Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Вістівський НВК І-ІІ ступенів
Конкурс-гра
«Всім серцем любіть Україну»
Підготував вчитель
української мови та літератури
Химич Оксана Григорівна
2017 н.р.
Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».
Хід заходу
І. Організаційна частина.
Оголошення теми та мети заходу
(На сцену виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику .
Між ними відбувається діалог):
- Доня я Вкраїни-неньки.
Українкою зовуся
Й тою назвою горджуся.
По вкраїнському звичаю.
В мене вдача щира й сміла
І відвага духу й тіла.
І душа моя здорова -
Українська в мене мова
Там, де неба круг погідний,
Там, де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні.
Де лани, степи безкраї,
Де орел буйний літає.
Де Карпат вершин високі,
Де потоків дна глибокі,
Де Дністер і хвилі Прута,
І Дніпро – старий Славута,
Де високії могили,
Що в них голови зложили
Мої предки в лютім бою
За Вкраїну любу свою.
- Як поможеш свому люду?
Пильно все учитись буду,
Щоб свої мене любили,
А чужі щоби цінили,
Щоб про мій народ питали
І Вкраїну шанували.
Ні маєтку, ані труду
Жалувати я не буду.
Щоб народу України
Помогти устать з руїни,
Все зумію перенести,
Для Вкраїни слави й честі.
Господа буду благати,
Щоб нам дав добра дождати.
Ведучий 1
Читці
Мова кожного народу
Неповторна і - своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту - на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
Ведучий 2
Девіз нашого змагання: (повторюють усі учасники хором)
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Ніколи не говори: «Я - неук»,
А завжди кажи: «Я - зірка».
На парту кожному із вас упаде зірка. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою у нашому королівстві рідної мови.
ІІ. Правила гри
Ведучий 1
- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
1. Знання
2. Уміння
3. Навички
4. Ерудицію
5. Кмітливість
Уважно послухайте правила гри.
За кожну правильну відповідь ваша команда отримує зірочку. Всі учасники гри продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та нагороджуємо його медаллю «Лицар української мови»
То ж прошу представити нам свої команди.
Представлення команд і їх капітанів
Команда «Мовознавці»
Ми зібрались в залі дружно
Щоби позмагатись
І про мову нашу рідну
Цікаве дізнатись.
Ми – веселі «Мовознавці»
Щиро вас вітаємо,
Від усього свого серця
Щастя вам бажаємо!
Працюватимем сьогодні
До сьомого поту
І дістанем нагороду
За свою роботу.
Перемога – хитра птаха,
Не усім дається.
Хай тому, хто мову знає
Щастя усміхнеться.
Якщо добре рідну мову
Не будем вивчати,
То історію народу
Ми не будем знати.
Ми веселі та кмітливі,
І у мові знаємось
Бо не перший рік у школі
Мови ми навчаємось.
Команда «Розумники»
Так, будем змагатися
В знанні мови рідної,
Бо хіба ж щось нам замінить
Слово українськеє?!
Ось прислухайтесь:
Співоча, ніжна, солов’їна,
Яка влучна та яскрава
Мова України.
Тому, хлопці та дівчата,
Нумо працювати,
Українську нашу мову
Глибоко вивчати!
Хай же Мирний і Шевченко,
Українка Леся,
Славна проза Гончара
І вірші Олеся
Стануть рідними, близькими
У кожній оселі:
У Полтаві, Запоріжжі,
І у нашому селі.
Ми команді «Мовознавців»
Маєм побажати
Якнайкраще на питання
Всі відповідати.
У навчанні хай успішно
Долають пороги.
А собі – «Розумникам» бажаємо
Тільки перемоги!
ІІІ. КОНКУРС «РОЗМИНКА»
І команда
ІІ команда
( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал).
І команда
ІІ команда
Завдання перше. Вам роздаються вірші. Ви ж маєте дописати їх, вибравши із дужок найбільш підходяще слово. Вибране слово підкреслити.
ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)
ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)
А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)
НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
МРІЯ
Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),
Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
По долині жук повзе,
На спині жука … везе.
Облизала кішка кришку
І пішла ловити … мишку.
Я поклала спати кішку
У м’яке котяче … ліжко.
Ворона вчила солов’я:
-Співай, сусідо мій, як …я.
Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню … солов’їв.
Пожовтів і пересох
На городі цар …горох.
До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла … білочка.
Ярослав у човен сів,
Ловить в річці … карасів.
-Обережним будь, Іванку,
Не розбий з варенням … банку.
Має Галя добру звичку
Класти книжку на … поличку.
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив мотоцикліст попереду?
7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8. Яку страву любить тракторист?
9.Хто налякав королеву у лісі?
10.Що зламав цап об поріг?
― Розгадайте ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.
― Розгадайте кросворд. Котра команда швидше справиться, та і отримає зірочку.
|
|
3 |
|
|
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
10 |
||||||
|
|
|
8 |
|
|||||
2 |
|
4 |
|
|
|
9 |
|
||
1 М |
О |
Я |
У |
5 К |
Р |
А |
Ї |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||
|
|
Відповіді: 1. Модрина. 4. Зубр. 7. Одеса.
2. Чорне 5. Карпати. 8. Київ.
3. Світязь 6. Говерла. 9. Дніпро.
10 . Журавель.
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Ведучий 1
Хто найяскравіший знавець української мови?
Нагородження переможців дипломом « Лицар української мови ».
Ось вже б’є Годинник Часу,
Час настав прощатися.
Дуже прошу, дорогенькі,
У своїх малих серденьках
Залишити назавжди
Хоч краплинку дивини.
І та зірочка-зірничка
Буде вам світити вічно.
Вже скінчилось наше свято
І прощатися пора.
Всім присутнім ми бажаємо
Щастя, миру і добра.
Ведучий 2
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!