4 клас українська мова
УРОК-МАНДРІВКА У КОСМІЧНИЙ ПРОСТІР
Тема. Будова тексту
Мета: продовжувати закріплювати знання учнів про текст; удосконалювати вміння визначати частини тексту; вчити будувати текст заданими частинами і власними доповненнями; поповнювати словник учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати уважність, працьовитість, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: схема-таблиця «Текст», таблиця «Планети Сонячної системи», «Космічний корабель» для подорожі.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу до уроку
— У Сонячній системі існує дев’ять планет. (Вивісити таблицю «Планети Сонячної системи».)
— Всі вони рухаються навколо Сонця.
Як називається планета, на якій ми живемо?
— Це єдина планета, де існує життя. Аз іншими планетами Сонячної си¬стеми ви познайомитесь протягом уроку, підчас подорожі. Сьогодні на уро¬ці вашими вірними друзями повинні стати уважність, працьовитість, кміт¬ливість та взаємодопомога. А девізом нашого уроку будуть слова:
Щоб у космос літать,
До зірок діставать,
Треба добре нам усім Українську мову знать.
II. Перевірка домашнього завдання
— Отже, діти, на старт, полетіли! Ось ми на планеті Марс. (Прикріпити зображення космічного корабля.)
— Планета Марс знаходиться далі від Сонця, ніж Земля, тому тепла і світла їй дістається менше. Вдень на Марсі можна загоряти, але до вечора різко холодає, а вночі «пече» мороз. Мешканці планети Марс просять розповісти, чим ви займалися вдома.
1. Запитання для повторення.
— Які типи текстів ви вже вивчили? (Розповідь, опис, міркування)
— До якого із цих типів належить текст домашньої вправи? (Текст- міркування)
— Про що розмірковується в тексті? (Про найголовніше в житті)
- То який висновок із усіх цих міркувань можна зробити? (Найголовніше в житті - праця, тому що без праці не було б ні вугілля, ні металу, ні хліба.)
- А ще без праці не було б зошита, книжки, парку, красивого квітника, величавої затишної будови, а ше не було б письменника лікаря інженера, пекаря, пожежника. Якщо хочеш чогось досягти, щось мати, потрібно працювати ,яка ваша найголовніша праця на сьогоднішній день? (Доб/сов/'сненя ро вчання існе на)
2 Перевірка граматичних завдань вправи 40.
- Як можна назвати слова говорить, твердить, каже. (Синоніми)
- Доберіть синоніми до слова працювати. (Трудитися)
- Які ж слова називаються синонімами? (Слова, близькі за значеннями)
- Позначте будову слова прикордонники.
_ Яка частина слова називається закінченням? (Змінна частина слова називається закінченням. Щоб знайти закінчення, потрібно змінити слово.)
- Що таке основа слова? (Частина слова без закінчення називається основа
доберіть слово такої ж будови, як і будова слова прикордонники. (За-
кордоні мешканці планети Марс дуже задоволені вами, я також. Ви добре потрудилися і тому подорожуємо даліи ЮПІТРЕП (ЮПІТЕР)
Помандруємо далі. Ось ми потрапили на незвичайну планету Юпітер.
/ Повісити зображення космічного корабля.)
Це найбільша планета в Сонячній системі. Якщо Землю уявити невеликою горошинкою, то Юпітер - це велике яблуко. Мешканці планети вітають нас і пропонують хвилину каліграфії.
III. Каліграфічна хвилинка
Фф еф фон фл фи фа
- Доберіть і запишіть слова, до яких входять буквосполучення, подані
в каліграфічній хвилинці.
- Складіть речення зі словом телефон.
- Діти, ви добре впорались із цим завданням, і ми вирушаємо до планети Сатурн (Прикріпити зображення космічного корабля.)
Вона оточена кільцями величезних розмірів, які так , називаються – кільця Сатурна. Сонячні промені гріють цю планету, у 100 разів слабше ніж Землю і холоднеча там утричі сильніша, ніж , у нас найстуденішою зимою. Мешканці планети вітають нас і запрошують зігрітися.
(Фізкультхвилинка під музичний супровід.)
IV. Мотивація навчальної діяльності
- Мешканці планети Уран запитують вас, як називають розмову, яка
ведеться по телефону? (діалог)
1. — Діти, наш корабель наближається до планети Нептун. (Прикріпити зображення космічного корабля.)
1)Читання тексту, словникова робота.
Повітка - господарське приміщення для утримання домашніх тварин або зберігання господарського майна.
2)Добирання заголовка; визначення частин тексту.
-Діти, ви добре попрацювали, тому наш корабель потрапив на планету Меркурій. (Прикріпити зображення космічного корабля.)
— Виконайте завдання.
3. Творчий диктант (за матеріалами вправи 48).
Ось ваше завдання.
4. Творча вправа (за матеріалами вправи 49).
Вправа 50.