УРОК № 9 |
ДАТА: |
Тема: |
М. Рильський. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»). Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів. Напам’ять |
Мета: |
формувати компетентності): предметні: вміння виразно й усвідомлено читати й аналізувати сонети М. Рильського, знаходити у творах образи й символи, пов'язані зі світом природи та людської діяльності, розкривати їхній зміст і роль у тексті, визначати основні ознаки індивідуального почерку поета, провідні мотиви і настрої; пояснювати смислову і настроєву значущість деталей, образів; ключові: висловлення власної думки з приводу поетичної майстерності М. Рильського, уміння працювати в групі, розвиток зв'язного мовлення; загальнокультурні: формування кругозору, світогляду школярів; розвиток відчуття естетики поетичного образу; виховання любові до природи. |
Обладнання: |
портрет М. Рильського, видання його творів, ілюстративні матеріали до творів. |
Тип уроку: |
урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок. |
Хід уроку |
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Була у нього усмішка дитяти —
Блакиті української тепло.
Любов’ю серце зроджене було,
Як пісня — чесне, як бджола — завзяте.
Д. Павличко
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Експрес-опитування
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Лірика Максима Рильського — поетичний універсум, який сягає античних і сучасних часів, Всесвіту і Романівки. Його твори пройняті щирим ліризмом, життєствердною мудрістю, любов’ю до людини.
Це зумовило оригінальну поетику Рильського: лаконізм і ліризм вислову, гнучкість образів, яскравість епітетів, досконалість поетичної форми, витонченість почуттів, широкий погляд на світ і людину. Неокласик прагнув по-своєму відповісти на питання поезії і сучасності, мистецтва і життя.
У своїх поезіях Рильський свідомо намагається уникнути політичних тем, заглиблюючись у красу природи України, життя звичайних людей. Особливістю його індивідуального стилю є виняткова мелодійність, музичність вірша, багатство тропів.
Тема взаємин людини і природи — одна з ключових у творчості Максима Рильського. Він представив свою художньо-філософську картину світу, пройняту любов’ю до життя, відчуттям єдності ліричного героя з навколишнім світом.
Красу людини та її почуттів змальовано в сонетах «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду», з якими ми і ознайомимося на уроці.
Сонет (sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: абаб, абаб, ввд, еед.
Микола Зеров називав сонет формою «ліро-епічної мініатюри окремої схеми». Найвищого розвитку досягає сонет у творчості неокласиків Миколи Зерова, Максима Рильського й інших.
Чи насправді гарно та добре жити на світі? У чому вбачав щастя ліричний герой твору «Солодкий світ!..»? На ці запитання ви дасте відповідь після ознайомлення із сонетом «Солодкий світ!..».
1-ша група. Визначити тему, ідею, основну думку, жанр твору.
2-га група. Визначити художні особливості твору.
Тема: краса навколишнього світу, вміння сприймати її.
Ідея: радісне сприйняття життя, щастя у дрібницях, неповторність кожної хвилини буття.
Основна думка: треба пройти довгий та тернистий шлях задля розуміння та сприйняття «солодкого світу».
Жанр: сонет.
Художні особливості твору:
Чи янголи нам свічі засвітили
По довгих муках безсердечних літ,
Чи ми самі прозріли й зрозуміли
Солодкий світ?
Римування: перехресне. Віршований розмір: п’ятистопний ямб.
Чи янголи нам свічі засвітили
По довгих муках безсердечних літ,
Чи ми самі прозріли й зрозуміли
Солодкий світ?
Любов невичерпна і вічна, як саме життя. Вона облагороджує людину, робить її добрішою, щедрішою, готовою на самопожертву. Закохана людина перебуває у стані особливого піднесення, коли й все вдається, бо любов дає сили і натхнення. Кохання здатне творити дива. Воно, як казав Тарас Шевченко, є животворящим вогнем у душі людини.
Мабуть, немає у світі поета, який би не оспівав це прекрасне і світле почуття, не виразив у своїх віршах неповторну історію кохання.
Стихійне прагнення до радості, до щастя, до любові органічно притаманне Максиму Рильському — поетові великої закоханості в життя. Його поезія 20-х років розкриває перед нами непідробну щирість почуттів молодого поета, переживання якого світяться згадками і думами про неї — омріяну любов.
Сонет М. Рильського «У теплі дні збирання винограду», з яким ми ознайомимося на уроці, розкриває перед нами велику радість і повноту життя: першу зустріч із милою, зародження першого хмільного почуття. Вічність і кохання, близькість до нас людей, які жили так давно, але відчували так само, передає нам ця поезія.
Тонкий знавець античності, Максим Рильський не міг оминути у своїй творчості таку природну реалію, як виноград. Вважається, що в поетичний світ раннього Рильського мотив «винограду» прийшов із культури античної та західноєвропейської. Саме цей слово- образ символізував піднесення над буденною реальністю.
Кіпріда (гр.) — у давньогрецькій міфології одне з імен богині Афродіти. Походить від назви острова Кіпр — її улюбленого місця перебування.
Афродіта (гр.) — одна з 12 верховних божеств Олімпу, богиня вроди й кохання.
1-ша група. Визначити тему, ідею, жанр, вид лірики.
2-га група. Визначити художні особливості твору.
Тема: зустріч грецьких юнака та дівчини, селян — виноградарів, зародження першого почуття кохання.
Ідея: возвеличення найсильнішого людського почуття, гімн молодості.
Вид: інтимна лірика.
Жанр: сонет.
Художні особливості поезії:
Форма: діалог між грецькими юнаком та дівчиною. Римування: перехресне.
1. Роздуми над епіграфом
Перечитайте епіграф до уроку. Чи влучно він підібраний?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Знати ідейно-художній аналіз сонетів М. Рильського «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду».
Підготуватися до контрольної роботи «Українська література 1920-1930-х рр. Поезія».
1