Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі
Урок підготувала і провела
учителька української
мови та літератури
Калинівськоо ліцею №1
Зотікова Тетяна Павлівна
Мета: дати учням знання про пряму мову, діалог, виробити в них уміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення, ставити розділові знаки в таких конструкціях; удосконалювати навички роботи у групах, у парах; розвивати культуру усного і писемного мовлення,творчі вміння; сприяти розвитку логічного мислення; розвивати пам’ять, увагу, емоції; дати уявлення про видатних людей, які прославили Україну; виховувати любов до рідної землі, батьків, прагнення досягти успіхів і прославити Батьківщину.
Обладнання: підручник, таблиці, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
З’ясуємо емоційний стан учнів на уроці. Ми найкращі. Ми все вміємо і все знаємо. Виберіть смайлик, який відповідає вашому настрою
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Облітав журавель...
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає!
Платон Воронько
Діти, яка головна думка цього вірша?
(Найкраща земля наша, українська)
1.Що ми запитали у журавля?
2.Як ви думаєте, ви передали слова дослівно? Без змін? Нічого не додали?
3. Що відповів журавель? Повторіть слова журавля.
3. Як ви думаєте, ви передали слова журавля дослівно? Без змін? Нічого не додали?
Отже, ви передали слова, сказані журавлем дослівно і без змін. Як же називаються ці слова? (Пряма мова)
Сьогодні на уроці про них і будемо говорити.
ІІ. Повторюємо вивчений матеріал
«Мозковий штурм»
Якої теми стосуються терміни «лапки», «двокрапка», «репліка»,«тире»?
(Пряма мова і діалог)
То що таке пряма мова? Що називається діалогом?
Лінгвістична гра «ГОЛОСУЮ»
Відповідаємо на питання символічними «руками»
Червона рука – ні
Зелена рука – так
11) Діалог вживають у розмовному стилі мовлення?(так)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про пряму мову і діалог. Записуємо число, класна робота , тему уроку
Щоб краще запам’ятати розділові знаки при прямій мові, давайте разом складемо граматичну казку «Казку про Пряму мову»
Було це колись давним-давно. Розповіла нам цю казку мудра бабуся Пунктуація, бо тільки вона і бачила цю дивну історію, а нам розповіла, щоб ми її запам’ятали і дітям своїм розказали.
Жили-були на світі розділові знаки: Лапки – козачки-близнючки, Кома, Знак питання та Знак оклику.
Поруч жила струнка дівчина Мова. Називали її всі Прямою за те, що завжди передавала інформацію (говорила) прямо, точно, без змін. За це її козачки–близнюки любили та оберігали, завжди її захищали. Ставали завжди по обидва боки і нікого не підпускали до неї. Бачили люди її тільки у оточенні двох Лапок.
Не любили вони Слів автора, які жили недалеко. Бо ці слова були балакуни. Вони завжди вказували кому належить мова, хто говорив. А ще обов’язково хотіли підступитись до Мови і почути, що вона говорить, щоб потім усім розказати.
Одного разу вони вирішили зайти спереду Прямої мови. Набрались хоробрості, стали великими і − в наступ. Але Лапки враз це помітили, взяли зброю – два щити (двокрапку), виставили їх наперед та й прикрили ними Пряму мову і себе. А Крапка стала ззаду і дивилась, щоб ніхто не підкрався.
Іншого разу вирішили Слова автора підкрастись підступно ззаду. Прибігла на допомогу Кома. Хіба може маленька дівчинка допомогти? Тому слова автора її не боялись. Але і тут не змогли перехитрити Козачків-близнючків. Вони виставили гострий спис (тире). Перелякались Слова автора гострого списа. А ззаду підбігла ще і Крапка. Оточили знаки Слова автора з обох сторін, злякались вони так, що стали маленькими.
З тих пір у пам’яті бабусі Пунктуації і залишились такими.
ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок
Синтаксичний практикум
Робота біля дошки.
Записати речення. Визначити пряму мову та слова автора. Накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки. Розібрати за членами речення
Робота з підручником.
Письмове виконання вправи . Не забуваємо про академічну доброчесність
Фізкультхвилинка
Славні ми і дружні діти,
Сонечком ясним зігріті.
Ми завжди його чекаєм,
І слова ці промовляєм:
«Ти щодня в наше віконце
Заглядаєш, рідне сонце.
Шлем палкий привіт тобі
В небеса ці голубі.
Глянь на ліс і на поля −
Все це матінка-земля.
Он стрункого клена віти
Лагідно колише вітер,
Тут вербичка зажурилась
І до річки нахилилась,
Там присів малий грибок,
Тут ось зайчик стриб та скок…
Просимо тебе: «Мерщій
Обніми нас і зігрій!»
РОБОТА В ГРУПАХ.
( Озвучуємо правила роботи в групах)
Знайти пряму мову, слова автора. Розставити розділові знаки. Виправити помилки. Правильно записати речення
1 група.
Антонов Олег Костянтинович «Київський авіаційний завод «АВІАНТ»» |
Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1.Олег Костянтинович згадував народився я в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них. 2. Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором пояснював вибір своєї професії вже відомий сивоголовий конструктор |
Перевірний варіат:
Антонов Олег Костянтинович
|
Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1.Олег Костянтинович згадував: «Народився я в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них». 2.«Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором», − пізніше пояснював вибір своєї професії вже відомий сивоголовий конструктор. |
2 група:
Каденю́к Леоні́д Костянти́нович − Герой України, перший космонавт незалежної України. |
Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав на космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник . 2. У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову пригадує Леонід Костянтинович. |
Перевірний варіант
Каденю́к Леоні́д Костянти́нович Герой України, перший космонавт незалежної України.
|
|
Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав: «На космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник» . 2. «У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову», − пригадує Леонід Костянтинович. |
3 група:
Перевірний варіант:
Робота біля дошки і в зошитах
Записати діалог, поставити правильно розділові знаки
Якось каже мати сину:
-Я молюсь за Україну.
І від сина пролуна:
- Ця країна чарівна.
Проспівала мати сину:
- Ти люби свою країну.
- Люблю ліс, поля, струмочок, - відповів мамі синочок.
(Діти, ви любите свою країну? Чи є ви патріотами? Продовжте речення «Я патріот, бо…..)
Переглянемо мультфільм «Пригоди в лісовій школі». Записати репліки діалогу героїв мультика, перетворивши на пряму мову так, щоб пряма мова стояла перед словами автора і після них, накреслити схеми, пояснити розділові знаки
Творче завдання
КОНСТРУКТОР
(РОБОТА В ПАРАХ)
1.Зі слів cкласти речення, перебудувати за схемами:
Рідна, в, ми, найдорожча,світі,Україна, проголошуємо
2. Скласти діалог на тему:
«Чи любиш ти своє місто?»( Скласти діалог англійською мовою)
Гра «ПАВУТИНКА»
Яка схема відповідає поданому реченні:
1) «Козацькому роду нема переводу», - співають у пісні.
2) Іду до людей та питаю: «Де тут дорога до рідного краю?»
3 ) «Рідний край, - кажуть люди, - не забувай.»
А ) «П, -а, - п.» Б) «П», - а. В) А: «П».
Творча робота
Роздивіться фотографії. Складіть і запишіть речення за змістом зображеного.
Складіть речення за схемою: «П!» − а. |
Складіть речення за схемою: «П», − а. |
|
|
Складіть речення за схемою: «П?» − а. |
Складіть речення за схемою: А: «П». |
|
|
ТВОРЧИЙ ВЕРНІСАЖ Виступ творчої групи із інсценізацією смішинок-діалогів
1. - Віталику, які розділові знаки ставляться при прямій мові?
- При прямій мові ставляться латки.
2. Стоіть і гірко плаче Надя:
- Віддайте булку з маслом, дядю!
- Та я ж не брав, дівчатко миле…
- А ви на неї, дядьку, сіли!
3. – Поїхали з нами, бабусю!
- Нема коли їхати, треба йти!
V. Підбиття підсумків.
Збіг наш урок, як коротка мить.
Чи сподобався вам урок?
Які враження від уроку?
Інтерактивна гра «КРИГОЛАМИ)
До кожної букви добирають слова, які характеризують урок, клас, учні Яким був урок?
У-успішним, урочистим, учнівським
Р- розумним, роботящим,розвиваючим
О – особливим, організованим
К – корисним, кмітливим, класним
Чи вдалось виконати всі завдання?А це вдалось тому, що ви були на уроці якими?
У –уважними, унікальними
Ч – чемними, чуйними, чесними
Н - Наполегливими, незвичайними
І - ініціативними
Слово учителя
Діти, що ви можете сказати про лелек? (лелека білий, лелека чорний – занесені до Червоної книги)
Рефлексія.
Продовж речення…
Я сьогодні запам’ятав…
Сьогодні я зрозумів…
Найцікавішим для мене на уроці було…
Мені сьогодні вдалося…
Вдома мені слід попрацювати…
VІ. Оцінювання (формувальне , самооцінювання, взаємооцінювання)
VІІ. Домашнє завдання(учитель озвучує критерії оцінювання д/з)
Вивчити правила. Скласти діалог на тему
«Мій рідний край» (6-8 реплік)