Урок-мандрівка "Найзагадковіший твір ХХ століття" для 7 класу (музичне мистецтво)

Про матеріал

Мета уроку:

а). дидактична - ознайомити учнів з життям і творчістю М.Равеля; учити визначати різні музичні інструменти за тембрами; закріпити елементи нотної грамоти; вчити в будь-якому музичному творі знаходити музичний образ; прищеплювати дітям вокально-хорові навички при виконанні пісень; розповідати про мистецькі напрямки кінця ХІХ – початку ХХ століть, спостерігати за динамічним розвитком танцювального образу в «Болеро» М.Равеля, обґрунтовувати власне емоційне ставлення до цієї музики;

б). розвиваюча - розвивати почуття ритму, музичний смак; сприяти розвитку творчих здібностей;

в). виховна - за допомогою класичної музики виховувати в дітей потре­бу в людських цінностях; прищеплювати любов до музики, викликати інтерес до музики і творчості М.Равеля; збагачувати духовно-емоційний світ дітей.

Перегляд файлу

 

 

Сновська гімназія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Проведений у 7 класі

учителем музичного мистецтва 

Єрмак Мариною Миколаївною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Найзагадковіший твір ХХ століття

Мета:

а). дидактична - ознайомити учнів з життям і творчістю М.Равеля; учити визначати різні музичні інструменти за тембрами; закріпити елементи нотної грамоти; вчити в будь-якому музичному творі знаходити музичний образ; прищеплювати дітям вокально-хорові навички при виконанні пісень; розповідати про мистецькі напрямки кінця ХІХ – початку ХХ століть, спостерігати за динамічним розвитком танцювального образу в «Болеро» М.Равеля, обґрунтовувати власне емоційне ставлення до цієї музики;

б). розвиваюча - розвивати почуття ритму, музичний смак; сприяти розвитку творчих здібностей;

в). виховна - за допомогою класичної музики виховувати в дітей потре­бу в людських цінностях;    прищеплювати любов до музики, викликати інтерес до музики і творчості М.Равеля; збагачувати духовно-емоційний світ дітей.

Тип уроку: урок поглиблення в тему, урок-мандрівка.

Методи: пояснення; бесіда; гра; робота в парах; колективна робота «Мозкова атака»; творчі завдання, бліц-опитування.

Музичний матеріал. М.Равель «Болеро», Кон­церт для фортепіано з оркестром ре мажор,

«Гра води», «Слухові ландшафти», «Відображення», фонограми пісень: Н.Май «На нашій Україні».

Наочність: записи музики, відеозапис, малюнки кораблів, комп’ютер, таблиця «Музичні інструменти», барабан, фортепіано, карта Європи.

Хід уроку

На дошці епіграф уроку: «Усяка музика поруч із музикою Моріса Равеля здається недосконалою»  

(Ро­мен Ролан)

І. Активізація уваги учнів. Учні заходять у клас під музику Концер­ту для фортепіано з оркестром М.Равеля №4. Музичне вітання. Перевірка присутніх.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Сьогодні я запрошую вас побувати в різних країнах Європи. В одній із них ми почуємо найзагадковіший музичний твір ХХ століття. Ви довідаєтеся про життя і творчість автора цього твору, будете визначати тембри музичних інструментів на слух, розвивати вокально-хорові навички; слухати музику і розповідати про неї. Це потрібно вам для розвитку ваших творчих здібностей та духовного світу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Цікаво, про який же твір буде йти мова? Пропоную визначити автора цього твору. Перед вами прізвища композиторів ХХ століття (Сергій Рахманінов, Сергій Прокоф’єв, Моріс Равель, Дмитро Шостакович). Про кого із них буде йти мова?

  1. Його наставниками були Клод Дебюссі та Микола Римський-Корсаков.
  2. Він був активним пропагандистом російської музики у Франції.
  3. Девізом його музики стали слова «Велика музика завжди йде від серця».
  4. У музиці він був поборником правди і краси.

Учитель. 3 музики, що звуча­ла на початку уроку, з епіграфу, із відповідей, з портрету ви здогадалися  про кого ми сьогодні будемо говорити.

Діти. Про Моріса Ра­веля.

Учитель. Правильно, і перша наша зупинка буде в країні, в якій народився композитор.

Учні. У Франції. (До дошки викликається учень, який показує на географічній карті розташування Франції)

Творче завдання: Яку ж музику писав французький композитор Моріс Равель? Зараз ви почуєте фрагменти з його творів. Слухайте і визначайте їх назву.

Сприймання музики. Слухання фрагментів творів: «Гра води» №6, «Слухові ландшафти» №7, «Відображення» №8.

Учитель. Чому ви так вирішили? Поясніть.  (Відповіді учнів)

Учитель. В якому мистецькому напрямку працював Моріс Равель?

Прослухайте інформацію про існуючі напрямки.

(Показ мистецьких напрямків – таблиця. Учні зачитують інформацію)

1. У мистецтві та літературі зображення великих промислових і торговельних міст, динаміки їхнього життя.        (Урбанізм (лат. – міський)

2. Напрям у мистецтві на рубежі XVIII і XIX століть, розчарування дійсністю, ідеалізація головного героя. (Романтизм)

3. Напрям у мистецтві другої половини XIX століття, що виник спочатку в живописі, потім у поезії та музиці. Цей термін походить від назви картини К.Моне «Враження. Схід сонця».   (Імпресіонізм )

(Показ ілюстрацій картин до кожного напрямку. Учні відповідають на питання)

Учень. У своїх творах Моріс Равель розвивав принципи імпресіонізму.

Учитель. Художники-імпресіоністи вийшли з майстерень на свіже повітря і стали писати безпосередньо з натури. Це відкрило їм нові шляхи до розуміння відображення навколишнього світу.

В обстановці постійної боротьби між традиційними і новими напрямами в живописі та поезії складався і музичний імпресіонізм.

У витоків імпресіоністських мальовничо-віртуозних п’єс, написаних М.Равелем, стоїть відомий фортепіанний твір «Гра води». Прагнення до витонченої передачі не тільки самого враження, але й усієї атмосфери народження образу відтворене у фортепіанних циклах «Слухові ландшафти», «Відображення» тощо.

Учитель. Моріс Равель - видатний французький композитор. А щоб дізнатися більше про його життя і творчість, пропоную вам прийняти участь у творчій роботі, в якій буде необхідна ваша уважність та спостережливість.

Ви отримаєте картки з інформацією про життя і творчість Моріса Равеля. Ваша задача:  спостерігати за змістом розповіді першого інформатора, і намагатися послідовно продовжувати цю розповідь у хронологічному порядку.

Тих, хто не отримав картки, запрошую взяти участь у конкурсі на краще питання. Ви виконуєте роль спостерігачів і повинні уважно слухати інформацію, та записувати свої запитання до почутого у зошит, в рубрику «Творчі завдання».

Учень-інформатор 1. М.Равель народився 7 березня 1875 року в невеликому містечку Сибур, недалеко від іспанського кордону, у будинку на бульварі Нивелль, перейменованому на бульвар М.Равеля ще за життя композитора (випадок в історії музики дуже рідкісний).

Учень 2. Від матері Равель успадкував любов до іспанської музики, що знайшла вираження в таких творах, як «Хабанера», «Болеро», «Іспанська рапсодія», опера «Іспанська година».

Учень 3. У 12 років він був уже досить підготовлений, щоб всту­пити в молодший клас Паризької консерваторії, а в 14 — стати сту­дентом.

Учень 4. Формування особистості М.Равеля відбувалося у тісному контакті з родиною. Батько — інженер-винахідник — прищеплював любов до математики і техніки (до кінця життя М.Равель буде захоплюватися механічними іграшками і навіть конструювати їх).

Учень 5. Саме в ці роки ком­позитор утверджується в переконанні, що вища майстерність ху­дожника полягає в раціональному доборі виразних засобів. Навіть у ранніх творах — жодної зайвої ноти.

Учень 6. Перша Світова війна змінила творчі плани композито­ра, який став водієм санітарної служби. Але і в армії, у праці і нестатках він не розлучався з но­тами. Післявоєнні роки — роки тріумфу М.Равеля. Він збагатив музику творами, написаними в самобутній, чіткій манері.

Учень 7. М.Равель був блискучим піаністом, найтоншим знавцем таємниць «фортепіанної звучності», про що можна судити з двох концертів. Перший напи­саний для лівої руки за замовленням піаніста Витгенштейна, який втратив праву руку на війні.

Учень 8. М.Равель залишався одним із багатьох композиторів ХХ століття, який використовував у своїй творчості критерії класичності – злагодженість, вищу гармонійність. Джерелом натхнення композитора були природа, античний міф, казка, танець.

Учень 9. «Живий народ і піснь його жива, танцюй, Равель, свій велетенський танець,

        Танцюй, Равелю! Не сумуй, іспанець! Верти, історія, литвії жернова…»

Микола Заболоцький

Учень 10. «Болеро» - іспанський танець, один із найпопулярніших творів М.Равеля, написаний для російської балерини Іди Рубінштейн у 1928 році.

Учитель. Інформація прозвучала. Чекаємо ваших запитань.

(Учні по черзі зачитують свої запитання, діти відповідають)

Учитель. Із Франції ми відправляємось у яку країну? (Відповіді учнів) В Іспанію. Послухайте твір. Це звучить «Болеро» Моріса Равеля.

ІV. Сприймання музики. Слухання «Болеро» М.Равеля

V. Закріплення вивченого матеріалу. 

Учитель. Який музичний інструмент виконує головну партію у цьому творі? (барабан)

  • Хто зможе відтворити ритм Болеро? (гра учнів на барабані)
  • Хто зможе записати цей ритм на дошці? (письмова робота учнів у зошитах)

Колективна робота «Мозкова атака»

Учитель. А тепер представте, що ви потрапляєте в екстремальну ситуацію і повинні негайно дати відповідь на поставлене запитання. Наприклад: ви – капітан і ваш корабель потопає. Рятувати кораблі будуть дві команди. Якщо відповідь правильна, то корабель «пливе далі». Якщо ні, то хвилі піднімаються все вище і вище. Тож чекаємо на ваші правильні відповіді, щоб кораблі залишалися неушкодженими.

 (На дошці малюнки двох кораблів. Якщо відповідь неправильна, то учитель домальовує хвилю і корабель починає «тонути»)

  • Який оркестр виконував цей твір? (духовий чи симфонічний)
  • Тембри яких музичних інструментів звучать на початку твору і в кінці? Чому?
  • З чого починається  цей твір – з мелодії чи з ритму?
  • Який образ малює цей ритм - пісні, танцю чи маршу?
  • Які види ритмів ви знаєте?

 

  • Що ви уявляли, слухаючи Болеро?
  • Який характер твору?
  • Скільки тем ви чуєте у творі?
  • Як можна назвати цей твір: хореографічна картина, іспанський танець чи симфонічний твір?
  • Які засоби музичної виразності залишаються незмінними? (робота з картками)
  • Які засоби музичної виразності постійно змінюються?
  • Яку музичну форму використав Равель? (рондо, варіацію чи сонатну форму)
  • З чим можна порівняти «Болеро»?
  • Яку роль відіграє ритм у музиці?

(Визначаються переможці гри)

V. Вокально-хорова робота

Учитель. Давайте пригадаємо пісню, в якій ритм має важливе значення, відгадайте цю пісню по звучанню ритму.  

Учні відгадують пісню Н.Май «На нашій Україні»

Учитель. Ви правильно визначили назву пісні. Перед тим, як ми її виконаємо зі словами, пропоную  спочатку просольфеджувати її  мелодію. (Учні співають по нотах)

Виконаємо пісню зі словами.

  • Що варто змінити в нашому виконанні пісні, щоб надати їй виразності?

(Пісня виконується емоційно, в характері)

VІ. Оцінювання праці учнів
Учитель. Сьогодні ми дізналися, що найзагадковішим твором ХХ століття називають твір…? (Відповіді учнів)

Учитель. На прикладі «Болеро» Моріса Равеля ми переконалися в тому, що ритм у музиці відіграє дуже важливу роль. Розуміння його має велике значення для виконавця.

VІІ. Підсумок уроку. А бліц-опитування у письмовій формі допоможе вам перевірити свої знання, отримані на сьогоднішньому уроці. Кожен з вас самостійно відповідає на поставлені питання, а потім ви міняєтесь зошитами зі своїм товаришем по парті і оцінюєте його відповідь, а він вашу. Отже починаємо!

(оцінюється правильність і швидкість виконання)

  1. 3 життям і творчістю якого композитора ми сьогодні познайомилися?
  2. У якому мистецькому напрямку він працював? (1мпресіонізмом)
  3. Що означає це слово?
  4. У якій формі написано «Бо­леро»? (Симфонічна варіація)
  5. Які елементи музичної мови залишаються незмінними (темп, ритм, мелодія), а які набувають розвитку в процесі поступового розгортання образу в «Болеро» М.Равеля? ( динаміка, тембр)

 (Учитель зачитує правильні відповіді. Перевірочно-оцінювальна робота в парах)

VІІІ. Домашнє завдання. Дати відповідь на питання:
«Які твори ви могли б назвати найзагадковішими творами ХХІ століття?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

М.Равель народився 7 березня 1875 року в невеликому містечку Сибур, недалеко від іспанського кордону, у будинку на бульварі Нивелль, перейменованому на бульвар М.Равеля ще за життя композитора (випадок в історії музики дуже рідкісний).

 

М.Равель залишався одним із багатьох композиторів ХХ століття, який використовував у своїй творчості критерії класичності – злагодженість, урівноваженість, вищу гармонійність. Джерелом натхнення композитора були природа, античний міф, казка, танець.

 

Від матері Равель успадкував любов до іспанської музики, що знайшла вираження в таких творах, як «Хабанера», «Болеро», «Іспанська рапсодія», опера «Іспанська година».

 

 

М.Равель був блискучим піаністом, найтоншим знавцем таємниць «фортепіанної звучності», про що можна судити з двох концертів. Перший напи­саний для лівої руки за замовленням піаніста Витгенштейна, який втратив праву руку на війні.

 

У 12 років він був уже досить підготовлений, щоб всту­пити в молодший клас Паризької консерваторії, а в 14 — стати сту­дентом.

 

Перша Світова війна змінила творчі плани композито­ра, який став водієм санітарної служби. Але і в армії, у праці і нестатках він не розлучався з но­тами. Післявоєнні роки — роки тріумфу М.Равеля. Він збагатив музику творами, написаними в самобутній, чіткій манері.

 

Формування особистості М.Равеля відбувалося у тісному контакті з родиною. Батько — інженер-винахідник — прищеплював любов до математики і техніки (до кінця життя М.Равель буде захоплюватися механічними іграшками і навіть конструювати їх).

 

Саме в ці роки ком­позитор утверджується в переконанні, що вища майстерність ху­дожника полягає в раціональному, ощадливому доборі виразних засобів. Навіть у ранніх творах — жодної зайвої ноти.

 

«Живий народ і піснь його жива, танцюй, Равель, свій велетенський танець,

Танцюй, Равелю! Не сумуй, іспанець! Верти, історія, литвії жернова…»

                                   Микола Заболоцький

«Болеро» - іспанський танець, один із найпопулярніших творів М.Равеля, написаний для російської балерини Іди Рубінштейн у 1928 році.

 

 

 

 

 

 

 

 

Серйозна

Легка

Академічна

Розважальна

Композиторська

Народна

Історичний стиль

Національний стиль

Індивідуальний стиль

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Остапенко Наталія Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демків Марія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 липня 2018
Переглядів
1944
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку