Урок-мандрівка до країни "Суфіксів"

Про матеріал
Урок-Мандрівка до країни “Суфіксів” 5 клас НУШ На уроці повторимо частини слова (корінь, основа, закінчення, префікс), поглибимо знання про суфікси, навчимося знаходити суфікси у словах, удосконалимо навички самостійної роботи, виховуваємо любов до української мови, збагачуємо словниковий запас учнів. Обладнання: схема маршруту мандрівки, картки із завданням, лист самооцінювання.
Перегляд файлу

Урок-Мандрівка до країни “Суфіксів”

5 клас НУШ

 Тема уроку. Суфікс

Мета уроку. повторити частини слова (корінь, основа, закінчення, префікс), поглибити знання про суфікси, навчити знаходити суфікси у словах, удосконалювати навички самостійної роботи, виховувати любов до української мови, збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: схема маршруту мандрівки, картки із завданням, лист самооцінювання.

У процесі уроку учні зможуть: застосовувати свої знання при виконанні вправ, поглибити свої знання про будову слова.

Епіграф уроку

Розум полягає не лише у знанні, але й вмінні застосовувати ці знання

Арістотель

Хід уроку

І  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні наш урок ми проведемо у вигляді гри-мандрівки до країни “Суфіксів”. Ми помандруємо різними країнами, де у нас будуть зупинки, на яких  виконаємо завдання, щоб продовжити наш маршрут. А у роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа та вченого Арістотеля “Розум полягає не лише у знанні, але й вмінні застосовувати ці знання”. Ви зможете застосувати свої знання і вміння. А рухатися ми з вами будемо за таким маршрутом (учитель виводить схему подорожі на екран, також у кожного на парті є схема подорожі)

ІІ Актуалізація досвіду та опорних знань

Перш ніж вирушити у нашу мандрівку давайте пригадаємо:

 Який розділ мови ми вивчаємо? (будова слова, орфографія)

 Що саме входить в цей розділ? (частини слова)

 Молодці!

ІІІ Зупинка 1 “Основа та закінчення”

 Отже, першою нашою зупинкою буде країна “Основи та закінчення”. Пригадаймо!

Що називають основою слова? (частина слова без закінчення)

 А що ж таке закінчення? (змінна частина слова)

 Молодці! У вас на партах лежать картки, на цих картках є завдання. Перше завдання під номером 1

 Спишіть слова. Позначте в кожному закінчення та основу.

 Солодкий, сонячна, самокат, перерва, кавун, Київ, голосно.

 Молодці! Мандруємо на наступну зупинку.

IV Зупинка 2 “Країна коренів”

 Наступна зупинка “Країна коренів”.

 Перш ніж виконати завдання пригадаймо, що ж таке корінь? (головна значуща частина слова)

 А що ми називаємо спільнокореневими словами? (слова, які мають спільний корінь і близькі за значенням)

 А чи всі слова, корені яких звучать однаково, можуть бути спільнокореневими? Чому? (ні, тому що в них різне лексичне значення)

 Ваше завдання на цій зупинці. Вам потрібно записати слова та дібрати до них спільнокореневі. Позначити корінь та закінченням.

 Ліс, книга, птах.

 Молодці! Продовжуємо нашу мандрівку.

V Зупинка 3 “Країна префіксів”

 Ось вже і країна префіксів. А що ж таке префікс? (частина слова, яка стоїть перед коренем і слугує для утворення нових слів)

 На цій зупинці до слова будувати потрібно додати префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-.  Записати утворені слова та позначити префікс та корінь.

 От ми і підходимо до наступної зупинки.

VІ Зупинка 4 “Країна суфіксів”

 От і прибули на останню нашу зупинку, де познайомимося із суфіксами.

 Отже, суфікс - це значуща частина слова, яка стоїть після кореня та служить для утворення нових слів. Наприклад: сад - садок, зуб - зубчик.

 Також у слові може бути два і більше суфіксів: садочок, височина, рукавичка.

 За допомогою суфіксів можна надати словам відтінки в пестливості, ніжності або зневагу, згрубілість. Наприклад: каченя, ведмежатко, синок, котище, хлопчисько, собацюра.

 Тепер переходимо до наших завдань.

1.  Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси

Розум, жито, крига, скло, вітер.

2.  Спишіть слова. Позначте префікс, корінь, суфікс і закінчення

 Розмальований, рибонька, літечко, переїдання, малесенький.

3. Розберіть слова за будовою

Хлібний, пречудовий, підлісок.

VІІ Підсумок уроку

“Незакінчене речення”

 Сьогодні на уроці я дізнався…

 Мені було цікаво…

 Найважчим для мене було…

VІІІ Домашнє завдання

 Параграф 13, вправа 132 (підручник НУШ української мови 5 клас, автор  О. Заболотний, В. Заболотний)

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Завдання 1

Спишіть слова. Позначте в кожному закінчення та основу.

 Солодкий, сонячна, самокат, перерва, кавун, Київ, голосно.

 

Завдання 2

Записати слова та дібрати до них спільнокореневі. Позначити корінь та закінченням.

 Ліс, книга, птах.

 

Завдання 3

 До слова будувати потрібно додати префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-.  Записати утворені слова та позначити префікс та корінь.

 

Завдання 4

1.  Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси

Розум, жито, крига, скло, вітер.

2.  Спишіть слова. Позначте префікс, корінь, суфікс і закінчення

 Розмальований, рибонька, літечко, переїдання, малесенький.

3. Розберіть слова за будовою

Хлібний, пречудовий, підлісок.

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку