Урок на природі з хімії та біології. Цей урок можна використовувати для дітей з особливими потребами для підвищення їх інтересу, зацікавленості при вивченні природничих наук.
Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр
«Країна добра Черкаської обласної ради»
Інтегрований урок - подорож
з хімії та біології на природі
з учнями 7-с класу
Природничі тіла. Матеріали. Речовини. Молекули.
Підготували: вчитель хімії Антоненко О.М
вчитель біології Черниш Л.Я.
Черкаси, 2018
Мета: формування компетентностей:
А) навчально-пізнавальна: формувати уявлення учнів про природу, про реальні обꞌєкти, що оточують людину та місце людини в довкіллі, закріпити знання про тіла, речовини та явища в природі; розширити уявлення учнів про будову речовини та формувати вміння застосовувати ці знання у практичній діяльності та при поясненні явищ природи.
Б) практична.: покращувати навички роботи учнів з підручником, з роздатковим матеріалом, вести спостереження;
В) загально-культурна: формувати навички толерантної поведінки учнів в колективі;
Г) здоровꞌя-зберігаюча: формувати свідоме ставлення учнів до свого здоровꞌя та здоров'я оточуючих;
Д) соціальна: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення учнів, інтерес до предметів;
Е) комунікативна: стимулювати уміння учнів висловлювати власну думку, поповнювати словник, розвивати уміння аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; користуватись хімічною та біологічною термінологією;
Є) корекційна: відпрацьовувати уміння учнів розуміти артикуляцію вчителя, коригувати вимову учнів.
Тип: комбінований.
Методи: бесіда, розповідь з демонстраціями, моделювання.
Обладнання та матеріали: кольорові олівці, клей, сигнальні картки, глобальні таблички, ілюстрації, зразки тіл живої природи (яблуко, каштани, гілка дерева, квітка айстри, листя клену¸ жолуді, колекція комах, риб), неживої природи (мінерали, пісок, земля, метали) та зроблені людиною (книга, зошит, ручки, лінійка, лялькова спідниця та рукавички, ключі).
Базові поняття: організми, одноклітинні, багатоклітинні, рівні організації живих організмів: молекулярний, клітинний, органний, організмовий, фізичні тіла, речовина, матеріал, молекула.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (вчитель хімії)
Добрий день! Сідайте. Все готово до уроку? Чи є апарати? Вони працюють? Хто черговий? Хто відсутній?
Психологічне налаштування (вчитель біології):
Яка зараз пора року?
Як називається в народі цей період осені? Чому?
Гра «Павутинка» (діти перекидають клубок ниток один одному).
Діти стоять у колі, кожен з учнів називає своє ім'я так, як йому подобається щоб його називали, перекидає клубок ниток та говорить побажання.
Наприклад: Я, Людмила, добрий день, …., я бажаю тобі цікавого уроку.
Привіт, …., я хочу щоб у тебе день був щасливим.
Інструктаж з БЖ. Повторення правил поведінки в довкіллі:
Все на землі, все треба берегти –
І птаха, і звіра, і оту травину.
Не чванся тим, що цар природи ти,
Бо нарешті, ти – лише його частина.
Так, і частка – невелика і залежна.
Цю істину сприймай беззастережно,
І як береш, то треба й віддавати.
ІІ. Розмовна хвилинка.(вчитель хімії)
Фізкультхвилинка: Вільне спілкування з природою. (вчитель біології)
Підійдіть до дуба. Він з вами поділиться своєю силою та здоров'ям.
Підійдіть до берези. Вона дасть вам красу та енергію.
Підійдіть до клену. Він знімає втому.
III. Мотивація навчальної діяльності
«Налаштовуємося на роботу!»
Сьогодні на уроці ми по іншому поглянемо на світ що нас оточує.
Все навколо нас змінилось,
Все навколо стало тілом:
І рослина і тварина,
І літак і океан.
Навіть зорі, що на небі,
Називаються… (тіла) .
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку (вчитель хімії)
Гра «Мені це цікаво!» (гра в групах)
Сьогодні у нас важливе завдання: у довкіллі загубилися і переплуталися тіла
різних царств. Їх треба розшукати та допомогти їм визначитися з якого вони
царства.
Кожна група повинна відшукати тіла в природі та умовно поділити на три групи: тіла живої та неживої природи і тіла зроблені руками людини. Після виконання завдання кожна група повинна пояснити за яким принципом поділили тіла на групи.
На столі книга, зошит, лінійка, ключ, тканина, листя, квітка, гілка, плоди горобини, яблуко, каштани, жолуді, колекція комах, риб, каміння, земля, пісок, мінерали, метали.
Бесіда: (вчитель біології)
1. Жива природа.
Як називаються тіла в живій природі? (організми)
Які є рослинні організми за своєю будовою? (одноклітинні та багатоклітинні) – таблички, малюнки розібрати на дві групи.
А як ви думаєте, що є найменшою одиницею клітини? Пригадайте рівні організації живого.
(молекулярний, клітинний, органний, організмовий…..)
2. Нежива природа. (перевірка виконаного завдання)
Бесіда: (вчитель хімії)
3. Зроблені руками людини.
З чого вони зроблені?
А як це можна назвати одним словом? (Матеріали)
Матеріали - це те, з чого зроблено тіло.
А що є тіло?
Тіло – це предмет.
Дітям пропонується табличка «Зошит – папір - целюлоза». (Вказати відповідність до даних термінів).
Речовина – це хімічна назва матеріалу.
Тіло – матеріал – речовина (табличка)
Гра «Склади ланцюжок» (групова робота – 3 групи)
Складіть ланцюжки «тіло — матеріал — речовина» з наданих слів:
золото, цвях, каблучка, папір, залізо, аурум, книга, метал, целюлоза.
Давайте продовжиом наш ланцюг знань:
Тіло – матеріал – речовина - ?
Це молекула.
Молекула – це найменша частинка речовини, яка має однаковий з нею склад і зберігає її хімічні властивості.
V. Фізкультхвилинка (вчитель біології)
"Хочеш бути здоровим - рухайся!"
А зараз ми будемо молекулами.
Уявіть себе молекулами пари води влітку: рухайтеся на подвір’ї так як вони (рух молекул дуже швидкий).
Настала осінь на вулиці стало прохолодно, температура повітря знижується на подвір’я опускається туман (рух молекул сповільнюється).
І ось на землю йде Мороз, скував річки та озера кригою (рух молекул дуже слабкий). Знову виглянуло сонечко - знову рухаються швидко.
Елемент уроку «За знаннями у довкілля» (вчитель біології)
З яких рослин виробляє людина тіла? (Малюнки, глобальні таблички)
Приклади: Деревина – папір, картон, меблі.
Льон – тканина ( для столової а постільної білизни)
Конопля – канати, товсті нитки, мішки
Бавовник – тканина
Плоди чорниці - барвники
VІ. Етап рефлексії (вчитель хімії)
Сьогодні ми працювали на природі. Ми брали силу, енергію, красу та знімали втому у різних дерев. Тепер давайте їм подякуємо за те, що вони є.
VІІ. Підсумок уроку (вчитель хімії)
Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.
VІІІ. Домашнє завдання (вчитель хімії)
Вчити конспект