Урок "Закон Ома для однорідної ділянки кола"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу . Показується залежність електричного струму провідника від напруги і його опору. Учні використовують отримані знання під час розв'язання практичної задачі.
Перегляд файлу

 

Фізика 9 клас

Тема. Закон Ома для однорідної ділянки кола.

Мета: показати залежність електричного струму на ділянці кола від напруги й опору; навчати розв’язувати типові задачі; формувати й закріплювати вміння учнів збирати електричні кола, знімати показання електричних приладів, аналізувати їх;

розвивати  логічне мислення, обчислювальні навички, навички  роботи в парах;

виховувати інтерес до предмету, охайність, самостійність, культуру мови.

Обладнання: портрет Г. Ома, плакати: девіз уроку, «Сьогодні на уроці …», проектор, комп’ютер, екран, посібник ( компакт – диск) – ППЗ «Фізика, 9 клас», провідники, джерела струму, електричні лампочки, резистор, амперметри, вольтметри, олівці, лінійки.

Демонстрації:

  1. дослід: залежність сили струму від опору провідника;
  2. дослід 2: залежність сили струму від напруги;
  3. однорідна ділянка кола.

Девіз уроку «Жодного байдужого обличчя»

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірити наявність розв’язків  домашньої задачі, прокоментувати відповідь, відповісти на запитання учнів, які виникли під час виконання домашнього завдання ;
  2. Фронтальне опитування за запитаннями:
  • Що називається електричним струмом?
  • Як напрямлений електричний струм у колі?
  • Якими величинами характеризується електричне коло?
  • У чому причина виникнення електричного опору в провіднику?
  • Від чого залежить величина електричного опору? Як вона позначається та в яких одиницях вимірюється?
  • Два мотки мідного дроту з однаковою площею поперечного перерізу мають довжину  60м і 120м.  Який із них має більший опір? У скільки разів?
  • Площа поперечного перерізу алюмінієвих проводів, які мають однакову довжину , дорівнює 1 мм2 і 5 мм2. Який із них має більший опір? У скільки разів?
  • Коли опір волоска розжарення лампочки більший – при кімнатній температурі або в робочому стані?

Висновок: повторили раніше вивчений матеріал, який знадобиться сьогодні на уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

   Учитель повідомляє тему та мету уроку. Оголошує девіз уроку.

   Ми познайомилися з трьома основними характеристиками будь якого електричного кола: силою струму, напругою, опором. Установимо , як вони пов’язані одне з одним.

План бесіди

  1. Залежність сили струму від опору провідника ( дослід 1).

 

 

 При однаковій напрузі на споживачах сила струму більша в тому з них, опір якого менший.

  1. Залежність сили струму від напруги ( дослід 2).

 

 

Зі збільшенням напруги на провіднику сила струму в ньому збільшується  і навпаки: при зменшенні напруги – зменшується.

 

 

  1. Закон Ома. 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розрахункові формули: 

 

 

  1. Однорідна ділянка кола ( демонстрація 3)

 

 

 

Однорідна ділянка кола - частина кола, в якій немає джерела струму.

Примітка: вивчення нового матеріалу супроводжується відеофільмом з дослідами та демонстраціями. Перегляд матеріалу коментується вчителем. Учнями робляться відповідні записи в зошитах, користуються підручником.

Висновок:  познайомились із законом Ома, який показує зв'язок трьох  основних характеристик електричного кола: сили струму, напруги, опору. З’ясували, яка ділянка кола називається однорідною.

ІV. Закріплення матеріалу

Розв’язування задач

Всі задачі, крім експериментальної, розв’язуються колективно.

  1. Задача 95 підручника на сторінки 63.

Чому дорівнює сила струму  в електричній лампі кишенькового ліхтаря , якщо опір нитки розжарювання дорівнює  15 Ом і приєднана вона  до батареї гальванічних елементів напругою 4,5 В?

 

  1. Сила струму в електронагрівнику 4 А, його опір 20 Ом. Визначте напругу на ньому.

 

  1. Експериментальна задача.

Самостійна робота

Намалювати схему електричного кола , яке складається з джерела струму, вимикача, електричної лампочки (резистора), амперметра і вольтметра , який вимірює напругу на лампочці (резисторі). Зібрати електричне коло. Зняти показання приладів. Обчислити опір електричної лампочки.

Примітка: учитель нагадує правила з безпеки життєдіяльності учнів під час роботи з електричним обладнанням. 

Виконуючи експериментальне завдання учні працюють у парах.

  1. Спіраль електронагрівника виготовлена з ніхромового дроту площею перерізу 0,15 мм2. Напруга в мережі 220 В, сила струму в нагрівнику 3А. Визначте довжину дроту. Відповідь подайте в сантиметрах, з точністю до 1 см.

 

  1.  

V. Підсумок уроку

Учні роблять підсумок уроку використовуючи плакат «Сьогодні на уроці…».

 

VІ. Домашнє завдання.

 Прочитати § 14, розв’язати задачі № 930, 940,99 сторінка підручника 63.

Індивідуальне  завдання* : підготувати презентацію про Г. Ома (8 – 10 слайдів).


 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Сиротюк В.Д. Фізика: підр. Для 9 класу загальноосвіт. навч. закл. К.: Зодіак – ЕКО, 2009. – 208 с.:іл.
  2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія  7 – 12 класи. К.: Ірпінь. – 2005.
  3. Фізика , 9 клас: Методичний посібник / Під ред.. Гоголя В.В. – Рівне: ПП «Контур плюс», 2010. – 38с., компакт – диск.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
2. Електричний струм
Додано
17 квітня
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку