Урок допоможе познайомити учнів 5 класу з письменницею Мариною Цвєтаєвою, її віршем «Книжки в обкладинках червоних». На уроці передбачена робота щодо поглиблення поняття про вірш, розмежовування поняття автора ліричного твору та ліричного героя. Пізнавальний інтерес розвиватиметься під час вправи, яка апелює до власних інтересів учнів, коли вони розповідатимуть про свої улюблені книжки та героїв, мистецькі вподобання. Словесне малювання сприятиме підсиленню емоційності.
Тема:
Марина Іванівна Цвєтаєва (1892–1941). «Книжки в обкладинках червоних».
Мета:
познайомити з біографічними відомостями Марини Іванівни Цвєтаєвої, ознайомитися із віршем «Книжки в обкладинках червоних», поглибити поняття про вірш, з’ясувати поняття автор ліричного твору та лірична героїня, розмежовувати поняття автора твору та ліричного героя, вчитися розповідати про свої улюблені книжки, мистецькі вподобання, виховувати любов до мистецтва, повагу до співрозмовників.
Актуалізація знань та оголошення теми уроку.
Слово вчителя. Коли ми вивчали тему «Природа і людина», перший розділ називався «Поезія землі не вмре ніколи…». Що означають ці слова, які можна назвати синоніми до слова «поезія»?
Ми виділяли пряме значення слова поезія – це художньо-образна словесна творчість переважно у віршованій формі. Синоніми: вірш, ліричний твір.
У поезії Дж.Кітса «Про коника та цвіркуна» автор говорить «Поезія землі не вмре ніколи…», говорячи про вічність земної краси.
Сьогодні ми познайомимося ще з одним поетичним твором та його автором, можливо ім’я його ви почуєте вперше.
Слайд.
Ось її портрет. Запис теми уроку в зошитах.
Марина Цвєтаєва – російська поетеса.
Слайд
«Четырехлетняя моя Муся ходит вокруг меня и все складывает слова в рифмы, - может быть, будет поэт?»
(Мама Марія записала в своєму щоденнику).
І дівчинка в майбутньому стала письменницею.
У скільки років Марина Цвєтаєва надрукувала першу книгу? (Читання мовчки на с.220).
У 18 років Марина Цвєтаєва надрукувала першу книгу «Вечірній альбом».
І так про своє народження написала вона згодом.
Читання коментоване с.221. (філолог, «залила музикою»).
Чи тільки російською мовою писала Марина Цвєтаєва? (Пошук відповіді на с.222)
Із шести років писала Марина Цвєтаєва. А писала не лише російською, а й німецькою, французькою мовами.
Слайд
Із 1992 року існує «Дім-музей Марини Цвєтаєвої», де з вересня 1914 року до 1922 року разом із чоловіком Сергієм Яковичем Ефроном та донькою Алею проходило тихе життя сім’ї Ефрон.
Слайд
Пам’ятник перед Домом-мезеєм.
Пояснення вчителя за оглядовою схемою «Види (роди) літератури: епос, лірика, драма».
Які особливості має вірш?
(Відповіді: Переважно римований твір. Назвати рими у вірші Цвєтаєвої (кистья – листя, зажглась – родилась, сотни – субботний, колоколов – Богослов).
Яке слово виражає сутність поезії, ліричного твору?:
А) Дія
Б) Пейзаж
В) Почуття
Г) Діалог
Отже, у вірші автор у римованій формі передає почуття.
Запис у зошитах повних відповідей на запитання: Скільки років було Марині Цвєтаєвій, коли надруковано першу її книгу та як вона називалася?
(У вісімнадцять років Марина Цвєтаєва надрукувала першу поетичну збірку «Вечірній альбом»).
Якими мовами писала вірші Марина Цвєтаєва? (Марина Цвєтаєва писала російською, німецькою та французькою мовами.
Бесіда (емоційна та інтелектуальна підготовка класу до слухання ліричного твору).
Про що могла писати людина, яку мама залила музикою?
Один із віршів ми прочитаємо сьогодні.
Але перш скажіть, чи відомі вам літературні твори про літературні твори?
Розкажіть про них.
Назвіть свої найулюбленіші книжки. Якій з них ви присвятили б власний літературний твір? Про що йшлося б у цьому творі?
Читання вчителем вірша (первинне знайомство)
Ми вже з’ясували, що у вірші головне? (почуття).
Настрій, яким пройнята поезія (веселий, сумний, спокійний, бадьорий, оптимістичний).
Прочитайте мовчки вірш і подумайте над запитанням: чиї почуття, думки описані у вірші?
Читання вірша учнями мовчки.
Відповіді учнів на запитання. (Якщо говорять, що у вірші описані почуття Марини Цвєтаєвої, то необхідно провести роботу щодо з’ясування понять автор – літературний герой.
Чиї почуття автор може передавати? Чиї почуття передає М.Цвєтаєва у вірші «Красною кистью»? (Відповідь: свої. А хто вона? Відповідь: жінка, яка народилася восени у суботу на свято Івана Богослова). У таких випадках ми говоритимемо, що вірш автобіографічний: герой ліричного твору та автор мають спільні риси, ознаки.
А чи може автор жінка написати від імені, наприклад, чоловіка, воїна, який захищав свою землю? Так, може. А від імені літературного героя, наприклад, Хлопчика-Зірки, чи вовка Лобо? Так, може. Тоді правильно говорити: автор у творі зображує ліричного героя, ліричний герой відчуває біль, щастя тощо. Ототожнювати автора і ліричного героя не можна, можна говорити про автобіографічність твору.
Ліричний герой – персонаж лірики, образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.
Які слова ви не зрозуміли, не знаєте значення? (Словникова робота: раювання (відчуття насолоди, блаженства, щастя), розрада (Втіха, розвага, те, що приносить заспокоєння, полегшення в горі, печалі)).
Як ви уявили ліричну героїню? Яка вона? (зовнішність, характер, мріє, захоплення)
Словесне малювання «Картина, яку я уявив за змістом вірша». (Висловлювання учнів).
Як би ви відповіли на питання: про що розповідається у вірші «Книжки в обкладинках червоних»? (про улюблені книжки ліричної героїні, про спогади з дитинства ліричної героїні, спогади про маму ліричної героїні, про любов до читання).
Які знаєте почуття? (щастя, радість, любов, гордість, сум, гнів, сором, обурення, захоплення тощо).
Чи лише одне почуття описано у вірші? Спробуйте провести дослідницьку роботу - відповісти на питання вдома: які почуття описані у творі, на скільки б умовних частин ви могли поділити твір? (записати частини та які почуття в них описані). (Запис запитань у зошитах).
Запис домашнього завдання:
Виразне читання вірша с.223-224,
Письмові відповіді у зошиті (частини вірша і почуття).