Урок-Мандрівка до країни “Суфіксів”
5 клас НУШ
Тема уроку. Суфікс
Мета уроку. повторити частини слова (корінь, основа, закінчення, префікс), поглибити знання про суфікси, навчити знаходити суфікси у словах, удосконалювати навички самостійної роботи, виховувати любов до української мови, збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: схема маршруту мандрівки, картки із завданням, лист самооцінювання.
У процесі уроку учні зможуть: застосовувати свої знання при виконанні вправ, поглибити свої знання про будову слова.
Епіграф уроку
Розум полягає не лише у знанні, але й вмінні застосовувати ці знання
Арістотель
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні наш урок ми проведемо у вигляді гри-мандрівки до країни “Суфіксів”. Ми помандруємо різними країнами, де у нас будуть зупинки, на яких виконаємо завдання, щоб продовжити наш маршрут. А у роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа та вченого Арістотеля “Розум полягає не лише у знанні, але й вмінні застосовувати ці знання”. Ви зможете застосувати свої знання і вміння. А рухатися ми з вами будемо за таким маршрутом (учитель виводить схему подорожі на екран, також у кожного на парті є схема подорожі)
ІІ Актуалізація досвіду та опорних знань
Перш ніж вирушити у нашу мандрівку давайте пригадаємо:
Який розділ мови ми вивчаємо? (будова слова, орфографія)
Що саме входить в цей розділ? (частини слова)
Молодці!
ІІІ Зупинка 1 “Основа та закінчення”
Отже, першою нашою зупинкою буде країна “Основи та закінчення”. Пригадаймо!
Що називають основою слова? (частина слова без закінчення)
А що ж таке закінчення? (змінна частина слова)
Молодці! У вас на партах лежать картки, на цих картках є завдання. Перше завдання під номером 1
Спишіть слова. Позначте в кожному закінчення та основу.
Солодкий, сонячна, самокат, перерва, кавун, Київ, голосно.
Молодці! Мандруємо на наступну зупинку.
IV Зупинка 2 “Країна коренів”
Наступна зупинка “Країна коренів”.
Перш ніж виконати завдання пригадаймо, що ж таке корінь? (головна значуща частина слова)
А що ми називаємо спільнокореневими словами? (слова, які мають спільний корінь і близькі за значенням)
А чи всі слова, корені яких звучать однаково, можуть бути спільнокореневими? Чому? (ні, тому що в них різне лексичне значення)
Ваше завдання на цій зупинці. Вам потрібно записати слова та дібрати до них спільнокореневі. Позначити корінь та закінченням.
Ліс, книга, птах.
Молодці! Продовжуємо нашу мандрівку.
V Зупинка 3 “Країна префіксів”
Ось вже і країна префіксів. А що ж таке префікс? (частина слова, яка стоїть перед коренем і слугує для утворення нових слів)
На цій зупинці до слова будувати потрібно додати префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-. Записати утворені слова та позначити префікс та корінь.
От ми і підходимо до наступної зупинки.
VІ Зупинка 4 “Країна суфіксів”
От і прибули на останню нашу зупинку, де познайомимося із суфіксами.
Отже, суфікс - це значуща частина слова, яка стоїть після кореня та служить для утворення нових слів. Наприклад: сад - садок, зуб - зубчик.
Також у слові може бути два і більше суфіксів: садочок, височина, рукавичка.
За допомогою суфіксів можна надати словам відтінки в пестливості, ніжності або зневагу, згрубілість. Наприклад: каченя, ведмежатко, синок, котище, хлопчисько, собацюра.
Тепер переходимо до наших завдань.
1. Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси
Розум, жито, крига, скло, вітер.
2. Спишіть слова. Позначте префікс, корінь, суфікс і закінчення
Розмальований, рибонька, літечко, переїдання, малесенький.
3. Розберіть слова за будовою
Хлібний, пречудовий, підлісок.
VІІ Підсумок уроку
“Незакінчене речення”
Сьогодні на уроці я дізнався…
Мені було цікаво…
Найважчим для мене було…
VІІІ Домашнє завдання
Параграф 13, вправа 132 (підручник НУШ української мови 5 клас, автор О. Заболотний, В. Заболотний)
Додаток 1
Додаток 2
Завдання 1
Спишіть слова. Позначте в кожному закінчення та основу.
Солодкий, сонячна, самокат, перерва, кавун, Київ, голосно.
Завдання 2
Записати слова та дібрати до них спільнокореневі. Позначити корінь та закінченням.
Ліс, книга, птах.
Завдання 3
До слова будувати потрібно додати префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-. Записати утворені слова та позначити префікс та корінь.
Завдання 4
1. Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси
Розум, жито, крига, скло, вітер.
2. Спишіть слова. Позначте префікс, корінь, суфікс і закінчення
Розмальований, рибонька, літечко, переїдання, малесенький.
3. Розберіть слова за будовою
Хлібний, пречудовий, підлісок.