Урок-мандрівка для 5 класу на тему: "Складне речення". Подорож країною Синтаксису.
Цей урок дає змогу учням виробляти вміння відрізняти складні речення від простих, правильно інтонувати складні речення, ставити коми між їх складовими – простими реченнями, дати початкове уявлення про сполучниковий та безсполучниковий зв'язок; використати можливості дидактичного матеріалу для розвитку спостережливості, ознайомлення з різними видами транспорту, дбайливого ставлення до природи, любові до рідного краю.
Тема уроку: Складне речення.
Тип уроку: Урок-мандрівка з використанням ігрових технологій на основі тематичного матеріалу ( види транспорту).
Обладнання: Підручник ( Бондаренко Н.В. Українська мова:Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням рос. мовою /Н.В.Бондаренко, А.В.Ярмолюк. –К.: Освіта, 2005. - 272 с.), картки для колективної роботи, мультимедіа, проектор.
Мета уроку: виробляти вміння відрізняти складні речення від простих, правильно інтонувати складні речення, ставити коми між їх складовими – простими реченнями, дати початкове уявлення про сполучниковий та безсполучниковий зв’язок; використати можливості дидактичного матеріалу для розвитку спостережливості, ознайомлення з різними видами транспорту, дбайливого ставлення до природи, любові до рідного краю.
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні урок буде незвичайний: ми будемо мандрувати країною «Синтаксису» за допомогою різних видів транспорту. Запишіть «число, класна робота».
Щоб розпочати рух, треба заправитися топливом – знаннями про члени речення, які ми отримали на минулих уроках. Увага на дошку! Установіть відповідність між членами речення, питаннями, на які вони відповідають, і тим, як вони підкреслюються.
Слайд №1
Підмет Кого? Чим? - - - - - -
Присудок Куди? Де? Як?
Означення Що робить підмет?
Додаток Який? Які?
Обставина Хто? Що? _. _._._._
-
2. Організація засвоєння нового матеріалу.
- А тепер ми можемо направитися до першої зупинки, яка називається « Дослідницька». Тут ми дізнаємося, яке речення називається складним, будемо вчитися ділити його на частини, досліджувати, чим вони з’єднуються. Запишіть тему уроку- « Складне речення». Допоможуть нам туди потрапити запорозькі козаки, які направлялися у військові походи не тільки на конях, а й на швидкохідних чайках, які перетворювали на перші «підводні човни».
Слайд №2
а) завдання ( біля дошки): записати речення, зробити його синтаксичний розбір.
Перед морським походом запорожці перебудовували чайки.
б) завдання ( біля дошки): записати речення, визначити граматичну основу, порівняти з попереднім.
Вправні майстри під дно човнів насипали пісок, під його тягарем човен ховався під воду.
в) виконання вправи 171 (усно). Завдання: об’єднати два прості речення в складне за допомогою сполучників.
3.Застосування набутих знань.
- Рухаємося далі й пересядемо на найбільш поширений вид транспорту – автомобіль. Наступна зупинка – «Пунктуаційна».
а) завдання: перепишіть із картки речення ( вправа №1), визначте в них граматичні основи. З’ясуйте, чи завжди перед сполучником і ставиться кома.
Слайд №3
Слайд №4
Перший автомобіль винахідники створили у 18 столітті, і він перевозив
гармати для французького війська.
Цей засіб рухався зі швидкістю 5 кілометрів на годину і працював на парі.
У дорозі, звичайно, потрібно відпочивати. Прослухайте загадки. Відгадки до них будуть першими літерами складів, із яких ми утворимо слово.
Слайд №5
1склад |
2склад |
3 склад |
|||
р |
а |
к |
е |
т |
а |
можеш ти їх бачить та не можеш чуть. (Риби)
як вітер повіє то й спина замріє. (Курка)
Слайд №6
Гравітаційне поле Місяця у шість разів менше за земне тому ми могли б
там прикріпити крила й літати.
Сліди перших відвідувачів Місяця збережуться на мільйони років бо там
ніколи не йдуть дощі.
Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.
На борту «Спайс Шаттла» були створені мільярди пластмасових кульок
і вони стали першими промисловими виробами.
Форма кульок була ідеально рівною тому їх вартість у 2000 разів вища за
золото тієї ж ваги.
Міжнародна космічна станція « Піонер -10» стала першим штучним тілом
що покинуло Сонячну систему.
Вона має на борту закодовані відомості про Землю цю інформацію,
можливо, колись прочитають інопланетяни.
7. - І остання зупинка - « Бережинка». Поїдемо туди на «зеленому» автомобілі, бо яким би важливим не був для нас транспорт, ми повинні насамперед думати про збереження природи.
Слайд №7
Завдання №4 . Запишіть речення у зошити, визначте в ньому граматичну основу та поставте розділовий знак.
Слайд №9
Потрібно берегти природні ресурси, оскільки їхні запаси вичерпуються.
Транспорт має бути безпечним, і тому треба шукати альтернативне паливо.
Наша планета – це крихітний острівець, на якому ми подорожуємо у Всесвіті.
8.Наступна зупинка «Мандрівна». Протягом 4 -5 хвилин напишіть невелике есе за заданою темою.
Слайд №8
1 варіант. Уявіть, що вам запропонували відвідати будь-яке місце світу.
Куди б ви поїхали й чому?
2 варіант. Опишіть транспортний засіб майбутнього, який допоможе вам за
лічені хвилини потрапити в будь-яку точку світу.
3 варіант. Порекомендуйте іноземцям відвідати ваше місто, його
найвизначніші місця.
У тексті твору використайте складне речення. Визначте в ньому граматичну основу.
9. Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді (1+ 2-). Прокоментуйте їх усно.
Слайд №9
1. У простому речення є одна граматична основа.
2. Граматична основа складається з підмета і присудка.
3. У складному реченні є дві граматичні основи.
4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.
5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.
6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою сполучників.
Слайд №10 Відповіді. Перевірте себе.
1+ 2- 3- 4+ 5- 6-
9. Домашнє завдання: П. 18, впр.196, с. 81. Вивчити правило.
1