Урок "Мацуо Басьо. Хайку."

Про матеріал
Урок знайомить учнів з відображенням японських уявлень про красу в поезії митця, діти мають змогу з'ясувати поняття "хайку", відчути естетичну цінність віршованих творів.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку

з зарубіжної лтератури

6 клас

 

 

 

 

                              

                            

 

  Бодарєва А.В.,

учитель КЗ КОР  

«Білоцерківський багатопрофільний

навчально-реабілітаційний центр»

 

1

 

 

Тема: Мацуо Басьо. Хайку.

Відображення японських уявлень про красу в поезії митця.

 

Мета: ознайомити учнів з життям та творчістю Мацуо Басьо; з’ясувати поняття «хайку»; розвивати навички виразного та вдумливого читання; виховувати здатність бачити естетичну цінність віршованих творів.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, ілюстрація портрету Мацуо Басьо, картки з новими поняттями, схема складання сенкану, книги з творами поета, малюнки.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

-Всі готові до уроку?

-Який зараз урок?

-Що вивчає зарубіжна література?

(Зарубіжна література вивчає художні твори від давнини до сучасності).

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Слово вчителя: «Сьогодні ми ознайомимося з відомим японським поетом Мацуо Басьо, який жив майже 320 років тому. Всі культурні люди Японії знають його вірші. Мацуо Басьо створив новий літературний жанр хайку.»

Завдання уроку:

  • Ознайомитися з фактами біографії Мацуо Басьо.
  • З’ясувати значення поняття «хайку».
  • Дізнатися в чому проявляється краса життя?
  1. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання: - самостійно прочитати короткі відомості про факти біографії Мацуо Басьо і відповісти на питання:

  • Коли жив японський поет Басьо?
  • В якій сім’ї народився поет?
  • Яке ім’я отримав при народженні?
  • Ким працював Мацуо Басьо?
  • Що означає псевдонім Басьо?
  1. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

-Словникова робота:

  • З’ясування значення поняття «хайку».

Мацуо Басьо складав вірші у формі хайку.

2

 

 

 

Хайку – жанр японської поезії, який складається з трьох рядків без рими.

1рядок – 5 складів

2рядок – 7 складів

3рядок -  5 складів

У перекладі кількість складів змінюється.

  • Порівняйте кількість складів у віршах японською мовою та у перекладах українською та російською мовами.

Фуру іке я !                        Старий ставок!                          Старый пруд!

Кавадзу тобікому            Жабка стрибне –                      Прыгнула лягушка.

Мідзу – но ото.                 Сплеск пролунає.                    Всплеск воды.

  • Назвіть прізвища авторів перекладу вірша про жабку. (Г.Турков та Т. Бреславець)
  • Прочитайте ще один переклад вірша. Скажіть чому цей вірш не є  формою хайку?

Старий ставок!

Жабка стрибнула.

Вода сплеснула.

(Тут є рима. Закінчення двох останніх рядків співзвучні.)

  1. Складання сенкану про Мацуо Басьо.
  • Учні самостійно складають сенкан, записуючи його в зошити.

                             Схема

1.    Ім’я.                              (1 слово)

2.    Який?                           (2 слова)

3.    Що робив?                 (3 слова)

4.    Фраза.                         (4 – 5 слів)

5.    Хто?                              (1 слово)

  • Перевірка сенканів та самооцінювання складених сенканів.

                                Сенкан

Басьо.

Відомий, японський.

Писав, працював, мандрував.

Складав вірші у формі хайку.

Поет.

6. Читання віршів.

- Зразок читання віршів вчителем. (с.194, підручник за 6 клас « Світова література»
Автор: Волощук, Нова програма 6 клас)

- Підбір малюнків до змісту віршів.

- Коментоване читання.

3

 

 

 

 

- Декламування віршів учнями.

7. Відповіді на запитання.

- Чому вчать вірші хайку? (Хайку вчать шукати красу у простому і повсякденному.)

- Прочитайте вірш про метелика і процитуйте слова, які вказують на почуття

самотності. («Одна – однісінька тінь на всьому полі».)

-Як пов’язані в хайку образи природи й життя людини (або її душевний стан)?

(Прояви  почуття самотності є в природі та у повсякденному житті. Настрій «плідної самотності» пробуджує почуття невимовної краси й повноти життя.)

8.Робота в парах.

- На основі двох прочитаних хайку дайте відповідь на запитання.

  • На яких деталях – «штрихах» автор будує поетичну картину?

(Стрілки цибулі. Ранковий сніг. Квітучі сливи. Ніжні верби)

  • Розкрийте значення цих деталей у віршах.

-Яка ідея поезії хайку?

Ідея поезії хайку - побачити красиве у простому і повсякденному.

9. Підсумок уроку.

Завдання: «Доповніть речення»

  • Ознайомилися з фактами біографії………
  • З’ясували значення поняття……………
  • Дізналися, що краса ……………

10. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять прочитані хайки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

docx
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку