Урок-мандрівка "Вітер."Ревучі сорокові та шалені п'ятдесяті"

Про матеріал
Використання інноваційних методів та прийомів на уроці географії у 6 класі при вивченні теми "Атмосфера"
Перегляд файлу

1

 

Урок  у 6 класі . Вчитель географії  Удод М.І.

Тема уроку:Вітри. «Ревучі сорокові та шалені  п’ятдесяті»

Мета уроку:

-Освітня: закріпити знання про спосіб утворення та види вітрів, вдосконалити практичні навички  та вміння використовувати набуті знання;

 -Розвиваюча:розвивати первинні практичні навички розрізняти постійні та змінні вітри, активізувати пізнавальні інтереси школярів,сприяти розвитку комунікативних здібностей, розвивати  творче мислення шестикласників,

-Виховна: виховувати спостережливість, географічну та екологічну  культуру особистості,   почуття колективізму, відповідальність, самостійність,  наполегливість в досягненні поставленої мети, переконання в необхідності дбайливого ставлення до природи.

Тип уроку: урок закріплення  знань та вмінь

     Форма проведення: урок-мандрівка

     Обладнання: комп'ютерна презентація, відеофільм,проектор, кольорові плакати,  фізична карта світу,карта України,схема «Герб наших досягнень», сніжинки, стікери, фломастери, аркуші із завданням, повітряні кульки.

 

Епіграф:

«Ніщо так не розвиває розум людини, 

  як  географія.»              І.Кант

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент

Привітання  та побажання (взялися за руки,створили коло-хмаринку)

Вчитель:Я вам бажаю безхмарного неба на уроці, сильного вітру від піднятих рук та глибоких знань, опадів у вигляді високої кількості балів(9-12), яскравих ,як блискавка, відповідей. Хай всім нам щастить!

Вступне слово вчителя:

Ви почали вивчати  цікавий предмет географію. Епіграф до уроку я взяла слова  І.Канта «Ніщо так не розвиває розум людини,    як  географія». 

Сьогодні у нас буде урок-мандрівка . Сподіваюся , що ви уміло використаєте набуті   знання, отримані при вивченні теми.

Будемо працювати в групах. У вас на партах лежать аркуші. Ознайомтеся.

Блакитний аркуш  «Герб  наших  досягнень». Там є 4 поля,на які ви будете вклеювати  наклейки, які будете заробляти протягом уроку: що ви знали з теми, можливо дізналися нового, зрозуміли, чи була корисна інформація. В результаті ,  в кінці уроку ви отримаєте кольорову картинку. І ми зможемо побачити, яка група досягла більших результатів чи показала кращі знання.

Ще на партах у вас лежать листки  різного кольору,стікери, сніжинки, на яких ми будемо працювати протягом уроку,повітряні кульки.

 2.Актуалізація знань та вмінь

Прийом «Географічний крос»

Що таке клімат?

Назвати дні весняного та осіннього рівнодення.

 Пригадайте, яка причина зміни для і ночі на Землі?

Поміркуйте, як змінювалися б пори року на нашій планеті, якщо б земна вісь була прямою, а не нахиленою до площини орбіти.

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Прийом  «Відстрочена відгадка»

Що означає назва уроку «Ревучі сорокові та шалені п’ятдесяті»?

Якщо більшість із вас не знала, що означає назва,яке питання виникає(на дошці записую   ЩО? Чи зможете ви це показати на карті? Ні ,питання -ДЕ?Хочемо дізнатися що це питання -  ЧОМУ?

ЩО?

ДЕ?

ЧОМУ?

Протягом уроку ми спробуємо дати відповіді на ці питання і зрозуміти тему уроку.

4.Основна частина

 Теплові пояси

Вчитель: Чи вся територія нашої планети освічується  рівномірно  та однаково   сонцем? Від чого залежить? (від кута падіння сонячних променів). Де цей кут буде найбільший (на екваторі- кут падіння променів Сонця тут майже постійно становить 90°  , а найменший (на полюсах- де кут падіння сонячних променів менший за 24°.)

На моніторі учні відгадують який тепловий пояс зображено.

Робота з картою. Висновок учителя:

Всього виділяють п’ять теплових поясів: жаркий, два помірних та два холодних.

Між тропіками та полярними колами знаходяться північний та південний помірні теплові пояси.

Літом Сонце високо підіймається над горизонтом, тому температури повітря високі; зимою – низько, тому часто температури від’ємні. (Показати  на карті пояси)

 

Прийом «Картографічна хвилинка».

Вчитель: Вам уже відомо, що на Землі існують області постійного атмосферного тиску.Пригадайте, як і чому сформувалися пояси постійного атмосферного тиску на нашій планеті.

Завдання :на  аркушах А4  є схема земної кулі, надпишіть пояси АТ .

Скільки поясів низького тиску (3), високого (4).

 

6)Прийом «Відгадай!»

Загадка:Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він й руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Та хто ж це ?

Вітер – горизонтальний рух,дме з областей високого тиску в області  низького.

Прийом «Міні-дослід»

Можемо зараз провести невеликий експеримент і створити вітер, надувши кульку.

Тиск повітря в середині високий, зовні низький - випустили повітря і утворився вітер.

 Прийом «Географічний практикум»

 

«Чорна скринька». По одному  учневі виходять і витягують цифру –фішку ( 730, 760,745).На партах лежать кольорові кола , написати фломастером цифру і прикріпити на дошці в довільному порядку.

Використовуючи  схему на дошці, показати стрілочками, в якому напрямку буде дути вітер.

Висновок: Сильнішим буде вітер де різниця тиску буде більша .

 

Прийом «Знайди помилку».

Перегляд відео фрагменту,обговорення.

 

Завдання. Пригадайте, що швидше нагрівається та охолоджується: суходіл чи вода? Як це впливає на зміни тиску над материком та океаном влітку та  взимку?

 

9)Прийом «Змоделюй» постійні  та змінні  повітряні маси,прикріпивши на карті букви Н (низький тиск) і В (високий тиск) та прикріпивши стрілку, яка буде вказувати куди буде дути вітер.

Сезонні вітри- 1група – літній мусон, 2 група – зимовий мусон

 

Літній мусон дме з Океану та материк й приносить вологу погоду. Це пояснюється тим, що влітку, коли швидко нагрівається материк, тепле розширене повітря над ним підіймається вгору й формується область низького тиску. Над Океаном, який нагрівається повільніше, прохолодне повітря осідає, сильно тиснучи на поверхню. Отже вітер прямує з Океану на материк.
Зимовий мусон, який дме з материка вбік океану, обумовлює посушливу погоду. Такий напрям вітру пояснюється тим, що в цю пору року над охолодженим материком повітря опускається й виникає область високого тиску. Звідси вітер дме на більш теплий океан, над яким атмосферний тиск нижчий у зв’язку з висхідними потоками теплого розширеного повітря.
Найпотужніші мусони формуються на східних та південних берегах Євразії на межі найбільшого в світі материка з Тихим та Індійським океанами. Тому в цих частинах Землі літом панує волога з сильними зливами погода, а зимою – дуже посушлива.

Добові вітри – 3група –денний бриз. 4 група – нічний бриз.

На узбережжях невеликих водойм: річок, озер, водосховищ, морів, – формуються вітри, що змінюють свій напрям двічі на добу. Це бризи (від французького “брізе” – легкий вітер). Денний бриз дме з водойми на нагріте узбережжя, приносячи прохолоду. Нічний – з охолодженого берега в бік води.

(Прикріпити стрілочки на карті)

 

"Юний дослідник".  Робота з картою.

(По 1 учню виходять , за допомогою  QR  кодів дізнаються якого виду вітер потрібно змоделювати )

1група – пасати

2група – західні вітри (в південній півкулі),  3-західні в північній півкулі

3 група –стокові вітри

 Прийом «Дивуй!». Постійні вітри планети

Вчитель: на фізичній карті світу потрібно  показати  райони поширення пасатів, західних вітрів, стокових вітрів (учні прикріплюють до карти кольорові стрілки). 

 Вчитель:Оскільки повітря завжди пересувається лише з області високого до області низького тиску, на Землі формуються вітри, які весь час дмуть в одному й тому ж напрямку. Їх називають постійними вітрами. До них належать пасати, західне перенесення та стокові вітри.
1група -Пасати (з іспанської – вітер, що сприяє переїзду) зароджуються у тропічних широтах Північної і Південної півкуль, де існують області підвищеного тиску й прямують до екватора, де протягом року тиск низький. Під впливом обертання Землі навколо своєї осі пасати відхиляються в Північній півкулі праворуч, тобто мають північно-східний напрям, а в Південній півкулі – ліворуч, тобто їх напрям південно-східний. З давніх часів ці постійні вітри використовували мореплавці під час здійснення тривалих подорожей із Європи в Індію та Америку. Пасати є пануючими вітрами на просторах Тихого, Атлантичного та Індійського океанів.

Згадайте, як використовували ці вітри мореплавці? (Вітрильники швидко пливли, піймавши попутних вітер).Але якщо був штиль (безвітряна погода), то вітрильники моли тиждень дрейфувати на місці, або сідали на весла.)
2 група -Західні вітри З областей високого атмосферного тиску тропічних широт обох півкуль вітер дме не лише на екватор, але й у помірні широти, де тиск низький. Так виникає західне перенесення. Під впливом обертання Землі воно також відхиляться в Північній півкулі праворуч, а в Південній – ліворуч. Західне перенесення суттєво впливає на погоду в Україні, приносячи з Атлантичного океану вологе повітря.
3група- Стокові вітри постійно дмуть з областей підвищеного тиску на Північному і Південному полюсах у помірні широти. Вони також відхиляються через осьове обертання Землі і мають північно-східний напрям у Північній півкулі та південно-східний у Південній півкулі.

 

 Прийом «Чи знаєте ви , що…»

Це немало, але ще трохи далі на південь лежить континент, який визнали найбільш продувним на Землі вже більше століття тому.

Антарктида.В Антарктиді дмуть катабатичні, або низхідні, вітри. Виникають вони через поєднання холодного клімату і своєрідної форми полярного континенту.Антарктика має куполоподібну форму, і тому холодне повітря рухається від її більш високо розташованого центру у напрямку до узбережжя. В результаті обертання Землі це повітря рухається вниз не по прямій лінії: по дорозі воно відхиляється вліво».З лютого 1912 по грудень 1913 року вчені заміряли швидкість вітру на мисі Денісон в морі Співдружності на сході Антарктиди. Досі вважається, що з усіх метеостанцій, які знаходяться на рівні моря, ця розташована в найбільш продувному місці. 6 липня 1913 року на цій станції був зареєстрований рекорд по середній силі вітру на годину: він склав 153 км/год.в середньому на мисі Денісон погода розцінюється як штормова. Сер Дуглас Моусон, який очолював експедицію на мис Денісон, писав: «Клімат по суті являє собою цілорічну пургу й заметіль: ураганний вітер реве тижнями, перериваючись лише зрідка на пару годин».В цілому, заміряти швидкість вітру в Антарктиді зовсім не просто.

(Показати на глобусі дослід)

 

Висновок:В результаті нерівномірного нагрівання Сонцем поверхні нашої планети над нею утворюються гігантські пояси переважаючих вітрів. У 30° на північ і південь від екватора стабільно дмуть пасати. На широті 40° домінують західні вітри, а в районі 60° панують полярні східні.

 

Відео  про вітер.

 

14)Хвилинка відпочинку. Аутотренінг

(під музику Ніжність, мелодія моєї душі

 Подорожуйте, мандруйте по світу, насолоджуйтесь краєвидами, не забуваючи при цьому берегти природу . Адже  світ, у якому ми живемо - неповторний. ..

 

Прийом «Цікавинки»

Вчитель:Де дмуть найсильніші вітри на Землі?

Серед претендентів на звання найбільш продувної точки планети — Антарктида, Південний океан, штат Оклахома в США і маленький острів біля узбережжя Австралії. Але все залежить від того, за якими параметрами цю продувність вимірювати.

Острів Барроу, Австралія

На цьому маленькому острові, розташованому біля північно-західного узбережжя Австралії, час від часу неабияк тягне. 10 квітня 1996 року розташована там автоматична метеостанція зареєструвала пориви вітру до 408 км/год. За даними Всесвітньої метеорологічної організації (ВМО), це найсильніші пориви вітру за всю історію спостережень. Встановлений цей серйозний рекорд був за допомогою тропічного циклону Олівія.

Тропічні циклони — це обертові області штормових вітрів. Вони виникають, коли тепле і вологе повітря піднімається з поверхні океану і утворює погодну систему низького тиску. Тайфун прискорює пасати, що дмуть в напрямку до екватора. Піднімаючись, стовп повітря закручується завдяки так званому ефекту Коріоліса, при якому обертання Землі відхиляє вітри від екватора. Такі погодні системи здатні породжувати вітер ураганної сили. Особливо потужні циклони називаються на Далекому Сході і в Південно-Східній Азії тайфунами, а в Північній і Південній Америці — ураганами, в пустелях –хамсин.

Отже, тайфун Олівія викликав найпотужніший одиночний порив вітру — що, втім, не робить його найпотужнішим тропічним циклоном в історії. Для цього краще оцінювати шторм за параметром стійкої швидкості вітру. За відомостями ВМО, чемпіоном у цій категорії, схоже, є тайфун Ненсі 1961 року. Він сформувався над Тихим океаном і призвів до загибелі 170 осіб, коли обрушився на узбережжя Японії. Повідомлялось, що стійка швидкість вітру при цьому тайфуні досягала 346 км/год — хоча зараз метеорологи підозрюють, що ця оцінка могла бути дещо завищеною.

Однак спіральні вихри-торнадо можуть породжувати навіть сильніші пориви вітру. А значить, одне із найбільш продувних місць на Землі знаходиться якраз в середині Сполучених Штатів.

Торнадо — це обертовий вертикальний вихор, що утворюється між нижньою кромкою грозових хмар і поверхнею землі. Якщо замість землі внизу опинилась вода, то такий вихор називають водяним смерчем.Торнадо — «найлютіший з усіх атмосферних штормів», вважають у Національній лабораторії з вивчення бур, розташованій в місті Норман в американському штаті Оклахома. Вони можуть виникати в будь-якій точці світу, але в США їх спостерігається набагато більше, ніж будь-де іще — особливо в південно-східних штатах, прозваних «Алея торнадо». 27 квітня 2011 року протягом однієї доби там було зареєстровано 207 смерчів. В Оклахомі ВМО відзначила найвищу швидкість вітру для вихору такого типу: 486 км/год. Сталось це 3 травня 1999 року в районі Брідж-крик.

 Прийом «Дивуй.  «Тематична хвилина слави»

 

Вітер-пустун. Повідомлення учнів.    «Кольорові» дощі».

Молочний дощ:частинки крейди чи білої глини надають каплям дощу білого кольору.

Кривавий дощ: вітер ураганної  сили в далеких пустелях підіймає вверх та  несе з собою багато червоної сурикової пилі,яка надає краплям дощу червоного кольору.

Дощ із жаб: В 1954 році дощ із жаб дуже злякав жителів англійського міста  Бірмінгему.

Дощ із риби:В 1861 році  в Сінгапурі з неба випала риба. Спостерігачі, відійшовши від шоку, почали збирати її цілими кошиками.

Ще були дощі з павуків, золотих монет.

Прийом «Проблемне питання»(Обговорення).

Як ви вважаєте, чому трапляються такі незвичайні дощі? (Вчені вважають, що причиною таких дощів є смерчі. Вона всмоктують у свою воронку різні предмети і перенісши на певну відстань,все це повертають знову на землю, інколи дуже на великій відстані від місця утворення). Так, це «витівки» вітрів-пустунів.

 

Вчитель:Хоча торнадо можуть розганяти вітер до небаченої сили, довго вони не тривають. Але є у світі місця, де потужний вітер дме цілий рік.

Вчитель:Де буде більша швидкість вітрів у 40 широтах в північній півкулі чи південній?Чому?(На відміну від Північної півкулі, у Південній на шляху переважаючих західних вітрів майже не зустрічаються континенти — тому вітер може без перешкод розганятись до швидкості понад 150 км/год.)(Показ на карті , в атласі на глобусі течію Західних вітрів.)

Якщо запитати будь-якого моряка, який здійснював кругосвітнє плавання, той без запинки відповість, що найсильніші вітри — і найбільші хвилі — зустрічаються в Південному океані. Ці буйні південні широти увійшли в морський фольклор під назвами «ревучі сорокові», «шалені п'ятдесяті» і «пронизливі шістдесяті».

Зачитую з Вікіпедії: Ревучі сорокові[1] (англ. Roaring Forties) — традиційна назва сорокових широт південної півкулі, для яких характерні сильні західні вітри і шторми. Через відсутність гальмування повітряних мас суходолом, вітри особливо потужні в південній області Індійського океану (сучасний Південний океан).

Вітри ревучих сорокових відігравали провідну роль у «маршруті кліпера» (між Англією та Австралією). Ці вітри, імовірно, були вперше визначенні голландським моряком Хендриком  Браувером 1610 року як спосіб швидкого пересування Індійським океаном до Джакарти[2]. У часи «вітрильників» багато мандрівників прокладали свої маршрути через ці території задля того, щоб прискорити рух.

Висновок: відповідаємо на питання  ЩО? ДЕ? ЧОМУ?

Так що ж означає назва «ревучі сорокові» та «шалені п’ятдесяті»

Що?    Це означає (вітер)

Де?      Дме (40 та 50 широти, або паралелі)

Чому? Утворилися – постійні західні вітри дмуть сильно, бо немає перешкод

 

Метод  «Фішбоун».

Раз ми з вами перенеслись на безмежні широкі простори Світового океану, пропоную вам  таку роботу.

Зараз ми з вами складемо схему фішбоун, тобто скелет риби(схема на дошці).

Голова- вітер,верхні кістки –позитивне значення вітру,нижні кістки- негативне значення вітру,х віст – висновок(-навчитися використовувати енергію вітру).

4.Відео «Використання сили вітру людиною»

Позитивне значення вітру:(ключові слова пишуться на стікерах і прикріпляються на схемі).

Одним з найпоширеніших застосувань вітру було і залишається використання його для руху вітрильних суден. Вітри розширяли діапазон торгівлі.Людина навчилася будувати вітрові електростанції,які виробляють електроенергію вітер є джерелом енергії.Вітер-великий трудівник. Він переганяє хмари на великі відстані,  переносить вологе повітря з океанів в глибину материків, забезпечуючи рослини вологою;А  сучасні літаки використовують вітер для збільшення підйомної сили та економії палива. Вітер грає важливу роль у багатьох популярних видах спорту та розваг, зокрема таких як дельтапланеризм, , польоти на повітряних шарах, запуск повітряних зміїв,  вітрильний спорт та віндсерфінг.Вітри розносять насіння рослин та допомагають руху літаючих тварин, що призводить до поширення видів на нові території Також вітер є важливим фактором перенесення насіння, спор, пилку, відіграючи важливу роль у розповсюдженні рослин (переносить плоди, насіння на великі відстані;)Вітер-невтомний трудівник. Він шліфує скали, гори, поверхню землі, створюючи «чудернацькі» форми рельєфу.

Негативна  роль вітру:У районах з посушливим кліматом вітер є головною причиною ерозії, він здатний переносити великі кількості пилу та піску та відкладати їх у нових районах сприяє вітровим ерозіям, пиловим бурям, атмосферним посухам. Через сильніші вітри, на узбережжі та на окремих пагорбах лінія лісу набагато нижча, ніж на відповідних висотах у глибині гірських систем. Вітер також здатний обмежувати ріст дерев. Вітер є важливим фактором, що впливає на поширення природних пожеж, впливаючи як на перенесення матеріалу, що горить, так і на зменшення вологості повітря. Сильні вітри здатні викликати значні руйнування, обсяг яких залежить від швидкості вітру. Окремі пориви вітру можуть розгойдовувати погано сконструйовані підвісні мости,

Вже вітри швидкістю 12 м/с можуть призвести до пошкодження ліній електропередачі  через падіння на них зламаних гілок дерев.  шкодить деревам, мостам, лініям електропередач;Сильні ураганні вітри здатні нанести непоправної школи населенню.

Який висновок ми можемо зробити з цього: навчитися використовувати енергію вітру,навчитися приборкувати сильні вітри,щоб уникнути розрухи та людських жертв.(Це ми записали на стікері і прикріпили як висновок на  хвіст риби).

V. Узагальнення, корекція та систематизація знань учнів

 

Наклеюємо наліпки на герб наших досягнень  і показуємо герб,який вийшов.

Висновок: Ще потрібно працювати, багато вивчати, щоб мати змогу повністю заповнити «Герб наших досягнень».

На уроці ми досягли успіху завдяки вашій увазі,роботі, організованості, кмітливості.

Прийом "Роблю висновок"

  На сніжинці  написані речення, потрібно закінчити їх своєю думкою,зробивши висновок з уроку.

1. Сьогодні на уроці ми ...

2. Тепер я краще розумію, що...

3. Найбільше мені запам'яталося та сподобалося на уроці...

 

Якщо ви  змінили свою думку щодо оцінки себе по темі, ви можете переклеїти сніжинку на інший рівень.

 

VI. Домашнє завдання: Повторити теми з розділу, з яких, можливо, виникли труднощі.

Творчі завдання (за бажанням): 1) складіть вірш, журналістську статтю, кросворд або ілюстративний матеріал за  темою : «Найпотужніші вітри на  Землі» .

 

ПІДСУМОК УРОКУ.

Заключне слово вчителя:Але час невблаганний, наш урок  добігає кінця, але скільки ще таємниць приховує атмосфера, адже її дослідження ми лише розпочали.

І хочу нагадати, що загадок та див навколо нас безліч, і що власні відкриття можна здійснювати будь-коли і будь-де, чого кожному з нас і бажаю. Всім дякую за активність, творчість та співпрацю!

 


 


 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Удод Мария
Додано
26 січня 2020
Переглядів
1869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку