Урок фізики в 9 класі
Тема. Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда. Магнітне поле провідника зі струмом.
Мета: показати взаємозв’язок між електрикою й магнетизмом; ознайомити учнів з дослідом Ерстеда; продовжувати формувати поняття магнітного поля, силових ліній магнітного поля; вчити учнів визначати напрям магнітних ліній, використовуючи правила свердлика і правої руки; розвивати мислення, пам'ять, уяву; виховувати уважність, культуру мови, охайність, інтерес до предмету.
Обладнання: ППЗ «Фізика, 9 клас», екран, проектор, комп’ютер, котушка для демонстрації магнітного поля провідника зі струмом, набір провідників, джерело струму, металеві ошурки, плакати : девіз уроку, сьогодні на …
Демонстрації: 1) дослід Ерстеда;
2) дослідження магнітного поля магніту;
3) дослідження магнітного поля струму;
4) форми ліній магнітного поля провідника зі струмом;
5) правило свердлика;
6) правило правої руки;
7) взаємодія струмів.
Девіз уроку. Допитливий розум і у давно відомому завжди відкриє нове, невідоме.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування за запитаннями:
Підсумок: повторений теоретичний матеріал знадобиться під час вивчення нового матеріалу та при розв’язанні задач.
Повідомлення учнів на тему «Магнетизм і природа».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель повідомляє тему, мету, девіз уроку
План бесіди
Протягом тривалого часу вчені вивчали електричні та магнітні явища не знаходячи між ними жодного зв’язку. Разом з тим поступово ставали відомими деякі факти. Учені звернули увагу на те,що голки, залізні й сталеві предмети які перебували поруч з іскровим розрядом намагнічувалися; грозовий розряд попавши в ящик зі сталевими ложками та виделками намагнічував їх; після удару блискавки в корабель два магнітні компаси перемагнітились, а третій взагалі втратив магнітні властивості.
В вище перерахованих та в багатьох інших випадках зміни магнітних властивостей відбувались у електричному полі розрядів у газах, яке як тоді вважалося не може вплинути на намагніченість предметів. В учених виникла думка, що проходження струму супроводжується і магнітним полем, проте тривалий час підтвердити дослідом існування магнітного поля навколо струму не вдавалось.
Але у 1820 р. людству вдалося зробити ще один крок до розуміння природи магнітної взаємодії. 15 лютого цього року професор Копенгагенського університету (Данія) Ганс Ерстед демонстрував своїм студентам теплову дію електричного струму. Біля провідника, який нагрівався електричним струмом, поруч випадково опинився компас. Один із студентів помітив, що в момент замикання кола стрілка компаса змінювала свій напрямок . а в разі розмикання кола поверталася в початковий стан. Цікавий студент попросив Ерстеда пояснити, що відбувається. Однак професор не знав, що відповісти. До честі професора , він не відмахнувся від допитливого юнака. А просто повторив дослід і зробив… відкриття. Виявилося, що навколо будь – якого провідника зі струмом існує магнітне поле (дем.1).
Розділ фізики, який вивчає рухомі електричні заряди і явища, що їх супроводжують.
Магнітні поля магнітів ми досліджували за допомогою магнітних стрілок (дем.2) Скористаємось цим же методом для дослідження магнітного поля струму. При пропусканні струму у провіднику стрілки навколо нього установлюються в напрямку дії на них сили струму з боку магнітного поля. Форму ліній магнітного поля провідника зі струмом можна спостерігати за допомогою металевих ошурків ( дем.3,4).
Висновок: лінії магнітного поля провідника зі струмом мають форму концентричних кіл. Чим далі від провідника, тим лінії розташовані рідше.
Ампер виходячи з того, що навколо провідників існує магнітне поле зробив ще один важливий висновок: паралельно установлені провідники , у яких іде струм повинні взаємодіяти між собою (дем.7).
Примітка: кожний пункт плану супроводжується відеоматеріалом (демонстраціями), коментується вчителем при цьому використовується матеріал підручника ( означення, малюнки тощо).
Підбиваємо підсумки вивченого:
V. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язування задач
а) б)
в) г)
2. Визначте напрямок силових ліній магнітного поля провідника зі струмом
І
І
*
а) б) в)
Задачі на повторення
R4
R1 R2 R3
VI. Підсумок уроку: учні роблять підсумок використовуючи плакат «Сьогодні на уроці …».
VII. Домашнє завдання
Прочитати теоретичний матеріал з §29, вивчити означення, правила, розв’язати задачі на визначення напрямку струму в провіднику, силових ліній магнітного поля: №12.90, 12.10,12.22*,12.24*.
Література
1