таємничість,загадковість .

 

 

«З’явився на світ – отже, маєш набутися в ньому, бо сенс і краса життя – у самому житті, в його індивідуальності. Не всі зможуть розгадати його Тайну, сподіваюся, що вам це вдасться, схилившись над сторінками повісті «Тіні забутих предків».

 

 

Синій капелюх «РЕФЛЕКСІЯ». Вправа «ФАНФІК»

 

 

  1. Про що розповіли мені «Тіні забутих предків»…. Чи з якою метою автор написав цю повість?
  2. Яке значення для сучасників має образ Івана та Марічки?
  3. Чи актуальний твір на сьогодні?

 

Слово вчителя

Гуцульщина – гордість Прикарпаття.

Гуцульщина .

Одне слово, а як багато в ньому героїчного, легендарного, історичного.

 У гуцулів було своє уявлення про створення світу. Вони  хоч  і  були  християнами ,  протее  християнські свята тісно перепліталися з язичницькими звичаями. Живучи між старих смерек, гірських потічків, Іван відчував природу, як живу, чув її звуки. Так навчився грати на  флоярі.   Гуцул-дитя природи. Природа входить в його душу чарівними звуками.

Предки забуті, але їхні болі й радощі, шукання тінями живуть і зараз, повторюються в  нас.


 

Домашнє завдання.  Піготуватися до характеристики образів повісті.

docx
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку