Урок- подорож
«По країні Гідросфера»
6 клас
Тема: «По країні Гідросфера»
Мета. Повторити та узагальнити знання учнів з теми; розвивати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; сприяти розвитку пам'яті учнів; удосконалювати вміння працювати з фізичною картою.
Обладнання. Фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, роздатковий матеріал по темi «Гідросфера», ребуси, чайнворди.
Тип уроку: урок-подорож.
I. Вступ.
— Юні географи! Сьогодні ми проводимо підсумковий урок по темі «Гідросфера».
— Що таке гідросфера?
— З яких вод вона складається?
— Яке значення води?
(2—3-хвилинна бесіда з учнями).
Так, значення води переоцінити важко. Вода — джерело життя на Землі. Без неї не можуть icнyвати живі організми: рослини, тварини, люди. Без води не можна виплавити сталь, одержати папір, гуму. Енергію води люди перетворили в електричну. Водними шляхами рухаються морські i річкові судна. Вода — саме життя.
«Вода! У тебе немає нi смаку, ні кольору, нi запаху, тебе не можливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашим почуттям. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми уже попрощалися. По твоїй милості у нас знову починають вирувати джерела нашого серця. Ти саме найбільше багатство на світі, але саме i примхливе, ти найчистіша в надрах Землі».
Ці слова належать відомому французькому пілоту i письменнику Антуану де Сент-Екзюпері, літак якого потерпів аварію в Caxapi. Воду можна назвати самим дорогоцінним мінералом нашої планети. Що може бути ціннішим? Скажете — алмаз? Зрозумило, по вартості вода алмазу не суперник. Алмаз рідкісний мінерал. Маленька його крупинка ціниться в тисячі гривень, а вода — копійки за кубометр. Але є й інша мipa цінності. Вчені знайшли алмазам заміну. Тепер промисловість може обійтись i без природних алмазів. А без води не обійтись нікому і ніколи. I замінити її нічим. Немає нi одного народу, у якого вода не вважалась матір’ю всього живого, цілющою.
П. Основна частина.
Безмежними просторами Світового океану та водами суші вирушають у подорож по країні «Гідросфера» екіпажі двох суден — «Чайка» та «Відважний» з капітанами на борту. Щоб підсумувати i закріпити свої знання по цій важливій оболонці Земної кулі.
Радист. Екіпажі кораблів! Надійшла термінова радіограма: «До берега доберуться екіпажі тільки при тій умові, якщо виявлять знання про гідросферу: моря, річки, озера, сушу в океанах, вмітимуть розпізнавати силуети невідомих об'єктів, відшукувати їx на карті».
(Екіпажі кораблів доповідають про свою готовність).
Вчитель. Наш шлях пролягає через моря Світового океану. Море вимагає смиливості i кмітливості, в мopi гартуються воля i характер, море перевіряє на витривалість. I сьогоднішня гра виявить ваші знання i кмітливість, рішучість i спостережливість. Вона перевірить ваші вміння орієнтуватись на карті, розвине вашу пам'ять.
Гра «Море назви»
Умови гри: екіпаж одного корабля називає море, а другого — характеризує його: частиною якого океану є це море, внутрішнє чи окраїнне, i показує на карті. Наприклад, Чорне море Атлантичного океану, внутрішнє, з'єднане з океаном протоками.
Радист. Екіпажі, увага! Штормове попередження. Передбачається посилення вітру до 25— 30 м/с. Виникає небезпека потрапити в шторм. Щоб цього не сталось, командам потрібно розгадати шифрограму.
(Радист залишає командам чайнворди).
Наприклад.
С Е Р Е Д И З Е М Н Е
А З О В С Ь К Е
Ч О Р Н Е
Б Е Р І Н Г О В Е
Вчитель. Отже, ми можемо продовжити свій шлях далі. А тепер натужимо свою увагу: на шляху кораблів зустрінуться частини суші в океані — не острови. Вам необхідно впізнати їx за силуетами.
Гра «Впізнай острів»
(Учитель показує обриси ocmpoвів, команди відгадують, їx представники показують на кapmi ці острови, характеризуючи їх походження).
Наприклад:
о. Нова Земля о. Мадагаскар
Вчитель. Долаючи води Світового океану, судна проходили через протоки, огинали півострови, для збільшення швидкості суден користувалися попутними течіями. I в цьому вам допомагала карта.
Гра «Білі плями»
(На фізичній кapmi Cвimy білим папером закpumi вивчені в темі півострови, затоки, протоки, течії. Представники команд — юні Колумби, повинні якнайбільше відкрити білих плям. А що шукати, вирішує жеребкування).
Радист. По вашому курсу за бортом виявлено невідомий предмет. Шлюпки на воду, розпізнати об'єкт!
(Дістають засургучовану пляшку з написом «Прочитай ребуси»).
Гра «Прочитай ребуси»
Наприклад.
Д н i п р о Д у н а й
По якій відомій нам країні течуть ці річки. Отже, ми в водах суші. Наступна пристань.
Гра «Я — річка»
(В цій npucmaні ми перевіримо свої знання про витік i гирло, напрям течії та характер річки, а команда-суперник її характеризує).
Наприклад.
Амазонка починається в Андах, впадає в Атлантичний океан. Це рівнинна piкa, вона тече з заходу на схід.
Вчитель. Настав час радіозв'язку між командами. Екіпажі повинні назвати географічні об'єкти-рекордсмени, які їм відомі. Переможе той, хто назве найбільшу кількість таких об'єктів.
Гра «Най-най»
Наприклад.
1. Найдовша річка — Ніл.
2. Найсолоніше озеро — Мертве море.
I т. д. по черзі
Вчитель. Шановні капітани! Ви так захопилися радіоперекличкою, що не помітили, як ваші судна зайшли на мілководдя. Щоб вибратися звідси, вам необхідно розпізнати обриси озер i показати їx на карті.
Гра «Впізнай озеро»
(За контурами).
— Хто ж перший виведе свій корабель?
Отже, екіпаж корабля__________першим зyмів вибратися на глибоководний простір i вказує екіпажу_________правильний курс. І обидва кораблі прибувають до порту приписки: Харківська гімназія №152.
III. Висновок.
Дякую екіпажам кораблів «Чайка» i «Відважний» за їx сміливість i спритність.
Під час подорожі особливо відзначились (учитель називає учнів, що брали активну участь в iгpax). Їм — найвищі нагороди. Менш активним — відповідні нагороди.