Урок."М. С. Грушевський – видатна постать в історії України."

Про матеріал
На уроці ми спробуємо оцінити і гідно розкрити роль і місце М.С. Грушевського в українському русі, познайомившись з історичними документами та додатковою літературою і визначити своє ставлення до особи та діяльності М.С. Грушевського.
Перегляд файлу

Тема уроку.          М. С. Грушевський – видатна постать в історії України.

 

Мета: сприяти поглибленню знань про постать Михайла Грушевського, його діяльність і вплив на розвиток українського руху; формувати і закріплювати вміння учнів працювати з історичними документами, додатковою літературою, давати характеристику історичному діячу, розкривати значення його діяльності  в історичному процесі, формувати історичний світогляд учнів, виховувати інтерес та повагу до видатних діячів.

 

Очікувані результати.

 

Після уроку учні зможуть:

- характеризувати основні віхи біографії М.С. Грушевського

- оцінювати його наукову діяльність

- визначати його внесок в розвиток   українського національного руху і державне будівництво       Української держави в період  діяльності ЦР

- висловлювати власні оцінки діяльності М. Грушевського як науковця і як політика.

 

Тип уроку:  практичне заняття

 

Обладнання:  портрет М. Грушевського,  підручник,

 картки з завданнями, презентація;

Шаров І. 100 видатних імен України. К.: Альтернативи, 1999

              Довідник з історії України. К. «Генеза» ,2001

 

 

Хід уроку.

1.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

29 вересня 2019р. відзначатиметься 153річниця з дня народження Михайла Грушевського (1866-1934),( Слайд 3) видатного українського вченого, державного і політичного діяча. Кожна подібна річниця - це, безумовно, знаменна подія, адже з багаторічного небуття повертаються не тільки його ім'я й творчість, а й безцінний історичний досвід, зневажати який ми просто не маємо права.

   Бесіда:

1.Згадайте, що відомо вам з попередніх уроків  про М.С.Грушевського?

2. Під чиїм впливом відбулося формування М. Грушевського як вченого – історика?

3. Чи пам`ятаєте ви його  найбільш відомі наукові праці?

      За часів Української Центральної ради цього українського державного та політичного діяча, знаного у світі історика прибічники української  ідеї називали «Батько Грушевський». Роль і місце М.Грушевського виявилися такими значними, що йому віддавали належне навіть найзапекліші опоненти, а то й відверті вороги. Так, газета «Правда» визнала М.Грушевського видатним буржуазним істориком України. Величезна працездатність, енциклопедична ерудиція, універсалізм дозволили йому однаково плідно працювати в літературознавстві й фольклористиці, археографії й соціології. Не меншими є й заслуги перед народом М. С. Грушевського як політичного діяча. Перший голова Центральної ради, перший Президент України він багато доклав зусиль до згуртування доти роз'єднаного імперською політикою народу України, його політичних представників.

Втім оцінки його особистості та діяльності коливались - від гостро негативних -  до захоплених, особливо відразу після відновлення незалежності України 1991 р. Найгостріші суперечки точилися навколо політичної діяльності  Михайла Сергійовича.

 Хто ж він такий, Михайло Грушевський? Яким він бачив себе сам, яким маємо сприймати його ми, його нащадки? (Слайд 4)

Сьогодні на уроці ми спробуємо оцінити і гідно розкрити роль і місце М.С. Грушевського в українському русі, познайомившись з історичними документами та додатковою літературою і  визначити своє ставлення до особи та діяльності М.С. Грушевського.

План і хід уроку

 

 

І.  Повідомлення теми, плану  уроку.

Ознайомлення з формами діяльності на уроці та     очікуваними результатами.

  ІІ.  Вивчення нового матеріалу.

                                                                    План.

1.  Віхи біографії.

2." Найбільший творець живої історії".

3. «Між історією і політикою".

4. "Совість української державності". 

Випереджувальна робота з документами проводиться заздалегідь. Група учнів під керівництвом вчителя знайомляться  з різними джерелами інформації для керівництва роботою груп на уроці, готують  зразки відповідей в електронному вигляді.

Клас поділяється на 4 групи по 5-6 учнів. Кожна група одержує завдання, відповідно одному з пунктів  плана.

Група 1. Ознайомитися з біографією М. Грушевського та скласти хронологічну таблицю його життя та діяльності. Опрацьовується інформація з «Довідника з історії України» ст. 183-186.

Група 2.  Скласти план  «Наукова діяльність М.Грушевського», користуючись  вказаним вище довідником , с.183-185 та Шаров І. 100 видатних імен України. К.: Альтернатив, 1999, с. 370-378.

Група 3.  Опрацювати уривки з творів Грушевського, які підготував  вчитель,  та скласти схему «Погляди Грушевського».

Група 4.  Знайомиться з оцінкою діяльності М.Грушевського і  дати власну оцінку.

Групи працюють 20-25хв. і звітують про  виконане завдання. Під час звіту всі учні класу в зошитах роблять записи, які  використають для складання історичного портрета Грушевського на наступний урок.

 

                   1.         Віхи біографії.

Результати досліджень 1 групи.  Учні коротко знайомлять клас з біографією Грушевського Біографія М. С. Грушевського.

17 (29) вересня 1866 року    у Холмі (нині Польща)народився М. С. Грушевський в  родині вчителя словесності ,але виріс на Кавказі; 

1880-1886 р.р.       навчався в Тифліській гімназії, де почалося свідоме захоплення українською історією та літературою 

1886 р. продовжує здобувати освіту на історико-філологічному  факультеті Київського університету ; під керівництвом

  В. Антоновича підготував свої студентські наукові праці

1894 р.  За рекомендацією В. Антоновича отримав посаду

професора першої на українських землях кафедри історії

України у Львівському університеті;

1894-1914р.р.  курси лекцій в університеті, створення власної історичної наукової школи, напружена праця в Науковому товаристві імені Шевченка;

1897 р. по 1913 р.  очолював Наукове товариство імені Шевченка

1898 р побачив світ перший том   фундаментальної «Історії України-Руси»;

1899р.  заснував в Галичині Українську національно-демократичну Партію;

1905р.  повернувся в Київ, : створює наукове товариство;

1908р.   створює в Києві позапартійне «Товариство українських поступовців»;

1914-1917р.р.  з початком І світової війни відразу ж був заарештований   Заслання відбував у Симбірську, Казані, Москві;

1917 – 1918р.р.  лідер Української революції, голова Центральної Ради за його участі були  складені та прийняті всі чотири  універсали  Центральної Ради;

 1919р.  емігрував, проживав у Празі, Відні;

 1924 р.  пішов на компроміс з встановленою в Україні радянською владою і повернувся на Батьківщину;

1931 р.  виїхав до Москви, підданий короткочасному арешту у справі так званого "Українського національного центру".

24 листопада 1934р.      перебуваючи в санаторії в Кисловодську помер, похований

В Києві на Байковому кладовищі.

Для наочності таблицю демонструє керівник першої групи під час звіту результатів дослідження.

 

 

Підсумок вчителя. Таким чином ви познайомилися з основними віхами життя та діяльності М. Грушевського.  Між цими віхами в біографії лежали роки праці, які зробили з нього вченого з світовим ім`ям.

З науковою діяльністю Грушевського знайомлять учні 2 групи,  які працюючи з довідниками  підготовили  розгорнутий план. (Керівник групи може записати на дошці)

 

2." Найбільший творець живої історії". Результати досліджень 2 групи. 

План.

І. М.Грушевський видатний історик.

 а). наукову діяльність розпочав під керівництвом В.Антоновича в студентські роки;

 б). створив 10-томну першу системну «Історію України-Руси»;

 в). автор більш ніж 2 тис. наукових праць серед  яких «Очерки истории  украинского народа», «Ілюстрована історія  України», «Середні віки Європи», «Греко-римський  світ», «Всесвітня історія в короткому огляді»(6 частин);

  г).  створив власну  історичну школу, виховав видатних вчених-історикив – Мирона   Кордуба, Івана Крип`якевича, Степана Томашевського та ін.;

 ІІ.  М.Грушевський - організатор української науки.

а). очолював кафедру історії Східної Європи у Львівському університеті

б). обраний головою  Наукового  товариства  ім. Шевченка;

в). створив і очолив Археологічну комісію Наукового товариства ім. Шевченка;

г).  був дійсним членом  Історичного товариства Нестора Літописця, членом- кореспондентом Краківської академії  наук, Археологічної комісії  Московсь- кого археологічного товариства , дійсним членом Чеської академії наук;   

 ІІІ.  Літературно-публіцистична діяльність .

а). разом з І. Франком започаткував  видання «Літературно – наукового вісника»

б).  в юнацькі роки він надрукував ряд художніх оповідань («Бех-аль-Джугур»,  «П'ятниця», «Бідна дівчина», «Божий попуст» )але ряд його новел так  і не вийшов друком, художня проза в збірці «Під зорями»(1928р.);

в).  створив п`ятитомник  історії української літератури (1923-1927);

 Підсумок вчителя. Таким чином наукова, літературна, публіцистична  діяльність

М.С. Грушевського була багатогранна. Видатний вчений, людина широкої ерудиції, надзвичайної працьовитості. Володів енциклопедичними науковими знаннями, здатністю всебічно аналізувати і в художній формі відтворювати історичні процеси. . Але насамперед М. С. Грушевський - це визначний  патріот свого народу. він вніс багато нового й оригінального у справу пробудження і формування національної свідомості нашого народу, українського державного відродження в ХХ ст. не вдовольнившись кар’єрою “кабінетного вченого”.

З політичними поглядами Грушевського клас знайомлять учні  3 групи.

3. «Між історією і політикою". Результати досліджень 3 групи. 

Картки з висловлюваннями  М. Грушевського.

Картка1. Грушевський М. На порозі Нової України // Хто такі Українці і чого вони хочуть. – К., 1991. – 215 с.

1.яке завдання ставить М.Грушевський перед української демократією, яка “повинна приложити всі старання до того, щоб мати таку державу, яку їй треба й якої вона хоче, а не обертатися до неї спиною ставитись до неї байдуже. Навпаки, вона повинна вважати діло держави своїм ділом і віддавати її будуванню і кермуванню всю душу і силу”;

2. вона повинна взяти за свою справу укріплення ідеї української демократичної державності, її поширення в громадянстві, виховання його в почуття обов’язку перед нею, як найвищого стимулу громадського життя, який повинен об’єднати всю людність, весь народ в її однім пориві, перемагаючи партійні різниці й розбіжності там, де зачиняються основні інтереси держави”

3. «…Для близького часу зовсім досить широкої української автономії у федеративній Російській республіці. А в будущині, сподіваємося, ця республіка ввійде в склад  федерації Європейської, і в ній Україна стане одною з найбільш сильних, міцних і певних складових частей – одною з підстав сеї Європейської федерації».

4. Грушевський М. «Від слова до діла».

«…тільки державність – запорука вільного розвитку народу.»

          5.  Грушевський М . «Україна окремішна» .

 « …всі, хто щиро приймає до серця інтереси українського народу, повинні дбати про збереження української окремішності від сторонніх впливів і втручань».

«Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною»

  (Четвертий Універсал ЦР)

 

Картка 2.  Грушевський М. На порозі Нової України. Гадки та мрії. – К., 1918. – С.114.  Хто такі Українці і чого вони хочуть. – К., 1991. С.136

1. «Як демократ і соціаліст все своє життя стояв на сторожі прав національностей – не тільки своєї національності»

2. підкреслював важливість проголошеної самостійності УНР і намагався залучити все свідоме українство до участі в побудові «нових принципів життя»

3. «Якої ми хочемо автономії і федерації», опублікованій у Києві 1917 року.

«…Українці в політичній справі хочуть: утворити широку національно-територіальну автономію у складі Федеративної Російської Республіки…

4. “У відносинах до Росії, Українська Республіка мусить

бути самостійною і незалежною – вони можуть об’єднатися тільки у вищій організації, як дві рівно рядні одиниці” .

 5. Грушевський М. «Чи Україна тільки для українців?»

«Україна  не тільки для українців, а для всіх, хто живе на Україні, а живучи любить її, а люблячи, хоче працювати для добра краю і його людності, служити їй, а не оббирати, не експлуатувати для себе»

 

 

 

Підсумок вчителя. Таким чином, ми пересвідчились, що  М.С. Грушевський був не тільки видатним вченим, але політичний мислитель європейського масштабу, послідовний демократ і гуманіст. Він вніс багато нового й оригінального у справу пробудження і формування національної свідомості нашого народу, українського державного відродження в ХХ ст.

4. "Совість української державності". Результати роботи 4групи

Виступи учнів, які презентують власну думку. Деякі  учні коментують еволюцію   поглядів, причини відходу від політичної діяльності та  еміграції в 1919р., а також   трагедію  радянського періоду  життя М.С.Грушевського.

 До  висловлення власних  думок приєднуються учні класу, Можлива дискусія

  «Моє ставлення до особи та діяльності М. Грушевського».

        Заключне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ви познайомилися з найвизначнішою постаттю української культури, велетнем  політичної думки. 

 Чому  ця особа цікава для нас і сьогодні?

. Він побіч Тараса Шевченка й Івана Франка цієї “всеукраїнської трійці” – належить до унікальних і найвизначніших постатей в історії України” Саме з його іменеми, насамперед пов'язані ідеї відродження української науки, громадської думки, відродження історичної свідомості і національної гідності народу.. Саме його приклад, його самопожертва і непримиренна позиція будили свідомість народу, закликали його до боротьби за свою державність Чому  ця особа цікава для нас і сьогодні?

Теперішні державні будівничі української держави поділяють думки "Без Грушевського нам не побудувати незалежної України, першим президентом і великим літописцем якої він був. Відродження духовної культури народу - запорука його воскресіння".

Доки живе Україна, житиме з нею в наших серцях талановитий і самовідданий її син – Михайло Грушевський.

  Крок за кроком  на уроці  ви познайомилися з біографією  Грушевського, його діяльністю, його поглядами, висловлювали своє  ставлення до цієї видатної особи. А це і є історичний портрет, скласти який і буде вашим  домашнім завданням.

 

Домашнє завдання.

Скласти історичний  портрет М.С. Грушевського враховуючи  і ту інформацію, яку отримали на уроці.

 

Мультимед.

Забезпечен

 

Слайд 1

Слайд 2

Слайд 3-4

 

 

Слайд 5

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд10.

 

 

docx
Додано
27 червня 2019
Переглядів
4256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку