Урок "Вимова і написання префіксів роз-, без-, з-,с-"

Про матеріал

Конспект уроку допоможе учителеві з легкістю провести урок української мови у 5 класі на належному рівні. Для проведення уроку використовуються вправи, які допоможуть удосконалювати вміння та навички школярів.

Перегляд файлу

5 клас                                                                                        

ТЕМА: Вимова і написання префіксів з-, с-, роз-, без-

МЕТА:

а) поглибити знання учнів про вимову та написання префіксів з-, с-,  роз-, без-;

б) формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати;

в) виховувати пізнавальний інтерес до мови, до української культури; збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: мультимедійна дошка;. Українська мова: підруч. для    5 кл. /О. В. Заболотний, В.В. Заболотний– К.: Генеза, 2013. – 256 с.;схеми-опори.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

Методи, прийоми, форми роботи: робота зі схемами-опорами, методи дослідницької діяльності, робота з підручником, вправа з ключем,  самостійна робота, пояснення вчителя у форматі мультимедійного посібника.

Цілі уроку:

Учні повинні знати: правила правопису префіксів роз-, без-, з-, зі-, с-; норми літературної вимови.

Учні повинні вміти: правильно писати слова з вивченими орфограмами; знаходити і виправляти орфоепічні та орфографічні помилки на вивчені правила.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.  Актуалізація опорних знань

 

1.Слово вчителя.

Діти! Давайте повторимо з вами правило , яке ми вивчили на минулому уроці.

Учень. Лінгвістичне повідомлення на тему «Спрощення в групі приголосних»

Вчитель. Домашнім завданням у вас було  виписати з художньої літератури 4 речення, в словах яких відбулося спрощення приголосних.

Учні зачитують речення і називають слова, в яких відбулося спрощення

Вчитель. Діти! Подивіться у вікно. Яка пора року закінчується ?(зима) А який зараз місяць?(останній місяць зими- лютий) Настав час прощатися нам з цією порю року.

Робота над текстом

Вчитель.  Я вам  підібрала текст. Давайте з ним ознайомимось.

Прочитайте текст.Чим він сподобався ? Визначте тип і стиль мовлення. Визначити тему.  Дібрати заголовок .

Зима! Як тихо та гарно. Все завмерло. Навмання по бездоріжжю ми незабаром під’їхали до молодого, затканого памороззю гаю. Сніговою ковдрою вкриті ялинки, дерева. Але справжнє диво попереду. Я зупиняю коня, зіскакую з саней і радісно підіймаю голову вгору. Над нами справді хтось розвішав диво: кожне прихоплене інеєм деревце насочилося сонцем і хвалилося червоними кетягами. Я ще ніколи не бачив стільки калини й, наче заворожений оглядав прибиті морозом кетяги, що нависли прямо над головою.

ІІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою уроку

Учитель. Діти, подивіться .У нас в тексті виділені червоним частини слова.

Яка це частина слова? (префікс)

А що таке префікс? (Це частина слова, що стоїть перед коренем)

Які префікси ви бачите в цих словах? (роз-, без-, с-, зі-)

ІІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою уроку

Тому тема нашого уроку                                                                                «Вимова й написання префіксів  роз-, без-, з-, (зі-, с-)».
Запишіть у зошити число, класна робота та тему уроку.

 

ІІ.  Засвоєння 6нового матеріалу.

«Мозковий штурм»

Вчитель.

Діти, що вам відомо про правопис таких префіксів із початкових класів?

 

Учні. У кінці префіксів роз-, без-, незалежно від вимови, завжди пишеться

буква з.

Still0810_000281. Робота з  опорними схемами , спроектованими на екран

Схема 1

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Утворіть слова з цими префіксами ( робота в зошитах) розсада, розжарити, безхмарний, безкоштовний.

Спостереження

Вчитель.  Підійдіть до дошки та виділіть корінь та префікс у словах

Сказати, сформувати, спитати, стоптати. Сховати

Вчитель.  Зверніть увагу, перед якими буквами пишемо префікс с-? Сформулюйте висновок.

Учні. Префікс  С- пишемо перед К,Ф,П,Т,Х

 

Учитель. Діти! Якщо ми визначили перед якими буквами пишеться префікс с-, то який префікс ми будемо писати перед усіма іншими?

Still0810_00025Схема 3

 

 

 

Учні. Перед усіма іншими приголосними префікс з-

 

Робота з підручником

Вчитель.Звіримо зроблені вами висновки з матеріалом підручника на ст. 186-187.

 Прочитайте правило і скажіть, що нового ви ще дізналися про написання цих префіксів?

Учні. Що для милозвучності та полегшення вимови перед коренем, який починається кількома приголосними, з префіксами роз-, з- вживається звук /і/ і утворюються префікси розі-, зі-.

Виправте помилки

Прочитайте слова, Які слова читаються легко, а які – ні? Знайдіть і виправте помилки.

Зібрати, згнати, розігріти, розслати, зіпсувати, згнути, розірвати, зіскочити, розм’яти.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Учитель. Ми з вами розібрали всі наші схеми. Тепер давайте попрацюємо самостійно.

1. Творче завдання на побудову нових слів.

Утворити  нові слова. додаючи до кожного слова префікс з- (с-, зі-). Записати слова в зошит. Позначити орфограми.(робота біля дошки)

Сунути, чистити, ціпити, шукати, формувати, топтати, хвалити, кувати, пиляти, брати, гнути, мліти.

2. Фізкультхвилинка.

3. Кодування.   

Учитель. Закодуйте слова.. В якому слові потрібно вставити букву З позначте цифрою 1, а в якому С - 2

Ро..пис, вро..сип, ..кат, ...цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тис-

кач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..лизько, ..сох, ро..

сунув, ..чавити, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.

Учитель. Давайте перевіримо за ключем. Взаємоперевірка

1,1,2,1,1,2,2,1,1,2,2,1,2,1,1,1,1,1,2,1

4.Установіть відповідність.

А. …пекти, …кликати                                            1. префікс з-

Б….будити,…дерти                                                  2. префікс с-

В. ро..танути, бе..межний                                        3.префікс роз-, без-

Г. …мити, ..шити

Д. ро..клад, бе..зубий

Є. …палити, ..худнути

V. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Творча робота «Я - письменник»

Учитель. На початку уроку ми з вами прочитали гарний текст. Він вам дуже сподобався. Тепер давайте ми спробуємо самі побувати у ролі письменника і написати твір-мініатюру опис «Під сніговою ковдрою». (Для слабких учнів допоміжні слова)

Настали холоди, мороз скував, сніг присипав,  ковдра зігріває, все спить, прийде весна, паростки зійдуть.

 Учні читають свої твори.

Учитель. Знайдіть у ваших творах слова на правила, які ми з вами вчили на уроці? Зачитайте.

1. Гра «Третє зайве»

А) знести, згоріти, здобич

Б) списати, ставок, схопити

В) збудувати, зшити, знову

Чому ви вважаєте ці слова зайвими?(в цих словах букви з,с – частини кореня, а не префікса)

 Незакінчені речення

 Префікс с- ми пишемо…

Префікси роз-, без- пишемо з буквою….

Для милозвучності  та полегшення вимови між префіксами роз-, з-.  і коренями пишемо…

VІ. Підсумок уроку

Який вид роботи вам найбільше сподобався на уроці?

VІІ. Домашнє завдання:  вивчити правило на ст..186-187, вправа 424 диференційне завдання (для учнів, які хочуть отримати вищу оцінку, скласти 3 речення із словами на вибір і зробити розбір за будовою)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дьяченко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 червня 2018
Переглядів
9056
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку