Урок .Тема «Вибірковий переказ тексту з елементами опису»

Про матеріал
Розробка уроку української мови в 4 класі з використанням новітніх технологій (Стратегії "Вірю,не вірю".,кубування,сенкан.робота в групах,письмо для себе)
Перегляд файлу

Урок читання в 4 класі

Тема «Вибірковий  переказ тексту з елементами опису»

 

Мета: вчити дітей писати вибірковий  переказ тексту з елементами опису; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати інтерес до природи, спостережливість.

Обладнання: малюнки із зображенням гусей, таблиця «вірю,не вірю»,прислів’я та приказки про гусей

Хід уроку

І. Організаційний момент

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

ІІ. Актуалізація знань учнівІ

 Шипить він, і гелгоче – 
Каже, що вкусити хоче.
Довгу шию витягає
І немовби промовляє:
«Як вкушу, то буде знак.
Я – сердитий птах …»
(Гусак)

-          Чи доводилось вам бачити таких птахів? Де саме?

-  Що відомо вам про гусей: їхній зовнішній вигляд, спосіб життя, поведінку?

Стратегія «Вірю, не вірю»

 

 

Дитинчат інколи називають гусоликами

Гуси піднімаються до 10000м

Живуть гуси близько 50 років

Лапи в гусей червоні, тому що змерзли

Всі гуси перелітні птахи

Гуси живуть на всіх материках

 

 

Слово вчителя Гуси – це дуже популярна домашня птиця. Кілька десятків років тому гордих представників цього виду можна було зустріти практично в кожному дворі, а їх гелготание лунало по всій окрузі поблизу водо Наприклад, гусак перелітний птах чи ні?

 

Гуси поширені практично на всіх континентах Землі (крім Антарктиди). Живуть на берегах морів, річок, озер, на луках або болотистих місцевостях. Є гірські види. На відміну від лебедів і качок, у воді проводять набагато менше часу, ніж на суші. Сьогодні зустрічаються як дикі, так і домашні види.

Перелітний чи птах?

Спочатку гуси – це перелітні птахи. Але сьогодні таким даром володіють тільки дикі представники. А ось домашні давно втратили таку здатність. Але їм, думаємо, і на присадибних ділянках не так вже й погано. Що стосується диких видів, наприклад, найвідоміший з них сірий гусак, то зимують птахи у Південній Європі та Азії, а також у Північній Африці.

До місця зимівлі добираються зграями, рідше шеренгою і клином. Чисельність під час перельоту коливається від декількох штук до декількох сотень. Під час відпочинку на водоймах зазвичай вони збираються великими групами до декількох тисяч птахів. Влітку під час линьки дикі гуси живуть осілим способом, так як, по-перше, виховують потомство, а, по-друге, тимчасово втрачають здатність літати через відсутність махового пір’я.

Як звуть дитинча гусака?

Якщо ви збираєтеся завести і розводити гусей, неодмінно вам потрібно буде вирощувати дитинчат. Як же правильно називається дитина цього птаха? Офіційна назва дитинча – гусенята, гусеня. Але у звичайній розмовній мові можна зустріти і гусенятко, і гусятик, і гусолик.

Яка висота польоту?

Отже, як ви вже зрозуміли дикі гуси – добрі літуни. У звичайній осілого життя вони короткі дистанції долають низьким польотом, а ось під час перельоту в теплі краї, їх висота досить вражає. Одні з найбільш високо літаючих представників – це сірі гуси. Вони на подолання довгих дистанцій піднімаються вгору до 8000 метрів.

Але є також і рекордсмени – гірські представники виду, які можуть селитися на вершинах гір. Звичайна висота їх польоту складає не більше 5000 метрів, але піднятися вгору вони можуть і до 10000 метрів. Зафіксований останній рекорд – 10175 метрів, коли птахи були в Гімалаях.

Скільки живуть домашні гуси?

Домашні представники належать до особливого виду птахів-довгожителів. В середньому їх тривалість становить 18-20 років. І були навіть випадки, що при особливому догляді, гуси доживали до 25 років. Тривалість життя залежить від породи. Деякі рідкісні види живуть довше, наприклад, Володимирські – 25-30 років.

Від чого в гусака червоні лапи?

Таке питання хвилює багатьох людей, а особливо дітей. Що відповісти дитині? З цього приводу в народі існує кілька цікавих оповідань і казок. Деякі люди не дуже вдаються до подробиць, кажуть: червоні, бо замерзли. Але ж ми розуміємо, що такий колір лап птахи мають і влітку, і взимку.

Якщо розглядати наукову точку зору від чого в гусака лапи червоні, то колір більшою мірою залежить від породи. Зустрічаються з темними, майже чорними кінцівками, жовтими, оранжевими й червоними. Багато фахівців упевнені, що все пов’язано зі спеціальним пігментом. Деякі вчені посилаються на те думка, що на лапах птахів дуже багато розташоване кровоносних судин, які допомагають зігрівати кінцівки у воді. Шкіра тонка, тому кровоносна сітка добре видно – створюється ефект почервоніння.

Про цих птахів не байдужі люди. Вони склали про них скоромовки, прислів’я. По їх поведінці часто визначають погоду.

 

1.Гуси проти вітру ходять

2.Гусь свині не товариш

3.Дай гусям сіна

4.а) І гуси вола з ніг звалять, як їх багато

б)Много гусей і вола ізвалять

5.Кожда гусь знає, чому ногу ховає

6.Питай гуски, чи зябнуть ножки

Прислів’я Як з гусака вода.

 Про що говорить ця прислів’я, що означає?

Сенс цього прислів'я обумовлений тим, що гусак ніколи не буває мокрим, оскільки з його пір'я вода скочується через те, що вони змащені гусячим жиром.

Так і людина: буває, йому пояснюють, що не слід чинити погано, але з нього все, як з гусака вода.

Робота в групах. Кубування

 

Поясни значення слова  гусак

Назви близьких родичів гусака

Запропонуй звуко-буквенну модель слова гусак.

Опиши гусака

Чому гуси летять в теплі краї

Запропонуй , в яких казках зустрічаються гуси

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

-          Сьогодні ми будемо писати вибірковий переказ тексту з елементами опису.

-          Пригадайте, що таке переказ? (Це виклад своїми словами прочитаного або почутого, в якому потрібно коротко, лаконічно передавати зміст тексту).

ІV. Робота над вибірковим переказом тексту

       1. Читання тексту вчителем

              - А зараз уважно послухайте текст. Зверніть увагу, який вигляд має гусак?

2. Пояснення незрозумілих слів

-          Поясніть значення слів.

Гніздівля

Сторожкі очі

Очеретяна шия.

3. Аналіз змісту тексту (В зошиті)

4. Словниково-семантична робота в зошиті

-          Утворіть словосполучення.

 

 

5Фізкультхвилинка

 Наш гусак пiднявсь на кладку,
Став, як завше, на зарядку.
Повернувся влiво, вправо,
Чiтко робить вiльнi вправи.
От зробив гусак зарядку
Та й у рiчку — бух iз кладки! —
Миє крила, чистить лапки.
Каже качур: — Так-так-так,
Фiзкультурник наш гусак!

-          

6. Будова прочитаного тексту

-          З яких частин складається кожен текст?

-          Про що розповідається в зачині?

-          Який заголовок доберемо до цієї частини?

-          Що ви дізналися про головного героя? Як це можна коротко записати?

-          Яка кінцівка тексту? Дайте їй заголовок.

7. Переказ тексту деякими учнями усно

8. Вибірковий переказ тексту у зошит

9. Читання опису гусака

 

Підсумок уроку.

Рефлексія.

  Сенкан.

Гусак.

Сірий. Гордий

Літає,шипить.,гелгоче

Гусак це домашня тварина..

Птах.

docx
Додано
3 листопада
Переглядів
800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку