Урок-мандрівка для 5 класу на тему: "Складне речення".

Про матеріал

Урок-мандрівка для 5 класу на тему: "Складне речення". Подорож країною Синтаксису.

Цей урок дає змогу учням виробляти вміння відрізняти складні речення від простих, правильно інтонувати складні речення, ставити коми між їх складовими – простими реченнями, дати початкове уявлення про сполучниковий та безсполучниковий зв'язок; використати можливості дидактичного матеріалу для розвитку спостережливості, ознайомлення з різними видами транспорту, дбайливого ставлення до природи, любові до рідного краю.

Перегляд файлу

Тема уроку: Складне речення.

Тип уроку: Урок-мандрівка з використанням ігрових технологій  на основі тематичного матеріалу ( види транспорту).

Обладнання: Підручник ( Бондаренко Н.В. Українська мова:Підруч.  для 5 кл. загальноосвіт.  навч. закл. з навчанням рос. мовою /Н.В.Бондаренко,  А.В.Ярмолюк. –К.: Освіта, 2005. - 272 с.), картки для  колективної  роботи, мультимедіа, проектор.     

Мета уроку: виробляти вміння відрізняти складні речення від простих, правильно інтонувати складні речення, ставити коми між їх складовими – простими реченнями, дати початкове уявлення про сполучниковий та безсполучниковий зв’язок; використати можливості дидактичного матеріалу для розвитку спостережливості, ознайомлення з різними видами транспорту, дбайливого ставлення до природи, любові до рідного краю.

Хід уроку

 

1.Актуалізація опорних знань.

 

- Сьогодні урок буде незвичайний: ми будемо мандрувати країною «Синтаксису» за допомогою різних видів транспорту. Запишіть «число, класна робота».

Щоб розпочати рух, треба заправитися топливом – знаннями про члени речення, які ми отримали на минулих уроках. Увага на дошку! Установіть відповідність між членами речення, питаннями, на які вони відповідають, і тим, як вони підкреслюються.

Слайд №1

Підмет                    Кого? Чим?                             - - - - - -     

Присудок               Куди? Де? Як?             

Означення             Що робить підмет?      

Додаток                 Який? Які?

Обставина             Хто? Що?                                _. _._._._

                                                                                              -

2. Організація засвоєння нового матеріалу.

- А тепер ми можемо направитися до першої зупинки, яка називається « Дослідницька». Тут ми дізнаємося, яке речення називається складним, будемо вчитися ділити його на частини, досліджувати, чим вони зєднуються. Запишіть тему уроку- « Складне  речення». Допоможуть нам туди потрапити запорозькі козаки, які направлялися у військові походи не тільки на конях, а й на швидкохідних чайках, які перетворювали на перші «підводні човни».

 

    Слайд №2

 

 а) завдання ( біля дошки): записати речення, зробити його синтаксичний розбір.

  Перед морським походом запорожці перебудовували чайки.

б) завдання ( біля дошки): записати речення, визначити граматичну основу, порівняти з попереднім.

   Вправні майстри під дно човнів насипали пісок, під його тягарем човен    ховався під воду.

  • Зробімо висновок: які ж речення називаються складними? Звіримо визначення з правилом у підручнику ( ст. 77).
  • Прочитайте правило, підкресліть у ньому найсуттєвіше. Поясніть свій вибір.

в) виконання вправи 171 (усно). Завдання: обєднати два прості речення в складне за допомогою сполучників.

3.Застосування набутих знань.

 

- Рухаємося далі й пересядемо на найбільш поширений вид транспорту  – автомобіль. Наступна зупинка – «Пунктуаційна».

а) завдання: перепишіть із картки речення ( вправа №1), визначте в них граматичні основи. Зясуйте, чи завжди перед сполучником   і   ставиться кома.

   Слайд №3

                   

Слайд №4

  Перший автомобіль винахідники створили у 18 столітті,  і він перевозив

      гармати для французького війська.

  Цей засіб рухався зі швидкістю 5 кілометрів на годину і працював на парі.

 

У дорозі, звичайно, потрібно відпочивати. Прослухайте загадки. Відгадки до них будуть першими літерами складів, із яких ми утворимо слово.

Слайд №5

1склад

2склад

3 склад

р

а

к

е

т

а

 

  1. У хатах прозорих всі вони живуть,

можеш ти їх бачить та не можеш чуть. (Риби)

  1. Бігає Марушка у ста кожушках

як вітер повіє  то й спина замріє. (Курка)

  1. Скільки розділових знаків пропущено в поданих вище загадках? (Три)

 

  1. - Ми вже дізналися, які речення називаються складними. А тому можемо полетіти в космос на найбільш швидкому транспорті - ракеті. Наступна зупинка «Пізнавайко».  Зараз потренуємося ставити коми в складних реченнях за інтонацією. 

Слайд №6

                                 

 

Гравітаційне поле Місяця у шість разів менше за земне тому ми могли б

             там прикріпити крила й літати.

Сліди перших відвідувачів Місяця збережуться на мільйони років бо там

              ніколи не йдуть дощі.

 Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.

 На борту «Спайс Шаттла» були створені мільярди пластмасових кульок

            і вони стали першими промисловими виробами.

 Форма кульок була ідеально рівною тому їх вартість у 2000 разів вища за

              золото тієї ж ваги.

 Міжнародна космічна станція « Піонер -10» стала першим штучним тілом

           що покинуло Сонячну систему.

 Вона має на борту закодовані відомості про Землю цю інформацію,

                  можливо, колись прочитають інопланетяни.

 

7. -  І остання зупинка - « Бережинка». Поїдемо туди на «зеленому» автомобілі, бо яким би важливим не був для нас транспорт, ми повинні насамперед думати про збереження природи.

 

Слайд №7

                                

 

 Завдання №4 . Запишіть речення у зошити, визначте в ньому граматичну основу та поставте розділовий знак.

 

Слайд №9

Потрібно берегти природні ресурси, оскільки їхні запаси вичерпуються.

Транспорт має бути безпечним, і тому треба шукати альтернативне паливо.

Наша планета – це крихітний острівець, на якому ми подорожуємо  у Всесвіті.

8.Наступна зупинка «Мандрівна». Протягом 4 -5 хвилин напишіть невелике есе за заданою темою.

 Слайд №8

 1 варіант. Уявіть, що вам запропонували відвідати будь-яке місце світу.

                   Куди б ви поїхали й чому?

2 варіант. Опишіть  транспортний засіб майбутнього, який допоможе вам за

                  лічені хвилини потрапити в будь-яку точку світу.

3 варіант. Порекомендуйте іноземцям відвідати ваше місто, його

                  найвизначніші  місця.

 У тексті твору використайте складне речення. Визначте в ньому граматичну основу.

9. Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді  (1+   2-). Прокоментуйте їх усно.

Слайд №9

 

1. У простому речення є одна граматична основа.

2. Граматична основа складається з підмета і присудка.

3. У складному реченні є дві граматичні основи.

4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.

5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.

6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою      сполучників.

 

Слайд №10 Відповіді. Перевірте себе.

 

1+    2-     3-    4+    5-    6-

 

9. Домашнє завдання: П. 18, впр.196, с. 81. Вивчити правило.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Татарчук Лідія Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 червня 2018
Переглядів
3047
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку